Lekkende USD vork (alweer)

scighera

MF veteraan
21 feb 2008
3.617
25
Hengelo OV
Mijn Kawasaki ZX7R heeft alweer een lekkende vorkpoot.

In 2015 had deze dat ook (ik weer even niet of het dezelfde poot was, maar ik vermoed van wel, de rechter poot die het hoogste staat als de motor op de standaard staat)

Ivm gezondheid rij ik maar weinig. In 2015 zijn beide poten gereviseerd door iemand die ik blind vertrouw dat hij het goed heeft gedaan (pietje precies, altijd motorzaak gehad, dus ik ga er vanuit dat de poten gecontroleerd zijn op oneffenheden)

Vorig jaar zweette hij heel licht , klein randje zag je op de binnenpoot zitten. Vandaag echter olie op spatbord, voorpoot, bij de as etc.

Sinds de vorige revisie heeft de motor ik denk een 1500km gereden, waarvan 1x 100km met wat regen en verder droog in de onverwarmde garage gestaan.

Ik heb de storing eraf gehaald, alles schoon gemaakt en hem even in de vering gedrukt. Hij lijkt volledig rondom te zweten gezien de afdruk, dus alsof de keerring niet goed aansluit over de hele binnenpoot. Zou de ring in 4 jaar tijd al kunnen uitdrogen (zeker door de stilstand)

Zo ja, is groene zeep de moeite waard? Las dit op dit forum en op het Ducati forum.

Motor is een oud beestje, maar verder in goed , ook een volledige remrevisie gedaan vorig jaar (ivm nooit gedaan door vorige eigenaren) dus zit al best wat tijd in, en baal nogal dat nu de vork weer opspeelt.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Hoelang heb je de motor al, ofwel is de vork voor 2015 ook al eens gedaan dat je weet? Oppervlak van het chroom is wel iets wat je relatief makkelijk zelf kan bekijken/voelen misschien? En bij sommige voorvorken is het belangrijk dat de vooras op de juiste manier gemonteerd wordt, anders staat de voorvork constant een beetje gebogen (naar elkaar geknepen).

Heb zelf een gereviseerde voorvork staan, al een tijdje, waar ik 1 a 2 keer per maand op ga zitten om m te bewegen. Voor het geval de keerringen vast plakken aan de binnenpoten ofzo. Geen idee of dat kan, maar voorlopig lekt ie nog niet *D
 
Zijn toen ook de geleiderbussen vervangen,als de motor al een vrij hoge km stand heeft is dat aan te raden
anders blijf je lekkende keerringen houden.Ook is weinig er mee rijden geen garantie dat ze niet weer gaan lekken,
ze kunnen ook vastkleven en dan is 1 keer bewegen genoeg om ze weer te laten lekken.
En neem de volgende keer SKF keerringen,die hebben minder weerstand en betere kwaliteit dan standaard.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Of ze ooit voor 2015 gedaan zijn geen idee... de remklauwen waren zeer slecht dus ik vraag me af in hoeverre de vork onderhoud heeft gehad.

De opmerking over weinig rijden was juist of dat negatieve invloed kan hebben, ik begrijp van wel dus.
Oppervlakte Chroom is spiegelglad en geen krasje te zien op het zichtbare deel. Oliekeerringen zelf zien er ook netjes uit, geen scheurtjes te zien of andere vreemde dingen.wel nat rondom (hij zweet dus rondom de gehele vorkpoot)

Geleidebussen zijn niet vervangen alleen olie en de ringen, voel is naar mijn weten correct teruggemonteerd.
Vervoer van de motor gewoon rijdend gedaan.

Ik zal kijken of ik groene zeep kan kijken en of dat helpt om het weer beter te laten aansluiten. Niet geschoten is altijd mis.

Anders maar even kijken wat handig is, weer reviseren of andere vorkpoot, ook om herhaling te voorkomen
 
Ik ben op dit moment voorvorken aan het reviseren. Je hebt kans dat je nieuwe keerringen een oude batch zijn en dus al jaren "voorgedroogd" zijn. Mij is aangeraden SKF keerringen te plaatsen, jong geproduceerd en 3 keer gedicht
 
Of ze ooit voor 2015 gedaan zijn geen idee... de remklauwen waren zeer slecht dus ik vraag me af in hoeverre de vork onderhoud heeft gehad.

De opmerking over weinig rijden was juist of dat negatieve invloed kan hebben, ik begrijp van wel dus.
Oppervlakte Chroom is spiegelglad en geen krasje te zien op het zichtbare deel. Oliekeerringen zelf zien er ook netjes uit, geen scheurtjes te zien of andere vreemde dingen.wel nat rondom (hij zweet dus rondom de gehele vorkpoot)

Geleidebussen zijn niet vervangen alleen olie en de ringen, voel is naar mijn weten correct teruggemonteerd.
Vervoer van de motor gewoon rijdend gedaan.

Ik zal kijken of ik groene zeep kan kijken en of dat helpt om het weer beter te laten aansluiten. Niet geschoten is altijd mis.

Anders maar even kijken wat handig is, weer reviseren of andere vorkpoot, ook om herhaling te voorkomen
Als de binnenpoot goed is heeft het geen nut een andere vorkpoot aan te schaffen,gewoon nieuwe geleiderbussen en
SKF keerringen monteren dan moet het geheel weer goed zijn voor de nodige km,s.
 
Goede punten.

Had dat met remklauwen ook , andere kopen en niet weten hoe ze er van binnen aan toe zijn, of toch de oude reviseren (met succes, remt als een huis en blokken lopen in rust niet tegen de schijven aan)
Beter zelf zorgen dat bestaan de poten perfect worden gedaan dan een onbekende vork kopen.

Oude batch kan heel goed, uitdroging is no aannemelijk (ook het weinige gebruik), ik heb SKF ringen opgeslagen, mocht het nodig zijn dan gaan die erin. Eerst even kijken of ik deze ringen nog kan doen opleven zonder dat ik de boel moet demonteren.
Hij lekt niet bij stilstand dus dat geeft een beetje hoop, hopelijk lukt het en ben ik niet teveel olie kwijtgeraakt gisteren.

Bedankt voor de reacties!
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Komt dat omdat je de motor in de voorvering trekt waardoor de ringen door overdruk doorslaan?

Vindt dit wel interessant. Hoe vervoeren jullie dan een motor op een aanhanger. Wel of niet diep in de voorvering getrokken.
Dit doe ik al jaren nooit problemen mee gehad, tegelijk nooit te oud om iets nieuws te leren/proberen.

Groet, Marcel
 
Vindt dit wel interessant. Hoe vervoeren jullie dan een motor op een aanhanger. Wel of niet diep in de voorvering getrokken.
Dit doe ik al jaren nooit problemen mee gehad, tegelijk nooit te oud om iets nieuws te leren/proberen.

Groet, Marcel
Niet super hard aantrekken,en het zal ook per motor verschillen,ik heb het zelf ook wel gehad bij een motor,maar
met andere motoren die op dezelfde manier vast gezet waren ging het wel goed.
 
Niet super hard aantrekken,en het zal ook per motor verschillen,ik heb het zelf ook wel gehad bij een motor,maar
met andere motoren die op dezelfde manier vast gezet waren ging het wel goed.
Dit schaar ik onder het broodje aap.Wanneer je met de motor rijdt,veranderd de druk in de veerpoot continu door het inveren.
Keerring hoort gewoon af te sluiten op de binnenpoot onder alle omstandigheden.
 
Dit schaar ik onder het broodje aap.Wanneer je met de motor rijdt,veranderd de druk in de veerpoot continu door het inveren.
Keerring hoort gewoon af te sluiten op de binnenpoot onder alle omstandigheden.
Ja dat mag jij scharen,maar bij gewoon rijden staat je vering nooit helemaal constant onder druk,trek je met spanbanden je vering helemaal onderin en hij krijgt dan extra klappen kan de keerring het opgeven,is bij mij en andere mensen gebeurd,dus geen apen verhaal
:P
 
Laatst bewerkt:
Als de luchtkamer te klein wordt en de voorkant te ver in de veren getrokken, geloof ik ook wel dat dat teveel kan zijn.

De binnenpoten zijn bij mij het smerigs/stroefst waar de buitenpoot het minste komt. Helemaal onderin. En als de voorvork geknepen staat vanwege de vooras.. zorgt dat ook onderin voor de meeste spanning/frictie.
 
Ja dat mag jij scharen,maar bij gewoon rijden staat je vering nooit helemaal constant onder druk,trek je met spanbanden je vering helemaal onderin en hij krijgt dan extra klappen kan de kering het opgeven,is bij mij en andere mensen gebeurd,dus geen apen verhaal
:P
:^

Daarna deed ik een stuk hout tussen het voorwiel en het spatbord zodat hij niet in kon veren tijdens het transport.

Overigens zijn oliekeerringschoonmaakviltjes in de handel.
Een stukje van een filmrolletje is ook dun en stevig, daarmee kan je het vuil tussen de keerring en vorkpoot schrapen.
 
Ja dat mag jij scharen,maar bij gewoon rijden staat je vering nooit helemaal constant onder druk,trek je met spanbanden je vering helemaal onderin en hij krijgt dan extra klappen kan de keerring het opgeven,is bij mij en andere mensen gebeurd,dus geen apen verhaal
:P
Stel dat je lekker in de bergen aan het sturen bent en je gaat met 120 per uur naar beneden.Je remt voluit om die hairpin op tijd in te sturen.Ga je je dan zorgen maken om je voorvorkkeerringen die mogelijk gaan lekken of wil je die bocht halen? :+
 
Na een weekje dolomieten hadden 3 van de 6 motoren lekke keerringen, na vervoer op een karretje. Wat je er ook van vindt, ik ben er van overtuigd dat je tijdens transport niet te diep in de vering moet trekken. Banden goed vastzetten en een beetje spanning op de veren moet genoeg zijn.
 
Na een weekje dolomieten hadden 3 van de 6 motoren lekke keerringen, na vervoer op een karretje. Wat je er ook van vindt, ik ben er van overtuigd dat je tijdens transport niet te diep in de vering moet trekken. Banden goed vastzetten en een beetje spanning op de veren moet genoeg zijn.
En niet in de versnelling...
 
alle oliekeerringen werken volgens hetzelfde princiepe : hoe meer druk je er op zet, hoe harder ze afdichten. komt er nooit druk achter, of zijn er momenten tijdens normaal gebruik waarbij er geen druk op zit, worden keerringen gebruikt met een veer er in, daarbij zorgt die veer voor wat druk.
 
Even een update, ik heb er groene zeep in gedaan, en even een paar keer met een klein loopje vol in de rem, en toen 24u laten staan. Net weer even in de remmen gedrukt met een loopje en geen sporen van olie meer, ik heb de ringen nog een keer ingesmeerd met een penseel en groene zeep en weer een paar keer geveerd en laat het zo weer een dag staan. Morgen ga ik alles goed schoonmaken (zeep weg) en dan denk dat het probleem voorlopig opgelost is.
Schoonmaken kan met remmenreinjger denk ik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan