Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Morgen mijn eerste (proef)les, ik ben benieuwd!
Hopen dat het voorspelde noodweer uitblijft ;)

Ben heel benieuwd, vind het stiekem ook best wel een beetje spannend.
Als ik het daar ga doorzetten ook maar eens aan theorie gaan beginnen!
Succes, gaat vast goed!
 
Dat ze die Segway vragen stellen of andere extreme bijzonderheden snap ik sowieso niet. In mn hele autoleven van 16 jaar en 100-duizenden km’s nog nooit een Segway tegengekomen. En ik zou ook echt niet meer weten hoe dat zou werken met voorrang. Lekker belangrijk, dat regelt zichzelf in dat soort gevallen altijd wel.
Dat is waar, alleen voor zo’n theorie examen ding moet je wel weten hoe het zit. Praktijk is sowieso altijd wel anders. Gisteren eerste AVD les gehad en heel mooi hoe theorie en praktijk niet matchen. Ik reed voorop en we kwamen bij zo’n chicane ding. Er kwam ook een auto tegemoet maar die seinde al dat ik voor mocht gaan (fijn, iemand die meedenkt dat een tweewieler minder makkelijk is om stil te gaan staan). De auto had wettelijk wel voorrang aangezien het object aan mijn kant stond.
 
Ik ben gisteren goed genoeg verklaard om alleen de weg op te mogen!

Maar voordat we begonnen hadden we nog wel een dingetje.. De nieuwe SV650 waar ik op zat gaf geen signaal als de voorrem gebruikt werd! Omdat ik als ideale student altijd beide remmen gebruikte, was het de instructeur nooit opgevallen.. Gelukkig gaf de examinator groen licht, en was het leuk rijden in de nasleep van de storm.

Als tip kreeg ik mee om niet te veel te spelen met de motor, en niet elk putdekseltje te ontwijken.
 
[..] En ik zou ook echt niet meer weten hoe dat zou werken met voorrang. Lekker belangrijk, dat regelt zichzelf in dat soort gevallen altijd wel.
Naar mijn mening is een bestuurder van een voertuig verplicht zich in te lezen op actuele verkeersregels. Regels wijzigen met regelmaat en veel geleerde regeld worden vergeten. Ik vind dat je er op in moet lezen. Haal eens in de vijf jaar eens een nieuw theorieboek bijvoorbeeld.

Ik zie genoeg "oude rotten" die de actuele regels echt niet weten en dat maakt het er in het verkeer niet veiliger op.

In het geval van het voorbeeld moet de auto/motor de segway voor laten, de auto/motor komt uit een uitrit, te herkennen aan de verhoogde doorlopende stoep. Een uitrit uitrijden is een bijzondere verrichting en je moet alle kruisende weggebruikers voor laten gaan, ook al kom je van rechts.

Als ik het fout heb dan nodig ik eenieder uit mij onderbouwd te verbeteren. Daar leren we allemaal van. ;)
 
Twee weken geleden alweer AVB behaald evenals het papiertje voor de theorie. *O*

Vandaag voor het eerst een twee uur durende les voor de avd gehad, boh, viel dat even tegen!

Merk toch dat ik nog vrij onwennig op de motor zit en toch nog moeite heb met de plaats op de weg, op een veilige manier de putdeksels en strepen te ontwijken en niet vergeten om het knipperlichtje uit te zetten :$

25 juni is mijn avd examen ingepland, dus ik heb nog even de tijd...
 
Hier inmiddels al wat avd lesjes onderweg, over 2week en een paar dagen examen. Het gaat opzich best redelijk. Plaats op de weg en dat soort dingen lukken wel. Mijn zwakke plek is echt mijn bochtenwerk. Ik ga eigenlijk vrijwel alle bochten te langzaam door. Kwestie van gewoon doen, iets meer trekkend de bochten door, maar krijg het er nog niet in. Nog een paar lessen om te oefenen hopelijk komt het nog goed want anders wordt het wel echt een punt van zakken vrees ik.

En waar ik mij echt over verbaas is hoeveel auto’s van links denken dat ze voorrang hebben. afgelopen les waren er echt een paar situaties dat ik dacht, hè hallo ik rijd hier en ik heb voorrang, maar dat anderen daar anders over dachten.

En hoe lossen jullie het volgende op; je rijd op een weg er komen je auto’s tegemoet. Aan de kant van de tegenligger staan auto’s geparkeerd waardoor ze over jouw weghelft moeten. In principe heb ik dan voorrang dus ik ga altijd een beetje asociaal op het midden rijden maar die tegemoet komende bestuurders rijden altijd door, waardoor het toch best krap wordt. Stoppen jullie dan of rijden jullie door? (Hoe vaak ik dit al gehad heb is niet meer te tellen)
 
Ik geef zelf meestal de aanzet door rechts te gaan rijden. Zo is het niet krap en kan iedereen lekker door. Geen idee hoe je hier officieel mee om moet gaan tijdens je examen.
 
Ik zou zeggen, defensief rijden. Jij bent de zwakkere in het verkeer. Hoewel je het gelijk aan jouw kant hebt, moet je ervoor waken geen voor jou onveilige situaties te creëren. Dus, goed kijken wat de tegenligger doet en daarop anticiperen (afremmen, uitwijken). Uiteraard kan je gebaren dat zijn/haar gedrag niet correct is.
 
Helemaal goedgekomen hoor! Theoriepakket meegekregen en over 2 weken volgende les (volgende week lukte t inplannen niet).
Top! Bij mij volgende week ook geen les, veel examens en dan gaat er maar 1 tegelijk. Zijn er bijna geen lessen. Week erop weer 2x per week aan de bak ;) Hoop in augustus op te kunnen voor AVB, september voor AVD. Heb nu theorie op 30 juli gepland. Heb ik de tijd om wat te leren.
 
Ik heb theorie nog niet gepland staan. Bij volgende les maar s over hebben. Iig wel vast begonnen met leren 😂.

Ik heb geen idee hoe vlot dit zal gaan, maar ik hoop ergens in augustus wel klaar te zijn😊. Mijn doel is Heyday in Breda op 8 september. Daat hoop ik zelf heen te kunnen rijden
 
Ik heb theorie nog niet gepland staan. Bij volgende les maar s over hebben. Iig wel vast begonnen met leren 😂.

Ik heb geen idee hoe vlot dit zal gaan, maar ik hoop ergens in augustus wel klaar te zijn😊. Mijn doel is Heyday in Breda op 8 september. Daat hoop ik zelf heen te kunnen rijden
Theorieexamen kun je voor 33 euro zelf plannen bij CBR. Veel handiger. Kun je zelf plaats en datum kiezen, en geen extra kosten voor bemiddeling. 8 september erheen... Wachttijd CBR is 7 weken. Dan wordt het wel belangrijk op tijd je examen te plannen.
 
Als je rijschool van te voren al examens ingekocht heeft zal dat wel goed komen.

Morgen in de middag les. En dan ook vrijdag en zaterdag nog. Tempo tempo :]
Het liefste zou ik iedere dag een les hebben....
 
Laatst bewerkt:
En hoe lossen jullie het volgende op; je rijd op een weg er komen je auto’s tegemoet. Aan de kant van de tegenligger staan auto’s geparkeerd waardoor ze over jouw weghelft moeten. In principe heb ik dan voorrang dus ik ga altijd een beetje asociaal op het midden rijden maar die tegemoet komende bestuurders rijden altijd door, waardoor het toch best krap wordt. Stoppen jullie dan of rijden jullie door? (Hoe vaak ik dit al gehad heb is niet meer te tellen)
tijdens het lessen kreeg ik ook van mijn instructeur te horen 'ga in het midden rijden, jij hebt voorrang, laat dat ook zien'. Nu vond ik dat toen al vreemd advies en nu ik zelf rij geef ik mensen die voorrang willen nemen ook voorrang. ik rij vrij defensief en ga niet mijn plaats op de weg opeisen koste wat kost. Als het breed genoeg is ga ik net als hierboven gezegd, wat meer rechts rijden zodat iedereen er door kan :)
 
Belofte maakt schuld, bij deze de plaatjes van mijn eerste fiets.

1400498
1400499
1400500
 
Zelf heb ik nu 2 AVD lessen gehad en gaat bijzonder goed. Wel mag ik echt aan de bak met de borden en voornamelijk de onderborden.. man man
Ik rij met de auto zo'n 60.000 km per jaar en kom op de meest verschillende plaatsen, maar op de één of andere manier is het toch lastig om én de motor te besturen én het verkeer in de gaten te houden én ook nog eens de borden te bekijken... Dit geeft me wel het besef dat ik er nog niet ben.
Gelukkig kreeg ik veel complimenten over mijn bochtenwerk, plaats op de weg etc...

AVB en theorie zijn binnen, AVD staat gepland op 19 juli. Ik heb dus nog even :)

tijdens het lessen kreeg ik ook van mijn instructeur te horen 'ga in het midden rijden, jij hebt voorrang, laat dat ook zien'. Nu vond ik dat toen al vreemd advies en nu ik zelf rij geef ik mensen die voorrang willen nemen ook voorrang. ik rij vrij defensief en ga niet mijn plaats op de weg opeisen koste wat kost. Als het breed genoeg is ga ik net als hierboven gezegd, wat meer rechts rijden zodat iedereen er door kan :)

Gisteren had ik ook zo'n situatie tijdens mijn AVD les. Ook ik kreeg het advies om mijn plaats op te eisen door breed te gaan rijden en niet eerder al opzij te gaan waardoor je het signaal afgeeft uit te wijken. Wel onder de voorwaarde dat eigen veiligheid boven alles gaat.
Als het goed is zie je het tegemoet komende verkeer tijdig aankomen waardoor je er op in kan spelen door 'breed' te gaan rijden. Wanneer blijkt dat men niet uitwijkt en steeds meer nadert zal je een eigen plan moeten bedenken hoe hier mee om te gaan denk ik. Wanneer het bijvoorbeeld breed genoeg is om elkaar te passeren, dan zou ik uitwijken naar rechts en anders gewoon stoppen (uiteraard wanneer de omstandigheden dat toelaten achter je ;))
 
Het blijft lastig. Jij hebt recht op voorrang en staat in je gelijk. Aan de andere kant moet je vooral op ke veiligheid blijven letten, want hoe rechtvaardig ook, je bent wel kwetsbaar.
Kan me vanaf de andere kant ook voorstellen dat bestuurder van de auto iets heeft van dit past makkelijk samen, maar dat hangt dan weer van de situatie af
 
Nogmaals, als het past dan past het. Ik heb er zelf ook een bloedhekel aan als iemand nodeloos in de weg gaat rijden.
Ps, ik kom net uit Italië met de motor. Het aantal dodelijke verkeersongelukken daar is veel hoger en valt niet te verdedigen maar de manier van rijden ligt mij wel.
Gewoon alle asfalt benutten. Als je daar op een 100 weg rijd en de auto voor je ziet je in zijn spiegel gaat hij gewoon wat aan de kant. Eventuele tegenliggers schuiven ook iets op zodat je er prima tussendoor kan :t
 
En hoe lossen jullie het volgende op; je rijd op een weg er komen je auto’s tegemoet. Aan de kant van de tegenligger staan auto’s geparkeerd waardoor ze over jouw weghelft moeten. In principe heb ik dan voorrang dus ik ga altijd een beetje asociaal op het midden rijden maar die tegemoet komende bestuurders rijden altijd door, waardoor het toch best krap wordt. Stoppen jullie dan of rijden jullie door? (Hoe vaak ik dit al gehad heb is niet meer te tellen)
Als er obstakels aan jou kant van de weg staan moet jij wachten, in dit geval dus de tegenligger die moet wachten.
Ik deze situatie zou ik keurig midden op mijn weghelft rijden (niets met afdwingen of toegeven) en afwachten wat de tegenligger gaat doen. Gaat die niet stoppen een stukje naar rechts als dat voldoende ruimte geeft.
Als ik deze situatie in een woonwijk plaats zou ik niet helemaal naar rechts strak tegen de geparkeerde auto's gaan, je weet nooit welk kind achter een bal aan rent of welke volwassene op zijn mobiel tuurt. Dan doet een motor een stuk meer pijn dan een fiets ;-)
 
Als ik deze situatie in een woonwijk plaats zou ik niet helemaal naar rechts strak tegen de geparkeerde auto's gaan, je weet nooit welk kind achter een bal aan rent of welke volwassene op zijn mobiel tuurt. Dan doet een motor een stuk meer pijn dan een fiets ;-)

:^
Bovenstaand altijd in gedachten houden! Ik ga zelf altijd zo ruim mogelijk langs geparkeerde auto's (zonder te overdrijven) en let extra op overstekende voetballen (waar kinderen achter aan vliegen) en los slingerende fietsjes en steppen + door autoruiten heen kijken.
 
Over dat voorrang nemen. Ik merk dat je op de motor minder snel voorrang krijgt waar je het hoort te krijgen.... En ja, pak je dan je verlies of rijd je assertief en ga je gewoon? Ik ben al eens op m'n vingers getikt dat ik té assertief wil rijden.... :$ Of het komt door de regio waar ik rijd.... Rijden sowieso enorm veel mafklappers rond....

Oude knar in zijn antieke wagen. Met 30 over een 50 weg. Rotondes echt zowat stapvoets nemen....
Instructeur in auto achter me. Helaas niet veilig om in te halen. Man man wat zat ik me te ergeren..... :N
Dan maar genoeg afstand houden en slakkengangetje erachteraan.... zucht..

Oké dat was al voordat we bij het oefenterrein waren...
Begon met de halve draai, ging al beter dan vorige week. Blijft een mentaal puntje dat ik em niet in de bocht durf te 'gooien'.
Toen motor aan de hand en achteruit parkeren. Dat ging prima. :+
Mocht ik wegrijden uit een parkeervak doen. Rechts ging eigenlijk bijna gelijk vlekkeloos. Links was wat meer een mentale drempel, maar die gaat ook goed!

Toen de langzame slalom..... Ging ook beter dan vorige week! Nu in ieder geval een paar keer gelukt.... 😁
Nog een hoop te leren en bij te schaven, maar in ieder geval een positieve les. Vrijdag weer! *O*
 
En hoe lossen jullie het volgende op; je rijd op een weg er komen je auto’s tegemoet. Aan de kant van de tegenligger staan auto’s geparkeerd waardoor ze over jouw weghelft moeten. In principe heb ik dan voorrang dus ik ga altijd een beetje asociaal op het midden rijden maar die tegemoet komende bestuurders rijden altijd door, waardoor het toch best krap wordt. Stoppen jullie dan of rijden jullie door? (Hoe vaak ik dit al gehad heb is niet meer te tellen)

Hetzelfde speelt soms op de wat smallere 60km/h wegen, met links en rechts witte strepen. Daar rij je als motor normaliter net links van de strepen aan de rechterkant. Een tegemoetkomende auto zou dan maximaal naar rechts moeten om jou veilig te kunnen passeren. Maar sommige automobilisten blijven binnen de witte strepen rijden, waardoor er voor het mooie iets te weinig ruimte is.

Als ik zie dat het mogelijk krap gaat worden minder ik al ruim van tevoren een klein beetje vaart, zodat ik in elk geval niet te hard rij, maar blijf ik nog wel op mijn plek rijden. Als het dan echt krap gaat worden minder ik nog wat meer vaart en ga ik op een vloeiende manier verder naar rechts om plaats te maken. Op zo'n 60km/h weg bijvoorbeeld naar 50, en als ik binnen de bebouwde kom heel dicht langs geparkeerde auto's rijdt tot 25 o.i.d.. In geen geval rij je er recht op af om je positie 'op te eisen'. Wat je ook moet vermijden is dat je op het laatste moment nog een grote ingreep moet doen, zoals hard remmen of uitwijken, en wat je ook niet wilt is dat je met een groot snelheidsverschil rakelings langs elkaar heen schiet. Stoppen is een ander uiterste, dat doe ik in principe niet. Desnoods kan je elkaar stapvoets passeren. Tenzij het echt (vrijwel) niet zou passen en de auto terug zou moeten terwijl ik nog gemakkelijk kan stoppen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer de weg op geweest en ging alweer wat beter dan vorige week. Enige aandachtspunten die ik kreeg waren een te korte volgafstand (klopt, slechte gewoonte van het autorijden) en onvoldoende spiegelen. Dat laatste doe ik naar mijn idee voldoende, maar ik beweeg mijn hoofd daarbij bijna niet, dus hij zal het wel niet kunnen zien. Ik snap het wel, maar wel irritant om daar elke keer rekening mee te moeten houden.

Maar goed, verder een leuk ritje gehad. Mooie wegen en kon overal lekker door rijden. Donderdagochtend nog een keer.
Ik sta als reserve om de tweede week van juli examen te doen, nog even vlak voor hij met vakantie gaat :+ Hopelijk pas ik er nog tussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan