Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Ik heb na 12 motorloze jaren deze Kawa gekocht, een maandje terug en inderdaad een erg leuke woon-werk motor. En een beetje jeugdsentiment, voor ik na het halen van m'n rijbewijs een motor kocht heb ik eerst van alles gehuurd, waaronder ook gpzjes. Bevalt tot nu toe prima, al was windkracht 7 van opzij van de week iets minder grappig, dat ging op m'n Guzzi's toch beter...
 
Sinds zaterdag ben ik een trotse eigenaar van een GPZ500s uit 1993 (33.000km). Proefrit gemaakt.. leek allemaal in orde. Thuis gekomen blijkt dat de gpz in gaat houden bij hoge toeren. Niet vooruit te branden.. en daarbij ook nog wat gaat stotteren...
De gpz had in 2 jaar tijd niet veel gereden.. dus bij thuiskomst de olie ververst en een nieuw filter geplaatst.

Flesje carb reiniger gebruiken? Of grondiger aanpakken?
1400563
 
Gelijk goed aanpakken! Carbs eruit en schoonmaken *O*

Verder is het volgens mij een 1ste generatie, dus check gelijk je vliegwiel. Mocht dat het originele vliegwiel zijn, dan zou ik hem zo snel mogelijk vervangen. Laatste wat je wilt is rondzwervende magneten in je blok-O-
 
Mijn gpzje bleek na aanschaf ook in te houden, bij constante snelheid, zo rond 80/100 km/u. Ze had 2 jaar bij de handelaar gestaan en de 5 jaar ervoor weinig gereden. (Bouwjaar 93, 20000km) ik heb inmiddels de bougies en luchtfilter vervangen, de aanzuigrubbers van de carburateurs zitten zoals ze horen, daar bleek een kier in te zitten, dus valse lucht wellicht, een flesje forté 1 erin en een paar keer premium benzine er in gegooid. Nu loopt ze als een zonnetje, met alleen af en toe nog een hikje. Carburateurs reinigen lijkt me heel veel werk, dat kan altijd nog.
 
Nou, het is gelukt hoor, met meer tijd en vooral geduld... Maar ze zit weer in elkaar en start ook nog 😉 Rijden gaat helaas ff niet, komt van de week wel, kijken of ik er iets meer ben opgeschoten.
Inmiddels weer een paar keer naar m'n werk gereden, op een enkel hikje na, af en toe loopt ze als een zonnetje, dat hikje komt ook nog wel goed, gewoon veel rijden 😉
 
Is het vervangen van de schijfrem blokken goed te doen? Zijn er bijzondere aandachtspunten? Hoorde net op weg naar huis een een slepen, blijkt dat een van de blokken bijna geen zichtbare remvoering meer heeft...Vroeger met Guzzi-brenbo's was het zo gepiept, maar deze klauwen ken ik niet... Lijkt me trouwens ook raar dat de blokken links er nog aardig uit zien, en rechts de binnenste zou goed als op is. Het gaat om (waarschijnlijk) een '93er, '94 op kenteken met dubbele schijf en trommel achter.
 
Hallo iedereen,

Ik heb een mooie groene GPZ 500 S uit 1996 nog maar 11000 op de teller.
Ik wil deze graag verkopen maar de startschakelaar is een tijdje geleden afgeknapt en ik start hem nu met een metalen pinnetje.

Ik ben dus op zoek naar een 2e hands stuurschakelaar rechts om dit te vervangen, Heeft iemand er een liggen of een goede tip waar te vinden.

Thanks
 
Nog een ander vraagje, als ik binnenkort olie ga verversen, dan staat er in het boekje 10W40 voorgeschreven. Mij lijkt dat best wel "dik" ik gebruikte vroeger in mijn Guzzi's 5W40, die liepen daar prima op. Ik rij woonwerk 30km, daar wordt ook dit blok amper warm van. Dus beter toch naar die Japanners luisteren of juist dunnere olie? Of heeft de dikte met bak en koppeling te maken? Bij Guzzi wordt de bak apart gesmeerd en is de koppeling droog, dat werkt bij deze motor íets anders...

De olie van een GPZ500 komt sneller op temperatuur dan de koelvloeistof. Voor de gein heb ik een olietemperatuursensor in het carter gebouwd. Deze kan ik aflezen op het dashboard, evenals de koelwatertemperatuur. Het water komt amper op temperatuur terwijl de olie na 5km al op 70 graden staat.

En die Chinese klauwen remmen die een beetje?

De combinatie klauwen, 310mm schijven, 14mm radiale rempomp en stalen remleidingen werken heerlijk. Nog niet zoals de meest moderne sportfietsen, maar heel veel beter dan origineel. Onder normale omstandigheden zijn 2 vingers genoeg. Met de volle hand remmen (maar wel subtiel!) brengt de achterkant omhoog.

Inmiddels weer een paar keer naar m'n werk gereden, op een enkel hikje na, af en toe loopt ze als een zonnetje, dat hikje komt ook nog wel goed, gewoon veel rijden 😉

Mijn GPZtje slaapt vaak buiten. Er bleek zich daardoor water in de tank en de carb te hebben verzameld. Dit gaf dezelfde onvoorspelbare hikjes als jij beschrijft.
Het is simpel af te tappen door een slangetje onder aan de carbs te bevestigen en de aftapplug open te draaien. De tank is wat lastiger omdat daar origineel een vacuum gestuurde kraan op zit. Beide slangen los halen van de kraan. Even twee andere slangen op de kraan zetten. De slang voor de benzine in een fles laten uitkomen. Op de slang van het vacuum een injectiespuit zetten om dat vacuum te creeëren. Kraan in de reservestand en even laten lopen. In een transparante frisdankfles zie je snel genoeg of er water uit je tank komt. Dit verzameld zich onder in de fles en scheid zich snel van de benzine.
 
Weet iemand of een hepco en becker bagagerek van het oude type op het nieuwe type past?
Ze hebben op de website een ander rek staan voor het nieuwe type. Maar voor zover ik kan vinden zijn vooral de kappen aan de voorkant gewijzigd en zijn het frame en de achterkappen hetzelfde gebleven.
 
Weet iemand of een hepco en becker bagagerek van het oude type op het nieuwe type past?
Ze hebben op de website een ander rek staan voor het nieuwe type. Maar voor zover ik kan vinden zijn vooral de kappen aan de voorkant gewijzigd en zijn het frame en de achterkappen hetzelfde gebleven.
Hepco&Becker geven zelf op dat het verschillende rekken zijn,de grens ligt bij modellen van voor 1993 en van 1994 tot later ,dusssss.
 
Dat had ik inderdaad ook gevonden, maar omdat naar mijn weten de frames gelijk zijn vroeg ik me af waar dit in zit. Als het een kwestie is van uitvullen met ringetjes oid. Dan is het misschien de moeite een poging te wagen. Er staat namelijk een rekje van het oude type op marktplaats. En een nieuw rekje kost een rib uit je lijf. (160 euro)
 
De olie van een GPZ500 komt sneller op temperatuur dan de koelvloeistof. Voor de gein heb ik een olietemperatuursensor in het carter gebouwd. Deze kan ik aflezen op het dashboard, evenals de koelwatertemperatuur. Het water komt amper op temperatuur terwijl de olie na 5km al op 70 graden staat.



De combinatie klauwen, 310mm schijven, 14mm radiale rempomp en stalen remleidingen werken heerlijk. Nog niet zoals de meest moderne sportfietsen, maar heel veel beter dan origineel. Onder normale omstandigheden zijn 2 vingers genoeg. Met de volle hand remmen (maar wel subtiel!) brengt de achterkant omhoog.



Mijn GPZtje slaapt vaak buiten. Er bleek zich daardoor water in de tank en de carb te hebben verzameld. Dit gaf dezelfde onvoorspelbare hikjes als jij beschrijft.
Het is simpel af te tappen door een slangetje onder aan de carbs te bevestigen en de aftapplug open te draaien. De tank is wat lastiger omdat daar origineel een vacuum gestuurde kraan op zit. Beide slangen los halen van de kraan. Even twee andere slangen op de kraan zetten. De slang voor de benzine in een fles laten uitkomen. Op de slang van het vacuum een injectiespuit zetten om dat vacuum te creeëren. Kraan in de reservestand en even laten lopen. In een transparante frisdankfles zie je snel genoeg of er water uit je tank komt. Dit verzameld zich onder in de fles en scheid zich snel van de benzine.
Mijn gpzje wordt dagelijks voor 2*30 km snelweg gebruikt en slaapt weliswaar buiten, maar met dit weer verwacht ik geen vocht eigenlijk. Ik had 100km terug de pilot screws afgesteld op 1 3/4 slag en de stationair afgesteld op 1250rpm, zoals opgegeven en het leek een stuk beter te gaan, tot ik vandaag bijna op m'n werk was, het laatste stuk beb.kom was met horten en stoten, tot pakweg 80 loopt ze onregelmatig, een gat in het vermogen tussen 80 en 100, daarboven is er niks aan de hand, in elk geval tot 140. Ik ben de weg ff kwijt. Misschien komt het doordat ik voorheen premium benzine tankte, maar de laatste twee keer tanken bij de tango vandaan kwamen? Of moeten die pilot screws naar 1,5, of juist naar 2?
 
Mijn gpzje wordt dagelijks voor 2*30 km snelweg gebruikt en slaapt weliswaar buiten, maar met dit weer verwacht ik geen vocht eigenlijk. Ik had 100km terug de pilot screws afgesteld op 1 3/4 slag en de stationair afgesteld op 1250rpm, zoals opgegeven en het leek een stuk beter te gaan, tot ik vandaag bijna op m'n werk was, het laatste stuk beb.kom was met horten en stoten, tot pakweg 80 loopt ze onregelmatig, een gat in het vermogen tussen 80 en 100, daarboven is er niks aan de hand, in elk geval tot 140. Ik ben de weg ff kwijt. Misschien komt het doordat ik voorheen premium benzine tankte, maar de laatste twee keer tanken bij de tango vandaan kwamen? Of moeten die pilot screws naar 1,5, of juist naar 2?
De pilot screws werken zo goed als niet meer in dat gebied,dat heeft meer met de gasnaald van doen.
Heb je de benzine tank al eens van binnen bekeken,misschien zit er vuil ,water,of roest in.
 
Klinkt redelijk, als ie weer bijna leeg is zal ik eens kijken, hij is net vol... Maar zou vuil niet afgevangen moeten worden door het benzinefilter? Ik weet niet of ie er op hoort, maar er zit er wel eentje. Water lijkt me onwaarschijnlijk, gezien het weer en de frequentie waarmee ik rij, maar niets is onmogelijk. Heb evengoed de pilots iets verder open geschroefd, naar 2hele slagen, ffies kijken of het beter, of slechter wordt. Of inderdaad geen ... uitmaakt. Nu zou hij dus op lage snelheid rijker moeten staan toch? Of juist armer?
 
Klinkt redelijk, als ie weer bijna leeg is zal ik eens kijken, hij is net vol... Maar zou vuil niet afgevangen moeten worden door het benzinefilter? Ik weet niet of ie er op hoort, maar er zit er wel eentje. Water lijkt me onwaarschijnlijk, gezien het weer en de frequentie waarmee ik rij, maar niets is onmogelijk. Heb evengoed de pilots iets verder open geschroefd, naar 2hele slagen, ffies kijken of het beter, of slechter wordt. Of inderdaad geen ... uitmaakt. Nu zou hij dus op lage snelheid rijker moeten staan toch? Of juist armer?
Ligt er aan waar ze zitten,als ze aan de motorkant zitten dan heb je gelijk,zitten ze aan de luchtfilterkant is het andersom.
Meestal is de fabrieksstand goed en daar kan wat vanaf geweken worden,maar 2 slagen is waarschijnlijk te veel.
 
Ligt er aan waar ze zitten,als ze aan de motorkant zitten dan heb je gelijk,zitten ze aan de luchtfilterkant is het andersom.
Meestal is de fabrieksstand goed en daar kan wat vanaf geweken worden,maar 2 slagen is waarschijnlijk te veel.
Dan heb ik dus gelijk;-) Nu maar hopen dat het wat brengt.
 
De pilot screw heeft voornamelijk effect bij weinig gasklepopening.

Als er al water in je tank zit, dan verdwijnt dat niet nu het ineens mooi weer is...

Het klinkt alsof je carburateurs vervuilt zijn. Alles met weinig gasklepopening geeft horten en stoten. Verwacht geen wonderen van het gaasfiltertje van Kawasaki. Roest en andere vervuiling gaat daar gewoon doorheen. Het eerste wat beïnvloed wordt, zijn de kleinste kanaaltjes en sproeiers in je carburateurs.
Mocht je ze uitbouwen en schoonmaken, dan is het een kleine moeite om je tank af te tappen en te controleren op vuil en water. Vooral als de reservestand van de benzinekraan nooit gebruikt wordt, dan kan zich in de laatste paar liter van je tank aardig wat zooi ophopen.
 
Ja en als er rommel inzit word wat bezonken is bij iedere tankbeurt door de kracht van de benzinepomp weer
door de benzine heen gemengd,vandaar dat je klachten kan krijgen na het tanken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan