Wanneer is een motor een brik/klassieker?

....net als een K750 een kloon van een bewezen BMW model....

Sorry, maar hier zit je er naast: De M-72 was een (vereenvoudigde, men gebruikte ronde IPV ovale buizen) BMW-kloon.
De K750 kwam eind jaren 50 en was een Sovjet-Russische eigen (door)ontwikkeling en had een ander (dubbel wieg)frame, een swing-arm achtervork (IPV de Plunjers van BMW en de M-72), een andere voorvork, een andere cardan-eindoverbrenging, een verbeterde versnellingsbak, een andere tank, wielen met volle naven en andere spatborden (de bol-ronde geperst-stalen spatborden die men in de Kievse fabriek tot en met 1998 ongeveer als handelsmerk hanteerde en als zodanig ook voorkomen op latere modellen zoals de Dnepr kopkleppers). Ook andere "details" wijzigden zoals de koplamp , dynamo (65 watt ipv 45) en achterlicht(heel vooruitstrevend voorzien van een remlicht). Bovendien kreeg de K750 een licht gewijzigde nokkenas-timing en later ook een fractie meer compressie, wat leidde tot 4 PK meer vermogen en een wat hoger koppel.
In mijn beleving heet dat dan een andere motorfiets en geen kopie of kloon meer.

Ik begrijp de Klassieker-status die hij bij de Ex-Oostblokkers heeft wel:
Naar de stand van techniek van eind jaren 50 was een K750 - met name het rijwielgedeelte - gewoon héél veel motor. Over de keuze voor een zijklep-blok voor een nieuwe motorfiets kan men twisten, maar gezien het gebruiksdoel (veel onverharde wegen, maximum snelheid 60, later 80, vooral simpel en snel in onderhoud en vooral niet kritisch op de kwaliteit van de brandstoffen) dat men voor ogen had is de keuze ook niet zo onlogisch als hij in eerste instantie lijkt.

Let's agree to disagree... ;)
 
Laatst bewerkt:
De Dnepr is een doorontwikkeling op een kloon van een bestaand ontwerp...net als mijn AWO/ Simson Sport wat een doorontwikkeling is van het 'T'-model wat gebaseerd is op de BMW R23 (eigenlijk op de EMW die weer rechtstreeks gekopieerd is van de R23, want EMW was voorheen gewoon de oost-duitse BMW-tak..).
Toch wordt zoiets in de volksmond als een kopie of afgeleide gezien....géén EIGEN ontwerp.
De Russen hebben, zover ik weet, slecht 1 ècht eigen ontwerp; de PMZ 750, een momenteel gezochte motor onder russische verzamelaars waar men ook de portemonnaie voor trekken wil.
Het is een mengsel van alles wat men goed vond aan een Indian, gekruist met al het goede van H-D..
 
Laatst bewerkt:
Klassieker vind ik, prachtige tijdloze motor die super magna, en wat een pareltje

Hij is natuurlijk ook maar een paar jaar gefabriceerd en voor een fabrikant als Honda zijn er belachelijk weinig gemaakt. En als het nou een slechte motor zou zijn snap ik dat, maar het is een super motor.

De stuureigenschappen ben ik niet helemaal kapot van, is meer voor Amerikaanse wegen, maar hij is stoer, bruut, behoorlijk snel en betrouwbaar en idd is het model tijdloos en waardevast.

Dus toch een klassieker?
 
Voor mij is dit ook een klassieker een VF1100S bouwjaar 1985 en 16295 mijl origineel gelopen aangeschaft in oktober 2016

15960-hexon12631022-3.jpg



15960-hexon12631022-16.jpg


omdat ik die kuip niet mooi vind heb ik die er inmiddels af gesloopt, teller staat intussen op 16850 mijlen, houden of verkopen, ik ben er nog niet over uit

850BC09D-9F6E-467C-B655-CBC8C0CB9486.jpg
 
Ik heb een Kawasaki z1000 H EFI, daar zijn er weinig van gemaakt, de inspuiting werd niet vertrouwd en de meesten zijn omgebouwd naar carburateur. Hoewel er erg weinig van zijn willen de meesten liever een z900 of de gewone z1000 waarvan er veel meer van zijn gemaakt en goed bewaard.
Waarom de 1 erg gemakkelijk een klassieker word en de ander niet? Ik heb geen idee. Wat wel opvalt is de prijs, sommige modellen zijn in verhouding veel meer geld waard dan andere modellen uit hetzelfde tijdperk. Neem nou de z1000 versus de CB750, voor de Z word veel meer betaald dan de CB, 10 jaar geleden was dat verschil nog veel groter. De CB is ook mee gestegen terwijl je 'm 10 jaar geleden voor een habbekrats kon vinden. Misschien zijner nu wel meer goed bewaard gebleven Z1000 over dan de CB750 en word die straks meer waard, leuk voor de ondergewaardeerde CB bezitters.
Dus als iemand je verteld dat hij het wél weet, het kan zomaar de andere kant op gaan.
 
Ik heb een Kawasaki z1000 H EFI, daar zijn er weinig van gemaakt, de inspuiting werd niet vertrouwd en de meesten zijn omgebouwd naar carburateur. Hoewel er erg weinig van zijn willen de meesten liever een z900 of de gewone z1000 waarvan er veel meer van zijn gemaakt en goed bewaard.
Waarom de 1 erg gemakkelijk een klassieker word en de ander niet? Ik heb geen idee. Wat wel opvalt is de prijs, sommige modellen zijn in verhouding veel meer geld waard dan andere modellen uit hetzelfde tijdperk. Neem nou de z1000 versus de CB750, voor de Z word veel meer betaald dan de CB, 10 jaar geleden was dat verschil nog veel groter. De CB is ook mee gestegen terwijl je 'm 10 jaar geleden voor een habbekrats kon vinden. Misschien zijner nu wel meer goed bewaard gebleven Z1000 over dan de CB750 en word die straks meer waard, leuk voor de ondergewaardeerde CB bezitters.
Dus als iemand je verteld dat hij het wél weet, het kan zomaar de andere kant op gaan.

Foto van je Z1000 H 1980
 
Van de CB's zijn er enorme aantallen gebouwd. Kijk eens hoeveel Z900's er aangeboden worden en hoeveel CB's?
Bij Kawasaki waren de produktieaantallen veel lager en de motor was met zijn dubbele nokkenassen veel moderner dan een CB. Dat bij elkaar maakt een Kasaki exclusiever en heeft daardoor ook een hogere waarde.
 
Niet per sé; de 0-serie modellen CB750, de zgn. 'sandcasts' zijn enorm gezocht en gewild.
Die doen qua prijzen een mooie Z1 verbleken..hoe meer geavanceerd ook.
 
Niet per sé; de 0-serie modellen CB750, de zgn. 'sandcasts' zijn enorm gezocht en gewild.
Die doen qua prijzen een mooie Z1 verbleken..hoe meer geavanceerd ook.

en maar roepen dat Engelse klassiekers uit de jaren vijftig en zestig zo (te) duur zijn...die vlieger gaat inmiddels niet meer op als ik kijk naar de prijzen van Black Bombers, CB 750's, de Z1 en Kawa triples etc. etc. ...
 
Hallo,
Wanneer valt volgens de forumleden een motor onder de brikken en klassiekers?
Van zodra zowat iedereen vindt dat je motor onder schroot gerekend dient te worden wegens uit de tijd en (spuug)lelijk, maar jij de motor karakter hebben vind en er plezier aan beleefd ...

Ohw wacht ... ik heb een klassieker! :o *O*

:+ :+ :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Lilac Ls18 was "geïnspireerd" door de Victoria Bergmeister, een dwarse Vtwin (Guzzi bouw).

De Russische boxer (samen met alle afgeleiden en voorlopers) is in welke vorm dan ook altijd een klassieker.

Opknap project: Lilac - Marusho LS 18/1 - 1959 - Catawiki -O-

De namen Marusho en Lilac zijn al een paar keer voorbij gekomen op M-F. Iemand heeft het er eens over gehad dat hij/zij ook zo'n motor heeft (gehad).
Wie???
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan