Ketting tandwiel achter los?

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.668
1.703
Zuid-Holland
Goedemiddag dames en heren,

Mijn motor maakt soms gekke geluiden bij laagtoerig in z'n 2 rijden. Daarnaast voel ik soms iets in de aandrijving. Dus de boel losgehaald en gaan kijken. In het filmpje is te zien dat de ketting niet recht loopt. Ook te zien dat ik het kettingwiel kan bewegen ten opzichte van het wiel.


Ik ga de boel verder lostrekken. Nog tips of oordelen over de oorzaak?

P.s. net gekocht, nu zo'n 1000km mee gereden.
 
Dit gebeurt er als de ketting van een tdm te strak wordt afgesteld. Bij de meeste motorfietsen is de speling zo'n 3 cm. Bij de tdm ca 6 cm.
Check even het onderhoudsboekje of de weg voor de exacte waarde.
 
De overige lagers in het achterwiel (links, midden, rechts) voelen nog geheel gladjes en gangbaar. Seals zien er nog goed uit. Ik vermoed dat de ketting te strak gespannen was en de kettingdragerlager gewoon finaal gesloopt heeft. Ga nu de vooras eens loshalen en de lagers rustig rond draaien. Mocht ik daar nog een stroeve lager tegenkomen kan ik alles in 1x bestellen op Wemoto.

Aangezien de ketting (en de rest) best wat te verduren hebben gehad ( zo ziet het er tenminste uit),lijkt het me geen overbodige luxe alle lagers te vervangen.Mocht je de ketting gaan vervangen,koop dan een kettingset (dus met tandwielen),dan kun je weer een tijdje vooruit.
 
Ik heb nog nooit een wiellager hoeven vervangen in meer dan 600.000 kilometer.O-)
Ik heb iemand tegen gekomen die 240k kilometers deed met een distributieriem...
Ook vulde hij de olie altijd bij ipv te vervangen. (Enkel de eerste 2 onderhouden heeft hij correct uitgevoerd omdat de auto nog in garantie was).
Dus de "olie" was al bijna 200k km oud...
Hij vroeg ook ooit eens waarom ik een groot onderhoud liet uitvoeren op mijn wagen. (Deed hij niet)
 
Laatst bewerkt:
Ik hem iemand tegen gekomen die 240k kilometers deed met een distributieriem...
Ook vulde hij de olie altijd bij ipv te vervangen. (Enkel de eerste 2 onderhouden heeft hij correct uitgevoerd omdat de auto nog in garantie was).
Dus de "olie" was al bijna 200k km oud...
Hij vroeg ook ooit eens waarom ik een groot onderhoud liet uitvoeren op mijn wagen. (Deed hij niet)
En wie had er gelijk?
 
We zijn nu op pagina 4, en nog niemand heeft genoemd dat het om een kettingwiel gaat i.p.v. een tandwiel?
MF gaat echt hard achteruit......
1379841
 
Met die gegevens kom ik o.a. 63/22/C3 SKF tegen. Die lager is ook open en moet dus ook gesmeerd worden. Bestaat deze lager wil in onderhoudsvriendelijkere variant?

Sorry voor al de vragen jongens, nog nooit met lagers lopen emmeren.
ik ga met stukke lagers naar de lokale lager/keeringenboer en bieden me doorgaans gesloten exemplaten aan voor een fractie van de prijs van merkdealermotorzaakdinges..Wel gewoon SKF of NSK.. Of ga anders eens buurten bij eem mechanisatiebedrijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan