Tips voor dagje in de Eifel

OllieNL

MF veteraan
24 jan 2008
1.287
32
Deze vakantie ga ik niet op de motor op vakantie helaas, wel staat er een paar dagen Limburg in de planning. We hebben al besloten om ergens een stel motoren te huren en er een dagje op uit te trekken. Nu zat ik een te kijken naar wat er allemaal voor leuks in de buurt is en daarbij zag ik de Eifel ook op de kaart staan. Reis vanaf onze plek is al een kilometerje of 120 zag ik (noord-Limburg) en mijn vriendin is geen geoefende rijder (maar die ik wel vertrouw op de motor). Maar is het een beetje leuk om maar één dagje te sturen in de Eifel? En wat zijn de leuke plekjes voor een dagje Eifel?
 
De Eiffel is klein genoeg om in één dag volledig te kunnen zien denk ik :) Ik was er een paar weken terug en toen was een groot aantal wegen dicht in het weekend voor motorrijders helaas. Had mijn navigatie niet opgepikt dus pas daar voor op. Verder is het een heel mooi gebied om in te rijden, maar je bent er natuurlijk niet de enige ;)
 
De Eiffel is klein genoeg om in één dag volledig te kunnen zien denk ik :) Ik was er een paar weken terug en toen was een groot aantal wegen dicht in het weekend voor motorrijders helaas. Had mijn navigatie niet opgepikt dus pas daar voor op. Verder is het een heel mooi gebied om in te rijden, maar je bent er natuurlijk niet de enige ;)

deze informatie is nieuw voor mij.

http://routes.met-lex.nl/
beetje verouderde site maar routes nog bruikbaar.
kan je toch gauw een weekje rondrijden.


https://www.eifelinfo.nl/motorrijden-de-eifel/
 
Alles rondom de rursee is leuk... Als ik een hele dag te besteden heb rij ik graag via de Ardennen (Aubel/Baraque Michel/Ovifat) richting de Eifel. Dan een rondje rursee (Woffelsbach/Heimbach/Gemünd) en dan naar huis...
 
enkele jaren geleden (met de auto weliswaar) deze route gereden 1000 bochten route
toendertijd best leuk, was in het najaar, dus toen niet druk, geen idee hoe dat in de zomer is.

daar heb ik een paar weken geleden ook en groot stuk van gereden.
heen via de ring en terug via spa (auto's kijken)

Leuke route en als je twijfelt en je ziet een mooie weg links van je, dan sla je gewoon linksaf..
 
daar heb ik een paar weken geleden ook en groot stuk van gereden.
heen via de ring en terug via spa (auto's kijken)

Leuke route en als je twijfelt en je ziet een mooie weg links van je, dan sla je gewoon linksaf..
Hallo,
Heb routes liggen ben in mei naar de Eifel geweest Beek binnen door via Spa naar de Eifel Gunderath
Gr
 
We hebben al besloten om ergens een stel motoren te huren en er een dagje op uit te trekken. ...Reis vanaf onze plek is al een kilometerje of 120 zag ik (noord-Limburg)
Als het uitkomt wil ik wel voorrijden, moet weer eens een keer rondje Rurstausee doen.

Let er bij de huurbrommers wel op dat je ze in het buitenland mag gebruiken. Ik weet niet of dat standaard is. Of je huurt in Aken of omgeving, misschien ook nog een optie.
 
Samen met mijn vrouw en zoon hebben we afgelopen 1,5 week van onder uit Limburg met de motor op pad geweest , Ardennen, Eifel en Luxemburg , super locatie om van uit daar te vertrekken.
Ook mooi om binnen door naar Monschau te rijden om in het oude centrum iets te nuttigen en van uit daar verder te gaan richting Rur/ Obersee / Rurstausee, is zeer mooi rijden daar langs het water , slingeren naar boven en ook naar beneden, MAAR op veel plekken in het weekend en feestdagen verboden voor motorrijders , op veel plekken staan er borden of ze er controleren weet ik niet , wij hebben hier door de week gereden en is het ook lekker rustig met het verkeer .
 
Dat met die afsluitingen valt wel mee, maar het is wel goed om even te kijken van tevoren welke wegen dit betreft. Wel irritante snelheidsbeperkingen, hele stukken 50 bij mooie bochten. De noordkant van de Eifel is zoals al genoemd erg leuk rijden, vervolgens vind ik het middenstuk altijd wat minder, terwijl de zuidkant (bij de Moezel) ook weer heel mooi is. Maar dat is waarschijnlijk net wat te ver.
 
Zelf vind ik dat deze kant mooier is qua asfalt , vond rondom cochem , Neurenberg zegmaar die hoek , wel mooi rijden , omgeving maar het asfalt vond ik op veel plekken van minder kwaliteit
 
Samen met mijn vrouw en zoon hebben we afgelopen 1,5 week van onder uit Limburg met de motor op pad geweest , Ardennen, Eifel en Luxemburg , super locatie om van uit daar te vertrekken.
Ook mooi om binnen door naar Monschau te rijden om in het oude centrum iets te nuttigen en van uit daar verder te gaan richting Rur/ Obersee / Rurstausee, is zeer mooi rijden daar langs het water , slingeren naar boven en ook naar beneden, MAAR op veel plekken in het weekend en feestdagen verboden voor motorrijders , op veel plekken staan er borden of ze er controleren weet ik niet , wij hebben hier door de week gereden en is het ook lekker rustig met het verkeer .
Yup... wordt regelmatig gecontroleerd vanwege de extreme overlast van motorrijders in het zomerseizoen;
 
Met Hemelvaart ben ik van woensdag-avond tot zondag in de Eifel/ Ardennen/ Luxemburg geweest.
Vorig jaar zat ik in Prüm. Dit jaar was Malmedy de standplaats. Heel mooi weer gehad, dus kan niet beter!!

Ik zie wel verschillen in deze gebieden, maar kan niet zeggen welke ik het mooiste vind.
Ook hebben we een stuk van de 1000 bochten-toer gedaan. Was toch anders als wat ik hierboven aanklik.....(?)

In België zijn de wegen vaak niet zo best, maar toch is het daar wel leuk. Denk bijv. aan stukken van traject Luik-Bastenaken-Luik.
In Duitsland zijn de wegen veel mooier, waar je vaak van die mooie lange doordraaiende bochten hebt. Gassen!!
De Ruhr-Stausee is verboden in weekend en op feestdagen. Op hemel-vrijdag toen bezocht. Is daar zeker wel leuk!!
In Luxemburg is het heel petit-erig. (heel klein dus) Je bent overal zo aan voorbij.
Esch sur Sûre is leuk bij het stuwmeer, maar ook de zig-zag-klim in Kautenbach mag je niet overslaan.

Al met al een super-mooi weekend geweest.
Maar dan heb je het ook wel weer gezien voor 1 jaar. Volgend jaar gaan we voor volgend bezoek...........??

O, ja.....Onderweg hebben we 1x gezien dat de Deutsche Polizei een paar snelheidsmaniakken te pakken had.
Belgische gendarmes nergens gezien. Ils étaient en vacances?
 
Als je vriendin geen geoefende rijder is, dan zou ze méér plezier uit zo'n dagje Eifel kunnen halen door eerst een keer een bochtentraining te volgen. Wij laagland toeristen hebben nou eenmaal weinig oefenmogelijkheid. Met name haarspeldbochten kunnen lastig zijn (op de verkeerde weghelft eindigen) als je niet precies weet hoe je daar doorheen stuurt met behulp van achterrem, koppeling etc.

Ben hiervoor vorig jaar naar de Eifel geweest tijdens zo'n weekend bochtentraining. Ik had al eerder vele passen in de Apenijnen (Italië) en in het Picos gebergte (Spanje) bedwongen. Daarbij had ik mijzelf een bepaalde techniek aangeleerd die niet heel erg veel afwijkt van wat ik op de bochtentraining leerde. Toen een goede vriend na vele jaren weer op de motor stapte, haalde mij over om met hem die training te volgen en toen viel alles op z'n plek, figuurlijk dan, omdat ik nu stap-voor-stap leerde wat ik eerder "ongeveer" ook al deed. Daarna heb ik voor de tweede maal in het Spaanse Picos gebergte gereden en kon nu fluitend door de krapste haarspeldbocht (omhoog of omlaag) dankzij die training.

Sorry dat ik een beetje off-topic ga, maar ik bedoel het positief, om meer lol te hebben op de motor!

Hieronder een afbeelding van ons laatste oefentraject (8km) nabij Cochem.
1401394
 
Leuk dat je voor het bochtenwerk speciaal de Picos de Europa benoemt..
Voor mij was dat tot nu ook het ultieme bochtenwerk. Extremer dan Alpen of Dolomieten!

Als je de krappe (super-)steile bochten van de Picos hebt gehad, dan zal je niet snel meer in de problemen komen.
Ik denk dat ik er nu hetzelfde in sta, als bij jou net voor de bochten-training.
Mss toch ook maar eens een training volgen, om precies te begrijpen wat ik nu door ervaring op het gevoel doe!
 
Bij een rondje Rurstausee heb je nauwelijks haarspeldbochten. Gewoon niet boven je kunnen rijden en rustig wat ervaring opdoen. TS en vriending gaan op een huurmotor, dan doe je over het algemeen sowieso niet al te gek*.

*Oké, er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen maar de meeste mensen beseffen maar al te goed dat als de motor schade oploopt dat de rijder er meestal ook niet zonder kleerscheuren vanaf komt.
 
Ik lees dat je vriendin geen geoefende rijder is, in dat geval kan ik maar één tip geven: rijd binnen je capaciteiten en vertrouw elkaar.

Vorig jaar ben ik ook een dagje op en neer geweest (woonachtig in Venlo), een week nadat ik m'n rijbewijs had gekregen. Het had er nogal geregend dus ik was best wel zenuwachtig. Gelukkig kon mijn compagnon vrijwel alle wegen in de Eifel dromen; gevaarlijke bochten gaf hij aan, en IK gaf het tempo aan, niet de ervaren rijder.

Zolang je die dingen een beetje in je hoofd houd is het echt een geweldig gebied om ritjes in te maken:]:)
 
In Luxemburg is het heel petit-erig. (heel klein dus) Je bent overal zo aan voorbij.
Esch sur Sûre is leuk bij het stuwmeer, maar ook de zig-zag-klim in Kautenbach mag je niet overslaan.

Luxemburg petit? Het is een Groothertogdom 8-) Maar niet alleen het noorden is leuk toeven, Luxemburg in z'n geheel heeft elke gedeelte zijn eigen karakteristiek.
Klein-Zwitserland mag je niet vergeten (Mullertal/Echternach).
En Bitburg niet!
 
Leuk dat je voor het bochtenwerk speciaal de Picos de Europa benoemt..
Voor mij was dat tot nu ook het ultieme bochtenwerk. Extremer dan Alpen of Dolomieten!

Als je de krappe (super-)steile bochten van de Picos hebt gehad, dan zal je niet snel meer in de problemen komen.
Ik denk dat ik er nu hetzelfde in sta, als bij jou net voor de bochten-training.
Mss toch ook maar eens een training volgen, om precies te begrijpen wat ik nu door ervaring op het gevoel doe!

Ja, Picos, mooiste gebergte met de motor, al heb ik nooit in de Alpen of Pyreneeën gereden. In het bijzonder omdat er in de Picos niet zoveel auto's rijden en je in ruim een uur van zeeniveau tot 2.000m rijdt.

Over de haarspeldbochten, dit is wat ik geleerd heb:

Stappenplan, volgens de 4 K's:
- kijken (de hele bocht scannen/overzien op tegemoet komend verkeer, gaten in het wegdek, etc.),
- klaar zijn (juiste snelheid, juiste versnelling vóór je de bocht in gaat),
- kantelen (bocht in),
- kracht opbouwen (accelereren bocht uit) op het moment dat je de "uitgang" van de bocht ziet.

Rijtechniek in de haarspeldbocht:
1. buitenkant vd bocht rijden. Pas daarbij - vooral bij een rechter bocht - goed op voor "uitsteeksels" van tegemoet komend verkeer. Ga bij een rechter bocht dan liever in het midden van je eigen rijbaan rijden (hier zeker op letten in de Eifel, vanwege de drukte),
2. permanent gedoseerd remmen (!!) met je achterrem. Je voet dus op de rem houden en "remmend doorrijden" tijdens het ronden vd bocht,
3. tegelijk de koppeling iets laten slippen en
4. tegelijk het gas er gedoseerd op houden. Hiermee hou je tractie en dat is zéér belangrijk om niet stil te vallen en daarmee om te vallen in de bocht.

De 4 punten van de rijtechniek lijken tegenstrijdig, maar je moet ze allen tegelijk uitvoeren. Daarmee hou je namelijk de maximale controle over je motor, zelfs in de krapste haarspeldbocht (omhoog of omlaag) en beland je niet op de verkeerde weghelft (wat ik heb zien gebeuren bij onervaren bochtenrijders). Uiteraard vergt deze techniek de nodige oefening.

Als je dit goed beheerst gaat je rijplezier met sprongen omhoog, beste is hier een vrijdag-zaterdag-zondag training voor te boeken, b.v. bij verkeerstraining.nl/
De instructeur rijdt achter je, communicatie via walkie-talkie, aanrader!!
 
Hier ook nog een leuke bij Piesport aan de Moezel...............

Bekijk bijlage 1401407
Je 'moet' eigenlijk nog wel even dat weggetje helemaal bovenaan op, daar is na ongeveer 1km een P vanwaar je een geweldig uitzicht hebt (staan vaak motorrijders). Is trouwens wel meteen een lastige bocht, van 135 graden. Aan de zuidkant van de moezel heb je ook allerlei leuke wegen, op de kaart gemakkelijk herkenbaar aan de vele bochten. Dit soort wegen zijn zeker niet gevaarlijk voor beginners, wel aanmoedigen om het vooral rustig aan te doen. Bij elk niveau (en dat hoeft echt niet stapvoets) is er een snelheid waarbij dit soort wegen net zo veilig zijn als op een kaarsrechte weg rijden.
 
Dit soort wegen zijn zeker niet gevaarlijk voor beginners, wel aanmoedigen om het vooral rustig aan te doen. Bij elk niveau (en dat hoeft echt niet stapvoets) is er een snelheid waarbij dit soort wegen net zo veilig zijn als op een kaarsrechte weg rijden.

Bij bochten of nieuwe wegen altijd binnen je grenzen rijden (net als dat je op een nieuwe motor zit) en zeker niet boven je eigen gemak/kunnen rijden.
Thuiskomen met mooie verhalen is beter als in een kist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan