Honda PCX 125/150 deel 5

Dat klinkt niet best. Weet wel dat bijv. 2013 versie ook wat zaken in zaten die in latere versies verbeterd waren, maar van een nieuw, doorontwikkeld model zou je dat toch niet verwachten.

Vind persoonlijk de Burgmannen niet heel mooi, of in elk geval niet mooier dan de PCX en ook behoorlijk duur nog , minstens € 5000. Vind de Yamaha Nmax ook wel mooi.

Ik ben tot en met de huidige 43.000 km nog zeer tevreden met de PCX, alleen dacht ik het knipperlicht probleem opgelost te hebben maar dat blijft terug komen.
Enige wat helpt om het rechterknipperlicht aan te krijgen (soms doet hij het wel direct) is om de alarmlichten en het rechterknipperlicht tegelijk aan te doen. Daarna doet de rest van de rit het rechterknipperlicht het doorgaans wel. Beetje vervelend, maar heb geen zin om er veel geld aan te besteden om het definitief te laten verhelpen.

Had achteraf wellicht garantie moeten claimen, deed zich binnen 2 jaar na aanschaf voor dacht ik.
 
Hallo iedereen ,mijn naam is Razvan !! Ik volg deze forum al enige tijd ,ik was al op zoek naar wat info over pcx 125 maar niet zoveel info gevonden zoals hier .
Op basis van wat ik hier gelezen heb van jullie heb vandaag mijn beslissing genomen en naar de winkel binnen gestapt en een splinternieuwe Pcx125cc besteld !! Hij zal gebruikt worden grotendeels voor home/werk afstanden ,2x 15 km. Het zal mij hier in Belgie een hoop besparingen opleveren in de toekomst ,wij hadden 2 auto’s ,onz 2’de was een cammionete maar die heeft zijn beste tijd al had ,die koste mij per jaar 85 euro aan wegen taksen en een goede 500 euro aan verzekering,deze scooter kost mij enkel 120 euro per jaar voor verzekering wat wel enorm goed meevalt !!
Ik zal jullie hier zeker nog volgen in vervolg want van hieruit heb ik enkel maar alleen voor te leren ,voorlopig zal ik nergens aan komen om er veranderingen te doen aan mijn pcx want hij heeft 2 jaar garantie maar later mischien wel want ik ben van plan om naar Frankrijk eens op toer te gaan ,ik woon maar op 20km van de grens :) .
Dit is mijn keuze in kleur geweest ,rood vond ik iets meer voor de dames.....zwart en wit zijn nogal wat vlug vuil dan maar de donkere matgrijs gekozen ,komt met een koffer van 39l vanachter en voor een ruit windbeschermer zal ik nog nadenken .
 

Bijlagen

  • C2C6C94A-015A-45D1-B9CB-9831E0A9E9AB.png
    C2C6C94A-015A-45D1-B9CB-9831E0A9E9AB.png
    77,1 KB · Weergaven: 9
Hallo iedereen ,mijn naam is Razvan !! Ik volg deze forum al enige tijd ,ik was al op zoek naar wat info over pcx 125 maar niet zoveel info gevonden zoals hier .
Op basis van wat ik hier gelezen heb van jullie heb vandaag mijn beslissing genomen en naar de winkel binnen gestapt en een splinternieuwe Pcx125cc besteld !! Hij zal gebruikt worden grotendeels voor home/werk afstanden ,2x 15 km. Het zal mij hier in Belgie een hoop besparingen opleveren in de toekomst ,wij hadden 2 auto’s ,onz 2’de was een cammionete maar die heeft zijn beste tijd al had ,die koste mij per jaar 85 euro aan wegen taksen en een goede 500 euro aan verzekering,deze scooter kost mij enkel 120 euro per jaar voor verzekering wat wel enorm goed meevalt !!
Ik zal jullie hier zeker nog volgen in vervolg want van hieruit heb ik enkel maar alleen voor te leren ,voorlopig zal ik nergens aan komen om er veranderingen te doen aan mijn pcx want hij heeft 2 jaar garantie maar later mischien wel want ik ben van plan om naar Frankrijk eens op toer te gaan ,ik woon maar op 20km van de grens :) .
Dit is mijn keuze in kleur geweest ,rood vond ik iets meer voor de dames.....zwart en wit zijn nogal wat vlug vuil dan maar de donkere matgrijs gekozen ,komt met een koffer van 39l vanachter en voor een ruit windbeschermer zal ik nog nadenken .
Ik heb hem in 2014 ook gekocht om die redenen. Het zal je 7€ benzine kosten per week en aan onderhoud bijna niets. Ik heb de mijne nu weg gedaan na 5 jaar zonder kosten aan te hebben tot nu de benzinepomp het begaf. De pcx is prijs kwaliteit de beste dat je kan kopen. Maxi scooter is dan weet te duur en te zwaar. Veel plezier ermee
 
Mocht je (of iemand anders) nog belang hebben bij het werkplaats handboek, stuur een PM. Met een beetje gereedschap rij voor een schijntje. (Originele) onderdelen zijn goedkoop bij partzilla.com. Wel slim kopen ivm verzendkosten. Met verzendkosten incl was ik nog steeds ruim goedkoper dan de gemiddelde motoport in de buurt.
 
Ik heb hem in 2014 ook gekocht om die redenen. Het zal je 7€ benzine kosten per week en aan onderhoud bijna niets. Ik heb de mijne nu weg gedaan na 5 jaar zonder kosten aan te hebben tot nu de benzinepomp het begaf. De pcx is prijs kwaliteit de beste dat je kan kopen. Maxi scooter is dan weet te duur en te zwaar. Veel plezier ermee
Dank u Hendrik,tja ,als ik de rekening maak op 5 jaar dan zal ik een aardig som in mijne portomonee steken ,enkel de verzekering en de jaarlijkse taks samen op 5 jaar is al 2900 euro ,dan heb ik mijn scooter terug betaald zou ik zeggen ,op gebied van het gebruik t’is te zien ,diesel koste mij per maand enkel om te gaan werken rond 100 euro ,den deze heeft een tank van 8l wat rond de 12 euro kost ,ik moet per week 150 km doen voor mijn werk ,ben echt benieuwd wat het zal worden ,volgende week donderdag komt hem binnen
 
Hallo iedereen ,mijn naam is Razvan !! Ik volg deze forum al enige tijd ,ik was al op zoek naar wat info over pcx 125 maar niet zoveel info gevonden zoals hier .
Op basis van wat ik hier gelezen heb van jullie heb vandaag mijn beslissing genomen en naar de winkel binnen gestapt en een splinternieuwe Pcx125cc besteld !! Hij zal gebruikt worden grotendeels voor home/werk afstanden ,2x 15 km. Het zal mij hier in Belgie een hoop besparingen opleveren in de toekomst ,wij hadden 2 auto’s ,onz 2’de was een cammionete maar die heeft zijn beste tijd al had ,die koste mij per jaar 85 euro aan wegen taksen en een goede 500 euro aan verzekering,deze scooter kost mij enkel 120 euro per jaar voor verzekering wat wel enorm goed meevalt !!
Ik zal jullie hier zeker nog volgen in vervolg want van hieruit heb ik enkel maar alleen voor te leren ,voorlopig zal ik nergens aan komen om er veranderingen te doen aan mijn pcx want hij heeft 2 jaar garantie maar later mischien wel want ik ben van plan om naar Frankrijk eens op toer te gaan ,ik woon maar op 20km van de grens :) .
Dit is mijn keuze in kleur geweest ,rood vond ik iets meer voor de dames.....zwart en wit zijn nogal wat vlug vuil dan maar de donkere matgrijs gekozen ,komt met een koffer van 39l vanachter en voor een ruit windbeschermer zal ik nog nadenken .

Ziet er zeer mooi uit die matte kleur , en je voordeel in België met een 125 is zeker zeer voordelig , belasting voordelen dacht ik als je aantoont dat je de motor voor woon werk gebruikt ,
Verbruik is echt lache , rij zelf ook woon werk maar met de 150cc uitvoering , alleen maar 50 / 60 en stukje 80km wegen en omgerekend 1 liter op 49,1 km nu het wat beter weer word geeft de scooter 1.8 liter op de 100km aan .
Ben er ook zeer blij mee met mijn PCX , heb er ook een topkoffertje op zitten en ik vind wel dat het scootertje wind gevoelig is en vooral met het topkoffertje er op en dat is het enige min puntje wat ik aan de scooter kan vinden .
Proficiat met de aankoop en veel fijne km's met de scooter .
 
Ziet er zeer mooi uit die matte kleur , en je voordeel in België met een 125 is zeker zeer voordelig , belasting voordelen dacht ik als je aantoont dat je de motor voor woon werk gebruikt ,
Verbruik is echt lache , rij zelf ook woon werk maar met de 150cc uitvoering , alleen maar 50 / 60 en stukje 80km wegen en omgerekend 1 liter op 49,1 km nu het wat beter weer word geeft de scooter 1.8 liter op de 100km aan .
Ben er ook zeer blij mee met mijn PCX , heb er ook een topkoffertje op zitten en ik vind wel dat het scootertje wind gevoelig is en vooral met het topkoffertje er op en dat is het enige min puntje wat ik aan de scooter kan vinden .
Proficiat met de aankoop en veel fijne km's met de scooter .
Dank u wel Jean-pie ,zal deze topic in vervolg nog updaten !! Dat het maar vlug donderdag is :)
 
@Razvan : Proficiat met je aanwinst. Ga je veel plezier aan hebben!
Ik heb er zelf ook ene, zeer tevreden van. Schrik niet als je aan het gas draait, dat ding schiet als een speer weg aan het rode licht :]

Qua verbruik zit ikzelf op 2,3/100km. Zoals eerder vermeld: 1x per week een kleine 9 euro tanken. 36 euro per maand dus, daar waar ik vroeger 120 euro on m'n Opel vivaro duwde. Overal vlotjes door kunnen en parkeren voor de deur 8-)

één tip nog: Laat je niet afschrikken door het bandenverhaal. Ok, de originele banden zijn niet de topbanden, maar die kan je als het moment daar is vervangen door toppertjes. Zowel droog als in regen heb je voldoende grip. In de regen ga je niet als een halve gare rijden natuurlijk ...
Last but not least: vertrouw de scooter, het is een echt toppertje.
 
Hallo iedereen ,mijn naam is Razvan !! Ik volg deze forum al enige tijd ,ik was al op zoek naar wat info over pcx 125 maar niet zoveel info gevonden zoals hier .
Op basis van wat ik hier gelezen heb van jullie heb vandaag mijn beslissing genomen en naar de winkel binnen gestapt en een splinternieuwe Pcx125cc besteld !! Hij zal gebruikt worden grotendeels voor home/werk afstanden ,2x 15 km. Het zal mij hier in Belgie een hoop besparingen opleveren in de toekomst ,wij hadden 2 auto’s ,onz 2’de was een cammionete maar die heeft zijn beste tijd al had ,die koste mij per jaar 85 euro aan wegen taksen en een goede 500 euro aan verzekering,deze scooter kost mij enkel 120 euro per jaar voor verzekering wat wel enorm goed meevalt !!
Ik zal jullie hier zeker nog volgen in vervolg want van hieruit heb ik enkel maar alleen voor te leren ,voorlopig zal ik nergens aan komen om er veranderingen te doen aan mijn pcx want hij heeft 2 jaar garantie maar later mischien wel want ik ben van plan om naar Frankrijk eens op toer te gaan ,ik woon maar op 20km van de grens :) .
Dit is mijn keuze in kleur geweest ,rood vond ik iets meer voor de dames.....zwart en wit zijn nogal wat vlug vuil dan maar de donkere matgrijs gekozen ,komt met een koffer van 39l vanachter en voor een ruit windbeschermer zal ik nog nadenken .


Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb mijne in 2016 nieuw gekocht en ben inmiddels 44.000 km verder. Ik krijg 18 cent aan reiskosten (gebruik hem bijna alleen voor woon-werk, 90 km per dag) en heb hem na 3 jaar al terug verdiend. Ik laat hem daarbij ook nog eens door de bromfietsdealer onderhouden, dus ook voor niet handige rijders een goedkope scooter.

De banden die er nu onder zitten zijn volgens mij Michelin (ipv IRC) dus die voldoen wel.

Veel plezierige en goedkope kilometers toegewenst!

Mocht het je niet uitmaken hoe je voor de dag komt, ik rijd met een beenkleed, hoog scherm met opzetruitje en verwarmde handschoenen, dus een beetje comfort is zeker mogelijk.

En Belgen hebben maar geluk, in NL moest ik dus een motorrijbewijs halen voor dit brommertje...
 
Dank u voor jullie positive reacties !!
Voorlopig laat ik die michelin banden op al hoop ik dat ik geen problemen mee krijg zoals Theunie , ik zou daar niet goed van zijn om iets nieuw kopen en zoveel geld betalen om dan 2 maanden later terug te verkopen !!
In Belgie wie een rijbewijs heeft behaald voor 2011 (denk ik )hoeft geen examens af te leggen voor scooters tot 125cc ,heb de mijne behaald in 1997 dus valt reuze mee :) .
 
Mischien een dome vraag ,wat is het beste om het meestal van je remmen te gebruiken ,voor rem of achter rem of beide tegelijkertijd ? Die nieuwe model zit een ABS op ik veronderstel dat den deze moet ik het meest gebruiken .....
 
Mischien een dome vraag ,wat is het beste om het meestal van je remmen te gebruiken ,voor rem of achter rem of beide tegelijkertijd ? Die nieuwe model zit een ABS op ik veronderstel dat den deze moet ik het meest gebruiken .....
Het beste waarvoor?
De remmerij is voor het makkelijkste te vervangen, voor mij dan toch maar dat is een aanname. Al is het verschil met een ketting aangedreven motor groter.

Of het beste voor een korte remweg bij vol remmen?
Je hebt abs dus ik zou zeggen probeer het eens. Bekijk dan ook voor jezelf het verschil tussen paniek remmen en vlot opbouwend remmen.
 
Mischien een dome vraag ,wat is het beste om het meestal van je remmen te gebruiken ,voor rem of achter rem of beide tegelijkertijd ? Die nieuwe model zit een ABS op ik veronderstel dat den deze moet ik het meest gebruiken .....
Zoals @Monkey ook al aangeeft. Ga eens op een afgelegen plek aan 50-70 (eventueel opbouwen 20,30,50, ...) vol in de remmen en kijk hoe de pcx reageert. Gewoon allebei de remmen volledig intrekken. Op die manier zal de ABS aanslaan en merk je meteen welk gevoel dat geeft. De eerste keer is het schrikken, want je krijgt het idee dat de scooter z'n eigen leven gaat leiden, maar gaandeweg zal je het gevoel gewoon worden.

Om op je vraag te antwoorden: ik rij meestal zoals op een "normale" motor en rem meestal enkel met voorrem. De achterrem gebruik ik enkel om heel traag te kunnen rijden, want dat is met een scooter ook nog een kunst. Die dingen floepen meestal heel snel naar 10-20 per uur.

De remmen staan normaal correct afgesteld. Dat kan je merken omdat je in de hendel van de achterrem (links) minder kan knijpen dan die van de voorrem (rechts).
PS: de ABS schiet niet zo snel in gang als je wel zo zou denken.
PS2: ik rij alsof er geen ABS op zit, ik ga er niet op vertrouwen dat de ABS doet wat het moet doen op een cruciaal moment + je remweg is langer met ABS dan zonder, maar je kan "beter" controle houden. Om die controle te kunnen houden moet je dus weten hoe het voelt als de ABS in gang gaat (zie bovenaan).
 
Mischien een dome vraag ,wat is het beste om het meestal van je remmen te gebruiken ,voor rem of achter rem of beide tegelijkertijd ? Die nieuwe model zit een ABS op ik veronderstel dat den deze moet ik het meest gebruiken .....
Ik weet niet zeker hoe het op de nieuwe modellen met ABS zit maar op de oudere modellen zit CBS (combined braking system). Als je achter remt doet de voorrem automatisch mee en andersom. Zit wel iets verschil in welke hendel je inknijpt maar dus niet veel.
 
Als ik eerlijk moet zijn rem ik niet veel , als je je gas los laat remt tie van zelf al redelijk goed af en vaak kan ik bijv bij de verkeerslichten of rotondes al weer door rijden maar mijn achterrem knijp ik nooit in en zoals hier boven beschreven hebben ze volgens mij ook het CBS.
 
Nog een dag en dan komt hem binnen ,het begint serieus zenuwwachtig te worden hier ,het zal maar pas volgende week zijn dat ik kan rijden ermee, eerst scooter die binnenkomt in de winkel en dan een dag later papieren van de scooter ,pas dan kan ik starten met de inschrijving !!
Ik kom hier nog met een vraag naar jullie ,welke gsm houders gebruiken jullie ? Heb zelf een S8+ en wil hem ook gebruiken voor gps ,heb al hier en daar op internet gezocht maar nog niks beslist

 
Laatst bewerkt:
Nog een dag en dan komt hem binnen ,het begint serieus zenuwwachtig te worden hier ,het zal maar pas volgende week zijn dat ik kan rijden ermee, eerst scooter die binnenkomt in de winkel en dan een dag later papieren van de scooter ,pas dan kan ik starten met de inschrijving !!
Ik kom hier nog met een vraag naar jullie ,welke gsm houders gebruiken jullie ? Heb zelf een S8+ en wil hem ook gebruiken voor gps ,heb al hier en daar op internet gezocht maar nog niks beslist

Ik geen , heb het eens geprobeerd in het begin om de houder / gps op het stuur te doen maar vond het te groot en het andere nadeel vond ik dan de 12v aansluiting , dan staat het klepje open en zit dan in de weg voor mijn knieën.
Als ik navigatie op de scooter ga doen word het de TomTom VIO scooter navigatie , klein en kan aan de spiegel worden bevestigd .
 
Ik geen , heb het eens geprobeerd in het begin om de houder / gps op het stuur te doen maar vond het te groot en het andere nadeel vond ik dan de 12v aansluiting , dan staat het klepje open en zit dan in de weg voor mijn knieën.
Als ik navigatie op de scooter ga doen word het de TomTom VIO scooter navigatie , klein en kan aan de spiegel worden bevestigd .
Geen idee of we het over de zelfde versie scooter hebben maar het kabeltje kan prima tussen klepje en vakje terwijl het klepje wel dicht is.
 
Ik gebruik deze:

pcx34

Heb een navigatie app waarmee ook gpx bestanden (volgens mij van Garmin) gereden kunnen worden. Gebruik geen 12V aansluiting, kan wel een paar uur rijden op de accu van de telefoon. Heb voor de zekerheid een powerbank bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan