Carburateurs schoonmaken?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Ik heb een ZX-7R uit 2000 met inmiddels 70000 km op de teller. Boven de 4000 toeren/min loopt de motor heel mooi.
Maar onder de 4000, vooral als je langzaam rijdt en optrekt bij het stoplicht loopt de motor rauw en onregelmatig.
Dus ik dacht de carburateurs schoonmaken.

Vanochtend de motor in de tuin gereden:
P5180553C.jpg


En de carburateurs losgehaald:
P5180557C.jpg


En toen werd ik wel blij; eigenlijk ziet alles er netjes en schoon uit.
Klein beetje troep onderin, maar dat is alles;
DSC_8787C.jpg


De rest ziet er schoon uit:
DSC_8791C.jpg


DSC_8788C.jpg


Vervolgens de sproeiers eruit gehaald en die zien er ook schoon en netjes uit:
DSC_8793C.jpg


DSC_8794C.jpg


En dan nu ... de vraag: Het heeft toch verder geen nut om deze carburateurs verder open te maken en/of te laten reinigen?
Die kleine gaatjes in de sproeiers zijn ook helemaal schoon, kan je gewoon door heen kijken.
 
En dan nu ... de vraag: Het heeft toch verder geen nut om deze carburateurs verder open te maken en/of te laten reinigen?
Die kleine gaatjes in de sproeiers zijn ook helemaal schoon, kan je gewoon door heen kijken.

je bent al zo ver, dat kleine beetje extra werk om ze volledig te kuisen is er dan teveel aan ?
zeker het hele stationair circuit kuisen.
 
Als alles schoon is en goed afgesteld, zou het zomaar in je gasnaalden / naaldhouder kunnen zitten. Die dingen slijten bij het ene type sneller dan bij andere. Ik zou niet weten hoe dat bij deze is.
 

toch lijkt er een zweem van (vlieg)roest te zitten, in het kuiltje onderin zelf wat grotere stukken, maar iig een mooi voorbeeld hoe die fijne roestdeeltjes ergens kunnen ophopen.
Je tank coaten is een vervelend lange klus maar met wat ontroester en tankcure ben je voor 55 euro aan materiaal wel klaar als je geen verdere dichtingen hoef te vervangen als je die per ongeluk meecoat ;)
doe iig je tank leegmaken en let vooral op wat er aan troep meekomt bij de laatste (halve) liter .
 
Ik heb een ZX-7R uit 2000 met inmiddels 70000 km op de teller. Boven de 4000 toeren/min loopt de motor heel mooi.
Maar onder de 4000, vooral als je langzaam rijdt en optrekt bij het stoplicht loopt de motor rauw en onregelmatig.
Dus ik dacht de carburateurs schoonmaken.

Vanochtend de motor in de tuin gereden:
Bekijk bijlage 1394619

En de carburateurs losgehaald:
Bekijk bijlage 1394620

En toen werd ik wel blij; eigenlijk ziet alles er netjes en schoon uit.
Klein beetje troep onderin, maar dat is alles;
Bekijk bijlage 1394614

De rest ziet er schoon uit:
Bekijk bijlage 1394616

Bekijk bijlage 1394615

Vervolgens de sproeiers eruit gehaald en die zien er ook schoon en netjes uit:
Bekijk bijlage 1394617

Bekijk bijlage 1394618

En dan nu ... de vraag: Het heeft toch verder geen nut om deze carburateurs verder open te maken en/of te laten reinigen?
Die kleine gaatjes in de sproeiers zijn ook helemaal schoon, kan je gewoon door heen kijken.
@#$% en nu de rest van de sproeiers en de co schroeven en de kanalen @#$%
 
Bedankt voor de reacties.

je bent al zo ver, dat kleine beetje extra werk om ze volledig te kuisen is er dan teveel aan ?
zeker het hele stationair circuit kuisen.
Ik ben geen ervaren motorfiets monteur. Als het niet nodig is doe ik het liever niet omdat ik ook dingen verkeerd kan doen.
Daarom vraag ik het hier even.
Ik heb al diverse youtube filmpjes bekeken over dit onderwerp maar daar zitten ook mensen tussen die maar wat onzin roepen. Voor mij lastig te onderscheiden wie nou wel en niet zinnige informatie geeft.

Zijn de carburateurs al gesynchroniseerd?
Dat wordt pas de volgende stap.

Zet je wel de goeie sproeier in de juiste carb?
Ik had het twee maal gecontroleerd. Ik heb hier de service manual.
Wel grappig dat de binnenste en buitenste anders zijn.


toch lijkt er een zweem van (vlieg)roest te zitten, in het kuiltje onderin zelf wat grotere stukken, maar iig een mooi voorbeeld hoe die fijne roestdeeltjes ergens kunnen ophopen.
Je tank coaten is een vervelend lange klus maar met wat ontroester en tankcure ben je voor 55 euro aan materiaal wel klaar als je geen verdere dichtingen hoef te vervangen als je die per ongeluk meecoat ;)
doe iig je tank leegmaken en let vooral op wat er aan troep meekomt bij de laatste (halve) liter .
De tank ziet er brandschoon uit. De motor stond bij de vorige eigenaar (die hem het langste had) altijd in de garage, dus zoveel heeft deze motor niet geleden.
 
Maar nu wordt het interessant:
DSC_8804C.jpg


Mooie, schone naalden. En de tekst geeft aan 'N140' 'N14Q'
En dit is wat er in de service manual staat:
Carburetors.jpg


Voor zover ik weet heb ik een 'P3' wat zou betekenen dat er verkeerde naalden in zitten.
Toch?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan