XJ/FJ 600/900 topic

Lijkt op een afstellingsprobleempje van de carburateurs. Gewoon even testen of een beetje extra brandstof via de choke helpt. Geen gas bijgeven want dan verzuip je de motor!
Wat choke leek uiteindelijk de oplossing te zijn..
Mijn gedachtengang;
-Koudstart met licht aan werkt goed, dus accu is buiten schot.
-Warmstart gaat ook goed, doch heeft dotje gas nodig. Bobines slaan dus niet door.

Misschien moet ik gewoon de lauwstartprocedure nog leren? Ik heb nog geen motor gehad (13 stux nu) waar dit een rol speelde.

@ Albert, De startmotor gaat goed rond maar motor sloeg niet aan. Koudstart moet op choke maar kan zonder choke als ik de straat uit ben.
Dank voor je bougiekabel-inkort-truc! Aansluiting op de bobines net zo?
 
Zo, bougiekabels een klein stukje ingekort, de koperkern zag er echter nog prima uit. De buitenste bougiedoppen (NGK 5 K-ohm)) zijn anders dan de binnenste bougiedoppen (merk even kwijt).

Aan het eind van m'n straat sloeg de motor door mijn eigen toedoen-denk ik- af (combi van wachten op verkeer, hoge drempel, iets te weinig gas en koude motor) af.
En weer hetzelfde, motor wilde niet met/zonder choke of met licht uit aanslaan.. Moest 'm opzij duwen om het verkeer niet te hinderen. Sloeg uiteindelijk aan door heel erg(ver open) met het gas te spelen.. Raarrr.

Koude start was 1 druk op knop, later warme start dito..
 
Zo, bougiekabels een klein stukje ingekort, de koperkern zag er echter nog prima uit. De buitenste bougiedoppen (NGK 5 K-ohm)) zijn anders dan de binnenste bougiedoppen (merk even kwijt).

Aan het eind van m'n straat sloeg de motor door mijn eigen toedoen-denk ik- af (combi van wachten op verkeer, hoge drempel, iets te weinig gas en koude motor) af.
En weer hetzelfde, motor wilde niet met/zonder choke of met licht uit aanslaan.. Moest 'm opzij duwen om het verkeer niet te hinderen. Sloeg uiteindelijk aan door heel erg(ver open) met het gas te spelen.. Raarrr.

Koude start was 1 druk op knop, later warme start dito..
Blijf je niet te lang met de choke open doorrijden,bougie doppen moeten overigens gelijk zijn wat weerstand betreft.
Kijk ook even of je weerstand bougies heb,als je kappen al een weerstand hebben hoeven de bougies dat niet te zijn,dan heb je dubbele weerstand
En staan je mengsel schroeven wel goed afgesteld?
 
ik zet de choke uit voordat ik wegrijd,(hij blijft dan net stationair draaien) en de motor loopt verder voortreffelijk..
 
ik zet de choke uit voordat ik wegrijd,(hij blijft dan net stationair draaien) en de motor loopt verder voortreffelijk..
Het kan ook zijn dat je de choke te kort gebruikt,bij sommige motoren hoeft het maar vrij kort en bij andere duurt
het langer voordat de choke er af kan.
 
..maar, waarom start hij dan ook niet met choke er weer bij??
Accuspanning is in rust 12,7 V
Ja dat is wel weer vreemd,als je de motor pas weer aan de praat krijgt door het gas ver open te trekken zou je denken dat hij verzuipt,
controleer eens of de stationair mengsel schroeven wel goed staan volgens de fabrieksopgave.
 
Ja dat is wel weer vreemd,als je de motor pas weer aan de praat krijgt door het gas ver open te trekken zou je denken dat hij verzuipt,
controleer eens of de stationair mengsel schroeven wel goed staan volgens de fabrieksopgave.
Ik heb altijd de ben-hur motoren tot nu toe individueel afgesteld.(jawa, diverse Engelse gebakjes, Dnepr). fabrieksopgave was vooral een indicatie.

Is het bij deze motoren zo 'vast'dat de mensgelschroeven -precies- volgens het boek moeten staan en het dan ook goed/optimaal is?

Dank voor de tips weer! :}
 
Ik heb altijd de ben-hur motoren tot nu toe individueel afgesteld.(jawa, diverse Engelse gebakjes, Dnepr). fabrieksopgave was vooral een indicatie.

Is het bij deze motoren zo 'vast'dat de mensgelschroeven -precies- volgens het boek moeten staan en het dan ook goed/optimaal is?

Dank voor de tips weer! :}
Het is zonder 4 gassen tester cq testbank de enigste manier om de afstelling zo goed mogelijk te krijgen,al zal een heel goede monteur ook op
het gehoor een eind komen.
 
Ik kan allicht eens controleren of de afstelling afwijkt, en voor de zekerheid opschrijven hoe ze nu staan..
Ergens, als jniet wat er met een 30 jaar oude motor gebeurd is..hij al die jaren goed heeft gelopen en zo, waarom dan nu anders? Goed, je weet niet wat er met een 30 jaar oude motor gebeurd is..
 
Hoe is het nu eigenlijk met het brandstofverbruik?
Weet je inmiddels wat hij verbruikt en zoja hoeveel of weinig is dat?
Dat is namelijk ook een goede indicatie of hij redelijk afgesteld staat.
 
Ik kan allicht eens controleren of de afstelling afwijkt, en voor de zekerheid opschrijven hoe ze nu staan..
Ergens, als jniet wat er met een 30 jaar oude motor gebeurd is..hij al die jaren goed heeft gelopen en zo, waarom dan nu anders? Goed, je weet niet wat er met een 30 jaar oude motor gebeurd is..
Je zou alles moeten controleren om er achter te komen of er iets niet 100% meer is,een goede indicatie
van de staat van de motor is een lektest te doen,heeft de motor ergens drukverlies langs de kleppen of zuigerveren dan
zie en hoor je dat met een lektest.En verder de klepspeling en synchronisatie nakijken of dat ok is.
 
Okay dat schiet lekker op; Het boek zegt niets over een stand van de stat. mengselschroeven, alleen dat je er van af moet blijven, we kijken verder in andere boeken.
Er zitten wel Jama-dempers onder..zou't uitmaken
Als de synchronisatie - en zo- 'off'is, zou de motor dan verder zo goed lopen?

Ik heb bougies besteld bij de lokale automaterialenboer(had ze niet op voorraad) Doch die er nu in zitten zien er tamelijk nieuw uit.
 
Okay dat schiet lekker op; Het boek zegt niets over een stand van de stat. mengselschroeven, alleen dat je er van af moet blijven, we kijken verder in andere boeken.
Er zitten wel Jama-dempers onder..zou't uitmaken
Als de synchronisatie - en zo- 'off'is, zou de motor dan verder zo goed lopen?

Ik heb bougies besteld bij de lokale automaterialenboer(had ze niet op voorraad) Doch die er nu in zitten zien er tamelijk nieuw uit.
Als de synchronisatie erg ongelijk staat loopt de motor niet goed,Jama dempers zou niet veel mogen uitmaken.
Verder zou je beter 4 gelijke bougiekappen kunnen monteren,tenzij die andere kappen ook 5kohm zijn dan maakt het niet uit.
Maar gezien je klacht zou je het toch in de carburatie moeten zoeken.Als je hem alleen maar gestart krijgt door volgas te geven
lijkt het er op dat hij verzuipt.
 
Well, misschien is 4 nieuwe bougiedoppen zowieso geen slecht plan, en ja die andere hebben gelijke weerstand.
Nogmaals zowel koud als warm starten is met 1 druk op knop klaar, maar lauw..Argh..

Verder loopt hij ook goed regelmatig stationair (als dit wat zegt..)

Iemand die met een probleempje met ZIJN motor langskwam (dnepr ontsteking, was instinker) kwam op het idee carburateurreiniger er in te mikken maar;
1 Werkt dat werkelijk en is geen broodje aap?
2- Kan dat misschien kwaad? Ik kan me voorstellen dat er agressief spul in zit..
Misschien dat er in de andere handboeken wat staat over mengselschroefposities..

De laatste tijd erg veel met deze motor bezig geweest en ja veel gedaan en nee is niet erg maar is nu even klaar; het moet wel leuk blijven en het ding rijdt verder goed.
(Daarnaast, steun van tank van enfield afgebroken dus moet ik nog fixen dus tank moet leeg en speolen want lassen blah en andere zaken die m'n aandacht vragen)

Blijf wel af en toe zoeken voor een setje valbeugels voor deze motor.. ;)

Iedereen bedankt voor de inbreng, info en meedenken!
 
Nee reiniger kan geen kwaad,zou dan wel Forte nemen,werkt goed dat spul.ik heb ooit een demo meegemaakt bij
ons op de zaak door een technische man van Fotrte,motor was een ZZR1100, aan de 4 gassen tester gehangen eerst zonder Forte
daarna met,je zag duidelijk de waardes verbeteren na een poosje draaien.
 
Laatste meting was 1 op 17, maar dat is voorwarende dat de dagteller het 'echt; doet.
Viel me mee.
 
Nee reiniger kan geen kwaad,zou dan wel Forte nemen,werkt goed dat spul.ik heb ooit een demo meegemaakt bij
ons op de zaak door een technische man van Fotrte,motor was een ZZR1100, aan de 4 gassen tester gehangen eerst zonder Forte
daarna met,je zag duidelijk de waardes verbeteren na een poosje draaien.

Dan moet je wel zeker weten dat je tank niet gecoat is want de coating lost ook op in carb cleaner van Forte....

Stand van de mengsel schroeven kom je in andere boeken ook niet tegen. Die kun je als (zolang je geen CO meter hebt) alleen checken met een glazen bougie.
Wat je nog wel kan doen is je stationair toerental zover mogelijk terugregelen en bij het laagste toerental opletten of ie nog op 4 cilinders loopt. Maar ik vraag me af of iemand met weinig tot geen ervaring met 4 cilinders hoort of er 1 cilinder langzaam begint af te haken.

Ik zou wel eerst de klepspeling eens controleren voor je aan synchronisatie etc begint te rommelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Zelf zonder meters aan synchronisatie rommelen zal ik niet doen en denk dat de carbs wel goed staan gezien hij verder gewoon echt goed loopt.
Klepspeling zit idd ook op mijn to-do-lijstje...
Eens kijken hoe dat werkt met die shims.. Deze week eens op gemak 1 van de handboeken eens lezen hoe dat werkt.

Nieuwe bougies zijn onderweg. Als ik van de week de tank er eesn af haal zal ik de bougiekabels eens kritisch bekijken.

En.. eens goed kijken of ik iets van coating in de tank kan zien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan