Suzuki SV1000 (rookt)

Le Mans 24

Rookie
19 mrt 2019
2
0
Hallo,

Ik ben een trotse bezitter van een Suzuki SV1000 uit 2005. De motor heeft inmiddels 37.000 gelopen en loopt goed.
Mijn motormaatjes klagen erover dat je de motor wel erg ruikt als je erachter rijdt en hij lijkt ook wat te roken.

Qua onderhoud heb ik tot nu toe alles zelf gedaan en moet eerlijk erkennen dat ik de kleppen al enige tijd niet heb gecontroleerd. Ook verbrandt de motor wat na in de (sport) uitlaat waardoor hij van tijd tot tijd wat pruttelt en knalt, zelf vindt ik dit wel bij de charme van een V-twin passen maar hoort misschien niet. Voor de rest is de motor netjes onderhouden en is olie ect. nieuw. Mijn vraag aan dit forum is of iemand mij kan adviseren wat hier eventueel mis kan zijn, gezien de leeftijd lijkt mij enig olieverbruik op zijn plaats (circa 1ltr op 1500km).

Misschien heeft iemand tips wat te doen, zit zelf te denken aan:
- Kleppen controleren en stellen indien nodig
- Motor wegbrengen naar dealer voor controle
- Misschien is motor te rijk afgesteld waardoor hij rookt

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.
Bij voorbaat dank voor jullie tips en een goed motorseizoen gewenst!

Met vriendelijke groet,
Jeroen
 
De uitlaatpakking ter hoogte van de achterbrug is misschien stuk, dat zorgt bij TL's voor ploffen. Zit tussen het eerste kronkeltje en de rest van de uitlaat.
 
Mijn ZX6R uit 99 heeft inmiddels 85K gelopen en heeft een olieverbruik van ca. 1L op 3500Km. 1:1500 is wat mij betreft tamelijk hoog en zal zeker merkbaar zijn.
Olieverbruik zal idd slijtage zijn. Immers olieverbruik op een andere wijze zal ergens een "zichtbare" lekkage moeten geven.
 
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Jullie hebben gelijk 1 op 1500 is te fors en kan motorslijtage betekenen.
Ik zal bij een Suzuki dealer eens navraag gaan doen wat hieraan te doen is.

Verder zal ik de uitlaat pakkingen vervangen, dit is een kleine moeite met misschien wel gunstig resultaat.
Iemand tips betreffende motorzaak voor onderhoud aan blok? Ik woon in omgeving Leiden.

Mvgr,
Jeroen
 
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Jullie hebben gelijk 1 op 1500 is te fors en kan motorslijtage betekenen.
Ik zal bij een Suzuki dealer eens navraag gaan doen wat hieraan te doen is.

Verder zal ik de uitlaat pakkingen vervangen, dit is een kleine moeite met misschien wel gunstig resultaat.
Iemand tips betreffende motorzaak voor onderhoud aan blok? Ik woon in omgeving Leiden.

Mvgr,
Jeroen

Ik heb zelf de KLV 1000 uit 2005, deze heeft meende ik hetzelfde blok.
Die van mij rookt ook iets als je het gas vol los trekt. De achterste cilinder iets meer (ik gok omdat deze wat warmer wordt?).
Mijn olieverbruik is ongeveer 1 liter op 6000 kilometer en het blok heeft 104.000 kilometer gelopen.
Ik gebruik zelf Motul 15w50 ipv de voorgeschreven 10w40 omdat die iets dikker is.

Ik zie niet in wat de uitlaatpakkingen met jouw probleem te maken hebben, als deze niet dicht zijn dan had je het wel gehoord denk ik.
Vaak als de motor olie verbruikt zijn het de veren of de klepsteelrubbers.
Er zijn wat discutabele producten op de markt om deze oorzaken aan te pakken. Ik heb hier zelf echter geen ervaring mee en geloof eigenlijk ook niet zo in dit soort "wondermiddelen"
 
olie verbruik kan volgens mij op 3 manieren gebeuren:

- via de schraapveren langs de zuigers - te controleren met compressietest
- via de klepsteelgeleiders - ook met een compressietest te controleren
- via de airbox waar de carter ventilatie in uitkomt, makkelijk te zien aan de vette bende in de airbox,

1:1500 lijkt mij teveel voor een motor met deze kilometerstand, leeftijd maakt niks uit.
 
1 op 1500 is vrij hoog maar nog niet onacceptabel hoog,wil je er wat aan doen dan zal er naar gekeken moeten worden.
Met een beetje geluk is alleen de klepseals vervangen nodig en anders zal er naar andere slijtage gekeken moeten worden,
dat kan inhouden dat ook de zuigers en/of veren vervangen moeten worden.Moet je dat allemaal laten doen zullen de
kosten vrij hoog zijn.
Ik weet niet wat voor merk en soort olie er nu in zit,maar soms kan overstappen naar een ander merk of soort olie ook nog aardig wat schelen.
 
Stoppen met roken?
 

Bijlagen

  • roken.JPG
    roken.JPG
    11 KB · Weergaven: 6
Wanneer heb je voor het laatst olie gewisseld? Moet bij een SV1000 elke 6000KM. In de tijd dat ik zo'n ding reed merkte ik dat het olieverbruik wat omhoog ging wanneer die 6000km waren overschreden. Na een olie wissel was het verbruik normaal / minimaal.

Betreft kleppen stellen, volgens mij moest dat iedere 24d km. Bij 36d km heb ik het voor het eerst gecontroleerd en bij iets meer dan 50d km was kleppen stellen pas noodzakelijk. Goed, de ene motor is niet de andere, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat daar het probleem zit. Overigens zie ik niet in hoe niet gestelde kleppen een hoger olieverbruik kan veroorzaken.
 
olie verbruik kan volgens mij op 3 manieren gebeuren:

- via de schraapveren langs de zuigers - te controleren met compressietest
- via de klepsteelgeleiders - ook met een compressietest te controleren
- via de airbox waar de carter ventilatie in uitkomt, makkelijk te zien aan de vette bende in de airbox,

1:1500 lijkt mij teveel voor een motor met deze kilometerstand, leeftijd maakt niks uit.

Olieverbruik via de klepgeleiders controleren met een compressietest,die moet je me toch even uitleggen.:Y
 
Bij mijn vorige motor, een sv650s begon ook ergens rond de 40k km meer olie te verbruiken. Ik heb toen het pair systeem direct bij de cylinder afgeblokt ( was daar voor met een buisje aan elkaar gekoppeld ) en heb ook bij een automatrialen zaak een fles injectie reiniger gehaald en in de tank gekieperd. Ik weet niet welke van de beide de doorslag gaf maar daarna ging het olie verbruik weer na een niveau dat ik gewend was.
 
olie verbruik kan volgens mij op 3 manieren gebeuren:

- via de schraapveren langs de zuigers - te controleren met compressietest
- via de klepsteelgeleiders - ook met een compressietest te controleren
- via de airbox waar de carter ventilatie in uitkomt, makkelijk te zien aan de vette bende in de airbox,

yep, die 2de, daar ben ik ook benieuwd naar :')
en de 3rde : vervang jij dan gewoon de carterventilatie ? lost dat iets op ? is eigenlijk kwasi hetzelfde als de eerste, tenzij je je niet af vraagt waarom de olie via de carterventilatie weg wil.
 
:^
Voor het achterhalen van de oorzaak van olieverbruik is een compressietest vrij nutteloos. Ik heb het idee gezien de beschrijving dat iemand het achterhalen van de reden van compressieverlies verwart met zoeken naar redenen voor olieverbruik.

Wat ik me wel afvraag is waar TS zijn 1 op 1500 olieverbruik op baseert: de oude olie (omdat hij stelt dat er nu nieuwe olie in zit en veel olie dunner en vluchtiger wordt als hij oud wordt) of op "nieuwe"olie (die dan dus minstens 1500 km oud is) die bij voorbeeld gewisseld is vlak voor een paar maanden stilstand/winterstop en daardoor vocht is gaan bevatten dat er bij de eerste lange rit weer wordt uitgestookt(en dan gewoonlijk ook de nodige oliespetters via de carterventilatie het strijdtoneel doet verlaten). Beide situaties kunnen een vertekend beeld geven en de laatste lijkt me gezien de leeftijd icm de kilometerstand (gemiddeld zo'n 2000 km per jaar) sowieso helemaal niet zo onwaarschijnlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan