Aprilia (rotax) NAKS

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.818
1.328
Malden
Van mijn Falco SL1000 ('00) zijn beide Nokkenaskettingspanners eraan. Houden geen druk meer vast.
Zijn die (de stiften die oliedruk opbouwen) te reviseren? Of kunnen die alleen in z'n geheel vervangen worden?

Iemand toevallig ervaring mee?
 
Iemand? Ik verwacht niet dat er iets aan gereviseerd kan worden overigens..
 

Bijlagen

  • 20190602_165205.jpg
    20190602_165205.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 7
Er schijnt overigens een bmw (rotax twin) onderdeelnummer te zijn voor dezelfde spanner en dat zou goedkoper moeten zijn. Heb ik alleen nog niet kunnen vinden.
 
Zeker dat die dezelfde druk heeft? Zijn hetzelfde rotax nummers? Is je dat risico die 180€ waard?

Dat is dus de vraag. De financiele kant.. tja luttele tientjes versus mijn blok's wel-wezen, dat is 1 vraag.
Veel van dit soort oliedruk-bediende onderdelen kunnen gereviseerd worden met een dichtingen kit. Ik denk b.v aan de nokkenasversteller van de priveauto hier.
Als dat (goed) kan, heeft dat mijn voorkeur.

Mocht ik toch moeten vervangen: Aprilia (OEM) onderdelen worden notoir traag geleverd, dus een BMW alternatief zou niet gek zijn (en goedkoper), maar dan zou het fijn zijn als ik een bevestiging kan vinden dat het AP en BMW nummer hetzelfde onderdeel betreffen. Een rotax nummer b.v. heb ik nog niet kunnen vinden.


De naks schijnt overigens een bekend issue te zijn bij de rotax blokken, en aangezien er nogal wat in gebruik zijn in verschillende BMW's en Aprilia's (en KTM misschien), hoopte ik op de ervaringen van iemand die dit al eens eerder aan den lijve heeft ondervonden.
De startkoppeling van mijn motorblok is een voorbeeld van een onderdeel wat bij aprilia 2x zoveel kost als bij bmw en bij ktm is ie zelfs nog goedkoper maar moet er een veertje worden gedraaid.
 
Laatst bewerkt:
Informatie gevonden op Cheap(er) parts alternatives list [Archive] - ApriliaForum sponsored by AF1 Racing, inc.

"You can get a lot of the engine bits from your local CanAm dealer, usually much quicker (3 days) and [almost*] always much cheaper. Many of the Aprilia part numbers transfer directly to BRP/CanAm/SeaDoo numbers, by adding "42" to the beginning of the part number.
-/-
Cam Chain Tensioner: AP0236253; Can Am 420236253 (superseded to Can Am#415129408, yes the new # fits)
Cam chain tensioner gasket: AP0430622; Can Am 420430622"

Can-Am is ook Bombardier.
 
Van een bmw 650 forum...

TimingChainTensionerRatay.jpg
Origineel zit er in de BMW F650 (rotax) net zo'n spanner als op de eerste foto van de TS. Deze zijn opgevolgd door de verbeterde versie die hier rechts op de foto staat, die met de gladde buitenkant.
Ik zou rucksichtlos de verbeterde BMW versie in de Aprillia zetten.
Overigens heb ik de spanner van de F650 eens vervangen door een vaste schroef spanner, dat werkte ook maar niet zo zorgenvrij als de latere originele spanner.
 
Origineel zit er in de BMW F650 (rotax) net zo'n spanner als op de eerste foto van de TS. Deze zijn opgevolgd door de verbeterde versie die hier rechts op de foto staat, die met de gladde buitenkant.
Ik zou rucksichtlos de verbeterde BMW versie in de Aprillia zetten.
Overigens heb ik de spanner van de F650 eens vervangen door een vaste schroef spanner, dat werkte ook maar niet zo zorgenvrij als de latere originele spanner.

Dank voor je input. Zo’n mechanische spanner heb ik ook nog even aan gedacht, maar zijn ook niet goedkoop. En de originele hebben het 70.000 km / 19 jaar volgehouden dus een setje nieuwe zullen het hopelijk ook weer vele jaren uithouden zonder onderhoud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan