Lussen aan verkeerslichten

Tonerider

MF'er
18 apr 2019
102
80
Ik heb een eigenaardig probleem. Hier in de buurt zijn een aantal verkeerslichten die werken met zo'n lussen in de grond om de verkeerslichten te regelen. Het probleem is dat m'n motor daar niet door wordt herkend. Dus ik moet altijd wachten tot er een auto achter mij komt staan.
Jullie begrijpen dat dit best lastig is, zeker als je soms ook 's nachts op de baan bent. Dan heb ik de keuze tussen een eeuwigheid wachten, door het rood rijden of om rijden. :p
Is er iemand die een oplossing weet voor dit probleem? Iemand heeft gezegd om een magneet onderaan de motor te plaatsen, maar dan is de vraag welke. Ik zag op pepper dit passeren: 2.57 extra korting op sterke magneet voor magneetvissen! - Pepper.com Zou dit werken of bestaat er het gevaar dat ik iets ontregel?
 
Tja ... wie is dan zo dom om door rood te rijden als er een camera hangt of als er overige verkeers deelnemers zijn. 8)7
Die staan niet altijd goed zichtbaar opgesteld...

Maar ik ben ook wel een paar keer door rood gereden bij een verkeerslicht dat op rood bleef staan. Als je stil staat heb je dusdanig veel tijd om te kijken dat je niet snel in een gevaarlijke situatie terecht zult komen. Als het heel druk is dan is de kans groot dat er snel een auto achter je komt te staan en is het probleem ook opgelost.
 
Een magneet er aan hangen gaat geen invloed hebben. Meer metaal aan je motor gaat wel helpen. Maar wat in de praktijk veel makkelijker is is met een wat hoger snelheid over de lus rijden. M.a.w. je gas pas lossen als je op de lus rijdt. Het systeem werkt op basis van inductie en daarin zijn twee dingen van belang, de hoeveelheid metaal en de snelheid.

Mijn rijinstructeur heeft het me ook zo geleerd, rem pas af vlak voor de stopstreep. Ik heb dan ook nog nooit mee gemaakt dat een detectielus mij niet opmerkt.

Misschien heb jij gewoon een hele zware motor of veel ijzer in je bloed.
Maar ik zal je tip onthouden!
 
Tegenwoordig ligt het niet probleem meer alleen aan de lus maar aan het algoritme die aan de hand van de drukte de stoplichten aanstuurt. Bijvoorbeeld dat rond de spits de stoplicht voor het verkeer van en naar de snelweg meer prioriteit geeft. Dit is vaak mis gegaan bij het experimenteren.

Heb regelmatig gehad bij mij op de kruispunt om de snelweg op te gaan dat de stoplicht letterlijk 5 minuten op rood staat waardoor men langzamerhand door rood begint te rijden.
 
Kruising Zuiderval - Wethouderhouder Beverstraat rechtsaf vanaf de stad, ik ben al gebeld door een medewerker van de MAG, die zijn erg proactief bezig hoor. *overweegt een lidmaatschap
Ah, dat stoplicht pak ik nooit. Heb wel het idee dat er erg veel stoplichten in Enschede problemen hebben. Er zijn er hiervoor ook al een paar gedaan die nu van de lijst af zijn.
Overweeg inderdaad ook lidmaatschap..!
 
Kijk eens in de lijst, heb er toevallig een paar aangemeld ;)

http://www.mag-nl.org/cms/index.php?page=groen-licht

Goed bezig :) Ik rijd zelf met de motor zeer regelmatig op alle kruisingen die je noemt maar nog nooit problemen gehad. Ik merk alleen dat de eerste serie lussen mij nooit opmerken op de motor en ik moet doorrijden tot het verkeerslicht en hij dan pas op groen springt. Bij de auto heb ik dit probleem nooit (
Auke Vleerstraat -> Twekkeler Es en Auke Vleerstraat -> Ingenieur Hanlostraat)
 
Goed bezig :) Ik rijd zelf met de motor zeer regelmatig op alle kruisingen die je noemt maar nog nooit problemen gehad. Ik merk alleen dat de eerste serie lussen mij nooit opmerken op de motor en ik moet doorrijden tot het verkeerslicht en hij dan pas op groen springt. Bij de auto heb ik dit probleem nooit (
Auke Vleerstraat -> Twekkeler Es en Auke Vleerstraat -> Ingenieur Hanlostraat)
Bij de kruizing Auke Vleerstraat -> Twekkeler Es is het rechtdoor die problemen geeft, rechtsaf zou ik niet weten.
Heb er ook alleen s'avonds last van. Normaal komt er altijd wel een auto, binnen 10 seconden.
Heb daar wel eens 1min gestaan met geen ziel om me heen
 
Een magneet er aan hangen gaat geen invloed hebben. Meer metaal aan je motor gaat wel helpen. Maar wat in de praktijk veel makkelijker is is met een wat hoger snelheid over de lus rijden. M.a.w. je gas pas lossen als je op de lus rijdt. Het systeem werkt op basis van inductie en daarin zijn twee dingen van belang, de hoeveelheid metaal en de snelheid.

Mijn rijinstructeur heeft het me ook zo geleerd, rem pas af vlak voor de stopstreep. Ik heb dan ook nog nooit mee gemaakt dat een detectielus mij niet opmerkt.
even updaten: dit lijkt dus te werken. Ik rij nu sneller door de lus en dan pas op de stopstreep tot stilstand komen - dus voorbij de lus- en tot nu toe word ik opgepikt door het systeem.
 
Verkeersmonitoring met inductielussen
Naamloos.jpg
 
Ik heb een eigenaardig probleem. Hier in de buurt zijn een aantal verkeerslichten die werken met zo'n lussen in de grond om de verkeerslichten te regelen. Het probleem is dat m'n motor daar niet door wordt herkend. Dus ik moet altijd wachten tot er een auto achter mij komt staan.
Jullie begrijpen dat dit best lastig is, zeker als je soms ook 's nachts op de baan bent. Dan heb ik de keuze tussen een eeuwigheid wachten, door het rood rijden of om rijden. :p
Is er iemand die een oplossing weet voor dit probleem? Iemand heeft gezegd om een magneet onderaan de motor te plaatsen, maar dan is de vraag welke. Ik zag op pepper dit passeren: 2.57 extra korting op sterke magneet voor magneetvissen! - Pepper.com Zou dit werken of bestaat er het gevaar dat ik iets ontregel?

Ja, dat werkt. Een neodymium die 25kg trekt weegt ongeveer 200gram en die hangt in de bumper bij een klant van me. Alle auto’s en vrachtwagens hebben geen last met de lus bij de tochtdeur op die ene auto na. Gevoeliger afstellen was niet mogelijk omdat de deur zelf dan op de lus reageerde. Beetje polymeerkit onder de magneet en nu werkt het
 
De magneet op de kunststof bumper houden
De auto was een lichte hoge vrachtwagen. Zelfs met een ouwe Panda werkte de lus en met deze auto pas als de achteras in het veld vd lus kwam. Daarmee stond hij met de cabine zo ongeveer in de deur.
 
Laatst bewerkt:
Okee, wat die magneet betreft: Bij oude systemen is het plausibel dat het functioneert maar bij nieuwe systemen heb ik mijn twijfels er over. Daar wordt de magneet slechts als een stuk ijzer gezien, dat kan werken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan