YAMAHA TRACER 900 DEEL IV

Welke aftermarket uitlaat heb je er onder liggen?

  • Akrapovic

    Stemmen: 51 45,5%
  • Scorpion

    Stemmen: 8 7,1%
  • Mivv

    Stemmen: 4 3,6%
  • Arrow

    Stemmen: 11 9,8%
  • Anders...

    Stemmen: 38 33,9%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals je op de foto's ziet heb ik er de stepjes af gedaan . Met de originele vering reed ik dan de middenbok tegen het asfalt ! Als je dan de band nakeek was er nog 1cm schaamrand... Sinds ik andere veren heb ,heb ik er geen last meer van . Staat achteraan hoger en tot 150nm veer erop .

Ik heb wel een Tracer 900 gt maar de middenbok rij ik niet aan de grond hoor. Schaamrand is nog kleiner dan 1cm en aan 1 kant zo goed als niets. Ben ook een flinke jongen, lees aardig wat aerodynamisch buikvoordeel, en vering staat straffer ingesteld. Heb wel Puig sportvoetsteuntjes dus zonder voelsprieten. Dit alles nog op de originele dunlop D222 banden.
 
Ik heb een korte kentekenplaathouder van Cosmo gekocht (voor Tracer 2015-2017 model) die ik bij nader inzien niet ga gebruiken.
Stuur een PB als je geinteresseerd bent, voor 20 euri plus vzk is ie van jou.
 
Ik heb dezelfde en ben er eigenlijk wel heel erg tevreden over! Waarom ga je hem niet gebruiken als ik vragen mag? ☺️

Ik heb een korte kentekenplaathouder van Cosmo gekocht (voor Tracer 2015-2017 model) die ik bij nader inzien niet ga gebruiken.
Stuur een PB als je geinteresseerd bent, voor 20 euri plus vzk is ie van jou.
 
Waarom ga je hem niet gebruiken als ik vragen mag? ☺
Mijn LED knippers zijn door de dealer nogal slordig aangesloten (janboel onder de buddy), zodat het losmaken en opnieuw aansluiten een flinke klus is. Verder rijd ik vaak met koffers waardoor het optisch bij nader inzien minder nodig is om de kont korter te maken.
 
Eerste review na aankoop:

Sinds twee weken ben ik de fiere eigenaar van een nieuwe tracer in yamaha blauw (model 2017).
Ik heb met veel interesse jullie posts gelezen. Ik dacht om hier even mijn eigen mening en mijn ervaringen neer te schrijven over mijn nieuwe tracer. Misschien kan het nieuwe geïnteresseerden helpen. Net zoals het mij geholpen heeft.

Ik begin met de pluspunten

Motorblok is top. Veel power overal. Gaat echt heel hard. Soepel. Kelderkracht genoeg maar toch een mooie geut power bij aan 6k rpm en verder. Sommige mensen zouden denken dat het een '1000 is. Dat is het niet maar het voelt een beetje zo omdat het ding slechts 210kg volgetankt weegt. Het blok is gretig met een erg gevoelige gasrespons. Behalve in B modus. Eigenlijk loopt de motor een beetje te nerveus voor sommigen, denk ik. Maar voor mij is het geen probleem. Ik vind een beetje agressiviteit zelfs lekker. De lichte gewicht vind ik zelfs nog een groter pluspunt van de motorfiets. Je voelt het in het sturen en je kunt de tracer heel gemakkelijk met de hand verplaatsen.

Het sturen is ook fijn. Die motor lijkt flink maar stuurt heel erg gretig in. Het zal een plezier zijn om deze zomer een kleine bergpas op te scheuren ermee.

Ik hou ook erg van de zithouding. Het is actief maar toch comfortabel. Het is een kruising tussen sportief en rechtop met een klein beetje supermoto in de mix. Het brede stuur ligt aangenaam in de hand en geeft een goed gevoel van controle. Het zadel is eerder hard maar dat ligt me wel. Eigenlijk beter voor lange ritten. Het biedt ook ruimte om te gaan verzitten en heeft een goede vorm. Ik kan er in één dag heel veel km mee doen en toch is de zithouding geschikt voor sportief scheuren.

Het passagierszadel is functioneel en breed. De kont mag dan lelijk zijn volgens sommigen maar ik deel die mening niet. Daarenboven is het een heel erg praktische kont. Veel ruimte voor een roltas en handige bagagehaakjes. De weg gestopte uitlaat is héél erg praktisch omdat hij dan niet in de weg zit van je koffers of tassen.

Sterker nog. Ik wil eigenlijk nooit geen motor meer met een uitlaat die niet onder het blok zit. Zoooo handig.

De algemene bouwkwaliteit van de motor vind ik ook erg goed. Die motor is gewoon netjes afgewerkt. Niets op aan te merken. 12V stopcontact en middenbok komen standaard mee. Fijn. Het dashboard is praktisch, fraai en goed leesbaar.

Nu de nadelen. AL wie een tracer overweegt. Lap gewoon 1200 euro bij de vraagprijs voor betere vering en een andere ruit.

Windbescherming is niet OK voor mij. Mijn helm zit recht in de turbulentie. Dat ga ik oplossen met een laag (sport) windscherm. ik zie hierboven al een fraaie staan.

De ketting wil wel eens klapperen aan lage snelheid. Ik denk dat deze motor gevoelig zal zijn voor kettingspanning. Het is wel niet erg of onvelig. Eerder lichtjes storend soms.

De benzine aanduiding staat heel erg lang op 'vol' om dan vrij snel door de laatste streepjes heen te gaan. Niet echt intuïtief.

De standaard vering is niet voldoende voor een veeleisende rijder. Ik voel het beroemde en beruchte 'pendelen' ook. Maar niet zo erg als bij sommige andere rijders. Ik kan ontspannen 160 km/u rijden maar ik voel goed dat ik maar een heel erg kleine verkeerde beweging moet maken om het pendelen uit te lokken. Daarenboven voel je de instabiliteit ook bij hard scheuren op oneffen wegdek. Putten of bulten in de bocht kunnen de motor flink uit balans maken en het pendelen uitlokken. Niet fijn als je aan het scheuren bent. Het is alsof de motor niet zo goed in balans is. De achtershock is ook een beetje slap. Ik heb al een beetje aan de standaard vering gedraaid. Iets meer veervoorspanning achter omdat ik toch bijna 90 kg weeg. Vooraan de preload iets verminderd om de motor iets meer op de neus te zetten. Al bij al hebben mijn wijzigingen niet zo veel uitgemaakt.

Daarom heb ik beslist om contact op te nemen met BRS suspention works te Maastricht. De beste man stuurt terug dat hij denkt dat de mindere resultaten komen door het feit dat slechts één vorkbeen van de tracer dempt. De veer zelf is zacht maar de olie flow is niet goed. Daardoor kan die vork ondanks de slappe veer 'hard' aanvoelen als de vork heel snel moet inveren. Zoals bij een oneffenheid aan hoge snelheid. Bovendien is de achterschokbreker inderdaad een beetje aan de slappe kant, aldus BRS. Het is duidelijk dat yamaha een beetje beknibbelt heeft op de vering. Dat kun je op verschillende internationale fora ook lezen.

Ik ben er nu bezeten van. In de plaats van een akra er op te gooien ga ik investeren in de vering. Dan gaat het een echt juweeltje zijn.

Tweede review:

Ik dacht dat het leuk zou zijn voor ons allemaal als ik even mijn ervaringen met de tracer post na 3 jaar, 25000 km+ en twee lange motorreizen van 3000km+ met de tent…
Ik ga nog steeds akkoord met alles wat ik in de eerste review heb gezegd. Ik ben uiteindelijk naar BRS suspension gegaan en geïnvesteerd in een volledig nieuw binnenwerk van de voorvork en een volledig nieuwe achterveer:

Voorvork kit
Achterschokker

De vork kit in de link heeft al een update gehad zo te zien. Het design van de mijne is een heel klein beetje anders. Maar zo goed als hetzelfde product. De achterveer lijkt sterk op die in de link. Het is gewoon de meest budgetvriendelijke Ohlins die past onder te tracer.

Zoals ik zei in de eerste review heb ik mij van in het begin gestoord aan de ondermaatse vering van de tracer en de fameuze speed wobble… De turbulentie is een probleem waar ik ook lang mee geworsteld heb. De motor is zo goed als perfect moest er standaard een betere ruit op zitten en een betere vering. Maar ik heb een aantal modificaties gedaan om het probleem op te lossen.

Eigenaardig genoeg koos de beste man van BRS er voor om de voorvork 1cm door de kroonplaat te steken. Dus om de motor meer op zijn neus te zetten. Dit is vreemd want normaal gezien wordt de motor er nerveuzer door. Ik heb zo twee jaar rondgereden en de speed wobble was te tolereren maar nog steeds een beetje storend. Deze ochtend heb ik de handkappen verwijderd en de voorvork teruggeschoven zodat de voorkant van de motor zo hoog mogelijk komt. Net een ritje gemaakt en de motor is nog een beetje stabieler geworden! Ik denk dat ik het probleem van de wobble nu voldoende verholpen heb.

Dit zijn mijn mods tot nu toe:
  • Banden: Dunlop Sportsmart voor en achter
  • Lagere ruit: Puig sportruit. Heb een helm-ruit combo gevonden die OK is
  • Vering: Nieuwe binnenwerk voor en nieuwe veer achter.
  • Handkappen verwijderd
En hiermee heb ik een motor die nog steeds lekker licht stuurt en heel wendbaar is maar die stabiel genoeg blijft tot 150km/u. Het belangrijkste voor mij is dat ik kan hard rijden op een slechte weg zonder dat ik het gevoel heb dat de motor zou beginnen slaan…

Dus ik heb het vering probleem opgelost maar ik vind het nog steeds jammer dat ik zo veel extra heb moeten uitgeven om mijn motor goed te laten rijden. Dat gezegd zijnde; onlangs was ik op het motorsalon en ik kon nog steeds geen motor vinden die me beter past dan mijn huidige tracer… Zelfs niet te KTM 790 omdat ik die een beetje te duur vind en te raar gestyled. Eigenlijk heb ik van mijn tracer een soort Japanse KTM SM-T gemaakt. Met de vering kit en de goede banden is mijn tracer een ontzettend capabel ding geworden in de bergen. Je kunt er echt heel hard mee nu. En ik ben nog steeds verliefd op het prachtige blok!

Na 3 jaar ben ik nog steeds tevreden over de kwaliteit. Geen corrosie. Geen klachten over de standaard ketting. Ik blijf moeite hebben om een motor te vinden van dit gewicht die even handig is om bagage mee te nemen. Echt een top ding.

Kan ik de machine aanbevelen aan twijfelende forum leden? Neen eigenlijk niet. Ik blijf moeite hebben met het feit dat Yamaha een lichte toermotor op de markt heeft gegooid met het pendelprobleem, ondermaatse banden en een afschuwelijk turbulente ruit. Maar de tracer matchte goed met wat ik zocht en ik heb met de nodige investeringen de pijnpunten weggewerkt. Als je bereid bent om een motor een beetje zelf naar je hand te zetten is het een goede motor.

Vergeet niet, lieve mensen, dat deze review een MENING is. Indien jullie een andere mening zijn toegedaan dan is dat helemaal OK. Bedankt om tot hier te lezen.
 
Mensen die willen lezen over mijn reis vorige zomer met de tracer:

medium.com/@DennisVanEecke

1*R5KK0-cxE-3fE5KlIDbMgw.jpeg
 
Eerste review na aankoop:

Sinds twee weken ben ik de fiere eigenaar van een nieuwe tracer in yamaha blauw (model 2017).
Ik heb met veel interesse jullie posts gelezen. Ik dacht om hier even mijn eigen mening en mijn ervaringen neer te schrijven over mijn nieuwe tracer. Misschien kan het nieuwe geïnteresseerden helpen. Net zoals het mij geholpen heeft.

Ik begin met de pluspunten

Motorblok is top. Veel power overal. Gaat echt heel hard. Soepel. Kelderkracht genoeg maar toch een mooie geut power bij aan 6k rpm en verder. Sommige mensen zouden denken dat het een '1000 is. Dat is het niet maar het voelt een beetje zo omdat het ding slechts 210kg volgetankt weegt. Het blok is gretig met een erg gevoelige gasrespons. Behalve in B modus. Eigenlijk loopt de motor een beetje te nerveus voor sommigen, denk ik. Maar voor mij is het geen probleem. Ik vind een beetje agressiviteit zelfs lekker. De lichte gewicht vind ik zelfs nog een groter pluspunt van de motorfiets. Je voelt het in het sturen en je kunt de tracer heel gemakkelijk met de hand verplaatsen.

Het sturen is ook fijn. Die motor lijkt flink maar stuurt heel erg gretig in. Het zal een plezier zijn om deze zomer een kleine bergpas op te scheuren ermee.

Ik hou ook erg van de zithouding. Het is actief maar toch comfortabel. Het is een kruising tussen sportief en rechtop met een klein beetje supermoto in de mix. Het brede stuur ligt aangenaam in de hand en geeft een goed gevoel van controle. Het zadel is eerder hard maar dat ligt me wel. Eigenlijk beter voor lange ritten. Het biedt ook ruimte om te gaan verzitten en heeft een goede vorm. Ik kan er in één dag heel veel km mee doen en toch is de zithouding geschikt voor sportief scheuren.

Het passagierszadel is functioneel en breed. De kont mag dan lelijk zijn volgens sommigen maar ik deel die mening niet. Daarenboven is het een heel erg praktische kont. Veel ruimte voor een roltas en handige bagagehaakjes. De weg gestopte uitlaat is héél erg praktisch omdat hij dan niet in de weg zit van je koffers of tassen.

Sterker nog. Ik wil eigenlijk nooit geen motor meer met een uitlaat die niet onder het blok zit. Zoooo handig.

De algemene bouwkwaliteit van de motor vind ik ook erg goed. Die motor is gewoon netjes afgewerkt. Niets op aan te merken. 12V stopcontact en middenbok komen standaard mee. Fijn. Het dashboard is praktisch, fraai en goed leesbaar.

Nu de nadelen. AL wie een tracer overweegt. Lap gewoon 1200 euro bij de vraagprijs voor betere vering en een andere ruit.

Windbescherming is niet OK voor mij. Mijn helm zit recht in de turbulentie. Dat ga ik oplossen met een laag (sport) windscherm. ik zie hierboven al een fraaie staan.

De ketting wil wel eens klapperen aan lage snelheid. Ik denk dat deze motor gevoelig zal zijn voor kettingspanning. Het is wel niet erg of onvelig. Eerder lichtjes storend soms.

De benzine aanduiding staat heel erg lang op 'vol' om dan vrij snel door de laatste streepjes heen te gaan. Niet echt intuïtief.

De standaard vering is niet voldoende voor een veeleisende rijder. Ik voel het beroemde en beruchte 'pendelen' ook. Maar niet zo erg als bij sommige andere rijders. Ik kan ontspannen 160 km/u rijden maar ik voel goed dat ik maar een heel erg kleine verkeerde beweging moet maken om het pendelen uit te lokken. Daarenboven voel je de instabiliteit ook bij hard scheuren op oneffen wegdek. Putten of bulten in de bocht kunnen de motor flink uit balans maken en het pendelen uitlokken. Niet fijn als je aan het scheuren bent. Het is alsof de motor niet zo goed in balans is. De achtershock is ook een beetje slap. Ik heb al een beetje aan de standaard vering gedraaid. Iets meer veervoorspanning achter omdat ik toch bijna 90 kg weeg. Vooraan de preload iets verminderd om de motor iets meer op de neus te zetten. Al bij al hebben mijn wijzigingen niet zo veel uitgemaakt.

Daarom heb ik beslist om contact op te nemen met BRS suspention works te Maastricht. De beste man stuurt terug dat hij denkt dat de mindere resultaten komen door het feit dat slechts één vorkbeen van de tracer dempt. De veer zelf is zacht maar de olie flow is niet goed. Daardoor kan die vork ondanks de slappe veer 'hard' aanvoelen als de vork heel snel moet inveren. Zoals bij een oneffenheid aan hoge snelheid. Bovendien is de achterschokbreker inderdaad een beetje aan de slappe kant, aldus BRS. Het is duidelijk dat yamaha een beetje beknibbelt heeft op de vering. Dat kun je op verschillende internationale fora ook lezen.

Ik ben er nu bezeten van. In de plaats van een akra er op te gooien ga ik investeren in de vering. Dan gaat het een echt juweeltje zijn.

Tweede review:

Ik dacht dat het leuk zou zijn voor ons allemaal als ik even mijn ervaringen met de tracer post na 3 jaar, 25000 km+ en twee lange motorreizen van 3000km+ met de tent…
Ik ga nog steeds akkoord met alles wat ik in de eerste review heb gezegd. Ik ben uiteindelijk naar BRS suspension gegaan en geïnvesteerd in een volledig nieuw binnenwerk van de voorvork en een volledig nieuwe achterveer:

Voorvork kit
Achterschokker

De vork kit in de link heeft al een update gehad zo te zien. Het design van de mijne is een heel klein beetje anders. Maar zo goed als hetzelfde product. De achterveer lijkt sterk op die in de link. Het is gewoon de meest budgetvriendelijke Ohlins die past onder te tracer.

Zoals ik zei in de eerste review heb ik mij van in het begin gestoord aan de ondermaatse vering van de tracer en de fameuze speed wobble… De turbulentie is een probleem waar ik ook lang mee geworsteld heb. De motor is zo goed als perfect moest er standaard een betere ruit op zitten en een betere vering. Maar ik heb een aantal modificaties gedaan om het probleem op te lossen.

Eigenaardig genoeg koos de beste man van BRS er voor om de voorvork 1cm door de kroonplaat te steken. Dus om de motor meer op zijn neus te zetten. Dit is vreemd want normaal gezien wordt de motor er nerveuzer door. Ik heb zo twee jaar rondgereden en de speed wobble was te tolereren maar nog steeds een beetje storend. Deze ochtend heb ik de handkappen verwijderd en de voorvork teruggeschoven zodat de voorkant van de motor zo hoog mogelijk komt. Net een ritje gemaakt en de motor is nog een beetje stabieler geworden! Ik denk dat ik het probleem van de wobble nu voldoende verholpen heb.

Dit zijn mijn mods tot nu toe:
  • Banden: Dunlop Sportsmart voor en achter
  • Lagere ruit: Puig sportruit. Heb een helm-ruit combo gevonden die OK is
  • Vering: Nieuwe binnenwerk voor en nieuwe veer achter.
  • Handkappen verwijderd
En hiermee heb ik een motor die nog steeds lekker licht stuurt en heel wendbaar is maar die stabiel genoeg blijft tot 150km/u. Het belangrijkste voor mij is dat ik kan hard rijden op een slechte weg zonder dat ik het gevoel heb dat de motor zou beginnen slaan…

Dus ik heb het vering probleem opgelost maar ik vind het nog steeds jammer dat ik zo veel extra heb moeten uitgeven om mijn motor goed te laten rijden. Dat gezegd zijnde; onlangs was ik op het motorsalon en ik kon nog steeds geen motor vinden die me beter past dan mijn huidige tracer… Zelfs niet te KTM 790 omdat ik die een beetje te duur vind en te raar gestyled. Eigenlijk heb ik van mijn tracer een soort Japanse KTM SM-T gemaakt. Met de vering kit en de goede banden is mijn tracer een ontzettend capabel ding geworden in de bergen. Je kunt er echt heel hard mee nu. En ik ben nog steeds verliefd op het prachtige blok!

Na 3 jaar ben ik nog steeds tevreden over de kwaliteit. Geen corrosie. Geen klachten over de standaard ketting. Ik blijf moeite hebben om een motor te vinden van dit gewicht die even handig is om bagage mee te nemen. Echt een top ding.

Kan ik de machine aanbevelen aan twijfelende forum leden? Neen eigenlijk niet. Ik blijf moeite hebben met het feit dat Yamaha een lichte toermotor op de markt heeft gegooid met het pendelprobleem, ondermaatse banden en een afschuwelijk turbulente ruit. Maar de tracer matchte goed met wat ik zocht en ik heb met de nodige investeringen de pijnpunten weggewerkt. Als je bereid bent om een motor een beetje zelf naar je hand te zetten is het een goede motor.

Vergeet niet, lieve mensen, dat deze review een MENING is. Indien jullie een andere mening zijn toegedaan dan is dat helemaal OK. Bedankt om tot hier te lezen.
Uitgebreid verhaal, goed verslag.
Herken wel diverse dingen van wat je geschreven hebt.

Ook ik had last van turbulentie op de helm, heb ik opgelost door een hoog tourscherm van PUIG te monteren.

Vering is idd niet alles, ben ook nog steeds zoekende naar de juiste afstelling voor mij. Wist tot het lezen van je review niet eens dat de voorpoot alleen rechts in te stellen is.

Verders ben ik zeer tevreden over de Tracer
 
Tweede review:
...
Dit zijn mijn mods tot nu toe:
  • Banden: Dunlop Sportsmart voor en achter
  • Lagere ruit: Puig sportruit. Heb een helm-ruit combo gevonden die OK is
  • Vering: Nieuwe binnenwerk voor en nieuwe veer achter.
  • Handkappen verwijderd
Ook hier herkenning. :) Ik rij ook een 2017, en ik ben met je eens dat de vering (voor mij: Hyperpro streetkit), ruit (Madstad) en banden (Metzelers) de must-do mods zijn. Zelf heb ik ook de handkappen eraf gehaald. Ik zou alleen het zadel toevoegen aan het lijstje.
 
Eerste review na aankoop:

Sinds twee weken ben ik de fiere eigenaar van een nieuwe tracer in yamaha blauw (model 2017).
Ik heb met veel interesse jullie posts gelezen. Ik dacht om hier even mijn eigen mening en mijn ervaringen neer te schrijven over mijn nieuwe tracer. Misschien kan het nieuwe geïnteresseerden helpen. Net zoals het mij geholpen heeft.

Ik begin met de pluspunten

Motorblok is top. Veel power overal. Gaat echt heel hard. Soepel. Kelderkracht genoeg maar toch een mooie geut power bij aan 6k rpm en verder. Sommige mensen zouden denken dat het een '1000 is. Dat is het niet maar het voelt een beetje zo omdat het ding slechts 210kg volgetankt weegt. Het blok is gretig met een erg gevoelige gasrespons. Behalve in B modus. Eigenlijk loopt de motor een beetje te nerveus voor sommigen, denk ik. Maar voor mij is het geen probleem. Ik vind een beetje agressiviteit zelfs lekker. De lichte gewicht vind ik zelfs nog een groter pluspunt van de motorfiets. Je voelt het in het sturen en je kunt de tracer heel gemakkelijk met de hand verplaatsen.

Het sturen is ook fijn. Die motor lijkt flink maar stuurt heel erg gretig in. Het zal een plezier zijn om deze zomer een kleine bergpas op te scheuren ermee.

Ik hou ook erg van de zithouding. Het is actief maar toch comfortabel. Het is een kruising tussen sportief en rechtop met een klein beetje supermoto in de mix. Het brede stuur ligt aangenaam in de hand en geeft een goed gevoel van controle. Het zadel is eerder hard maar dat ligt me wel. Eigenlijk beter voor lange ritten. Het biedt ook ruimte om te gaan verzitten en heeft een goede vorm. Ik kan er in één dag heel veel km mee doen en toch is de zithouding geschikt voor sportief scheuren.

Het passagierszadel is functioneel en breed. De kont mag dan lelijk zijn volgens sommigen maar ik deel die mening niet. Daarenboven is het een heel erg praktische kont. Veel ruimte voor een roltas en handige bagagehaakjes. De weg gestopte uitlaat is héél erg praktisch omdat hij dan niet in de weg zit van je koffers of tassen.

Sterker nog. Ik wil eigenlijk nooit geen motor meer met een uitlaat die niet onder het blok zit. Zoooo handig.

De algemene bouwkwaliteit van de motor vind ik ook erg goed. Die motor is gewoon netjes afgewerkt. Niets op aan te merken. 12V stopcontact en middenbok komen standaard mee. Fijn. Het dashboard is praktisch, fraai en goed leesbaar.

Nu de nadelen. AL wie een tracer overweegt. Lap gewoon 1200 euro bij de vraagprijs voor betere vering en een andere ruit.

Windbescherming is niet OK voor mij. Mijn helm zit recht in de turbulentie. Dat ga ik oplossen met een laag (sport) windscherm. ik zie hierboven al een fraaie staan.

De ketting wil wel eens klapperen aan lage snelheid. Ik denk dat deze motor gevoelig zal zijn voor kettingspanning. Het is wel niet erg of onvelig. Eerder lichtjes storend soms.

De benzine aanduiding staat heel erg lang op 'vol' om dan vrij snel door de laatste streepjes heen te gaan. Niet echt intuïtief.

De standaard vering is niet voldoende voor een veeleisende rijder. Ik voel het beroemde en beruchte 'pendelen' ook. Maar niet zo erg als bij sommige andere rijders. Ik kan ontspannen 160 km/u rijden maar ik voel goed dat ik maar een heel erg kleine verkeerde beweging moet maken om het pendelen uit te lokken. Daarenboven voel je de instabiliteit ook bij hard scheuren op oneffen wegdek. Putten of bulten in de bocht kunnen de motor flink uit balans maken en het pendelen uitlokken. Niet fijn als je aan het scheuren bent. Het is alsof de motor niet zo goed in balans is. De achtershock is ook een beetje slap. Ik heb al een beetje aan de standaard vering gedraaid. Iets meer veervoorspanning achter omdat ik toch bijna 90 kg weeg. Vooraan de preload iets verminderd om de motor iets meer op de neus te zetten. Al bij al hebben mijn wijzigingen niet zo veel uitgemaakt.

Daarom heb ik beslist om contact op te nemen met BRS suspention works te Maastricht. De beste man stuurt terug dat hij denkt dat de mindere resultaten komen door het feit dat slechts één vorkbeen van de tracer dempt. De veer zelf is zacht maar de olie flow is niet goed. Daardoor kan die vork ondanks de slappe veer 'hard' aanvoelen als de vork heel snel moet inveren. Zoals bij een oneffenheid aan hoge snelheid. Bovendien is de achterschokbreker inderdaad een beetje aan de slappe kant, aldus BRS. Het is duidelijk dat yamaha een beetje beknibbelt heeft op de vering. Dat kun je op verschillende internationale fora ook lezen.

Ik ben er nu bezeten van. In de plaats van een akra er op te gooien ga ik investeren in de vering. Dan gaat het een echt juweeltje zijn.

Tweede review:

Ik dacht dat het leuk zou zijn voor ons allemaal als ik even mijn ervaringen met de tracer post na 3 jaar, 25000 km+ en twee lange motorreizen van 3000km+ met de tent…
Ik ga nog steeds akkoord met alles wat ik in de eerste review heb gezegd. Ik ben uiteindelijk naar BRS suspension gegaan en geïnvesteerd in een volledig nieuw binnenwerk van de voorvork en een volledig nieuwe achterveer:

Voorvork kit
Achterschokker

De vork kit in de link heeft al een update gehad zo te zien. Het design van de mijne is een heel klein beetje anders. Maar zo goed als hetzelfde product. De achterveer lijkt sterk op die in de link. Het is gewoon de meest budgetvriendelijke Ohlins die past onder te tracer.

Zoals ik zei in de eerste review heb ik mij van in het begin gestoord aan de ondermaatse vering van de tracer en de fameuze speed wobble… De turbulentie is een probleem waar ik ook lang mee geworsteld heb. De motor is zo goed als perfect moest er standaard een betere ruit op zitten en een betere vering. Maar ik heb een aantal modificaties gedaan om het probleem op te lossen.

Eigenaardig genoeg koos de beste man van BRS er voor om de voorvork 1cm door de kroonplaat te steken. Dus om de motor meer op zijn neus te zetten. Dit is vreemd want normaal gezien wordt de motor er nerveuzer door. Ik heb zo twee jaar rondgereden en de speed wobble was te tolereren maar nog steeds een beetje storend. Deze ochtend heb ik de handkappen verwijderd en de voorvork teruggeschoven zodat de voorkant van de motor zo hoog mogelijk komt. Net een ritje gemaakt en de motor is nog een beetje stabieler geworden! Ik denk dat ik het probleem van de wobble nu voldoende verholpen heb.

Dit zijn mijn mods tot nu toe:
  • Banden: Dunlop Sportsmart voor en achter
  • Lagere ruit: Puig sportruit. Heb een helm-ruit combo gevonden die OK is
  • Vering: Nieuwe binnenwerk voor en nieuwe veer achter.
  • Handkappen verwijderd
En hiermee heb ik een motor die nog steeds lekker licht stuurt en heel wendbaar is maar die stabiel genoeg blijft tot 150km/u. Het belangrijkste voor mij is dat ik kan hard rijden op een slechte weg zonder dat ik het gevoel heb dat de motor zou beginnen slaan…

Dus ik heb het vering probleem opgelost maar ik vind het nog steeds jammer dat ik zo veel extra heb moeten uitgeven om mijn motor goed te laten rijden. Dat gezegd zijnde; onlangs was ik op het motorsalon en ik kon nog steeds geen motor vinden die me beter past dan mijn huidige tracer… Zelfs niet te KTM 790 omdat ik die een beetje te duur vind en te raar gestyled. Eigenlijk heb ik van mijn tracer een soort Japanse KTM SM-T gemaakt. Met de vering kit en de goede banden is mijn tracer een ontzettend capabel ding geworden in de bergen. Je kunt er echt heel hard mee nu. En ik ben nog steeds verliefd op het prachtige blok!

Na 3 jaar ben ik nog steeds tevreden over de kwaliteit. Geen corrosie. Geen klachten over de standaard ketting. Ik blijf moeite hebben om een motor te vinden van dit gewicht die even handig is om bagage mee te nemen. Echt een top ding.

Kan ik de machine aanbevelen aan twijfelende forum leden? Neen eigenlijk niet. Ik blijf moeite hebben met het feit dat Yamaha een lichte toermotor op de markt heeft gegooid met het pendelprobleem, ondermaatse banden en een afschuwelijk turbulente ruit. Maar de tracer matchte goed met wat ik zocht en ik heb met de nodige investeringen de pijnpunten weggewerkt. Als je bereid bent om een motor een beetje zelf naar je hand te zetten is het een goede motor.

Vergeet niet, lieve mensen, dat deze review een MENING is. Indien jullie een andere mening zijn toegedaan dan is dat helemaal OK. Bedankt om tot hier te lezen.


Kan ik mij ook volledig in vinden . Hier ook een hogere ruit,wilbers vering met hpa op maat gemaakt voor achteraan,en vooraan mupo cardridges zijn onderweg .Zelf heb ik het zadel dan weer wel vervangen en een scorpion uitlaat gekocht . De tracer overjaars nieuw kost in belgie 9450€ als je 2500€ extra uitgeeft kom je op +-12.000€ . Daar heb ik in de tijd geen KTM SMT mee gekocht ,en dan zat je met die enorme on/off motor !
De GT kost dan weer 12500€ en dan heb je nog steeds veringen die te zacht zijn en vooraan de demping te hard .Dat is er dan weer wel over voor mij .

u1gf4hejwd.jpg


29jkxwdulc.jpg
 
Ik heb diverse ruitjes geprobeerd en het bulderen is weg bij een powerbronze zeer laag ruitje en ik zit daarbij op hoogste stand . Ik ben 190. De Madstad ken ik niet.Is deze wel bulderproof?
Zie bericht in hoofdstuk III van dit topic. 22", zelf geïmporteerd, 350 euro. De truc is dat madstad eigen beugels heeft waarmee je ook de hoek kunt verstellen. Ik zit laag, ben 185 en redelijk tevreden. Voor korte/zomerritten heb ik een kort schermpje gemaakt, ca 15 cm lager dan oem. Dit is het hoge scherm:
full
 
Voor rijders die net inschakelen, de consensus is volgens mij dat je het beste OF een laag sportruitje kunt nemen (tot zelfs zonder ruit) OF een flink toerscherm in de categorie etalageruit/schuifpui. Alles daartussenin geeft alleen maar meer turbulentie op t hoofd. En er is geen oplossing bekend waarmee je van het ene naar het andere kunt "verstellen".

PS: Ik had om die reden vorige maand naar Spanje een klein schermpje extra meegenomen, onder de bagagerol. Dat was ook weer een beetje overdreven, vond ik achteraf. :+
 
Voor rijders die net inschakelen, de consensus is volgens mij dat je het beste OF een laag sportruitje kunt nemen (tot zelfs zonder ruit) OF een flink toerscherm in de categorie etalageruit/schuifpui. Alles daartussenin geeft alleen maar meer turbulentie op t hoofd. En er is geen oplossing bekend waarmee je van het ene naar het andere kunt "verstellen".

Helemaal eens, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar een laag sportruitje.
 
Eigenaardig genoeg koos de beste man van BRS er voor om de voorvork 1cm door de kroonplaat te steken. Dus om de motor meer op zijn neus te zetten. Dit is vreemd want normaal gezien wordt de motor er nerveuzer door. Ik heb zo twee jaar rondgereden en de speed wobble was te tolereren maar nog steeds een beetje storend. Deze ochtend heb ik de handkappen verwijderd en de voorvork teruggeschoven zodat de voorkant van de motor zo hoog mogelijk komt. Net een ritje gemaakt en de motor is nog een beetje stabieler geworden! Ik denk dat ik het probleem van de wobble nu voldoende verholpen heb.

Mooie review!

Is ook mijn ervaring, ik heb -gebaseerd op de denkwijze dat de schijnbare naloop zo groot mogelijk moet zijn- de vork zo hoog mogelijk gezet.
(geen ringen zichtbaar, niet doorgestoken)
De Sag blijkt hierdoor niet wezenlijk beïnvloed, en het geheel is stabiel tot de begrenzer. Theorie = praktijk dit keer, wonderlijk genoeg 8-)
Alleen bij volle bak acceleraties merk je dat de voorkant iets licht wordt, maar nooit alarmerend.
Ik heb overigens geen dikke topbox ver van het zwaartepunt achter de achteras in gebruik - dat helpt ook denk ik.

De std ruit heb ik bij de dealer gelaten. Winter = Givi tour ruit, nu = Puig laag sportruitje (cosmetisch)

... en ik heb de std uitlaat lekker laten zitten. Zeer ongebruikelijk hier, maar het is een (mijn) mindset.
Op langere duur is relatieve stilte lekker, zeker omdat ik de meeste km's WW verkeer doe.
Een open Akra klinkt echt prachtig! - maar geen 2 uur per dag.
 
Beste,

Toch maar even een voorstel rondje,
Sindskort heb ik toch maar gekozen voor een nieuwe tracer 900, als beginnend rijder weet ik niet beter als het standaard model, echter is de ruit turbulentie wel een ding wat opgemerkt word en deze word zo spoedig mogenlijk vervangen voor een PUIG sportruit. Eens zien of dit wat oplost

Echter is vering wel een ding. Adviseren jullie deze direct te vervangen of gewoon kijken hoe alles bevalt. Het was me opgevallen dat de tracer de neiging heeft snel te duiken bij het remmen. Dus wat zijn de adviezen hiervoor?

Goed bezig allemaal met de revieuws, die hebben me goed geholpen met een keuze maken!

Als laatste even een slechte foto!
6FE8FCBD-A558-42A3-8D08-E336126B2591.jpeg

98A48637-34D4-4A86-9606-7644CF053CD1.png
 
Echter is vering wel een ding. Adviseren jullie deze direct te vervangen of gewoon kijken hoe alles bevalt. Het was me opgevallen dat de tracer de neiging heeft snel te duiken bij het remmen. Dus wat zijn de adviezen hiervoor?

Goh het hangt er ook een beetje van af hoe veeleisend je bent... Rustige rijders zullen misschien geen problemen hebben met de vering? Misschien komen sommige tracers toch goed uit de fabriek? Ik weet het niet. In elk geval is standaard 1 vorkpoot gewoon leeg. Aan de andere kant is de veer zacht maar de olieflow niet zo goed. Dat is onweerlegbaar zo. Maar hoe dat aanvoelt voor jou weet ik niet. Ik adviseer ook om even te wachten om geld uit te geven. Mijn mods hebben 1200 euro gekost en dat is toch flink wat wisselgeld.

Als je per se de motor wilt pimpen: Spendeer het budget van de knalpijp aan de vering. Je geld gaat beter besteed zijn... Hyperpro verensetje lost het vorkprobleem maar gedeeltelijk op, IMO. Cartridges wel. En een nieuwe achterschokker kan dan gewoon niet achterwege blijven...
 
...
De Sag blijkt hierdoor niet wezenlijk beïnvloed, en het geheel is stabiel tot de begrenzer. Theorie = praktijk dit keer, wonderlijk genoeg 8-)
...

Net een flink stuk gereden nu de vork verplaatst is en de handkappen er af. De motor is echt OK nu. Kan rustig 160 rijden zonder pendelen. Zelfs als ik helemaal tegen de tank aangeschoven zit. Succes!! Zoals mijn Tracer nu staat is het mijn ideale motor!

Dank aan iedereen voor de bemoedigende commentaren op mijn review. Graag gedaan.
 
Goh het hangt er ook een beetje van af hoe veeleisend je bent... Rustige rijders zullen misschien geen problemen hebben met de vering? Misschien komen sommige tracers toch goed uit de fabriek? Ik weet het niet. In elk geval is standaard 1 vorkpoot gewoon leeg. Aan de andere kant is de veer zacht maar de olieflow niet zo goed. Dat is onweerlegbaar zo. Maar hoe dat aanvoelt voor jou weet ik niet. Ik adviseer ook om even te wachten om geld uit te geven. Mijn mods hebben 1200 euro gekost en dat is toch flink wat wisselgeld.

Als je per se de motor wilt pimpen: Spendeer het budget van de knalpijp aan de vering. Je geld gaat beter besteed zijn... Hyperpro verensetje lost het vorkprobleem maar gedeeltelijk op, IMO. Cartridges wel. En een nieuwe achterschokker kan dan gewoon niet achterwege blijven...


Ik heb geen problemen met de ‘knalpijp’. Vering wil ik echter wel goed hebben naar wat mij bevalt.
Als de vering vervangen word dan toch het complete paket. Alleen even uitzoeken wat precies. Zoveel keus en zoveel opties. Het is veel wisselgeld maar als je je rijervaring er beter door kan maken waarom niet?
Zal er toch geen overhaaste keuze voor maken. Eerst uitzoeken wat ik wil. Tot die tijd is er niet miss mee.
 
Beste,

Toch maar even een voorstel rondje,
Sindskort heb ik toch maar gekozen voor een nieuwe tracer 900, als beginnend rijder weet ik niet beter als het standaard model, echter is de ruit turbulentie wel een ding wat opgemerkt word en deze word zo spoedig mogenlijk vervangen voor een PUIG sportruit. Eens zien of dit wat oplost

Echter is vering wel een ding. Adviseren jullie deze direct te vervangen of gewoon kijken hoe alles bevalt. Het was me opgevallen dat de tracer de neiging heeft snel te duiken bij het remmen. Dus wat zijn de adviezen hiervoor?

Goed bezig allemaal met de revieuws, die hebben me goed geholpen met een keuze maken!

Als laatste even een slechte foto!
Bekijk bijlage 1402451
Bekijk bijlage 1402453

Mooie kleur!
Ik heb zelf de vering op de hardste stand gezet aan de voorzijde, dit heeft al wel wat effect gehad. Dit kan je eventueel proberen voordat je geld uitgeeft aan een nieuwe set.
 
Beste,

Toch maar even een voorstel rondje,
Sindskort heb ik toch maar gekozen voor een nieuwe tracer 900, als beginnend rijder weet ik niet beter als het standaard model, echter is de ruit turbulentie wel een ding wat opgemerkt word en deze word zo spoedig mogenlijk vervangen voor een PUIG sportruit. Eens zien of dit wat oplost

Echter is vering wel een ding. Adviseren jullie deze direct te vervangen of gewoon kijken hoe alles bevalt. Het was me opgevallen dat de tracer de neiging heeft snel te duiken bij het remmen. Dus wat zijn de adviezen hiervoor?

Goed bezig allemaal met de revieuws, die hebben me goed geholpen met een keuze maken!

Als laatste even een slechte foto!
Bekijk bijlage 1402451
Bekijk bijlage 1402453

Het snel duiken vooraan kan je dus wel verhelpen door de rebound vooraan strakker te zetten . Naar rechts draaien richting H ,en dan een halve slag terug . Verder is de demping vooraan niet goed en dat krijg je niet goed door andere veren ,maar dus volledige cardridges gebruiken . Je kan de voorste veervoorspanning indraaien zoals ze hier aanraden ,maar zelf heb ik geen goede ervaring met maar 1 ring vrij te laten . Naar mijn gevoel gaat de voorkant dan nog harder springen . Ik zou het bij drie ringen houden . Je kan natuurlijk beide instellingen proberen. Achteraan de rebound een halve slag open en voorspanning met 3 klikken verhogen . Krijg je al een compleet andere motor,maar komt zeker te kort met duo rijden en reizen.
 
Laatst bewerkt:
Eerste review na aankoop:

...

Tweede review:

...

Kan ik de machine aanbevelen aan twijfelende forum leden? Neen eigenlijk niet. Ik blijf moeite hebben met het feit dat Yamaha een lichte toermotor op de markt heeft gegooid met het pendelprobleem, ondermaatse banden en een afschuwelijk turbulente ruit. Maar de tracer matchte goed met wat ik zocht en ik heb met de nodige investeringen de pijnpunten weggewerkt. Als je bereid bent om een motor een beetje zelf naar je hand te zetten is het een goede motor.

Vergeet niet, lieve mensen, dat deze review een MENING is. Indien jullie een andere mening zijn toegedaan dan is dat helemaal OK. Bedankt om tot hier te lezen.

Bedankt voor je eerlijke en genuanceerde mening. Momenteel rijdt ik een FJR (met volledig Hyperpro) en ben mij een een beetje aan het orienteren voor een andere motor. Ik vind de Tracer een hele mooie fiets, maar ik schrok echt van de pendelen op hogere snelheden. Jammer om in dit topic te lezen dat het toch lastig blijkt om dat eruit te kregen. Ik kijk toch nog even verder...
 
Bedankt voor je eerlijke en genuanceerde mening. Momenteel rijdt ik een FJR (met volledig Hyperpro) en ben mij een een beetje aan het orienteren voor een andere motor. Ik vind de Tracer een hele mooie fiets, maar ik schrok echt van de pendelen op hogere snelheden. Jammer om in dit topic te lezen dat het toch lastig blijkt om dat eruit te kregen. Ik kijk toch nog even verder...
Bij mij was het niet lastig, en bovendien kostenloos... Zijn '17 Tracers zo veel anders als andere jaargangen? Had ik gewoon geluk?
De demo Tracer ('15 geloof ik) bij van Meel (met topbox) had er behoorlijk last van idd.
Die van mij (na wat tweaken) totaal niet.
 
Ik heb totaal geen last van pendelen. Ik rijdt regelmatig, als het mag ;-), 130, dat is voor mij 138 op de teller. Geen enkel probleem. Als ik wel eens doortrek naar 155 op de teller, merk ik nog steeds niets. Niets anders iig dan bij andere motoren met deze snelheid. Ok, ik moet het stuur niet heen en weer gaan wiebelen. Maar er pendelt niets vanzelf. Ook een keer 190 in de tunnel gereden. Geen probleem. Ik rijd met een topkoffer, merk Hepco & Becker. Heb nog wel de handkappen (niet helemaal, alleen een gedeelte, en een hoge ruit van Puig... Heb zelf niets met de vering gedaan.
 
Bij mij was het niet lastig, en bovendien kostenloos... Zijn '17 Tracers zo veel anders als andere jaargangen? Had ik gewoon geluk?
De demo Tracer ('15 geloof ik) bij van Meel (met topbox) had er behoorlijk last van idd.
Die van mij (na wat tweaken) totaal niet.

Ik heb totaal geen last van pendelen. Ik rijdt regelmatig, als het mag ;-), 130, dat is voor mij 138 op de teller. Geen enkel probleem. Als ik wel eens doortrek naar 155 op de teller, merk ik nog steeds niets. Niets anders iig dan bij andere motoren met deze snelheid. Ok, ik moet het stuur niet heen en weer gaan wiebelen. Maar er pendelt niets vanzelf. Ook een keer 190 in de tunnel gereden. Geen probleem. Ik rijd met een topkoffer, merk Hepco & Becker. Heb nog wel de handkappen (niet helemaal, alleen een gedeelte, en een hoge ruit van Puig... Heb zelf niets met de vering gedaan.

Misschien is het dan persoonlijk. Of toch afhankelijke van de rijder (lengte/gewicht/zithouding). Maar de Tracer waar ik een proefrit op maakte had er in ieder geval heel veel last van. Op de snelweg met 100/120, terugschakelen en dan volgas zorgde voor een hoop gewiebel. Ik ben 1.80m en weg ongeveer 70kg.
 
Misschien is het dan persoonlijk. Of toch afhankelijke van de rijder (lengte/gewicht/zithouding). Maar de Tracer waar ik een proefrit op maakte had er in ieder geval heel veel last van. Op de snelweg met 100/120, terugschakelen en dan volgas zorgde voor een hoop gewiebel. Ik ben 1.80m en weg ongeveer 70kg.

Oke dan valt dat van mij echt wel mee (2017)1,88m, 70kg . Ik heb alles standaard en geen topbox. Eerder kreeg ik bij de 170 (iets een hobbeltje in de weg) of accelereren in/uit de bocht snel een wobbel. Vering voor op het hardste gezet en nu pas bij 190 en wat minder wegdek dat er een wobbel aan zit te komen, deze voel je echter wel aankomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan