Vragen over onderhoud crossmotoren 85cc.

No1 Stunna

Rookie
7 jun 2019
2
0
Beste,

Ik ben van plan om mijn eigen crossmotor te gaan kopen, het liefst een yz 85 of kx 85. Nou heb ik niet veel verstand van het onderhoud bij de crossmotoren vandaar dat ik hier mijn vraag stel.

Hoe vaak is onderhoud nodig en wat moet er dan om de zoveel tijd worden vervangen of ververst? Ik ben een redelijk rustige rijder en de crossmotor zal niet op gras of iets komen, hij is voornamelijk voor op straat om wheelies te doen. De crossmotor zal dus niet heftig worden gebruikt zoals bij het echte crossen, gewoon op straat wheelies and that's it! Wat moet ik dus doen om de crossmotor dan in perfecte staat te houden?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.

Met vriendelijke groet,
No1 Stunna! 🙄
 
Nou, om mee te beginnen zou ik dan eerst een geschikt roze papiertje halen, en een kenteken voor YZ/KX aanvragen. Daarna zou ik een fiets aanschaffen om de wheelies mee te gaan oefenen. Als je dat onder de knie hebt, moet je een stuk straat gaan zoeken waar gegarandeerd geen politie komt, omdat wheelies verboden zijn. Dan is het nog een kwestie van geschikte kleding kopen, het liefst leer, een helm, cross/enduro laarzen (duur!!). Dan moet je nog een verzekering regelen voor je nieuwe motor. Mag gewoon WA zijn, want schade door wheelies wordt toch niet gedekt. Dan komt het belangrijkste: regel iemand die een video maakt!

Onderhoud staat uitgelegd in het boekje wat je bij je YZ/KZ krijgt. Als lezen lastig is, kan de dealer je verder helpen, zolang je "flexibel friend" het doet.
 
Had wel andere reacties verwacht haha. Inderdaad met een crossmotor de straat op en dan wheelies doen mag niet maar daar gaat het hier niet om. Ik vraag me af wat ik om de zoveel tijd moet vervangen en verversen bij dit gebruik van de crossmotor. Ik heb het al onder de knie heb, de kleding gebruik ik niet het is voor mij gewoon puur om wheelies op de straten te doen.
 
Hoogopgevoerde tweetakten als een crosser slijten vrijwel ongeacht de belasting(niet helemaal maar goed) , het zijn de draaiuren die tellen.
Op marktplaats kun je voor een tientje oid een uren tellertje kopen die automatisch gaat lopen als je de motor start, zo kun je goed de uren bijhouden.
Geen idee hoe lang die spielerij kan duren voor je zuiger krak zegt maar het gaat rapper dan je denkt...
Om een idee te geven: wedstrijdrijders doen slechts uurtje of wat (10-20?) met een zuiger, mijn tz250 had iedere 500 km nieuwe zuigers nodig.
 
Als het niet gaat om het crossen maar puur om er wheelies mee gaan te oefenen zou ik geen 85cc crosser kopen maar een viertakt enduro met kenteken.
Voor weinig geld koop je b.v. een xl of xr Honda waarbij je niet iedere 20 uur de zuiger hoeft te wisselen en die ook nog een veel makkelijker op een wiel te berijden is omdat die wel afremt op de motor
 
Als het niet gaat om het crossen maar puur om er wheelies mee gaan te oefenen zou ik geen 85cc crosser kopen maar een viertakt enduro met kenteken.
Voor weinig geld koop je b.v. een xl of xr Honda waarbij je niet iedere 20 uur de zuiger hoeft te wisselen en die ook nog een veel makkelijker op een wiel te berijden is omdat die wel afremt op de motor
Iets zegt mij dat TS niet beschikt over een rijbewijs...
 
Iets zegt mij dat TS niet beschikt over een rijbewijs...
Zoiets dacht ik ook, en ook ik vind dat je zonder rijbewijs niet op de openbare weg moet rijden, maar dat maakt een 4 takt niet minder geschikt dan een 2 takt.
Mischien hebben ze zelf een flinke inrit o.i.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan