Tuono Bastards Deel 21

Een niet-aprilia specialist zal powercommander zeggen, misschien nog met een ander luchtfilter ofzo...Maar met een goede eprom kom je al een heel eind, en als je de dip helemaal wilt wegpoetsen blijft een 2-2 systeem of aangepaste collector toch de beste oplossing.

Het gaat in dit geval om een gen2 Tuono, uiterust met Akra en pipercross luchtfilter, de ecu staat al in mapping2 (volgens een Aprilia dealer)
uit de run blijkt dat hij in het gebied van +/- 3500 rpm tot 8000 rpm te arm staat, bij vollast draait ie iets te rijk.
In Mei breng ik hem weg, de bedoeling is dat hij eerst probeert de dip eruit te poetsen met de aanwezige software.
Dan blijven de kosten ook onder controle, om het onderste uit de kan te halen is een gehele flash noodzakelijk, van mij hoeft dat niet,
het ding gaat hard zat en heeft genoeg vermogen om een harde plasser op te wekken. :+
 
Vandaag even de dynamo van mijn Tuono v4 preventief los gehaald. Word op dit moment opnieuw gewikkeld bij Servio.
 

Bijlagen

  • IMG-20190404-WA0003.jpeg
    IMG-20190404-WA0003.jpeg
    126,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG-20190404-WA0005.jpeg
    IMG-20190404-WA0005.jpeg
    121,5 KB · Weergaven: 12
Ik lees veel mee op het Amerikaanse forum. En daar is het wel een probleem geweest incl een modificatie op het vliegwiel. Vooral met de 2012 t/m 2014 modellen was dat.
Hier in Europa weet ik het niet. Mijn fiets heeft nu 45000km gelopen, geen idee of dit nog de eerst dynamo is.

Maar wil komend jaar niet in Schotland stil komen te staan.
 
Het gaat in dit geval om een gen2 Tuono, uiterust met Akra en pipercross luchtfilter, de ecu staat al in mapping2 (volgens een Aprilia dealer)
uit de run blijkt dat hij in het gebied van +/- 3500 rpm tot 8000 rpm te arm staat, bij vollast draait ie iets te rijk.
In Mei breng ik hem weg, de bedoeling is dat hij eerst probeert de dip eruit te poetsen met de aanwezige software.
Dan blijven de kosten ook onder controle, om het onderste uit de kan te halen is een gehele flash noodzakelijk, van mij hoeft dat niet,
het ding gaat hard zat en heeft genoeg vermogen om een harde plasser op te wekken. :+

Met de collector modificatie is die dip er uit, portemonnee vriendelijke mod ook.
 
Met de collector modificatie is die dip er uit, portemonnee vriendelijke mod ook.

Daar heb ik nog niet van gelezen, wel bij de oer - Tuono.
Hoe het bij de OER zit weet ik niet, maar de bochten van de gen 2 komen onder het blok al samen.
In elkaar overgaan zeg maar, daarna gewoon weer naar links en rechts.
 
Daar heb ik nog niet van gelezen, wel bij de oer - Tuono.
Hoe het bij de OER zit weet ik niet, maar de bochten van de gen 2 komen onder het blok al samen.
In elkaar overgaan zeg maar, daarna gewoon weer naar links en rechts.
Helemaal over je gen2 heen gelezen, bedoelde de oer idd.
 
Even een vraag... zag via Aprilia riders op FB onderstaand bericht binnenkomen :
 

Bijlagen

  • F77EC56B-DDF9-4984-A744-69DBC8B19DFC.png
    F77EC56B-DDF9-4984-A744-69DBC8B19DFC.png
    74,4 KB · Weergaven: 23
  • 6306FF0B-5F29-4786-8692-93EA4D371C2E.png
    6306FF0B-5F29-4786-8692-93EA4D371C2E.png
    63,8 KB · Weergaven: 24
Ik zou ook wel graag led lampen voorin willen, als ik op de bovenstaande type led lamp zoek
(jhs headlight h7 s1 plus)
kom ik echter uit bij andere types...

Iemand hier al ervaringen mee opgedaan of een kooptip ? 🤗
 
Ik twijfel over de aanschaf van een tuono uit 2003.
De km. stand is 21.00o en de staat is op de foto onberispelijk. (Nine motors Hoogwoud)
Is er dit modellen jaar specifiek een ding om op te letten, lees over de stator?
ben zelf redelijk handig en doe vrijwel al het onderhoud zelf.
Wil hem gebruiken voor tourritjes en een lang weekend sauerland alles bij elkaar zo.n 6000 km per jaar.
Lees in veel forums dat het verbuik zeer hoog is? of dit waar is kan ik niet beoordelen.
Heb geen proefrit gemaakt aangezien ik in Rotterdam woon en voor een proefrit de afstand te groot is.
Kun je een beetje fatsoenlijk een afstand van 400 km op een dag rijksweg afleggen?


Kunnen jullie iets meer vertellen?
PS. er zit een garantie van 3 maanden op de motor
Bedankt alvast
 

Bijlagen

  • tuono 2003  21.000km.jpg
    tuono 2003 21.000km.jpg
    38,5 KB · Weergaven: 11
Ik twijfel over de aanschaf van een tuono uit 2003.
De km. stand is 21.00o en de staat is op de foto onberispelijk. (Nine motors Hoogwoud)
Is er dit modellen jaar specifiek een ding om op te letten, lees over de stator?
ben zelf redelijk handig en doe vrijwel al het onderhoud zelf.
Wil hem gebruiken voor tourritjes en een lang weekend sauerland alles bij elkaar zo.n 6000 km per jaar.
Lees in veel forums dat het verbuik zeer hoog is? of dit waar is kan ik niet beoordelen.
Heb geen proefrit gemaakt aangezien ik in Rotterdam woon en voor een proefrit de afstand te groot is.
Kun je een beetje fatsoenlijk een afstand van 400 km op een dag rijksweg afleggen?


Kunnen jullie iets meer vertellen?
PS. er zit een garantie van 3 maanden op de motor
Bedankt alvast

Aanbod genoeg in tuono's. Degene die jij laat zien ziet er op het oog prima uit, heb je een marktplaats linkje ofzo? De wielen zijn rood gespoten of gewisseld voor die van een later model, zijn origineel donkergrijs. De GPR demper die erop zit kan met (beide) db-killer(s) erin de motor wat afknijpen. Ook de linkpijp lijkt iets dun. Afijn, relatieve bijzaak. Bij het starten moet de motor vrijwel direct aanslaan zonder bijgeluiden. Een doorslaande startkoppeling is overduidelijk hoorbaar. Verder is de tuono in de regel een betrouwbare fiets. Persoonlijk zou ik een dikkere accu erin zetten als dat nog niet gedaan is, en de bruine/witte stekkers eruit halen. Verder onderdelen van het linksysteem controleren/smeren/vervangen, keertje CO/gaskleppen afstellen en genieten maar.
 
Staar je overigens niet blind op kilometerstand, daar geven die dingen niks om. Ik ken er meerdere met meer dan 100.000 zonder problemen, en m'n eigen staat op 95.000 zonder noemenswaardig gezeur.
 
Ik twijfel over de aanschaf van een tuono uit 2003.
De km. stand is 21.00o en de staat is op de foto onberispelijk. (Nine motors Hoogwoud)
Is er dit modellen jaar specifiek een ding om op te letten, lees over de stator?
ben zelf redelijk handig en doe vrijwel al het onderhoud zelf.
Wil hem gebruiken voor tourritjes en een lang weekend sauerland alles bij elkaar zo.n 6000 km per jaar.
Lees in veel forums dat het verbuik zeer hoog is? of dit waar is kan ik niet beoordelen.
Heb geen proefrit gemaakt aangezien ik in Rotterdam woon en voor een proefrit de afstand te groot is.
Kun je een beetje fatsoenlijk een afstand van 400 km op een dag rijksweg afleggen?


Kunnen jullie iets meer vertellen?
PS. er zit een garantie van 3 maanden op de motor
Bedankt alvast


Verbruik is redelijk hoog, zoals bij de meeste dikke v-twin motoren.
Met rustig rijgedrag kun je wel 1:15 halen, ga je hem gebruiken zoals bedoeld, dan ga je snel richting de 1:10.
400km rijksweg per dag is prima te doen qua zithouding, maar je zal minstens 1 keer moeten tanken tussendoor.
 
Thanks.
Er staan er genoeg en tanken is geen punt maar het moet niet overdreven worden.
Moet nu ook binnen 250 km tanken.
 
Thanks.
Er staan er genoeg en tanken is geen punt maar het moet niet overdreven worden.
Moet nu ook binnen 250 km tanken.

Reken maar op 150-185km per tankbeurt met een beetje spelen. Komt neer op ongeveer 1:10 - 1:12
Maar goed, wel veel fun voor terug O-)
 
Zojuist een led verlichtingsset besteld via een bedrijfje uit Spanje voor mijn Tuono ‘15.

Probleem bij de meeste led lampen is dat er te weinig ruimte aan de achterzijde vd lamp zit om het ‘lampenkapje’ er nog op te krijgen.

Dit bedrijfje heeft daarvoor 3D-geprinte kapjes ontwikkeld...

Led lamp zelf is 40watt en heeft 7500 lumens.
 

Bijlagen

  • 59640EA8-C40A-49D6-B476-8B34206237AD.jpeg
    59640EA8-C40A-49D6-B476-8B34206237AD.jpeg
    49,2 KB · Weergaven: 15
Ik zit met een schuin oog naar oer-Tuono's te kijken. Hier toevallig iemand die eventueel zijn exemplaar in de verkoop zou willen doen? Ik heb dan vooral interesse in een '04/'05 exemplaar in het rood of in het zwart :)
Maatje van me heeft zijn oer Factory te koop staan op marktplaats. Echt een super nette fiets waar nooit op bespaard is!
1386351
 
Maatje van me heeft zijn oer Factory te koop staan op marktplaats. Echt een super nette fiets waar nooit op bespaard is!
Bekijk bijlage 1386351
Die had ik al gezien ja :) Hij had daar al op gehint in een topic op het ARA-forum, dus ik had om destijds al om wat meer info gevraagd. Nu inderdaad ook op MP. Lang verhaal kort; ik weet dat het een gave fiets is en hij heeft de juiste dingen er aan laten doen, maar dan nog vind ik dit te duur. Ik ken de meerwaarde van de Factory - zelf ook eentje gehad - maar er zijn grenzen ;)
 
Zojuist een led verlichtingsset besteld via een bedrijfje uit Spanje voor mijn Tuono ‘15.

Probleem bij de meeste led lampen is dat er te weinig ruimte aan de achterzijde vd lamp zit om het ‘lampenkapje’ er nog op te krijgen.

Dit bedrijfje heeft daarvoor 3D-geprinte kapjes ontwikkeld...

Led lamp zelf is 40watt en heeft 7500 lumens.


Toevallig gisteren een H7 set (krijgertje van maatje) gemonteerd, geen problemen met de kapjes gehad want flexibele "koeling". Wél ontdekt dat stekker omdraaien (+ en - is belangrijk) het verschil uitmaakt tussen wel of geen licht. B|

6000 lm volgens doosje, verschil is iig goed te zien.
Leds geplaatst.jpeg
 
Waarschijnlijk komt mijn vraag ééns in de zoveel tijd weer op, maar toch wil ik jullie mening vragen. Welke band is momenteel (2019) een uitstekende keuze voor de Tuono v-twin? Speerpunten voor mij zijn grip en lekker makkelijk stuurgedrag op droog asfalt, maar ook op nat. Levensduur boeit mij minder, al zou ik het wel fijn vinden als de achterband +/- 5000km z'n werk blijft doen.

Vroeger reed ik altijd op Michelin Pilot Power 2CT. Ik zie dat die banden nog steeds nieuw te krijgen zijn, maar ik mag toch hopen dat de ontwikkeling sinds die introductie - 10 jaar geleden ofzo? - niet heeft stil gestaan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan