Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.071
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik ben voor mijn honda cbr600 f op zoek naar een nieuw setje banden. Na heel wat pagina's in dit topic te hebben gelezen, denk ik dat ik voor de conti road attack III ga kiezen. Nu heb ik gelezen dat een type band ook bij je motor moet passen, dus ik zou erg blij zijn met wat feedback over mijn bandenkeuze i.c.m. mijn motor..wie o wie?
Ik had Contimotion, die waren mij sportief genoeg en gaan langer mee/goedkoper schat ik. Of ga je ieder weekend naar de Eifel als supersportieve voorrijder? ;)
 
Welk jaar 600f en welke bandenmaat? Road Attack 3 is een erg vlot sturende band, als je motor nerveus is zou een wat stabielere band kunnen kiezen.

Hoi, bedankt voor je reactie & hulp.
Mijn cbr is van 1997. Voorband: 120/60/17 en achterband: 160/60/17.
Kan je me uitleggen wat je precies bedoeld met "vlot sturen" in combi met een nerveuze motor? Kan je mij ook uitleggen welke eigenschappen in die banden daarvoor zorgen?
 
Ik had Contimotion, die waren mij sportief genoeg en gaan langer mee/goedkoper schat ik. Of ga je ieder weekend naar de Eifel als supersportieve voorrijder? ;)

Mijn cbr is mijn 2de motor voor erbij. Deze gebruik ik voornamelijk voor korte ritten en in de koudere maanden, maar ik wil hem ook in de zomer gewoon mee kunnen nemen.
Vakantie's zal ik er niet mee gaan rijden, af en toe een dagje weg wel.

Ik kom bij deze banden uit door reacties van andere mensen in dit topic, die zeggen dat hij goede grip heeft in kou en regen en een korte opwarmtijd heeft..die punten spraken mij aan.
Dit is mijn eerste keer dat ik banden uit zoek, dus tips zijn welkom!
 
Hoi, bedankt voor je reactie & hulp.
Mijn cbr is van 1997. Voorband: 120/60/17 en achterband: 160/60/17.
Kan je me uitleggen wat je precies bedoeld met "vlot sturen" in combi met een nerveuze motor? Kan je mij ook uitleggen welke eigenschappen in die banden daarvoor zorgen?

Het stuurkarakter van de band wordt bepaald door de karkasopbouw en vorm van de band. Dat is bij de RA3 allemaal gericht op licht sturen, terwijl dit niet direct ten koste gaat van de stabiliteit.

Als voorband zou ik je net als Zot wel een 120/70ZR17 aanraden, hiermee is het stuurgedrag fijner.
 
Hoi, bedankt voor je reactie & hulp.
Mijn cbr is van 1997. Voorband: 120/60/17 en achterband: 160/60/17.
Kan je me uitleggen wat je precies bedoeld met "vlot sturen" in combi met een nerveuze motor? Kan je mij ook uitleggen welke eigenschappen in die banden daarvoor zorgen?
Zie ook de reactie hierboven. De RA3 is ontworpen voor een heel lichtvoetig stuurgedrag. Met deze band kun je een motor die van zichzelf enigszins log is, vlotter laten sturen. Als je een motor hebt die van zichzelf al heel flitsend stuurt, kun je overwegen een andere band te kiezen, die mogelijk nog meer stabiliteit geeft. Ik denk dat de ra3 voor jouw motor heel goed gaat werken.
 
Het leek een paar pagina's terug wel bijna op een groepsaankoop, maar ik heb hem binnen uit Taiwan. :P :+
DSC_1777.jpg

Zat in een bubbeltjesenvelop zonder apart doosje. Wel een extra stukje schuim. Heeft de reis overleefd. :9
 
Die hebben een goede naam in de fietswereld, waar de juiste druk zo mogelijk nog belangrijker is dan bij motoren.
Klinkt goed, BB raadde hem ook al aan. *O*
Dit jaar iets beter uitgerust naar Zandvoort, neem ook een analoge meter zonder batterijen mee als backup.

Maar ik denk dat het wel goed komt. ;) (Zat altijd te hannesen met die dingen, de goedkoopste meter, batterij weer op.. of vergeten..)

Bewaar nu ook alles bij elkaar in een kunststof bakje met deksel, kan het zo in de rugzak gooien.
 
Het leek een paar pagina's terug wel bijna op een groepsaankoop, maar ik heb hem binnen uit Taiwan. :P :+Bekijk bijlage 1355548
Zat in een bubbeltjesenvelop zonder apart doosje. Wel een extra stukje schuim. Heeft de reis overleefd. :9

Na jou besteld, vorige week al binnen. O-)
Blijkt dat m'n oude digitale 0,2 bar minder aangaf dan deze, merk het verschil zelfs met rijden. :]
 
Na jou besteld, vorige week al binnen. O-)
Blijkt dat m'n oude digitale 0,2 bar minder aangaf dan deze, merk het verschil zelfs met rijden. :]
Haha bij mij ook, maar kom nu pas aan een berg achterstallig huiswerk toe wegens omstandigheden. En ik ben traag. :+
Ik denk dat ze samen op de boot zaten. Gezellig! *O*

Maar ik hoopte ook meer meldingen te horen.
Nieuwsgierig wat de doorlooptijd is bij derden van hetzelfde artikel.
:Y :t
 
01-02 besteld en 14-02 was deze binnen (had ik toch nog wat voor valentijn :$)
Ps, mijn dealer heeft een geijkte meter en hiermee ga ik het vergelijken....
Twee dagen eerder besteld en exact dezelfde dag binnen.
Mijn vriendin heeft wel eens wat gedaan met Valentijn. En ik had niets voor haar. Ik zag het niet eens. _O-
 
Ik ben voor mijn honda cbr954rr 2002 op zoek naar een nieuwe achterband. Na heel wat research te hebben gedaan, ben ik er nog niet achter wat het beste voor mij is:?.

Bij aanschaf van mijn motor zat de Bridgestone BT016 R Pro 180/55 ZR17 TL (73W) eronder. Heel veel mensen zijn hier negatief over. Zelf heb ik een te korte ervaring mee gehad om hierover te beoordelen. (na 500 km zat er een schroef in mijn achterband8)7).

Op advies van een kameraad heb ik een Michelin Pilot Power 180/55 ZR17 TL (73W) gekocht. Tot op heden heb ik er geen problemen mee gehad. Maar is het normaal dat je achterband na 7000km op is, met een rijstijl (Hard optrekken, topsnelheid en alleen met droge wegen rijden), dus veel rechtdoor rijden?:$

Ik ben van plan om meer bochten te gaan nemen en te oefenen op kneedowns. Maar vergeet niet dat ik nog steeds wel een kick krijg van hoge snelheden en dus de snelweg die naar Duitsland leidt zal nemen:]}). Ik hoor graag welke achterband jullie adviseren*D. (voorband is een Bridgestone BT016 F Pro 120/70 ZR17 TL)

Nou zat ikzelf te denken aan, andere suggesties zijn ook welkom*D:
- Continental ContiSportAttack 180/55 ZR17 TL (73W)
- Michelin Pilot Power 180/55 ZR17 TL (73W)
- Bridgestone BT016 R Pro 180/55 ZR17 TL (73W)
 
Heel wat research en dan 3 type banden voorstellen van begin deze eeuw? :+

Zou alle sportbanden even links laten liggen.
Zoek een tour-sport model, die is bij jou al kaal voordat je de grip van een sportband nodig hebt schat ik zo in.
 
Ik ben voor mijn honda cbr954rr 2002 op zoek naar een nieuwe achterband. Na heel wat research te hebben gedaan, ben ik er nog niet achter wat het beste voor mij is:?.

Bij aanschaf van mijn motor zat de Bridgestone BT016 R Pro 180/55 ZR17 TL (73W) eronder. Heel veel mensen zijn hier negatief over. Zelf heb ik een te korte ervaring mee gehad om hierover te beoordelen. (na 500 km zat er een schroef in mijn achterband8)7).

Op advies van een kameraad heb ik een Michelin Pilot Power 180/55 ZR17 TL (73W) gekocht. Tot op heden heb ik er geen problemen mee gehad. Maar is het normaal dat je achterband na 7000km op is, met een rijstijl (Hard optrekken, topsnelheid en alleen met droge wegen rijden), dus veel rechtdoor rijden?:$

Ik ben van plan om meer bochten te gaan nemen en te oefenen op kneedowns. Maar vergeet niet dat ik nog steeds wel een kick krijg van hoge snelheden en dus de snelweg die naar Duitsland leidt zal nemen:]}). Ik hoor graag welke achterband jullie adviseren*D. (voorband is een Bridgestone BT016 F Pro 120/70 ZR17 TL)

Nou zat ikzelf te denken aan, andere suggesties zijn ook welkom*D:
- Continental ContiSportAttack 180/55 ZR17 TL (73W)
- Michelin Pilot Power 180/55 ZR17 TL (73W)
- Bridgestone BT016 R Pro 180/55 ZR17 TL (73W)
7000 kilometer is heel netjes. Ik zou eerder denken dat je als een mietje rijdt.:+
 
Heel wat research en dan 3 type banden voorstellen van begin deze eeuw? :+

Zou alle sportbanden even links laten liggen.
Zoek een tour-sport model, die is bij jou al kaal voordat je de grip van een sportband nodig hebt schat ik zo in.

Verwacht je een waslijst van alle soorten banden :N ? Ik ben tot een conclusie gekomen om deze 3 mee te nemen in mijn beslissing. Toch bedankt voor je info, maar ik hou het toch bij een sportband.
 
Verwacht je een waslijst van alle soorten banden :N ? Ik ben tot een conclusie gekomen om deze 3 mee te nemen in mijn beslissing. Toch bedankt voor je info, maar ik hou het toch bij een sportband.

De sport-attack beviel mij zeer goed op de oude blade, het 16" voorwiel is bij het model van TS niet meer aan de orde.
Dat waren de oudere modellen, oa die waar ik mee reed.(SC28)
 
Als je een 16" voorwiel hebt en je voor en achter het zelfde type wilt, moet je het bij Bridgestone zoeken. Die hebben indertijd samengewerkt met Honda en 16" voorwielen. In jouw lijstje noem je wel erg oude banden.
Ik heb een 17'' erop het hoeft van mij niet perse hetzelfde type te zijn.
In mijn lijstje benoem ik inderdaad oude banden op, maar dat wil nog niet zeggen dat ze slecht zijn toch?
 
Geweldig, bedankt voor je info. Weet je ook nog ongeveer hoeveel km's je er mee kon rijden voordat je je achterband diende te vervangen?

Ik ben er mee de Franse Alpen in geweest, bij thuiskomst had ik nog een mm of 3 denk ik, toen reed ik door een schroef. Het toertje was uit en thuis net geen
4000 km.
Deze banden gaven mij veel vertrouwen in de bergen, de rullen op de zijkanten en geen rare uitstapjes.
Let wel, niet de allernieuwste maar de sport-attack 2.

Ik moet zeggen dat de fiets na de Oude Blade een Honda SP1 werd, daar zaten vrij nieuwe michelins Pilot Power 2 CT onder(voor en achter), deze voldeden ook goed.
Toen die glad werden heb ik er de Dunlop sportsmart2 onder gezet, deze bevielen mij voor geen meter en ik heb daar nog geen 3000 mee gereden en ze er van ellende afgehaald.
Vervangen voor Bridgestone S20 Evo, deze pasten mij en mijn fiets blijkbaar beter want gaven veel meer vertrouwen en stabiliteit.
 
Ik heb een 17'' erop het hoeft van mij niet perse hetzelfde type te zijn.
In mijn lijstje benoem ik inderdaad oude banden op, maar dat wil nog niet zeggen dat ze slecht zijn toch?
Niet slecht maar moderner is weer net even beter. Gezien de grip die moderne toersportbanden bieden en je omschrijving van gebruik zou ik bij de keuze moderne toersport vs 'oude' sportband die toersport zeker niet meteen buiten spel zetten.

KM van een achterband hangt meer af van de rechterpols dan merk A vs B binnen hetzelfde segment. Hard optrekken: dag profiel. Topsnelheid (redelijk veel slip!): dag profiel. Vloeiende rijstijl gaan banden behoorlijk lang mee, zelfs als je bochten waar mogelijk kd neemt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan