Lang stationair draaien veel slijtage?

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Ik heb een discussie met een vriend over lang stationair laten draaien van een (watergekoelde) motor. Zowel motorfiets als auto.
Dus heb ik het niet over opwarmen na koude start, maar als de motor warm is. Bijvoorbeeld in de file of wachten voor een open brug.
Ik denk dat het lage toerental te weinig smering geeft. Kan het niet goed onderbouwen, maar is meer een gevoelskwestie.
Welke echte techneuten hier weten het antwoord??
 
Mwa... je genereert niet super veel hitte, dus het koelsysteem kan dat wel aan. Maar waarom zou je? 't Kost brandstof, heeft geen doel en als je milieubewust bent vind je het nog eens niet leuk ook.
 
Als je de slijtage per kilometer bedoelt, die is oneindig hoog, evenals het brandstofverbruik per kilometer. De slijtage per draaiuur zal, evenals het brandstofverbruik per draaiuur, niet zo hoog zijn.
 
Het lage toerental wat jij noemt, dus stationeer, is de oliedruk wel lager dan als de motor meer toeren draait maar zal stationeer altijd voldoende druk opbouwen om alles te voorzien van genoeg smering.
Dus...,
 
ja je krijgt iets minder oliedruk als op vollast. maar je hebt ook minder druk nodig om de draaiende delen van elkaar te scheiden omdat de verbrandingskrachten ook een stuk lager zijn door suboptimale vulling. voor de techniek maakt het dus niet zo veel uit. natuurlijk slijt een motor ook van stationair draaien en als het de verwachting is dat het veel gebeurd zal een onderhoudsinterval ook aangegeven worden in uren in plaats van km. en de meeste verbrandingsmotoren kunnen er ook slecht tegen als het niet afgewisseld wordt met belast rijden. maar dat heeft minder met de hoeveelheid oliedruk te maken als met de sterkere vervuiling. omdat de vulling minder goed is krijg je een vuilere verbranding en die vervuiling zet zich op heel veel punten af. denk aan cilinder, zuiger, kop, kleppen en olie. als je dus veel stadsverkeer rijdt met veel wachten voor stoplichten is het dus wel raadzaam om wat eerder olie te verversen als dat wanneer je alleen maar snelweg rijdt. en zeker met moderne voertuigen met roetfilters (en ja die komen ook steeds meer op benzineauto's) is regelmatig goed belast rijden belangrijk omdat de uitlaatgassen anders niet heet genoeg worden om het filter schoon te branden.
 
Laatst bewerkt:
Oliedruk heeft zover ik weet meer te maken met een goede verdeling van olie door het blok. Het is schijnbaar de stroperigheid van de olie die bijvoorbeeld kruktap en bigend lager uit elkaar horen te houden. Verder denk ik dat een normale, goed afgestelde moderne motor bijzonder weinig slijtage of vervuiling heeft bij lage/stationaire toerentallen.

Maar er zijn motoren geweest waarbij het koelsysteem en temperatuurmeting dusdanig onlogisch waren dat veelste veel benzine injecteren resulteerde in benzine in de olie. Misschien deels geholpen door de middeleeuwse injectoren die relatief grote druppels produceerden. Die de kans niet kregen te verdampen maar allicht neersloegen in het inlaat kanaal.
 
ja je krijgt iets minder oliedruk als op vollast. maar je hebt ook minder druk nodig om de draaiende delen van elkaar te scheiden omdat de verbrandingskrachten ook een stuk lager zijn door suboptimale vulling. voor de techniek maakt het dus niet zo veel uit. natuurlijk slijt een motor ook van stationair draaien en als het de verwachting is dat het veel gebeurd zal een onderhoudsinterval ook aangegeven worden in uren in plaats van km. en de meeste verbrandingsmotoren kunnen er ook slecht tegen als het niet afgewisseld wordt met belast rijden. maar dat heeft minder met de hoeveelheid oliedruk te maken als met de sterkere vervuiling. omdat de vulling minder goed is krijg je een vuilere verbranding en die vervuiling zet zich op heel veel punten af. denk aan cilinder, zuiger, kop, kleppen en olie. als je dus veel stadsverkeer rijdt met veel wachten voor stoplichten is het dus wel raadzaam om wat eerder olie te verversen als dat wanneer je alleen maar snelweg rijdt. en zeker met moderne voertuigen met roetfilters (en ja die komen ook steeds meer op benzineauto's) is regelmatig goed belast rijden belangrijk omdat de uitlaatgassen anders niet heet genoeg worden om het filter schoon te branden.
.
 
ja je krijgt iets minder oliedruk als op vollast. maar je hebt ook minder druk nodig om de draaiende delen van elkaar te scheiden omdat de verbrandingskrachten ook een stuk lager zijn door suboptimale vulling. voor de techniek maakt het dus niet zo veel uit. natuurlijk slijt een motor ook van stationair draaien en als het de verwachting is dat het veel gebeurd zal een onderhoudsinterval ook aangegeven worden in uren in plaats van km. en de meeste verbrandingsmotoren kunnen er ook slecht tegen als het niet afgewisseld wordt met belast rijden. maar dat heeft minder met de hoeveelheid oliedruk te maken als met de sterkere vervuiling. omdat de vulling minder goed is krijg je een vuilere verbranding en die vervuiling zet zich op heel veel punten af. denk aan cilinder, zuiger, kop, kleppen en olie. als je dus veel stadsverkeer rijdt met veel wachten voor stoplichten is het dus wel raadzaam om wat eerder olie te verversen als dat wanneer je alleen maar snelweg rijdt. en zeker met moderne voertuigen met roetfilters (en ja die komen ook steeds meer op benzineauto's) is regelmatig goed belast rijden belangrijk omdat de uitlaatgassen anders niet heet genoeg worden om het filter schoon te branden.
Een benzinemotor heeft altijd hoge uitlaattemperaturen. Zelfs bij zeer weinig belasting zullen de uitlaattemperaturen al meer dan 500 graden zijn.
Daarop dat je uitlaat wel eens rood durft te gloeien bij lang stationair draaien.
Bij een diesel is de uitlaattemperatuur afhankelijk van de belasting.
 
Minder slijtage op het blok, meer slijtage op de start componenten ( startmotor / accu )
Dit volgens een specialist die ik het vroeg over het start/stop systeem van m'n vrachtwagen. ( die gaat vanzelf uit na X minuten stationair )

Op het lange termijn is het meer economisch om ( eventueel ) de startmotor te repareren en accu's eerder te vervangen
als de motor te laten draaien ( slijtage en brandstof )


Met motorfietsen.. zal het verschil groter zijn , aangezien de meeste motoren met 60k al als hoge-kilometer fietsen worden gezien, en
de startmotors in theorie niet verslijten . ( THEORIE ! ) .. accu's gaan meestal stuk met een winterstop..
Dus.. in THEORIE , is het economischer om de motor bij een iets langere stilstand uit te zetten.
( aangezien je nooit de extra slijtage kosten van het jarenlang start/stop systeem gebruiken zit )
 
Die start/stop systemen zijn er om te voldoen aan de uitstoot normen. Net als autobanden met minder grip en rolweerstand.
Start/stop is nuttig om lokaal de luchtvervuiling terug te dringen. In een stad staan tienduizenden auto's voor stoplichten en bruggen stationair te draaien. Als die allemaal hun motor stoppen scheelt dat best veel.
Mensen die zeuren over brandstof of slijtage denken te veel aan zichzelf.
 
Ik concludeer uit jullie antwoorden dat als ik de motor heel lang stationair laat draaien in de file of voor een open brug o.i.d. , dat de motor geen verhoogde slijtage heeft. Mijn " technische gevoel" had het dus mis en mijn vriend had gelijk. Maar dan hebben we het enkel over het technische aspect. niet over het milieu of luchtvervuiling. Ben nooit te oud om te leren dus!!
 
Ik concludeer uit jullie antwoorden dat als ik de motor heel lang stationair laat draaien in de file of voor een open brug o.i.d. , dat de motor geen verhoogde slijtage heeft. Mijn " technische gevoel" had het dus mis en mijn vriend had gelijk. Maar dan hebben we het enkel over het technische aspect. niet over het milieu of luchtvervuiling. Ben nooit te oud om te leren dus!!
Dat is dus niet de conclusie. Het geeft verhoogde slijtage. Maar niet zozeer omdat het stationair is, maar omdat je je motor laat draaien zonder er gebruik van te maken.
 
Ik ben een aantal malen met een zeeschip in Chicago geweest, in de winter. Daar werd een wachtsman gehuurd voor bij de gangway (loopplank).
De wachtsman bleef daar 12 uur lang in zijn auto zitten, met draaiende motor want het was koud.
 
Eind 70er jaren gingen we bij de TT Assen naar huis en er was een opstopping om van het parkeerterrein af te komen. Een van de vrienden liet zijn watergekoelde Honda CX500 meer dan een uur stationair draaien. De anderen hadden de motor afgezet en liepen ermee aan de hand. De week erop zat er een rare tik in zijn motor. Motor gedemonteerd en de nokkenas en slepers waren blauw aangelopen en versleten. Er werd toen door een goede monteur/techneut gezegd dat de oorzaak hiervan het veel te lang stationair draaien was. Normaal gingen deze onderdelen nooit kapot. Ik denk dat daar mijn "gevoel" vandaan komt. Waarschijnlijk is dat een incident geweest en waren er meer oorzaken. Bijv. oude en/of door benzine verdunde olie o.i.d.
 
Laatst bewerkt:
Dat is waar, maar soms heb je (met de auto) geen keuze als je in heel lang in een zeer langzaam rijdende de file staat.

Ik denk dat het lage toerental te weinig smering geeft.

al kontakt opgenomen met alle fabrikanten ? Want jij lijkt te denken dat zij dat niet door hebben dat dit soms onvermijdelijk is en daar dus ook geen rekening mee houden ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan