Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Je hebt geen forfaitaire bijtelling zoals bij een lease auto. Je hebt als je prive km’s wel een bijtelling. Deze bijtelling is een berekening waar je alle gereden km’s neemt. De kosten van de motor zoals boven beschreven omrekent naar een km prijs. Die km prijs vermenigvuldig je met het aantal privé km en daar heb je je bijtelling.

Vermelden waard dat de bewijslast voor de prive kilometers van een motor bij de Belastingdienst ligt en niet zoals bij lease auto's bij de berijder.

De prive KM's tellen overigens ook mee in de berekening van HV. Zo staat het er ook, maar daar lezen sommigen nog wel eens overheen en kan zomaar een hoop schelen op het totaalplaatje :)
 
Dat MotoPort verhaal kende ik al in grote lijnen. Die KIA is wel Interessant. Ik had begrepen dat dat niet voor auto's geldt, maar kennelijk wel voor motoren. Alleen de details over BPM staan dan weer niet in het stuk. Net als kleding.
Ook zo'n creatieve vraag: als ik de motor privé blijf houden mag ik dan de motor kleding wel zakelijk kopen en naar rato verrekenen?
Volgens mij als je de motor privé houdt, betaal je jezelf 0,19 per kilometer. Voor zover ik weet wordt je daarvan geacht alle kosten te dragen, ook kleding. Op de privémotor Kun je dan geen kleding zakelijk aanschaffen. Immers, je hebt geen zakelijke kleding nodig als je geen zakelijke motor hebt. Alleen de betaalde btw Kun je weer wel naar rato doen volgens mij.
 
Dan moet ik die wel hebben. Als het aan mij lag was die er ook. Helaas heb ik niet de ruimte voor een tweede motor.

Lease is voor mij geen optie. Dat is een mooi woord voor huren en ik wil dat, zeker in deze fase van mijn bedrijf, niet hebben. Als er met mij iets gebeurt waardoor ik even niet kan werken heeft een langdurig huurcontract flinke gevolgen.
 
Dan moet ik die wel hebben. Als het aan mij lag was die er ook. Helaas heb ik niet de ruimte voor een tweede motor.

Lease is voor mij geen optie. Dat is een mooi woord voor huren en ik wil dat, zeker in deze fase van mijn bedrijf, niet hebben. Als er met mij iets gebeurt waardoor ik even niet kan werken heeft een langdurig huurcontract flinke gevolgen.
Ik mag toch hopen dat je een AOV hebt? En dat maandbedrag van € 140 valt best mee.

Wat ik doe is elke 1,5-2 jaar een nieuwe motor. De inruilmotor is dan nog “jong” met een lage km-stand. Deze is door de dealer als premium occasion te verkopen. Is daarnaast ook nog een zgn. BTW motor dus voor ondernemer die niet nieuw wil rijden maar recent tweedehands interessant.

Zo heb ik al mijn zakelijke motoren gereden. En ondertussen mijn maandbedrag in de loop van de tijd kunnen verlagen door goed in te ruilen en ook mijn slotsom naar beneden gekregen. En elke twee jaar een nieuwe motor.
Volgens mij als je de motor privé houdt, betaal je jezelf 0,19 per kilometer. Voor zover ik weet wordt je daarvan geacht alle kosten te dragen, ook kleding. Op de privémotor Kun je dan geen kleding zakelijk aanschaffen. Immers, je hebt geen zakelijke kleding nodig als je geen zakelijke motor hebt. Alleen de betaalde btw Kun je weer wel naar rato doen volgens mij.
Bij een privé motor zijn alle kosten privé en niet ten laste van de zaak te brengen. Je kan privé een km declaratie indienen bij je zaak voor € 0,19 per km belastingvrij. Wanneer je veel zakelijke km’s maakt is dat geen handige constructie. Tenminste niet voor mij want voor € 0,19 per km kom ik niet uit qua kosten met een privé motor.

Andersom, motor op de zaak en ook privé gebruik is financieel gezien handiger. Let op. Het blijft geld kosten. Echter bij een motor op de zaak is alles aangaande de motor 21% minder duur ;)
 
Wat ligt er achter op?
Ik zou zelfde type leggen,
Als je een ander merk/type wil leggen zou ik dat doen als ze beide aan vervanging toe zijn.

Hou er rekening mee dat BMW op het conformiteitsattest eist dat banden voor en achter van hetzelfde merk dienen te zijn. In onze versie is dat 9.1 (opmerkingen) In Duitsland en de verzekeringen zouden hier lastig over durven doen.

Bij een privé motor zijn alle kosten privé en niet ten laste van de zaak te brengen. Je kan privé een km declaratie indienen bij je zaak voor € 0,19 per km belastingvrij. Wanneer je veel zakelijke km’s maakt is dat geen handige constructie. Tenminste niet voor mij want voor € 0,19 per km kom ik niet uit qua kosten met een privé motor.
Even de ogen uitsteken hier. Ik verwonderde me dat het in NL €0,19/km is. In België is 0.15 fiscaal aftrekbaar, maar als onkostenvergoeding voor gereden kilometers mogen bedrijven tot €0.3573/km gaan, belastingvrij voor de ontvanger.
 
ik heb mijn GS ook 'op de zaak'. was gewoon een marge motor uit 2008. Nadeel is dat je hierop natuurlijk geen btw kan terugvragen. Voordeel is lagere aanschafkosten. Verder kan ik zelf makkelijk het onderhoud doen wat een aanzienlijke besparing is ten opzichte van wanneer je elke 10k naar de dealer gaat.
 
Ja ik heb een AOV. Maar daarmee verzeker je een bepaald inkomen. Daar zit altijd een beperking in. Ik heb gekozen voor een bedrag waar ik goed van kan leven maar hou daarbij wel rekening met andere extra te verwachten kosten. Volledig inkomen verzekeren is een erg dure grap.
Een jonge tweedehands is interessant maar die zijn er in de 1250 nog niet echt.
Aangezien ik graag allerlei extra's aan mijn fiets wil toevoegen is eigendom handiger dan huur.
 
Zit er geen sleutel bij een 1200 GS LC voor de olievuldop? Die met de 3 kanten? Onder het zadel zitten netjes conform het plaatje aangeeft, 2 steeksleutels en een torx, maar juist om olie bij te vullen is er niet bij? Of is die ergens anders nog verstopt? Dan wel op een goede plek..:?
 
Zit dat niet in de achterkant van de schroevendraaier?

edit: het zit in de voorzijde van het handvat. De stift haal je eruit en steek je van opzij in het handvat.

schroevendraaier.JPG
 
Laatst bewerkt:
Heb je de stift al van opzij in het handvat gestoken om meer kracht te kunnen zetten? Anders eerst warm rijden, motorblok zet uit, dop minder > makkelijker losdraaien.
 
Ik heb de groene R850R verkocht en deze R850r gekocht

zou deze plaat in de opening topic mogen ?

1385112


waarom heb ik een R gekocht en geen GS ,, heel simpel , wilde graag een 850 ,, er zijn maar beperkt 850's helemaal als GS.
nou liep ik tegen deze aan , is in absolute nieuw staat , met slechts 67 K km op de klok voor dit bedrag waar je alleen 1150 GS kan krijgen met meer dan een ton en een zeer zichtbaar leven achter de rug.
 
ja ruim 4 jaar, is het laatste 850 model , en dik 30 K km minder op de klok, ding is echt als nieuw , buitenkansje , helemaal voor die prijs .
 
Het mag gezegd worden, zelden heb ik een motor van 16 jaar oud in zo'n mooie staat gezien... :t

En dan ook nog eens 67000km op de klok... (ja, ik heb voor een keer wat langer naar een filmpje van jou gekeken)
 
een R is toch wat scherper dan een GS , door het kleinere voorwiel en langer zwaarte punt en iets lichter


thx
 
een R is toch wat scherper dan een GS , door het kleinere voorwiel en langer zwaarte punt en iets lichter


thx
of hij scherper stuurt dan een GS valt nog te bezien, omdat de GS al jaaaren dé referentie is in zijn categorie...

voor de rest: proficiat, prima nette fiets, ik denk niet dat hij ook maar één keer pekel gezien heeft. (wat bij mijn oude GS12 wel anders was...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan