Ontevreden na servicebeurt

Je maakt je zorgen over het verbruik omdat dat meer geld kost, maar je gaat er van uit dat hij te arm loopt en daardoor eigenlijk naar de kloten gereden word :?

Verkeerde prioriteit, naar mijn idee.
Lijkt me sterk als 1 op 13 loopt dat ie te arm staat , van te rijk loopt ie best beroerd
 
Het stijgen van brandsstof verbruik ?

Kan je vertellen wanneer en hoe vaak je het verbruik meet.

Wat soms wel eens gebeurd is dat na het kleppen stellen de nokkenassen niet op tijd staan tandje er naast.
Ze geven aan dat er niet gesteld is . toch is het een bassis die bekeken kan worden.
Lucht filter nieuw is gek zou er een vervuilde veel te kleine gemonteerd zijn is ook te controleren.
Afstellen synchroon stellen wat is daar gebeurd. je merkt al de stappen die gedaan zijn met de beurt dienen nogmaals gecheckt te worden.
veel kan je zelf .
Het gissen zoals hier veel genoemd word heb je niets aan ,iedereen kan gelijk en ongelijk hebben
 
Afstellen met de originele ECU en een kleine verbetering maken stond op planning, na de service beurt. Is de motor nu aflaten stellen niet het huidige probleem omzeilen, want deze zou niet veranderd moeten zijn tussen de servicebeurten? Daarnaast zijn in de originele ECU helaas alleen erg kleine aanpassingen mogelijk, voor zulke grote aanpassingen zou er ook direct een power commander bij komen kijken. De gok nemen met een power commander had de garage afgeraden. Maar ik zou dit nog een keer ter sprake kunnen brengen.

Ze hebben de remmen gecontroleerd/schoongemaakt en remvloeistof vervangen (is op zich prima). Je geeft ook aan dat ie slechter (=moeilijker?) liep bij lage toeren. Je kunt eens controleren of de remmen misschien aanlopen.
Beide wielen draaien nog soepel zonder hevig aanlopen.
 
Lijkt me sterk als 1 op 13 loopt dat ie te arm staat , van te rijk loopt ie best beroerd
Ik weet niet veel veel over afstellingen en wanneer hij juist te rijk of juist te arm staat, maar van beide kan je verbruik dalen toch?

Het stijgen van brandsstof verbruik ?

Kan je vertellen wanneer en hoe vaak je het verbruik meet.

Wat soms wel eens gebeurd is dat na het kleppen stellen de nokkenassen niet op tijd staan tandje er naast.
Ze geven aan dat er niet gesteld is . toch is het een bassis die bekeken kan worden.
Lucht filter nieuw is gek zou er een vervuilde veel te kleine gemonteerd zijn is ook te controleren.
Afstellen synchroon stellen wat is daar gebeurd. je merkt al de stappen die gedaan zijn met de beurt dienen nogmaals gecheckt te worden.
veel kan je zelf .
Het gissen zoals hier veel genoemd word heb je niets aan ,iedereen kan gelijk en ongelijk hebben

Ik houd het verbruik bij door elke tankbeurt in te vullen in een app, ongeveer elke 200km.

Het synchroon stellen zou al een tweede keer gedaan moeten zijn toen ik hem terugbracht na mijn klachten.
Nokkenas timing controleren zullen ze niet makkelijk willen doen denk ik, dat betekend weer de kleppendeksels er af lijkt mij?

Zo’n verhaal vertel ik m’n vrouw ook vaak als ik een nieuwe brommer wil..... :)
Was het maar zo, maar de afweging is deze (met verlies) verkopen aan iemand die het verbruik niet erg vind, en een zelfde soort terugkopen. Dit zou naar schatting in 4 of 5 jaar de totale kosten van de motor "besparen".

Misschien denk ik teveel met mijn studenten portemonnee, maar ook als ik zou werken is +- 400 euro per jaar besparen aan benzine best een leuke "bonus" denk ik
 
Laatst bewerkt:
Hey complete lijstje is :

Klepspeling (hoefden niet gesteld te worden)
Olie (filter) vervangen
Lucht (filter) vervangen
Bougies vervangen
Koelvloeistof "gecontroleerd"
Synchroon stellen
Remmen schoonmaken/controleren
Remvloeistof vervangen
Kabels smeren/stellen (koppelingskabel ging vrij stroef)
Accu testen
Lagers controleren
Sloten smeren
Scharnieren smeren

Ketting stellen/smeren, banden op spanning brengen (dit hield ik sowieso zelf bij en zou in orde geweest moeten zijn)

Ben ik nou de enige die 600 euro veel geld vindt voor zo'n klusje?
 
Ben ik nou de enige die 600 euro veel geld vindt voor zo'n klusje?
Vond het zelf ook eigenlijk veel te hoog, hoger dan verwacht in ieder geval. De kosten waren voornamelijk uurloon, ongeveer 5.3 uur. Het is de de kleppen gecontroleerd moesten worden, dan liet ik de rest er uit gemak maar bij doen niet wetende wat het allemaal zou kosten. Anders had ik het zelf gedaan...
 
Zou het kunnen zijn dat er een slang geknikt zit onder jou tank luchtslang van de carberateur bv
 
Misschien denk ik teveel met mijn studenten portemonnee, maar ook als ik zou werken is +- 400 euro per jaar besparen aan benzine best een leuke "bonus" denk ik

Ik snap je punt op zich....voor een student is het zeker een zak geld !
Ik vind dat als je je motor een kleine beurt laat geven dat het met €300,- wel betaald mag zijn. (Vloeistoffen, filters, en ander klein spul.)
Worden de kosten onverwacht hoger vind ik het persoonlijk prettig dat ze dit voor de tijd even met mij overleggen.

Ik bespreek dan ook vaak van te voren af wat er gebeuren moet en wat het het ongeveer gaat kosten. Prettig voor de zaak en prettig voor mij.
 
Vond het zelf ook eigenlijk veel te hoog, hoger dan verwacht in ieder geval. De kosten waren voornamelijk uurloon, ongeveer 5.3 uur. Het is de de kleppen gecontroleerd moesten worden, dan liet ik de rest er uit gemak maar bij doen niet wetende wat het allemaal zou kosten. Anders had ik het zelf gedaan...


Ik weet niet hoe moeilijk het is om bij de kleppen te komen, maar het is geen uren werk en stellen hoefde niet.
Oliefilter kost tussen 5 en 10 euro gewoonlijk.
Luchtfilter? Paar tientjes?
2.3 liter olie, 25 euro voor goede olie.
2 bougies, tientje.
Paar honderd cc DOT4, ik koop een liter voor 5.5 euro.
Beetje smeervet.
En ik vind 5.3 uur vrij lang, in die tijd haal ik een complete automotor uit elkaar. ( Jaguar zescilinder)
 
Jij altijd met je jaguar motor.....

Die je al 200 x uit mekaar gehaald hebt overigens... da's toch geen eerlijk vergelijk.
Zijn zat motoren waarbij jr van alles weg moet halen om bougies te vervangen.
Die vooroorlogse 6 in lijn is veel makkelijker om aan te hobbyen.
 
5 uur om een lijn 6 uit elkaar te draaien vind ik wel lang hoor....of begin je te tellen als ie nog in de auto zit ?
een gemiddeld 8 cilindertje rammel ik in een klein uurtje uit elkaar als ie in de bok hangt..
 
Ik heb mijn SV650 uit 2005 in december een grote beurt laten geven bij een bekende garage. Hier is verder niks bijzonders gedaan, voornamelijk de standaard vloeistoffen en filter wissels etc.

Ik houd elke tankbeurt van de motor bij en na een paar tankbeurten was het toch duidelijk dat het verbruik flink gestegen is sinds de servicebeurt, 1 op 13 a 14 waar hij eerst 1 op 18 a 19 reed. Hierna heb ik de motor nog eens terug mogen brengen ter controle, maar ze hebben geen verklaring kunnen vinden. Het standpunt van de garage is nu dat het verhoogde verbruik niet verklaard kan worden door de geleverde servicebeurt en trekken zij eigenlijk met een excuses verder hun handen er vanaf.

De eindstand is dus dat ik op jaarbasis met enkele honderden euros aan extra benzinekosten zit, waardoor het economisch gezien misschien wel slimmer is om gewoon een andere motor te kopen. Ik heb dus 600 euro betaald om mijn motor terug te krijgen in een staat dat ik overweeg om hem te verkopen. Niet helemaal wat ik in gedachten had toen ik de motor een servicebeurt wilde geven, maar ik zou niet weten wat ik verder zou kunnen doen of verwachten van de garage. Heeft een van jullie misschien tips of ideeen?

ik zie niet wat zei gedaan hebben dat het hogere verbruik kan verklaren....
vanaf dec tot nu bekeken heb je het wel over een koudere periode wat het hogere verbruik wel zou kunnen verklaren....
Heel mischien zou de synchroon afstelling er iets mee van doen kunnen hebben maar als dat serieus fout staat verneem je dat wel aan andere problemen.
al met al een beetje vaag verhaal waar zo n garage ook niet veel mee kan denk ik...
wat de kosten aangaat, een koopje is het niet maar dat weet je als je je fiets naar een motorzaak brengt.

overigens zijn die suzukis zowiezo k*tdingen.....
mijn strom verbruikt 1:20 als ik 80 rij maar 1:10 als ik 180 rij.....volgens mij is dat veel teveel.....ik denk dat ik maar eens ga zeiken bij de dealer.
of bij de benzinepomp....het kan natuurlijk ook best zijn dat hun benzine niet goed is...._O-
 
Je schrijft dat ze hem synchroon hebben gesteld.

kan het niet zijn dat ie na de servicebeurt eindelijk loopt zoals ie hoort te lopen ?
( en dat het lagere verbruik was omdat ie veel te arm liep ? )
 
Je schrijft dat ze hem synchroon hebben gesteld.

kan het niet zijn dat ie na de servicebeurt eindelijk loopt zoals ie hoort te lopen ?
( en dat het lagere verbruik was omdat ie veel te arm liep ? )
13 km/l is best wel veel voor een tamme 650 twin, tenzij het korte ritten in de stad zijn.
 
Laten we wel redelijk blijven, 600,- voor zo'n beurt is naar huidige maatstaven een doodnormale prijs.
Een motorzaak heeft een pand, monteurs, materialen op voorraad hebben kost ook geld en ja dit wordt allemaal doorberekend aan de klant.
Al met al vind ik 't nog wel meevallen gezien wat er allemaal gedaan is.

Ik snap ook de motorzaak wel, ik zie geen technische grond waarin zij nalatig zijn geweest wat jou hogere verbruik kan veroorzaken, als er hiervoor achterstallig onderhoud was vuile filters etc kan het prima zijn dat de ecu de brandstof toevoer terug regelt waardoor het verbruik wat lager was.
Daarnaast zijn er allerlei factoren die een rol kunnen spelen, wat voor brandstof wordt er getankt bijvoorbeeld? en daarnaast kan er ook iets defect zijn geraakt toevallig waar de garage niks aan gedaan heeft, hiervoor kan je ze dan ook niet aansprakelijk houden in mijn ogen.

Doordat brandstof minder efficiënt wordt door 't bj mengen van een percentage ethanol zal ook 't verbruik procentueel iets stijgen.... Alle kleine beetjes vormen ook een hoop

Heb je al vergeleken wat het verbruik van andere gebruikers is met dezelfde motor?
Nu is het een beetje appels met peren vergelijken.
 
5.3 uur vind ik best meevallen.....al met al best wat werk verzet.

Maar in vergelijk was het verbruik van een 1000cc Firestorm zelfs hoger.....:?
 
Nogmaals als je twijfelt of de motor goed afgesteld staat ga er me naar een testbank,men kan hier allerlei
scenario,s loslaten wat er mis zou kunnen zijn maar dat blijft allemaal giswerk,met die andere uitlaat kan het sowieso geen kwaad
om de afstelling te laten contoleren.Verder heeft een goede motorzaak een 4 gassen tester en ook daarmee zou je kunnen zien hoe het mengsel is.
 
13 km/l is best wel veel voor een tamme 650 twin, tenzij het korte ritten in de stad zijn.

Klopt, ( al haal ik het zelf niet eens met m'n tamme 750 :) )

Maar daar kan je alleen maar diegene die er op zit de schuld van geven, kan dat Honda'tje helemaal niks aan doen :) :) :)

Er zijn best veel redenen / oorzaken te bedenken van een X brandstof verbruik , zo ongeveer alles heeft hier invloed op.

Maar toch.. heeft die koekert die er op zit er het meeste invloed op.


Maar er is best veel wat TS kan nakijken of zo kan zien.
Zweet ie niet ergens, meurt die pijp niet naar benzine ( dat moet, met 1:13 .. die naft moet ergens heen gaan )
Vanaf dat punt kan je pas echt bepalen of het komt door -de beurt- of dat er iets anders niet helemaal lekker of
anders is geworden.

Maar spontaan naar de 1:13 ... dan moet dat ergens te zien of ruiken zijn.
 
Wat tankte je voorheen en wat tank je nu? Het verschil tussen bijvoorbeeld Shell vpower en de lokale onbemande brandstof'dump' kan veel uitmaken..
 
In vergelijking met andere sv650 is dit ook geen normaal verbruik, dat zou meer richting de 1 op 20 zijn. Suzuki SV650 MPG - Actual MPG from 291 Suzuki SV650 owners

Mijn dagelijkse ritjes zijn precies gelijk gebleven, er is ook al expres bij andere tankstations getankt om de benzine zelf uit te sluiten. De temperatuur was in december ook al wel vrij fris te noemen, kouder dan nu in ieder geval dus dat kan het ook niet zijn.

Er hangt zeker wel een benzinelucht rond de motor, maar ik vind elke motor wel naar benzine ruiken..

Ik zal in elk geval binnenkort even langs een andere dealer rijden, eens kijken wat het kost om hem te laten controleren. Kunnen ze ook direct het mengsel nakijken, dan weet ik met zekerheid dat het niet klopt. Omgeving Rotterdam nog dealers die men aanraad, en het mengsel kunnen controleren?
 
Laatst bewerkt:
5 uur om een lijn 6 uit elkaar te draaien vind ik wel lang hoor....of begin je te tellen als ie nog in de auto zit ?
een gemiddeld 8 cilindertje rammel ik in een klein uurtje uit elkaar als ie in de bok hangt..

Ach ik kan dat in een minuut of 5. Montage zou echter wat kunnen uitlopen. :)
 
Er hangt zeker wel een benzinelucht rond de motor, maar ik vind elke motor wel naar benzine ruiken..
Verdacht dus , maar als ik mijn motoren op de oprit uitzet en een beetje uit laat waaien en de garage induw dan ruik ik absoluut geen benzine lucht meer..... kan ook dat mijn reukvermogen niet goed is maar het belangrijkste is dat mijn vrouw ook niet klaagt....:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan