Italianen toch.....

Klaas2003

Rookie
11 jun 2019
16
19
Gegroet allen helaas heb ik laatst een Italiaan gekocht in Duitsland en natuurlijk zat de zuiger vast. Losgekregen met kruipolie hitte en een klein beetje geweld. Blok dus loss maar nu lukt het mij niet de carter helften te scheiden( ja ik heb alles wat los EN vast zat verwijderd). Het model is Benelli leoncino cross. Bij voorbaat bedankt.
1400628
1400667
 
Je zou een plaat kunnen maken waarbij je drie schroefdraadgaten benut,met in het midden een opgelaste moer.Dan kun je met een lange voldraadbout druk op de krukas zetten.Vaak komt ie wel los wanneer je dan met een kunststof hamer op de bout tikt.
 
Als je het netjes doet is het wel gecontroleerde stress😄Een hamer is een beunoplossing, voor je het weet is de schroefdraad beschadigd of je krukas krom😜
 
Als je het netjes doet is het wel gecontroleerde stress😄Een hamer is een beunoplossing, voor je het weet is de schroefdraad beschadigd of je krukas krom😜

Als je een beunhaas bent wel.
Korte "heftige" schokken zorgen er voor dat de krukas en lager mooi uit elkaar komen, langzaam druk opvoeren geeft veel meer stress op het materiaal voordat het lager en de krukas elkaar los laten. Wat dus sneller in een kromme krukas zou resulteren.
 
Als je dan super graag met een trekker wilt werken, dan met 1 die knijterhard is en 0,0 buigt.
Ook moet je het einde van de bout precies in de vorm van het putje van de krukas maken, anders druk je het draad op de krukas plat en wordt het dremel kunstenaar werk. Verder met bouten met een wat lage treksterkte zodat deze eerder knappen dan je carter.

Ik werk veel net Italiaanse blokjes, je zult niet de eerste zijn die een carter van zoiets aan puinpoejer trekt!
 
Normaal gesproken hoor je krrr krrr, als je er met een hamer tegenaan tikt terwijl de trekker op spanning staat.
Na krrr krrr de trekker weer op spanning brengen en krrr krrr tikken met een zware hamer.
Bijv eentje van minimaal 1000 gram.
 
Normaal gesproken hoor je krrr krrr, als je er met een hamer tegenaan tikt terwijl de trekker op spanning staat.
Na krrr krrr de trekker weer op spanning brengen en krrr krrr tikken met een zware hamer.
Bijv eentje van minimaal 1000 gram.

Ik gebruik dan geen trekker, maar idd liever een wat zware dan een wat lichte hamer. Een "vuistje" + centerpunt werkt voor mij het mooist.
 
Ik gebruik dan geen trekker, maar idd liever een wat zware dan een wat lichte hamer. Een "vuistje" + centerpunt werkt voor mij het mooist.
Joa, wat is dat ook al weer? 1400 grams ofzo +-

Ik heb altijd als stelregel, beter zwaar dan te licht.
Gewoon rustig op gevoel tikken. Dat dreunt lekker door met zo'n zware hamer en dan komt het zaakje meestal mooi vloeiend los.
 
ik klop liever niet op een krukas, en al zeker niet als het van iets zeldzaams is waar je maar moeilijk onderdelen van vindt.
maar soms moet het al eens.
eerder met een plastieken hamer op het carter, ergens waar het veilig is.

desnoods nachtje stevig op spanning laten staan. zal bv eerste vliegwiel niet zijn dat niet los wil en 's morgens losgepopt blijkt te zijn.
 
Zoals Erwin voorstelde met een centerpoint voorzichtig op het krukas getikt. Daarna zag ik een spleet ontstaan en kon ik met wat haken en ogen zo de karters met de hand scheiden.
 
Sorry voor het laat melden maar het was mijn eerste revisie en ben wat enthousiast. Hij loopt inmiddels weer vurig te merken aan dat mijn ouders klachten van de buren kregen. Hij trilde wat maar bouten aandraaien verergerde het wat. Haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan