KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Welke paddocks stand hebben jullie? En welke kan je voor de voorkant kopen?

Ktm origineel achteren en voor een gewone die ook op de racer bruikbaar is
 

Bijlagen

  • IMG_20190423_162511_994.jpg
    IMG_20190423_162511_994.jpg
    223,5 KB · Weergaven: 22
  • Leuk
Waarderingen: NapO
Leon, jij kunt volgens mij beter iemand anders die eerste 1000km op de teller laten zetten. 😉 want rustig aan is volgens mij voor jou geen optie.. Knal maar keer langs Breda. Dan kunnen we eens kijken of we wat originele onderdelen kunnen kunnen verwijderen..💪🏻
Ja top man! Ach eerste 100km rustig aan...er staat nu 300 km op... Daarna paar keer ff flink erop...

Ik zet alleen die traction MSc ding uit... Die is ronduit vervelend... Motor gaat dingen voor je doen, ik bepaal zelf m'n rechter hand en niet Electronica terwijl er nog niks gebeurt.

Wat is jullie ervaring hier in?
 
Ik zet alleen die traction MSc ding uit... Die is ronduit vervelend... Motor gaat dingen voor je doen, ik bepaal zelf m'n rechter hand en niet Electronica terwijl er nog niks gebeurt.

Wat is jullie ervaring hier in?
Laat ik voorop stellen dat de veiligheidssystemen van de SDGT imho prima functioneren bij het meeste normale gebruik op de openbare weg, maar bij sportief rijden is vooral het TCS (MTC) van de SDGT idd nogal "rudimentair". Even snel wat verkeer voorbij steken tussen 2 hairpains in de bergen is soms een interessante belevenis: SDGT doet dan van alles (zeker als het wegdek wat slechter is), maar het vertaald zich allemaal maar moeizaam in een voorwaartse beweging, laat staan de op dat moment gewenste acceleratie.

Volgens mij komt dat vooral omdat de tractieregeling veel te snel ingrijpt. De K16GT, die ik voor hetzelfde werk gebruik, is onder die omstandigheden per saldo de (veel) snellere motor, terwijl je dat op basis van formaat nou niet bepaald zou verwachten. Maarja, dat ding zakt dan ook bijna door de berg heen qua massa, dus tractie is daarmee eigenlijk nooit echt een probleem. Met de tractieregeling van de SDGT uitgeschakeld kloppen de dingen weer (vooropgesteld dat je weet wat je doet), dus ik snap goed dat je liever zonder rijdt.

Overigens geldt hetzelfde voor het ABS van de SDGT, dat regelt veel te behoudend af, waardoor de remweg eigenlijk best lang is in vergelijking met andere motoren met soortgelijke remmerij. Dat verschil is zodanig dat ik er aanvankelijk best wel van schrok. Het is iets beter in standje Sport (anti-duik is dan uitgeschakeld), maar met uitgeschakeld ABS is een aanzienlijk kortere remweg te realiseren. Wel kan het achterwiel dan een flink stuk omhoog komen - dus opletten is raadzaam - en dit zal ook de reden zijn dat KTM voor deze calibratie koos, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
iemand ervaringen met Goedhart m.b.t. software updates? Moet je dat zelf aangeven? En moet je dat inplannen bij een beurt?
Ik had het aangegeven toen ik terug ging voor mijn remschijven die krom waren. Hebben ze meteen die update uitgevoerd.

Welke paddocks stand hebben jullie? En welke kan je voor de voorkant kopen?
Extra sterke paddockstand enkelzijdige ophanging - KTM

Voor de voorkant heb ik een balhoofdpaddockstand die eigenlijk teveel drukt op de koplampunit. De voorkant is net te hoog ervoor.
 
@DucBMW
En toch, ik merk daar allemaal niet zoveel van. Tenminste niet met de Engine mode in Sport. Flink doorremmen zonder dat de ABS ingrijpt is voor mij geen probleem, volgens mij heb ik de ABS nog nooit aan gehad. Of ik merk/zie het niet en het ding zou nog harder kunnen remmen dan ik denk :P Plat in de bocht op de openbare weg ga ik sowieso niet de TC opzoeken en bocht uit probeer ik de motor zoveel mogelijk rechtop te zetten met het gas erop. Alleen in de bergen hairpin uit heb ik tot nu toe wel vaak gemerkt dat het achterwiel vrij ver uitstapt voordat de TC ingrijpt, dat is het enige waarin ik jullie verhaal herken.

Ik weet niet hoe jullie een bocht rijden. Pak je de apex in het midden of pak je 'm pas na het midden (MotoGP stijl)? Ik heb mezelf dat laatste aangewend omdat ik 4 jaar lang alleen maar in de Eifel heb gereden. Bij onoverzichtelijke bochten langs bossen en bergwanden wil je liever ietsje langer rechtdoor inremmen, vervolgens de bocht en apex iets later en wat hoekig en dan zo rechtuit mogelijk bocht uit gas erop. Ik doe dit zodat ik vrij zeker ben dat ik niet op de verkeerde weghelft kom en dan op een voertuig klap wat je niet aan kon zien komen. Tevens voordeel dat je niet verrast wordt dat de bocht ineens knijpt wat je pas op het laatste moment ziet. Deze rijstijl past overigens ook perfect bij de SDGT en daarom vrijwel nooit last van de TC denk ik :)
Eigenlijk rijd ik ook met het ding alsof het er niet opzit. TC opzoeken is leuk, maar dat moet je leren op het circuit en zeker weten dat ie het goed doet en doet wat je hoopt dat ie moet doen :P
 
Welke paddocks stand hebben jullie? En welke kan je voor de voorkant kopen?
Ik heb nog een middenbok te koop, dan kun je heel je motor in één keer omhoog zetten :)
Vooral als je iets aan de voorkant wil sleutelen is dit ideaal, want dan zit er niks in de weg aan de voorkant :Y

 
Laat ik voorop stellen dat de veiligheidssystemen van de SDGT imho prima functioneren bij het meeste normale gebruik op de openbare weg, maar bij sportief rijden is vooral het TCS (MTC) van de SDGT idd nogal "rudimentair". Even snel wat verkeer voorbij steken tussen 2 hairpains in de bergen is soms een interessante belevenis: SDGT doet dan van alles (zeker als het wegdek wat slechter is), maar het vertaald zich allemaal maar moeizaam in een voorwaartse beweging, laat staan de op dat moment gewenste acceleratie.

Volgens mij komt dat vooral omdat de tractieregeling veel te snel ingrijpt. De K16GT, die ik voor hetzelfde werk gebruik, is onder die omstandigheden per saldo de (veel) snellere motor, terwijl je dat op basis van formaat nou niet bepaald zou verwachten. Maarja, dat ding zakt dan ook bijna door de berg heen qua massa, dus tractie is daarmee eigenlijk nooit echt een probleem. Met de tractieregeling van de SDGT uitgeschakeld kloppen de dingen weer (vooropgesteld dat je weet wat je doet), dus ik snap goed dat je liever zonder rijdt.

Overigens geldt hetzelfde voor het ABS van de SDGT, dat regelt veel te behoudend af, waardoor de remweg eigenlijk best lang is in vergelijking met andere motoren met soortgelijke remmerij. Dat verschil is zodanig dat ik er aanvankelijk best wel van schrok. Het is iets beter in standje Sport (anti-duik is dan uitgeschakeld), maar met uitgeschakeld ABS is een aanzienlijk kortere remweg te realiseren. Wel kan het achterwiel dan een flink stuk omhoog komen - dus opletten is raadzaam - en dit zal ook de reden zijn dat KTM voor deze calibratie koos, denk ik.
thnx voor je input, hey vroeger hadden we al helemaal geen electronica en ging t ook prima. (abs is perfect voor een nood situatie voor alle andere situaties grijpt t veel te vroeg in.

Ander vraagje, bestaat voor de GT ook zo n trackpack dongle? zoals bij de 1290R? (sorry voor al mn vragen...)
 
Ik heb nog een middenbok te koop, dan kun je heel je motor in één keer omhoog zetten :)
Vooral als je iets aan de voorkant wil sleutelen is dit ideaal, want dan zit er niks in de weg aan de voorkant :Y

thnx...maar ik koop wel bokjes, in de schuur mooi voetjes van de vloer blijven de banden nice, en t is alleen als ik mn wielen eruit wil halen voor een banden wissel. Na de angels stap ik over naar de Pirelli Rosso 3 (trouwens).

@FlowDesign
En toch, ik merk daar allemaal niet zoveel van. Tenminste niet met de Engine mode in Sport. Flink doorremmen zonder dat de ABS ingrijpt is voor mij geen probleem, volgens mij heb ik de ABS nog nooit aan gehad. Of ik merk/zie het niet en het ding zou nog harder kunnen remmen dan ik denk :P Plat in de bocht op de openbare weg ga ik sowieso niet de TC opzoeken en bocht uit probeer ik de motor zoveel mogelijk rechtop te zetten met het gas erop. Alleen in de bergen hairpin uit heb ik tot nu toe wel vaak gemerkt dat het achterwiel vrij ver uitstapt voordat de TC ingrijpt, dat is het enige waarin ik jullie verhaal herken.

Ik weet niet hoe jullie een bocht rijden. Pak je de apex in het midden of pak je 'm pas na het midden (MotoGP stijl)? Ik heb mezelf dat laatste aangewend omdat ik 4 jaar lang alleen maar in de Eifel heb gereden. Bij onoverzichtelijke bochten langs bossen en bergwanden wil je liever ietsje langer rechtdoor inremmen, vervolgens de bocht en apex iets later en wat hoekig en dan zo rechtuit mogelijk bocht uit gas erop. Ik doe dit zodat ik vrij zeker ben dat ik niet op de verkeerde weghelft kom en dan op een voertuig klap wat je niet aan kon zien komen. Tevens voordeel dat je niet verrast wordt dat de bocht ineens knijpt wat je pas op het laatste moment ziet. Deze rijstijl past overigens ook perfect bij de SDGT en daarom vrijwel nooit last van de TC denk ik :)
Eigenlijk rijd ik ook met het ding alsof het er niet opzit. TC opzoeken is leuk, maar dat moet je leren op het circuit en zeker weten dat ie het goed doet en doet wat je hoopt dat ie moet doen :P

Ik merkte bij de proefrit al dat het tractioncontrol vermogen afvlakt op voorhand om gekke reacties te voorkomen, als je het uitzet accelereert de motor echt beter. En de bocht uit is ie vooral op street veel te conservatief viel mij al op.

en je apex vraag, rij op de weg gewoon zoals jij t voelt dat het veilig is, op straat is veel meer te verliezen en niks te winnen. apexxen, clippingpoints, trailbraken, countersteering, enzovoorts (laatste 2 voor op straat wel toepasbaar maar de rest heeft allemaal geen zin :)
 
Laatst bewerkt:
@DucBMW
En toch, ik merk daar allemaal niet zoveel van. Tenminste niet met de Engine mode in Sport. Flink doorremmen zonder dat de ABS ingrijpt is voor mij geen probleem, volgens mij heb ik de ABS nog nooit aan gehad. Of ik merk/zie het niet en het ding zou nog harder kunnen remmen dan ik denk :P Plat in de bocht op de openbare weg ga ik sowieso niet de TC opzoeken en bocht uit probeer ik de motor zoveel mogelijk rechtop te zetten met het gas erop. Alleen in de bergen hairpin uit heb ik tot nu toe wel vaak gemerkt dat het achterwiel vrij ver uitstapt voordat de TC ingrijpt, dat is het enige waarin ik jullie verhaal herken.

Ik weet niet hoe jullie een bocht rijden. Pak je de apex in het midden of pak je 'm pas na het midden (MotoGP stijl)? Ik heb mezelf dat laatste aangewend omdat ik 4 jaar lang alleen maar in de Eifel heb gereden. Bij onoverzichtelijke bochten langs bossen en bergwanden wil je liever ietsje langer rechtdoor inremmen, vervolgens de bocht en apex iets later en wat hoekig en dan zo rechtuit mogelijk bocht uit gas erop. Ik doe dit zodat ik vrij zeker ben dat ik niet op de verkeerde weghelft kom en dan op een voertuig klap wat je niet aan kon zien komen. Tevens voordeel dat je niet verrast wordt dat de bocht ineens knijpt wat je pas op het laatste moment ziet. Deze rijstijl past overigens ook perfect bij de SDGT en daarom vrijwel nooit last van de TC denk ik :)
Eigenlijk rijd ik ook met het ding alsof het er niet opzit. TC opzoeken is leuk, maar dat moet je leren op het circuit en zeker weten dat ie het goed doet en doet wat je hoopt dat ie moet doen :P

Er is een verschil tussen ingrijpend ABS en algemene beperking door het ABS systeem. Het ABS maximeert de remkracht zodat je niet/nauwelijks een stoppie kan maken. Daardoor heb je een langere remweg, zelfs bij goede grip.
In tweede instantie heb je dan het ABS voor noodsituaties waarbij er te weinig grip is, dat is hetgeen wat je voelt/ervaart als ingrijpend ABS, het pulseren in het remhendel dus.

Over bochten, mijn rijstijl is bij korte trailbraken totdat de motor in de bocht valt en hem rechttrekken op het gas. En zodra ik de uitgang zie gaat het gas erop, nog onder hellingshoek dus. Mijn idee over gas onder hellingshoek is duidelijk anders dan het idee van KTM en hij grijpt dan geregeld bruusk in.
Inmiddels gebeurt dat al minder, omdat ik mijn gashand aangepast heb aan zijn irritante bemoeizucht, oftewel ik geef afgepaster of later gas dan ik zou willen.

Rijd ik behoudender dan heb ik daar allemaal ook geen last van. En ik denk dat het merendeel van de rijders daar dus nooit last van zal hebben. Dat is ook helemaal niet erg, eerder heel erg fijn. Want dan heb je geen reden om te mopperen ;)
 
@DucBMW
En toch, ik merk daar allemaal niet zoveel van. [...] Ik weet niet hoe jullie een bocht rijden. Pak je de apex in het midden of pak je 'm pas na het midden (MotoGP stijl)? [...]
Verreweg de meeste km's rij ik op openbare wegen en in de bergen. Ik rij dus zichtlijnen (oftewel een latere apex, zoals je beschrijft, e.e.a. geheel afhankelijk van de omstandigheden). Wat ik bedoelde met mijn relaas(je) over de tractieregeling is dat het ingrijpt op momenten dat ik dat - o.b.v. ervaring met andere motoren op dezelfde trajecten - helemaal niet verwacht. Op dat soort momenten - bijvoorbeeld als je even vlot wilt inhalen - zit het dus in de weg. En inderdaad, als je behoudender gas geeft (trager dus), dan kun je dat voorkomen, maar dan kun je net de meters tekort komen om traag verkeer achter je te laten. Keuzes, keuzes...

Voor ABS geldt - zoals @msxx beschrijft - dat het de remkracht beperkt, en daarnaast ingrijpt als er wielen dreigen te blokkeren. Dat laatste snappen we allemaal, en wat je ervan vind is persoonlijk, maar ik vind ABS nuttig, zeker op de openbare weg (op het circuit denk ik daar soms anders over). Het eerste is bedoelt om het liften van het achterwiel zoveel mogelijk te voorkomen, maar kost gewoon kostbare meters remweg. En dat verschil met andere moto's is best wel groot als je gaat vergelijken, bijvoorbeeld d.m.v. noodremmingen vanaf hogere snelheid (aanvangssnelheid boven 100 km/u). Waar andere motoren dan al stilstaan is de restsnelheid van de SDGT nog 30+ km/u, en dat is best snel als er precies op dat punt net een bietenwagen de doorgang versperd. Gemiste kans, vind ik, want het materiaal is in de basis erg goed.

Maar goed, dat betekent dus dat je met de SDGT een paar meter verder vooruit moet kijken en denken, en dat is om meerdere redenen niet onverstandig :+

Ander vraagje, bestaat voor de GT ook zo n trackpack dongle? zoals bij de 1290R? (sorry voor al mn vragen...)
Bij mijn weten niet, alleen een dongle waarmee je TCS en ABS permanent uit kunt schakelen. Of de Trackpack van de R past op de GT: lijkt me onwaarschijnlijk, maar zou je eens bij de dealer na kunnen vragen wat dat doet.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: msxx
Bij mijn weten niet, alleen een dongle waarmee je TCS en ABS permanent uit kunt schakelen. Of de Trackpack van de R past op de GT: lijkt me onwaarschijnlijk, maar zou je eens bij de dealer na kunnen vragen wat dat doet.

De dongle schakelt niet uit, maar houdt de gedane instellingen vast. Dus als je MTC uit zet, dan staat het normaal automatisch weer aan als je de motor opnieuw start. Met de dongle wordt dat gecorrigeerd.
MTC uit en ABS aan gaat dus ook.
 
De dongle schakelt niet uit, maar houdt de gedane instellingen vast. Dus als je MTC uit zet, dan staat het normaal automatisch weer aan als je de motor opnieuw start. Met de dongle wordt dat gecorrigeerd.
MTC uit en ABS aan gaat dus ook.
Klopt, dat bedoelde ik ook met "permanent" ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
[..]
Overigens geldt hetzelfde voor het ABS van de SDGT, dat regelt veel te behoudend af, waardoor de remweg eigenlijk best lang is in vergelijking met andere motoren met soortgelijke remmerij. Dat verschil is zodanig dat ik er aanvankelijk best wel van schrok. Het is iets beter in standje Sport (anti-duik is dan uitgeschakeld), maar met uitgeschakeld ABS is een aanzienlijk kortere remweg te realiseren. Wel kan het achterwiel dan een flink stuk omhoog komen - dus opletten is raadzaam - en dit zal ook de reden zijn dat KTM voor deze calibratie koos, denk ik.

De gulden middenweg is voor mij de SuperMoto ABS mode. Het combined ABS systeem is de schuldige. Zodra je achterwiel ook maar iets slipt grijpt het ABS in, waardoor inderdaad je remweg onnodig lang wordt. In supermoto mode mag een stoppie en een blokkerend achterwiel, met als gevolg significant beter remmen en behoud van ABS als t moet...

Qua TC, ik ben ook een late apexer waardoor het minder in de weg zit.. echter ben je aan het raggen onder serieuze hellingshoeken op een knollenpad is het ronduit scary.... Een aantal keren meegemaakt dat dan de TC je vermogen veel te lomp afknijpt waardoor je doorvalt, terwijl je anders hooguit een stapje zou maken. Moet daarentegen wel zeggen dat de 1190 Adv dit nog veel erger had... Heb de nieuwe TC nog niet kunnen testen, maar het wordt lekker weer :]
 
Het nieuwe tc systeem zwakt de initiele gasrespons behoorlijk af, waardoor ik soms nog wat vaker doorval. Algemeen rijdt hij wel veel natuurlijker.
 
Het nieuwe tc systeem zwakt de initiele gasrespons behoorlijk af, waardoor ik soms nog wat vaker doorval. Algemeen rijdt hij wel veel natuurlijker.
op t 2019 model zwakt ie het inderdaad af, ik heb gister nog een ritje van 100km gemaakt, ik heb t exact 5 km geprobeerd met bochtenweggetje en acceleratie. Voor de hobby rijder heeft KTM het toegankelijk gemaakt, voor de gevorderde rijder zit t echt in de weg.

Die Angel GT's die zijn zo slecht niet nog niet trouwens, Kheb gister echt ff kunnen boenderen met mn oude vertrouwde rondje TT Akermaat a9 rondje, 4 jr geen knie meer aan de grond gehad :) en gister ging t eigenlijk meteen op de automatisch piloot.... grappig eigenlijk. Anyway, Ik had de schijven alweer blauw op mn rondje en ook op de 2019 heb je geen echte bite op de remblokken, Jullie hadden brembo LC? ofzo?
 
Binnentassen werken perfect👍

Toevallig vandaan aan het proberen, ben er wel achter dat je de tassen niet te vol moet stoppen anders krijg je de koffer niet dicht.
En ik een rol van 35 liter gaat twee keer meer dan in één harde 35liter koffer :?
 
op t 2019 model zwakt ie het inderdaad af, ik heb gister nog een ritje van 100km gemaakt, ik heb t exact 5 km geprobeerd met bochtenweggetje en acceleratie. Voor de hobby rijder heeft KTM het toegankelijk gemaakt, voor de gevorderde rijder zit t echt in de weg.

Die Angel GT's die zijn zo slecht niet nog niet trouwens, Kheb gister echt ff kunnen boenderen met mn oude vertrouwde rondje TT Akermaat a9 rondje, 4 jr geen knie meer aan de grond gehad :) en gister ging t eigenlijk meteen op de automatisch piloot.... grappig eigenlijk. Anyway, Ik had de schijven alweer blauw op mn rondje en ook op de 2019 heb je geen echte bite op de remblokken, Jullie hadden brembo LC? ofzo?
Brembo LA :)

Bestellen via www.carpimoto.it , goedkoper vind je ze nergens.
 
  • Leuk
Waarderingen: NapO
Toevallig vandaan aan het proberen, ben er wel achter dat je de tassen niet te vol moet stoppen anders krijg je de koffer niet dicht.
En ik een rol van 35 liter gaat twee keer meer dan in één harde 35liter koffer :?
Is één zijkoffer 35 liter? :?
 
30 liter, maar verschil voelt groter

Eigenschappen:
  • Volume aan iedere zijde van 30L
  • Slechts een gewicht van 3,4kg per koffer
  • Bevestigen dan wel verwijderen gebeurt in enkele seconden
  • Afsluitbaar met motorfiets sleutel
  • De ergonomische handgreep valt helemaal weg in de behuizing
  • Beschermers beschilderd in de kleur van de motorfiets
  • Inclusief bagage netten
 
Terug
Bovenaan Onderaan