Yamaha FJR 1300 Part 5

Afgelopen dagen de FJR in Luxemburg uitgelaten. Viel me op dat in heuvelachtig gebied de motor begon te stinken. Geen benzine of olie, maar een vreemde lucht. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn. Beetje lastig om die geur te omschrijven. Lijkt een beetje chemisch luchtje.
 
Afgelopen dagen de FJR in Luxemburg uitgelaten. Viel me op dat in heuvelachtig gebied de motor begon te stinken. Geen benzine of olie, maar een vreemde lucht. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn. Beetje lastig om die geur te omschrijven. Lijkt een beetje chemisch luchtje.
Heb met veel FJR-en in veel bergen rondgecrossed, maar mij zijn nooit vreemde luchtjes opgevallen. Als het een nieuwe motor betreft en de geur een beetje "metalig" was, dan is dat normaal.
En anders denk ik aan remmen of koelvloeistof. Koppeling misschien? Voorgaande betreft natuurlijk blind gokken, want via een forum de herkomst van een luchtje duiden dat niet te omschrijven is ... lastig hoor ;) maar je kunt naar een paar dingen kijken. Zijn de remschijven - bijvoorbeeld het achterste exemplaar - verkleurd (blauwe/donkere gloed)? Wanneer werd de remvloeistof voor het laatst ververst, en bleef de remdruk constant? Check ook even het koelvloeistofnivo, en eventuele sporen van lekkage. Cardanolie? Check de cardanklok op sporen van lekkage. Koppeling lijkt me onaannemelijk, maar die kan gaan stinken als je die extreem belast.
 
Laatst bewerkt:
Duc, bedankt voor je reactie! Ik zal de punten even nalopen. Remdruk was prima de hele rit. Koelvloeistof is ook op niveau. De koppeling zal ik ff na laten kijken. Mijn vermoeden is dat ik het daar moet gaan zoeken. Mede door, wat ik nog niet vermeld had😳, het trillen bij ongeveer 3 a 4 duizend toeren. Viel me nu wel erg op.
 
Het trillen rond 3 à 4 duizend toeren hoeft niet abnormaal te zijn, als dat om hoogfrequente motortrillingen gaat. Is dat zo, of kwam de trilling ergens anders vandaan, de aandrijving bijvoorbeeld? Rond 3 à 4 duizend toeren zit de FJR in de zgn. "milieudip": de motor loopt dan op een superarm mengsel, zodat-ie aan eisen m.b.t. uitstoot kan voldoen. Als je in de bergen gaat rijden - maar dan bedoel ook echt op hoogte, en geen Duitse heuvels - dan wordt het mengsel vanzelf nog armer. De ECU moet daarvoor compenseren, maar b.v. een defecte sensor zou dat kunnen verhinderen. Als de motor te arm loopt, dan wordt-ie heter, en dat zou je ook kunnen gaan ruiken (dat is de metalige geur waar ik op doelde; een nieuwe motor kan gedurende de inrijperiode ook snel iets heter worden dan wanneer het ding ingereden is). Maar ik veronderstel dat je dit probleem (ECU/sensoren) zou moeten merken aan b.v. een slechtere gasreactie, of slechter starten, en daar "hoorde" ik je niet over.
De koppeling ga je alleen ruiken als die langduring geslipt heeft. Is dat zo? Als er nergens lekkage is, en de stank verdwenen is, dan gok ik vooralsnog op de remmen.

Misschien wel handig om er even bij te vermelden: wat is het bouwjaar van de machine, en de km stand? En: is de stank er nog steeds, of verdween die en kwam niet meer terug?
 
Laatst bewerkt:
Bouwjaar is 2007. Na een tijdje verdwijnt de geur weer. Om vervolgens weer terug te keren. Die trillingen had ik idd rond de 4k toeren. Maar ik Luxemburg begon dat al rond de 3k toeren. Ze lijken uit de aandrijving te komen maar dat weet ik niet zeker.... Zal de motor eens wegbrengen om na te laten kijken.
 
Bouwjaar is 2007. Na een tijdje verdwijnt de geur weer. Om vervolgens weer terug te keren. Die trillingen had ik idd rond de 4k toeren. Maar ik Luxemburg begon dat al rond de 3k toeren. Ze lijken uit de aandrijving te komen maar dat weet ik niet zeker.... Zal de motor eens wegbrengen om na te laten kijken.

Cardan goed invetten wil ook helpen, dus de spiebanen met goed molybdeen vet insmeren... En de geur, ik gok ook op remmen, worden toch aardig wat warmer dan in ons horizontale landje...
 
Ik heb een probleem met een zijkoffer van mijn 2003. Het handvat dat je naar beneden duwt waardoor die "borgpin" omhoog komt lijkt ergens driekwart op te stuiten, en de pin komt dus ook niet helemaal omhoog. Iemand hier ervaring mee?
 
Ik heb een probleem met een zijkoffer van mijn 2003. Het handvat dat je naar beneden duwt waardoor die "borgpin" omhoog komt lijkt ergens driekwart op te stuiten, en de pin komt dus ook niet helemaal omhoog. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb dat eigenlijk alleen maar meegemaakt als ik (te) haastig een koffer wilde monteren, en die niet precies goed in de ophangpunten hing. Daardoor greep de "borgpin" die aan de "binnen-onderzijde" niet goed in het daarvoor bedoelde vergrendelingspunt. Is het probleem er alleen als je probeert de koffer aan de motor te vergrendelen, of ook als de koffer gewoon op tafel (of elders) staat?
 
Belast je de motor in de dagelijkse praktijk wel eens "goed"? Wat harder rijden, met duo lange toerritten, etc? Veel verbrandingsmotoren die nooit echt hard hoeven werken, kunnen je verrassen met luchten wanneer er een keer wel zwaar belast wordt. Een FJR hoeft in Nederland natuurlijk niet hard te werken als je woon-werk rijdt over provinciale wegen of korte stukjes snelweg binnen de snelheidslimieten.
 
Ik heb dat eigenlijk alleen maar meegemaakt als ik (te) haastig een koffer wilde monteren, en die niet precies goed in de ophangpunten hing. Daardoor greep de "borgpin" die aan de "binnen-onderzijde" niet goed in het daarvoor bedoelde vergrendelingspunt. Is het probleem er alleen als je probeert de koffer aan de motor te vergrendelen, of ook als de koffer gewoon op tafel (of elders) staat?
Herken ik. Vaker aan 1 kant. Koffer beetje heen en weer schuiven en goed inhaken en dan gaat ie weer.
 
Belast je de motor in de dagelijkse praktijk wel eens "goed"? Wat harder rijden, met duo lange toerritten, etc? Veel verbrandingsmotoren die nooit echt hard hoeven werken, kunnen je verrassen met luchten wanneer er een keer wel zwaar belast wordt. Een FJR hoeft in Nederland natuurlijk niet hard te werken als je woon-werk rijdt over provinciale wegen of korte stukjes snelweg binnen de snelheidslimieten.
Dat kan best eens het geval zijn...
😕
 
Hoi, Weer een newbee erbij. 53jaar 1m86, 93kg en al enkele jaren FJR eigenaar.
Ik heb in mijn wilde jaren 3x een ZZR1400 in puin gereden, een hoop dokters wat rijker gemaakt en dan 10 jaar motorloos geweest.
Maar toen begon het weer te jeuken en om toch maar iets rustiger voorbij de flitsers te rijden heb ik gekozen voor een FJR van 2005. Na een half jaar rustig rijden ging mijn versnellingsbak naar de knoppen, De garage waar ik hem gekocht had was intussen failliet dus zware kosten.
Nog een half jaartje later ging men distributieketting erdoor... 40000km op de teller??? Nou, Een andere ocassie motorblok eronder en sindsdien rij ik toch al een jaar of 4 zonder problemen.
Het enige dat me stoort is dat ik bij langere bij warm weer ritten een hete linkerknie/onderbeen krijg. Ik moet echt mijn vuist tussen knie en tank steken, anders is het niet uit te staan. Kent iemand dit probleem en nog beter, een oplossing?

Alvast bedankt.
 
Hallo allen,

Ik heb een FJR uit 2002 en vroeg mij af of de spiegels van een 2006 a 07 op mijn bouwjaar te monteren is.
Dat zijn die spiegels in kuip kleur die je met kappen kan verbreden.

groet,
Aloys
 
Vraagje aan de FJR kenners hier:
Voor een FJR uit 2004 ben ik op zoek naar de kunststof montageplaat voor de originele Yamaha topkoffer. Deze is gescheurd, wat (weet ik inmiddels) een bekend probleem is. Nieuw is deze helaas niet meer leverbaar. Ik heb ook diverse sloperijen geraadpleegd, maar ook die hebben niks liggen. Voor de modellen vanaf bouwjaar 2006 schijnt die plaat net even anders te zijn, en past dus niet op een 2004. Ooit is er een vervangend onderdeel en een terugroepactie geweest, maar daar zijn we ondanks dat de motor in 2004 nieuw is gekocht en nog van de eerste eigenaar is nooit van op de hoogte gebracht.

Heeft iemand enig idee hoe dit probleem op te lossen, of misschien nog zo'n plaat heeft liggen?
Uiteraard is een ander merk koffer+rek een oplossing, maar met de originele koffer is niks mis en is bovendien in kleur en met gelijke sleutels. Heeft dus wel de voorkeur om die gewoon te houden.
 
Vraagje aan de FJR kenners hier:
Voor een FJR uit 2004 ben ik op zoek naar de kunststof montageplaat voor de originele Yamaha topkoffer. Deze is gescheurd, wat (weet ik inmiddels) een bekend probleem is. Nieuw is deze helaas niet meer leverbaar. Ik heb ook diverse sloperijen geraadpleegd, maar ook die hebben niks liggen. Voor de modellen vanaf bouwjaar 2006 schijnt die plaat net even anders te zijn, en past dus niet op een 2004. Ooit is er een vervangend onderdeel en een terugroepactie geweest, maar daar zijn we ondanks dat de motor in 2004 nieuw is gekocht en nog van de eerste eigenaar is nooit van op de hoogte gebracht.

Heeft iemand enig idee hoe dit probleem op te lossen, of misschien nog zo'n plaat heeft liggen?
Uiteraard is een ander merk koffer+rek een oplossing, maar met de originele koffer is niks mis en is bovendien in kleur en met gelijke sleutels. Heeft dus wel de voorkeur om die gewoon te houden.
Kun je niet de achterdrager omwisselen voor een exemplaar van 2006 en later, en daar dan een bijpassende grondplaat bij zoeken? Ik bedoel deze:

2003-2005:
1403110


2006 en later:
1403112
 
Wat ik begreep van de dealer schijnt dat niet mogelijk te zijn
OK, in dat geval zou ik Duitse onderdelensites in de gaten houden om te zien of daar zo'n grondplaat voorbij komt. De terugroep waarnaar je eerder verwees betrof trouwens niet de grondplaat, maar een metalen plaat die stevigheid aan de bodem van de topkoffer gaf (ik kreeg het ding destijds bij mijn 2002-exemplaar).
 
OK, in dat geval zou ik Duitse onderdelensites in de gaten houden om te zien of daar zo'n grondplaat voorbij komt. De terugroep waarnaar je eerder verwees betrof trouwens niet de grondplaat, maar een metalen plaat die stevigheid aan de bodem van de topkoffer gaf (ik kreeg het ding destijds bij mijn 2002-exemplaar).

Bedankt voor het meedenken, en hierbij gelijk een update. Inmiddels op Marktplaats een complete set topkoffer + grondplaat kunnen scoren. Maanden aan het zoeken en vorige week kwam er toevallig iets voorbij. Gelijk heen gereden en opgehaald. Het was van een 2006 model, maar de grondplaat is vrijwel gelijk. Het rek zoals hierboven op de foto's is inderdaad anders, maar het ging om de gescheurde grondplaat, en die komen overeen. De koffer van marktplaats had een scheur in de bodem, maar het deksel was nog goed. Aangezien mijn eigen kofferdeksel lichte schade had, en die van marktplaats ook nog in de juiste kleur was heb ik de deksel omgezet. Nu dus weer een goed kofferrek en een schadevrije koffer *O*
 
Mocht er iemand meelezen en op zoek zijn naar een FJR1300: de mijne staat te koop
 
Wie weet wat voor maat olie aftapplug er in een 2007 model zit? Is dat m14 of m16? Ik ga de olie verversen en wil niet nog een keer heen en weer rijden om een nieuwe koperen ring te halen.
 
Vandaag mijn laatste tourtocht met m’n FJR gereden. Besloten om hem in te ruilen voor iets lichters, een Tracer 900GT.
Edit: De tracer (met FJR koffers) staat inmiddels in mijn garage😁
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan