Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Goedemiddag, ik heb een tdm 850 aangeschaft voor de hobby. Gisteren een stuk gereden en viel 2x onderweg uit, alsof de accu leeg is. Zwak licht, startmotor wil niet meer rond. Toen ik op de anwb stond te wachten probeerde ik nog eens te starten na een minuut of 10, en voila hij deed het weer. Net voordat ik thuis was viel hij weer uit. Ik heb de spanning gemeten, 11,2V. Aan de lader gelegd en vanochtend was het starten en lopen. Spanning nu op 12,6v. Ik heb de spanning tijdens stationair ook gemeten, deze bleef op 12,6 staan. Als ik de verlichting erbij aan doe, zakt het een 0,5v. Spanningsregelaar of dynamo zou ik nu zeggen. Echter startte ik daarna nog een keer, en meette nu met draaiende motor ca. 14,4v.. En nu weet ik het ff niet meer, jullie..?
 
Hoi,
Ik ben misschien van plan om een tdm850 uit 1997 aan te schaffen. Nu heb ik gehoord dat olieverbruik bij een tdm een kwaal is. De eigenaar geeft aan dat zijn tdm geen olie verbruikt.
Wat olieverbruik is op zich geen probleem maar wat is acceptabel voor een tdm en waardoor wordt het vermeende olieverbruik veroorzaakt?

Gr, Hans
 
Hallo Hans,

Ik zou het geen kwaal willen noemen. Het hoort er gewoon bij, zeker nu veel TDM's hoge kilometerstanden bereiken. Sterker nog, probeer er maar eens 1 met een lage kilometerstand te vinden! En dat heeft een reden: dit zijn hele goede blokken. Mijn TDM uit '98 heeft slechts 25.000km gelopen, en verbruikt ongeveer een halve liter olie per 2500km. (Dat is minder dan mijn Mazda 6). De meeste eigenaren doen er niks aan zolang het verbruik onder de 1l /1000km blijft. Er is iets aan te doen door een blokrevisie met nieuwe zuigerveren, cilinder honen, nieuwe olieschraapveer en verse klepseals. Het verbruik daalt dan naar 1L/6000-8000km.

Helaas is het bij de koop van een motor vrijwel niet te controleren. Ruik goed aan de uitlaatgassen, en let op een blauwe walm.
 
Goeiedag dames en heren, mag ik me bij jullie aansluiten?

Afgelopen zaterdag mijn Honda CB-1 (eerste motor) ingeruild voor een TDM. Wat een karakter, wat een power, wat een plezier! Van tevoren was ik bang dat de TDM in vergelijking met de smurf niet sportief genoeg zou zijn, gelukkig ben ik uit die droom geholpen. Wat een heerlijk sportief te rijden topmotor dit. De zithouding is echt superfijn en ik heb nu de ruimte om me een beetje rond te bewegen op de motor. Daarnaast heeft het blok veel meer karakter en trekkracht, echt top.

Merk wel dat hij veel meer rammelt. Het motorblok heeft een lichte fluit bij lage toeren en ik hoor soms dingen klapperen, geen idee of dit hoort of niet. Als er een keer een TDM rit wordt georganiseerd ga ik sowieso mee en dan hoop ik dat een ervaren eigenaar hier zijn licht op kan laten schijnen.

Daarnaast merk ik dat de motor stottert bij half gas / maintenance gas tussen 3.000 en 5.000 toeren. Bij volgas en hogere of lagere toeren merk ik niks. Kunnen jullie mij helpen? Ik wil graag (in volgorde van waarschijnlijk naar onwaarschijnlijk of makkelijk naar moeilijk) een lijstje met zaken die ik na moet lopen / trouble shooten om dit probleem te verhelpen. Het is nl. vrij irritant tijdens het cruisen.

Ook hoop ik dat iemand hier valbeugels te koop heeft, ik houd me aanbevolen!

Als laatste ben ik benieuwd of de dashboard lampjes T10 of T5 zijn. Er zijn er een aantal doorgebrand en ik wil iets helderder licht.

Oh ja, in mijn enthousiasme is de motor (op zaterdag aangeschaft) op zondag €203 duurder geworden..

En natuurlijk nog even een fototje van mijn trots!

IMG-20190223-WA0004.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast merk ik dat de motor stottert bij half gas / maintenance gas tussen 3.000 en 5.000 toeren. Bij volgas en hogere of lagere toeren merk ik niks. Kunnen jullie mij helpen? Ik wil graag (in volgorde van waarschijnlijk naar onwaarschijnlijk of makkelijk naar moeilijk) een lijstje met zaken die ik na moet lopen / trouble shooten om dit probleem te verhelpen. Het is nl. vrij irritant tijdens het cruisen.

Vrijwel zeker versleten gasbuizen in combinatie met niet goed synchroon afgesteld staan.
 
Mogelijk staan de mengselschroeven niet goed van de carburateurs. Deze hebben invloed op het rijden bij deze toerentallen.
 

Bijlagen

  • 20190224_155258.jpg
    20190224_155258.jpg
    184,6 KB · Weergaven: 14
Goedemiddag,

Sinds gisteren ben ik ook lid geworden van dit forum en wil mezelf en mijn TDM900 van 2002 hier even voorstellen.
Wat een heerlijke motor is dit, geweldig sturen en met de Bos dempers een heerlijke zware roffel.
Verder voorzien van RVS remleidingen, belly pan , Wheel striping , gouden ketting en top koffer ( niet moeders mooiste maar wel verdomd handig)
Gebruik mijn schoonheid voor woon werk verkeer voornamelijk maar gaat nu voorlopig lekker op stal.
Kilometer stand is nu bijna 42.000 km en wordt dus tijd voor kleppenstellen.

Nu is dat best een dure reparatie dus ik hoop dat iemand hier ervaring ermee heeft en mij tegen een vergoeding zou willen helpen of misschien een redelijk betaalbaar adres heeft.

Ook zag ik regelmatig vragen over een ander ruitje, ik heb zelf de MRA Race uitvoering light smoke ( Bike Design) en kan ik iedereen aanbevelen.



Bekijk bijlage 1337843

Mooi ding, toevallig ook net deze Bos dempers binnen met kathalisators eraan dan maar daar ben ik blij mee gezien dat meestal beter overeenkomt met de standaard mapping. Heb je een foto van de voorkant misschien voor dat ruitje te kunnen bekijken?
 
Mijn TDM is ook weer terug, volledig gereviseerde carbs, remklauwen etc etc. Ik ben bezig om hem helemaal zwart en netjes te maken aangezien ik niet aan het goud-zwart kan wennen.
 

Bijlagen

  • 7a89292f-3a78-4879-9edd-40589208f741.jpeg
    7a89292f-3a78-4879-9edd-40589208f741.jpeg
    320,4 KB · Weergaven: 10
  • TDM zwart.jpeg
    TDM zwart.jpeg
    242,4 KB · Weergaven: 16
Mooi ding, toevallig ook net deze Bos dempers binnen met kathalisators eraan dan maar daar ben ik blij mee gezien dat meestal beter overeenkomt met de standaard mapping. Heb je een foto van de voorkant misschien voor dat ruitje te kunnen bekijken?
 

Bijlagen

  • 20180713_193709.jpg
    20180713_193709.jpg
    221,5 KB · Weergaven: 10
Ook maar even aanmelden op de TDM afdeling.
Deze week de nieuwe kentekenplaat opgehaald voor mijn TDM900. Opgehaald uit Duitsland, en voorzien van allerlei extra`s. Vandaag de 1ste kilometers gereden. Ik denk dat we wel vriendjes gaan worden :) Heb hiervoor een Pan European gehad, met de TDM scheelt het toch bijna 100 kg. Naast mijn TDM heb ik ook nog een CX650E met een EZS-aanhanger voor de CX treffens en het `rondje om huis`.
Groeten Jakob
3.jpg
4.jpg
 
Vrijwel zeker versleten gasbuizen in combinatie met niet goed synchroon afgesteld staan.

Hoi Prop-er,

Ben eens verder gaan lezen. 'Het internet' is van mening dat de snel slijtende gasbuizen voornamelijk een probleem zijn bij de BDST38 carburateurs op de TDM t/m 98. Vanaf 98 t/m 2001 heeft Yamaha gebruik gemaakt van de BDSR38 carburateurs, waarbij ik bijna niets kan vinden over slechte gasbuizen. Factory Pro staat bekend om hun vernikkelde gasbuizen waarmee het probleem definitief opgelost wordt, maar zij leveren ook alleen vernikkelde gasbuizen voor de BDST38 carburateurs.

In een post op carpe-tdm wordt zelfs gezegd dat deze onderdelen helemaal niet te vervangen zijn op de BDSR38: How to replace the emulsion tubes on a Mk1 - Page 2 - Engine, Fluids & Exhausts

Komt dit je bekend voor? Zo ja, wat zou het probleem nog meer kunnen zijn?

Hieronder als voorbeeld een screenshot van de BDST38 vs de BDSR38 carbs, ze zijn echt anders.
 

Bijlagen

  • carbs.JPG
    carbs.JPG
    62,1 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
.
 

Bijlagen

  • BDST38.JPG
    BDST38.JPG
    49,9 KB · Weergaven: 4
  • BDSR38.JPG
    BDSR38.JPG
    43,1 KB · Weergaven: 3
  • 1553385458953.png
    1553385458953.png
    10,6 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Ja, vanaf '99 andere carbs.

De Duitsers hebben daar het prachtige woord "Konstantfahrruckeln" voor bedacht.

Mijn TDM had daar behoorlijk last van, maar na grondig reinigen en synchroon afstellen van de carburateurs, waarbij ik ook gelijk alle pakkingen, naalden en gasbuizen verving, en een half flesje injectiereiniger toegevoegd vòòr het tanken, en de motor loopt weer zoals het hoort.

Dat flesje injectiereiniger kun je gewoon eens proberen.
 
Kak, ik heb dus een TDM van 2001. Het vervangen van de gasbuizen klinkt een stuk makkelijker dan alles wat je opnoemt. Een vriend van mij heeft gelukkig een carb sync. Binnenkort de boel maar eens loshalen, doorprikken, synchroniseren en injectie reiniger erdoor, kijken of het werkt.
 
Nu heb ik een 900 uit 2006 en de laatste tijd ook last van onrustig lopen van de motor. Af en toe bij het stoplicht slaat hij me zelfs af als ik op wil trekken en springt dan in eerste instantie ook moeilijk aan. Ik heb eens ergens gelezen dat de injectie ook geregeld gesynchroniseerd moet worden, is dat zo? En zo ja, is dit een eenvoudig karweitje voor een motorzaak (bedoel tussen de regels door, ''kost dit niet al teveel?" ;))
Het afdoppen van het slangetje onder de tank is al jaren terug door mij gedaan en de CO2 waardes zijn ook aangepast in het dashboard. Tevens heb ik al een hele tijd Iridium bougies. De motor heeft inmiddels 56000 gelopen. Ik ken het wat bokkerig lopen van de TDM's, maar het lijkt erger te worden bij de mijne.
 
Nu heb ik een 900 uit 2006 en de laatste tijd ook last van onrustig lopen van de motor. Af en toe bij het stoplicht slaat hij me zelfs af als ik op wil trekken en springt dan in eerste instantie ook moeilijk aan. Ik heb eens ergens gelezen dat de injectie ook geregeld gesynchroniseerd moet worden, is dat zo? En zo ja, is dit een eenvoudig karweitje voor een motorzaak (bedoel tussen de regels door, ''kost dit niet al teveel?" ;))
Het afdoppen van het slangetje onder de tank is al jaren terug door mij gedaan en de CO2 waardes zijn ook aangepast in het dashboard. Tevens heb ik al een hele tijd Iridium bougies. De motor heeft inmiddels 56000 gelopen. Ik ken het wat bokkerig lopen van de TDM's, maar het lijkt erger te worden bij de mijne.
Nu heb ik al een tijdje geen TDM meer, maar bij die van mij is dat meermaals voorgekomen, en dat bleek te komen door de koudstart die bleef hangen. Bekend probleempje bij de 900.
 
Nu heb ik al een tijdje geen TDM meer, maar bij die van mij is dat meermaals voorgekomen, en dat bleek te komen door de koudstart die bleef hangen. Bekend probleempje bij de 900.
Oh, oke. Nooit van gehoord. Maar wat is er aan te doen dan?
 
Oh, oke. Nooit van gehoord. Maar wat is er aan te doen dan?

Euh... da's lastig uit te leggen vanachter het toetsenbord. En ook het feit dat ik alweer even geen TDM meer heb helpt ook niet, maar volgens mij kun je vanaf de linkerkant onder de tank het schuifje zien op het gasklephuis. Tank omhoog geeft beter zicht en ruimte om wat te doen. Voorzichtig met een beetje wd40 losmaken heeft bij de mijne altijd geholpen.
Wellicht valt er met Google meer info boven water te halen of kan iemand hier het beter uitleggen dan ik.
 
Jaarlijks of elke 10.000 km. Staat gewoon in het werkplaatsboek. Op pagina 3-15 staat de procedure uitgelegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan