....net als een K750 een kloon van een bewezen BMW model....
Sorry, maar hier zit je er naast: De M-72 was een (vereenvoudigde, men gebruikte ronde IPV ovale buizen) BMW-kloon.
De K750 kwam eind jaren 50 en was een Sovjet-Russische eigen (door)ontwikkeling en had een ander (dubbel wieg)frame, een swing-arm achtervork (IPV de Plunjers van BMW en de M-72), een andere voorvork, een andere cardan-eindoverbrenging, een verbeterde versnellingsbak, een andere tank, wielen met volle naven en andere spatborden (de bol-ronde geperst-stalen spatborden die men in de Kievse fabriek tot en met 1998 ongeveer als handelsmerk hanteerde en als zodanig ook voorkomen op latere modellen zoals de Dnepr kopkleppers). Ook andere "details" wijzigden zoals de koplamp , dynamo (65 watt ipv 45) en achterlicht(heel vooruitstrevend voorzien van een remlicht). Bovendien kreeg de K750 een licht gewijzigde nokkenas-timing en later ook een fractie meer compressie, wat leidde tot 4 PK meer vermogen en een wat hoger koppel.
In mijn beleving heet dat dan een andere motorfiets en geen kopie of kloon meer.
Ik begrijp de Klassieker-status die hij bij de Ex-Oostblokkers heeft wel:
Naar de stand van techniek van eind jaren 50 was een K750 - met name het rijwielgedeelte - gewoon héél veel motor. Over de keuze voor een zijklep-blok voor een nieuwe motorfiets kan men twisten, maar gezien het gebruiksdoel (veel onverharde wegen, maximum snelheid 60, later 80, vooral simpel en snel in onderhoud en vooral niet kritisch op de kwaliteit van de brandstoffen) dat men voor ogen had is de keuze ook niet zo onlogisch als hij in eerste instantie lijkt.
Let's agree to disagree...
Laatst bewerkt: