Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.122
7.847
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
'moderne' wolfraam is niet meer radioactief, thorium wordt niet meer gebruikt als toevoeging.
Stof in je longen is natuurlijk nooit goed overigens...




Voor 30 euro heb je al een automatische kap bij HBM, werken prima, heb er zelf ook een. Voor een incidentele lasser als ik is dat best handig, scheelt een hoop gokwerk en slechte starts omdat je gewoon kunt zien waar je zit.
heb ook zo'n automatische kap,
maar werk er niet graag mee, (enkel om zaken te punten durf ik de automaat wel eens op mijn kop zetten)
mijn klassieke (zwarte) kap met standaard donker glas geeft een scherper zicht naar mijn mening, (= ook lichter & compacter om te dragen)
starten is moeilijker, maar ook dat is oefening.
(misschien is een duurdere Speedglas scherper, hoewel die van op 't werk ook niet écht scherp is naar mijn mening, maar daar last iedereen mee, en die wordt dus niet goed verzorgt!)
 
Dat hoor ik inderdaad wel vaker van lassers. De een zweert bij een Speedglas, de ander een 'ouderwetse' kap.

Dit was vooral mijn punt:
Voor een incidentele lasser als ik
starten is moeilijker, maar ook dat is oefening.

Ik las echt maar een enkele keer dus ongeveer elke keer dat ik wat aan elkaar wil bakken (heb zelf thuis alleen maar een elektrode invertertje) moet ik opnieuw de slag te pakken krijgen. En dan heb je sneller resultaat met een flitskap. Tegen de tijd dat ik die oefening er in heb zitten ben ik voor de komende 4 maanden weer klaar met lassen.
 
Andere vraag: ik heb een Duco centrale afzuiging in mijn schuur gemaakt, als ik daar een slang tot aan boven de werkbank maak, is dat dan veilig genoeg om in een kleine ruimte (13,5 m3) te lassen? Duco staat aan wanneer ik bezig ben en altijd op stand 3. Zullen qua lassen altijd kleine stukjes zijn. Geen deurposten zoals hierboven :)

Schuur is z.g.a. luchtdicht met de afzuiging aan de ene kant en diverse ventilatiegaten aan de andere kant. Er is dus altijd een airflow aanwezig.

Deur open kan uiteraard ook, meer frisse lucht, maar dan ook meer tocht. Waait hier langs het water altijd.

Gasmasker past niet onder de laskap :(
 
Hoe zit dat eigenlijk met deze dingen, wat heb je wanneer nodig bij welk materiaal?
Is er iets te vinden op het www, een digitaal handboek?
Ik snap dat dat geen algehele opleiding in de metallurgische bewerking kan vervangen maar er moet toch iets als “tiggen voor dummies” zijn?

RVS altijd met gaslens en grote lascup lassen ( ik gebruik zelf de fupa 10 en 12 meestal)
Titaan altijd met gaslens en extreem grote gascup ( ik gebruik zelf de 19 van fupa)
Staal/Aluminium zonder gaslens en een middel grote cup ( #8 )

een groter gascup geeft een veel betere gasbescherming wat belangrijk is voor RVS en Titaan , ook als je vooropening hebt zal je smeltbad veel stabieler blijven en niet gaan ''zoeken''.
maar je moet je eigenlijk zelf ondervinden door het uit te proberen , daar leer je het meeste van.
 
Ik heb zo'n budget laskap op twee van die knoopcellen. Die k*tdingen zijn altijd leeg als ik weer eens wat las. Is er niet iets betaalbaars op gewone penlights? Eentje die het ook nog een beetje fatsoenlijk doet. Ik pak nu meestal een los kapje, maar met een hand mig/mag lassen is niet mijn ding.
 
RVS altijd met gaslens en grote lascup lassen ( ik gebruik zelf de fupa 10 en 12 meestal)
Titaan altijd met gaslens en extreem grote gascup ( ik gebruik zelf de 19 van fupa)
Staal/Aluminium zonder gaslens en een middel grote cup ( #8 )

een groter gascup geeft een veel betere gasbescherming wat belangrijk is voor RVS en Titaan , ook als je vooropening hebt zal je smeltbad veel stabieler blijven en niet gaan ''zoeken''.
maar je moet je eigenlijk zelf ondervinden door het uit te proberen , daar leer je het meeste van.
Heb het spulletje even meegenomen naar een technische groothandel hier en ik kan mijn fles gewoon omruilen voor een nieuwe wanneer hij leeg is. Alvast elektrodes gehaald, van die grijze. Ook naar m’n toorts laten kijken en wat nieuwe onderdelen voor meegenomen. Heb nu een 7 zonder zo’n gaslens.

Wel lekker dat ik de fles gewoon kan omruilen, dacht dat dat misschien niet kon.
 
Ik heb zo'n budget laskap op twee van die knoopcellen. Die k*tdingen zijn altijd leeg als ik weer eens wat las. Is er niet iets betaalbaars op gewone penlights? Eentje die het ook nog een beetje fatsoenlijk doet. Ik pak nu meestal een los kapje, maar met een hand mig/mag lassen is niet mijn ding.

Die moet ik ook nog hebben, schijnt ook nog verschil te zijn voor Hf of Lf ik moet Lf hebben en laten die dus net weer niet op voorraad zijn....zucht...
 
wij hebben op het werk een tiger 180 en een tiger 200 van REHM dat zijn machines van boven 3000 euro ex btw dan is 900euro niet veel maar een kapot printplaatje kost dan al snel tussen 500 en 800
ik leen er wel even een als het nodig is of rijd met mijn karweitje naar de zaak

Iets anders aan het "bakken"
 

Bijlagen

  • IMG_20190614_132414704.jpg
    IMG_20190614_132414704.jpg
    115,9 KB · Weergaven: 13
Ik heb zo'n budget laskap op twee van die knoopcellen. Die k*tdingen zijn altijd leeg als ik weer eens wat las. Is er niet iets betaalbaars op gewone penlights? Eentje die het ook nog een beetje fatsoenlijk doet. Ik pak nu meestal een los kapje, maar met een hand mig/mag lassen is niet mijn ding.
tig met draad toevoegen heb je al twee handen nodig dus is een automaathelm wel noodzaak thuis heb ik ook zon goedkoop ding maar mijn batterijen gaan wel een jaar mee
 
Ik heb zo'n budget laskap op twee van die knoopcellen. Die k*tdingen zijn altijd leeg als ik weer eens wat las. Is er niet iets betaalbaars op gewone penlights? Eentje die het ook nog een beetje fatsoenlijk doet. Ik pak nu meestal een los kapje, maar met een hand mig/mag lassen is niet mijn ding.

Helaas wel knoopcellen, maar een heel stuk beter dan de €30,- versie van HBM, voor maar €6,- meer:
https://www.autogereedschap.com/a-5...ap-deluxe-xl-kijkvenster-slijpmodus-huismerk/Overigens horen die knoopcellen niet uit zichzelf leeg te lopen, std. China batterijen zijn niet geweldig, maar met een setje goede batterijen doe ik wel een tijd.
 
Deze kappen zijn niet duur en de bestelnummers vd losse onderdelen staan op de labels. Bestel voor de zekerheid gelijk een pakkie losse spatvensters. Kosten geen reet en houden je zicht helder. De knop voor je “shades” vergaat wel snel. Daarom zit die gekit rond de 10 is voor mijn werk goed genoeg. Andere werk met oldskool helm met een 11
 

Bijlagen

  • CBA7E77F-7E1E-4874-ACDC-85BBCE7E8094.jpeg
    CBA7E77F-7E1E-4874-ACDC-85BBCE7E8094.jpeg
    92,1 KB · Weergaven: 4
  • 06B10ACB-2DC4-4BE9-A768-36A88612E6B4.jpeg
    06B10ACB-2DC4-4BE9-A768-36A88612E6B4.jpeg
    154,4 KB · Weergaven: 6
  • C13A3F98-03EB-457D-81AA-2A00AFC4E09D.jpeg
    C13A3F98-03EB-457D-81AA-2A00AFC4E09D.jpeg
    140,7 KB · Weergaven: 3
Dit is m’n andere. Deze draag ik altijd nog met een losse monniken kap tegen de spetters en het zweet lekker zodat bij het kleinste zuchtje wind je al verkoeling aan je kop hebt
Vlamboog kappen kosten weinig en zijn prettig omdat de stelbouten niet vergaan met openen en sluiten
 

Bijlagen

  • 6D1D4716-9CF6-4663-8F5F-B363EFF293FE.jpeg
    6D1D4716-9CF6-4663-8F5F-B363EFF293FE.jpeg
    200,1 KB · Weergaven: 2
  • A87BE127-7F43-4C85-83D8-5C469A9DF953.jpeg
    A87BE127-7F43-4C85-83D8-5C469A9DF953.jpeg
    183,4 KB · Weergaven: 5
  • 333E1A58-97CB-4E8D-A47E-8BA0683C700B.jpeg
    333E1A58-97CB-4E8D-A47E-8BA0683C700B.jpeg
    270,4 KB · Weergaven: 3
Had gehoopt op wat input maar dat bleef uit / ondergesneeuwd. Heb net een HBM 230 CI gekocht. Nog nooit gelast, net voor het eerst gespetterd. Hoek vasthouden en gelijkmatig op gelijke afstand bewegen is best iets om te oefenen.

Qua instellingen zat ik op 3 en 4mm staal met 120 ampere (draadsnelheid halverwege) nog best ok maar met 20v te laag, brand niet lekker in.

Voor een allereerste poging ben ik eigenlijk al blij dat er überhaupt iets op zit haha

Ga veel oefenen, ook "droog" de toorts duwen. 1e puntje was om het vast te zetten, te veel/lang op 1 plek gebleven. Streepje er naast ook te lang op 1 plek begonnen, toen vooruit geduwd, denk iets te veel draad of te langzaam bewogen. En bij alles te weinig smeltpoel/voltage.

Gelukkig is het afval en kan ik morgen even rustig wat meters gaan maken.

Heb enkele korte filmpjes gezien, hier en daar wat gelezen. Als ik een startpunt heb kom ik vanuit daar wel verder.


Zodra je de trekker overhaalt begin je vrijwel meteen al te duwen, tenzij je een opening hebt om op te vullen, of een hele dikke las wilt leggen.
Aan de hand van de foto las je met te weinig warmte, meer ampere, of minder draad, voltage doe ik doorgaans niet veel aan, de machines waar ik geregeld mee las kun je het voltage niet eens mee verstellen, zou daarom ook niet weten hoeveel volt je ongeveer zou moeten hebben.
 
Ik las hier juist dat draadsnelheid het amperage is en dat voltage het smeltbad beïnvloed.

Apparaat heeft geen handleiding en 3 knoppen: Voltage, Amperage (werkelijk dus draadsnelheid) en boog karakterastiek. Geen flauw idee wat die laatste is en die staat dan ook in het midden :)

Ben vandaag niet aan oefenen toegekomen helaas. Morgen weer een dag.

Mocht iemand weten wat de laatste knop is hou ik mij aanbevolen!

Foto is trouwens van de gebruikte instellingen bij de allereerste poging. 4mm plat-staaf op een 3mm plaat.
 

Bijlagen

  • IMG_20190613_162032328.jpg
    IMG_20190613_162032328.jpg
    185,4 KB · Weergaven: 4
Geen idee wat ze daarmee bedoelen :$
Ik zie wat mooi laswerk voorbij komen!
Laat ik zelf ook maar wat showen dan.
.
1e en 2e foto is een dressoir wat ik laatst gemaakt heb voor in mijn appartement, het houtwerk is in eigen huis gedaan ( machinaal timmerbedrijf aan huis ) het enigste wat aan het frame niet in eigen huis is gedaan is het zagen van het materiaal.
gaten boren, lassen en dergelijke wel.
Al het zichtwerk met tig gelast, blank gepoedercoat, eiken hout wat gerookt en daarna gewaxed is, weegt zo'n 85 kg gok ik.

3e foto is DN80 RVS leidingwerk.

fijn weekend allemaal :t
 

Bijlagen

  • IMG_20190302_172547.jpg
    IMG_20190302_172547.jpg
    103,1 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20190302_172600.jpg
    IMG_20190302_172600.jpg
    140,4 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20190601_131923.jpg
    IMG_20190601_131923.jpg
    120,2 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Ja zou je wel zeggen he, wordt daar nooit gedaan.
Ook niet met formeer gas gelast, wordt daar ook nooit gedaan, komt alleen maar water doorheen overigens.
Wat de klant wil kan de klant krijgen he ;)
 
nou dat we toch bezig zijn met eigen werk te showen en aangezien ik wel eens advies geef hier, kan ik ook maar een paar plaatjes aan mijn naam binden :+
 

Bijlagen

  • IMG-20190508-WA0006.jpg
    IMG-20190508-WA0006.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 12
  • IMG-20190407-WA0012.jpeg
    IMG-20190407-WA0012.jpeg
    51,2 KB · Weergaven: 12
  • 20190606_113515.jpg
    20190606_113515.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG-20190502-WA0011.jpg
    IMG-20190502-WA0011.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 12
mooi hoor, goeie gasdekking zo te zien :)
Misschien de post flow een beetje langer laten lopen, dan heb je de verkleuring aan het eind niet.
Niet zo gek ook met zo'n groot cupje, hoeveel L per minuut heb je voor zo'n cupje?

@ Boevie, nee, wordt verder niks meer aan gedaan.
 
ligt natuurlijk aan de lasnaad want een binnenhoek kun je veel lager zetten dan een buitenhoek maar voor de #10 tussen de 8 -13 l/m en voor de #12 tussen de 12-15 l/m en dat is al aardig overkill maar beter iets te veel dan te weinig aangezien de baas betaald ( ikzelf dus :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan