Crossmotor Velg; Slag in wiel laten richten?

ZotacTiger

Rookie
12 jun 2019
3
0
Hallo iedereen,
Ik heb sinds kort een slag in de voorvelg van mijn crossmotor. De slag in het 21" wiel zie je niet met het oog. Je ziet het alleen als de velg rond draait op een as. En als je ermee rijdt, voel je het ook.
Mijn vraag is dus of dit te repareren is. Ik kan namelijk alleen zeer prijzige velgen vinden, dus dat wordt 'm niet 😅.
Als het te repareren is, liefst ergens rondom omgeving Zuid-Limburg.

Alvast bedankt,
Elmer
 
Hallo iedereen,
Ik heb sinds kort een slag in de voorvelg van mijn crossmotor. De slag in het 21" wiel zie je niet met het oog. Je ziet het alleen als de velg rond draait op een as. En als je ermee rijdt, voel je het ook.
Mijn vraag is dus of dit te repareren is. Ik kan namelijk alleen zeer prijzige velgen vinden, dus dat wordt 'm niet 😅.
Als het te repareren is, liefst ergens rondom omgeving Zuid-Limburg.

Alvast bedankt,
Elmer
Als je er zelf niet aan wil beginnen zoek dan een crossmotor zaak in de regio en vraag hun om advies.
 
Nu maak je mij wel nieuwsgierig.

Als ze lichter zijn zouden meer motoren ze wel hebben.

Vanwege een binnenband lijkt mij ook raar...

Sterker met neerkomen omdat je motor hangt aan de spaken in plaats van er op staat?

Flexibeler, dus in de praktijk ook sterker want een lichtmetalen wiel gaat compleet naar de knopjenz bij terreingebruik. Lichter. En te repareren! Als je echt geen binnenband wil kan dat ook gewoon, niet bij elk spaakwiel maar wel bij degene die daarvoor gemaakt zijn.
 
als je velg eivormig is, wordt al moeilijker om dit te herstellen door middel van de spaken aan of los te spannen/maken.
Een recht stukje in de velg, is de moeite niet waard om er aan te beginnen.
En een slagje, dat kan je wel redelijk makkelijk door de spaken opnieuw te spannen, maar ook hier geldt weer, ga niet zomaar spaken vast en los draaien want dan krijg je een onbalans in je wiel, je wiel zal dan wel recht zijn, maar niet stabiel/stevig bij mogelijke sprongen.
Dus heb je hier geen verstand van, blijf eraf en ga naar iemand die het wel kent,
 
Hetzelfde wat bandit 107 hierboven al schreef, echter wel met een paar aanvullingen;
-Ei vormig - of put (rechtvormig) ; band, binnenband, velglint en rimlock van het wiel verwijderen en de slag in het velgbed lokaliseren dmv rollen over een volledig vlakke ondergrond. Als je de boosdoener hebt gevonden (het vlakke gedeelte) dan kan je proberen daar te plekke de spaken iets los te draaien en ja het klinkt gek... loop naar zolder, pak een ouderwetse ronde dumbell/halter en oude handdoek/theedoek... Zet het wiel nu haaks op 2 latten, zorg ervoor dat het wiel vrij van de grond is. Pak de verfstripper erbij en verwarm het wiel flink ter hoogte van het zgn. vlakke gedeelte/probleemgebied. Verwarm het aluminium dusdanig dat een druppeltje water bruist en sist als het in aanraking komt met het wiel, dan weet je dat je de juiste temperatuur in het aluminium hebt. Leg die handdoek/theedoek op het velgbed (beetje frommelen tussen de spaken) en gebruik de dumbell om weer een beetje een ronde vorm in het wiel terug te krijgen, oftewel beheerst rammen maar zorg voor een stevige ondergrond! (liefst een betonvloer in jouw werkplaats/schuur) Als het wiel/velgbed weer enigszins rond is, de spaken weer aanspannen (maar niet te strak!!!!) en dan heb je als het goed is de boel weer wat gefixt. Bandje erom een klaar, komt ook nog eens bij dat als je een buitenband demonteert en later weer monteert het vaak zo is dat bij een kleine deuk in het velgbed dit na de-en montage van een buitenband opeens niet meer voelbaar is dus dat zou je misschien wel als eerste kunnen proberen...
-Slag links/rechts; inderdaad wat bandit107 hierboven schreef; even spelen met spaken losdraaien en vastdraaien. Kleine tip van deze knakker die bijna elk halfjaar wel een wiel tijdelijk sloopt met een offroad of crossbaanrit: zet jouw motor op een bok met de het voorwiel van de grond, verwijder de remklauw (het liefste ook de remschijf) en plak met tape een vlak stukje staal/alu vast op beide voorpoten van de voorvork ter hoogte van de velgrand. Zorg ervoor dat de stukjes staal/alu de velgrand schrapen/bijna raken en draai dan regelmatig handmatig het wiel rond, dan zie je namelijk veel makkelijker of je te ver bent gegaan met spaken spannen ;)
 
Laatst bewerkt:
Voel je niet de onbalans ivm de bandenklem? Staat de motor ook op noppenbanden?
Velg van een MX kan best veel hebben voordat je het merkt in het terrein.
 
Bedankt voor de reacties en tips!
Ik denk dat ik dan maar een zaak in de regio ga opzoeken.
@gassen Wat bedoel je precies met de bandenklem? De motor staat op noppenbanden inderdaad.
Het gaat trouwens om een Chinese 250cc crosser, die ik gekocht heb met 2 vrienden om op te knappen. Het blok was kapot, maar dit is inmiddels weer opgelost. Waren van plan er even een maandje mee te rijden en dan weer door te verkopen.
Alleen ben ik helaas hard met het ding gevallen..
Gelukkig is alleen de velg beschadigd. Deze moet dus eerst gerepareerd worden voor de verkoop.
De motor gebruiken wij gewoon voor af en toe wat te rijden op afgelegen plekken. Er wordt niet mee gesprongen etc. Dus als er nog een kleine slag in blijft zitten na reparatie, dan is dat niet perse een probleem.
 
bandenklem-185.jpg


Zorgt voor onbalans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan