Suzuki GS1000 wordt heet en gaat daarna niet harder dan 100

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
De machine heeft een tijd stilgestaan.
Kleppen zijn gesteld.
Rijdt de eerste 4 km zonder problemen ,hij kan nadat die op de snelweg (rijdt dan gewoon 130-140) begint te brommen en stagneren zomaar beneden de afrit uitvallen. Vervolgens moeilijk starten en dan zo weer wegrijden , als er niets aan de hand is. Maar zodra die moet presteren komt het euvel terug en rijdt niet harder dan 100.
Omdat het vermoeden dat het elektrische is , CDI, 2 Bobines , pick-ups gewisseld.
Bougies zijn bruin-zwartbruin. (het zwarte kan de olie zijn)
Ik weet even niet waar ik het moet zoeken, iemand een hint?
 
Je zegt dat de motor begint te brommen. Hoe bedoel je dat? Omschrijf eens wat er gebeurt als je gas geeft, verandert het geluid? Hoe reageert de motor op het gas? Trilt de motor ook meer?
Met dezelfde gasstand en snelheid begint de motor te brommen alsof hij in een eigen resonantie geraakt , gaat daarna langzamer lopen (bij 130) totdat hij nog maar 100 rijdt, pak daarna snel de aflsag en machine valt dan uit terwijl ik terugschakel. Dan kan ik vlot daarna weer starten en loopt hij op de parallelbaan best wel vlot terug op de snelweg wil hij echt niet harder dan 100
 
Trekt ie wel goed in de versnellingen door?
Die van mij liep 160 in de 2de versnelling.. Wel met een ouderwetse Marshall uitlaat.
De eerste 11,4 km rij ik hem warm, eerste stuk 8km is max 60, dus ga daar niet veel harder, maar optrekken doet hij dan goed.Laatste opwarm stuk rij/trek ik af en toe door naar de 80-120km/h. Dan ga ik de snelweg op trek op tot 130 en dan na 2km begint hij te brommen/resoneren. en zakt in snelheid
 
Weet je zeker dat er geen heel andere, niet motorblok gerelateerde, oorzaak is? Loopt er geen lager in je versnellingsbak vast?
Ik denk het niet want, als hij ontkoppeld/stilstand is loopt hij na het brommen ook even heel slecht, daarna lijkt wel of de aanvoer van benzine weer komt en loopt hij weer soepel. Maar we hebben (behalve op de vlotternaaldbehuizing zeefjes wat Zot vertelde) alles gedaan qua brandstof problemen.
 
eerste wat ik nu zou doen is kijken of alle carbus genoeg benzine krijgen. aftapschroeven los, overal darmpjes aan en alle 4 in een apparte fles en maar laten lopen. zouden alle 4 gelijk moeten zijn.

Met je eens, maar dat is volgens mij wat hij bedoeld met de vlotters nat afstellen oftewel brandstof niveau controleren. En dit heeft Peter al gedaan geeft hij aan.
 
Dat zou nu ook wel aan de bougies af te lezen zijn lijkt me.
Een x een maatje groter stationair sproeiers erin en weer bekijken.
Bougies zijn donkerbruin / zwart, maar daar zit ook een 1 km dorpsverkeer bij
1401397
 
De linker bougie op de foto is kapot of vet geslagen. Ontsteekt in ieder geval niet.
Kan komen door een defecte bougiekabel of bougiedop, olie, overstromende carb of een vervuilde carb
2e en 4e bougies laten zien dat die cilinders te weinig brandstof krijgen.
Dat brommen en afslaan komt dus door dat de motor op 3 cilinders gaat lopen.
Vindt de warm gemeten compressie waardes ruim aan de lage kant.
Wel met het gas volledig open gemeten?
 
De linker bougie op de foto is kapot of vet geslagen. Ontsteekt in ieder geval niet.
Kan komen door een defecte bougiekabel of bougiedop, olie, overstromende carb of een vervuilde carb
2e en 4e bougies laten zien dat die cilinders te weinig brandstof krijgen.
Dat brommen en afslaan komt dus door dat de motor op 3 cilinders gaat lopen.
Vindt de warm gemeten compressie waardes ruim aan de lage kant.
Wel met het gas volledig open gemeten?
Ik zal nog eens testen heb per ongeluk 1 en 2 bougie verwisseld, denk ik. (shit).
- Kabels zijn al een keer gewisseld, bougiedoppen zijn nieuw maar kan natuurlijk een defecte bij zitten....
- Bougies zijn nieuw
- olie, ja dat kan heel goed, oude machine en hij rookt wit af en toe.
- overstromende carbs: Ja dat heeft ie op cil 1 en 2 maar alleen als die een tijdje stilstaat
- carbs zijn ultrasoon gereinigd
- Ik meen dat die machines niet meer compressie maken, test gedaan met gas vol open.

Zal eerst die overstromende carbs doen, maar vind die revisie setjes ook bagger, heb die op m'n 750 gehad en die lekte in het begin ook.
Daarna een keer de zetels gepolijst en toen was het over.

Bedankt voor het meedenken.
 
Die zwart geslagen bougie in ieder geval vervangen.
Zo lang als je de carbs niet goed hebt blijf je zoeken naar wat er aan de hand is.
Die zwart geslagen bougie komt uit de cilinder met de laagst gemeten compressie waarde?
Wit roken bij een luchtgekoelde motor is meestal een teken van teveel brandstof.
 
Zou eerst maar eens wat aan die overstromende carbs doen ,wat overigens niet voor zou mogen komen met een
vacuüm kraan.En je kan ook originele vlotternaalden monteren kost veel meer maar zijn wel goed.
 
bougies aflezen is heel gevaarlijk als dat niet goed gedaan wordt...
Motor warmrijden, dan ergens een stuk weg opzoeken waar je volgas kunt rijden
Dan de dodemansknop om, en motor direct langs de kant zetten en bougies er uit...
Al rijd je maar 100 meter met half gas of ff snel naar huis rijden, geeft al een totaal vertekend beeld
 
Rond de 8,5 compressie is niet schokkend laag,de fabrieksopgave is 9,2 .
Ik vind overigens die bougies er vreemd uit zien lijkt wel of ze water hebben verstookt,dat zou ook de witte rook kunnen verklaren,
je zou denken dat er water in de benzine zit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan