Meerdere kabels aansluiten op accu

european

Die hard MF'er
26 okt 2003
842
53
Amsterdam
Wil op mijn accu meerdere kabels aansluiten een voor de accu oplader, carmin, usb voor op het stuur, maar heb daar de ruimte niet voor.
Ook omdat alle kabels zijn voorzien van een zekeringskastje.
Nu dacht ik om gewoon 2 kabels te nemen een + en een _ kabel die op de accu zetten en daar vandaan wat aftakkingen maken voor de kabels die ik nodig heb.
Is dit een goede oplossing of hebben jullie een beter voorstel.
Henk
 
49614642_1642557185889576_6515984138476978176_n.jpg
O-)O-)O-)O-)O-)O-)

Maar wat als je er meer op wilt aansluiten? Langere schroef? :9 .. wat heeft die vent in deze foto eigenlijk allemaal aangesloten.. jezus.
 
Oke ik kan dus een dikkere kabel nemen en daar verschillende aftakkingen opmaken.
Maaaaar ik hoor jullie praten over kabels van 6mm2 en (van 2,5/6mm²) wat moet ik me daar bij voorstellen, bv 230v draad ofzo.
heb er de ballen verstand van.

Een goed raad: vraag iemand van je werk/ kennissenkring om hulp of investeer meer en ga naar een motorzaak.
.
Voordat je motorfiets affikt, ik zie al dingen staan als een dikke draad naar voor aan een zekeringkastje.
Wat zal er gebeuren denk je als die draad, ik lees niks over een zekering in die draad, stuktrilt tegen massa?
 
Lekstroom nog nooit gemerkt bij mijn usb-aansluiting van Ali, @midlifecrisis .

Ik zou een dikke kabel (van 2,5/6mm²) naar een zekeringenkast maken voor alleen de extra's. 4-6 voudig moet lukken en de zekeringen kun je zo inpluggen.

In Nederland: Conrad

Dit is trouwens een kastje waar je geen voeding aan legt zie ik nu pas, maar via die link kom je ook bij stroomverdelers, die dat wel hebben.

Bij Ali

Als je de motor dagelijks gebruikt zul je er niet veel van merken, als je, zoals ik, een mooi weer rijder bent en de fiets wat langer stilstaat kom je er achter dat die USB "plug" stroom blijft trekken. Er zit nl een soort trafootje in wat spanning blijft verbruiken.
Ik kwam er bij toeval achter toen ik zocht naar lekspanning en de USB-plug uit de 12V aansluiting trok.

Later heb ik een Ali-Expres gecombineerde Voltmeter/USB kastje gemonteerd waarvan het stekkertje 1 op 1 paste op die van mijn stadslicht.
 
Je koopt in China een zekeringenkastje. Plaatst dat op een handige plek (ergens voorin dus) en je legt een 6mm2 rode draad vanaf de accu naar je nieuwe zekeringenkastje. Daarvandaan sluit je de andere rommel aan.
Je kan je rommel natuurlijk ook in een keer bij RDS kopen.

Zodat je zeker weet dat als die 6 kwadraat tegen een framedeel doorslijt je motor iig tot op de grond afbrand en je niet druk hoeft te maken over blussen, de brandweer, restwaarde ed.

Dat zekering kastje MOET pal naast de accu zitten zodat WAT ER OOK GEBEURT er geen brand kan ontstaan.
Ieder stuk ongezekerde draad in je motor is een brandgevaar en derhalve moetzo’n 6 kwadraat die je naar voren laat lopen iig een zware zekering bij de accu hebben die een waarde heeft die lager is dan wat de 6 kwadraat maximaal kan dragen.
Die 6 kwadraat kan overigens met gemak 65 ampere dragen, wil je wellicht een tweede startmotor ergens maken ofzo?
2,5 kwadraat kan 16 ampere dragen en dat lijkt mij al afdoende voor de meeste accesoires?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wel, zo dicht mogelijk, bij de accu een zekering plaatsen.

Altijd de zekering zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen zodat je motor niet uitfikt als de kabel tussen de accu en zekering beschadigt raakt en kortsluiting veroorzaakt. als je het helemaal officieel wilt doen en je wilt maar 1 kabel van je accu naar voren trekken en die dan voorin weer opsplitsen moet je de waardes van de zekeringen van je lader,gps,en usb bij elkaar optellen en zo groot moet de zekering worden.

ps. mocht het zo zijn dat de draad van bijv. je usb lader heel dun is en heel laag afgezekerd is kan je het beste daar nog een kleine zekering tussen plaatsen (Ja ik weet dat het mierenneukerig is maar als de totale zekering die je bij je accu hebt gezet zwaarder is dan de draad van bijv. je usb lader aan kan dan knalt de zekering er echt niet uit maar brand je usb lader gewoon uit. en misschien erger)
 
Ik gebruik kroonsteentjes, prima en solide verbindingen mee te maken, nooit problemen mee gehad. Die schuifstekkertjes die groen uitslaan, das pas bende, een bron van ellende!

gewoon lekker de soldeerbout erbij en krimpkous. bij heel veel trillen breekt er met een kroonsteentje steeds een paar aders af (het kan zomaar 3 tot 5 jaar duren maar uiteindelijk breekt de draad gewoon af bij de kroonsteen) vandaar dat iedereen het afraad.

en Schuifstekkertjes is idd ook niks ik heb zelf gewoon een bak met stekkers gekocht welke officieel ook op de motoren worden gebruikt
1547896103765.png
 
Ff schoppen tegen de algemene opvattingen.
Kroonsteen verbindingen zijn lelijk maar als je de juiste kabeleindhulsjes om de ader heen doet en dat vervolgens in een kroonsteentje steekt en vast draait dan is dat een verbinding waar niets meer mee gebeurt
 
gewoon lekker de soldeerbout erbij en krimpkous. bij heel veel trillen breekt er met een kroonsteentje steeds een paar aders af (het kan zomaar 3 tot 5 jaar duren maar uiteindelijk breekt de draad gewoon af bij de kroonsteen) vandaar dat iedereen het afraad.

en Schuifstekkertjes is idd ook niks ik heb zelf gewoon een bak met stekkers gekocht welke officieel ook op de motoren worden gebruikt
Bekijk bijlage 1348984
Er is niks mis met kroonsteentjes als je ze maar op een juiste manier gebruikt, nooit zonder adereindhulsjes onder een schroefverbinding behalve wanneer het een testopstelling is.
 
Van onder naar boven, dhz alarm, gps tracker, hvv links, hvv rechts, navi, telefoon, seatheater, mistlamp links, mistlamp rechts, vier verstralers, GoPro en als laatste de kabel van de optimate.


Toch?

Je vergeet: Koelkast, Extra remlicht, Mistlicht, seatheater achter, gpstracker, nog 2 verstralers, bandenspanningsmeter,
Altijd de zekering zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen zodat je motor niet uitfikt als de kabel tussen de accu en zekering beschadigt raakt en kortsluiting veroorzaakt. als je het helemaal officieel wilt doen en je wilt maar 1 kabel van je accu naar voren trekken en die dan voorin weer opsplitsen moet je de waardes van de zekeringen van je lader,gps,en usb bij elkaar optellen en zo groot moet de zekering worden.

ps. mocht het zo zijn dat de draad van bijv. je usb lader heel dun is en heel laag afgezekerd is kan je het beste daar nog een kleine zekering tussen plaatsen (Ja ik weet dat het mierenneukerig is maar als de totale zekering die je bij je accu hebt gezet zwaarder is dan de draad van bijv. je usb lader aan kan dan knalt de zekering er echt niet uit maar brand je usb lader gewoon uit. en misschien erger)

Dat is idd wel een puntje om rekening mee te houden in mijn voorbeeld.
De zekeringkast is geschakeld d.m.v. een relais, de kabel van de accu > Zekeringkast is 20cm lang en de juiste dikte (Weet hem zo niet meer uit m'n hoofd, had hem toen berekend) en er zit een zekering tussen die net het juiste aantal ampere aankan voor alle accessoires die op de zekeringkast aangesloten zitten. Dan zitten er ook weer zekeringen in de zekeringkast met het juiste ampère per accessoire.

Dus als je bijv: Handvatverwarming (3ampere) , mistlampen (5ampere) en een telefoonlader (1 ampere) aansluit op de zekeringkast met bijbehorende zekeringen.. zet dan ook een (3+5+1 = 9 ampere) Dus 10 ampere zekering voor de zekeringkast.

Als je wilt weten hoe dik kabels moeten zijn:
DC Cable Sizing Tool - Wire Size Calculator - MM2 & AWG - solar-wind.co.uk

Owjah, en als er iets mis gaat.. houdt me niet verantwoordelijk want ik ben ook maar een hobbyist met informatie van het grote "wijze" internet :P
Als je het zelf niet weet, laat iemand mee kijken die er verstand van heeft!
 
Er is niks mis met kroonsteentjes als je ze maar op een juiste manier gebruikt, nooit zonder adereindhulsjes onder een schroefverbinding behalve wanneer het een testopstelling is.
Er is geen jusite manier om kroonsteentjes te gebruiken daar waar de bedrading trilt of beweegt t.o.v. de kroonsteen. Op den duur zal de adereindhuls iets dunner slijten en los komen zitten onder de schroef of zelfs de schroef draait los.
 
Precies, kroonsteentjes, schuifstekkers, en kabelklemmen, zijn allemaal dood gewicht wat aan je kabels hangt wiebelt.
Grote kans dat het los trilt, en ook meer kans dat er vocht corrosie in komt.

Gewoon draden in elkaar vlechten, en of solderen met krimpkous erover heen, veel sterker, en beter geïsoleerd.
 
Precies, kroonsteentjes, schuifstekkers, en kabelklemmen, zijn allemaal dood gewicht wat aan je kabels hangt wiebelt.
Grote kans dat het los trilt, en ook meer kans dat er vocht corrosie in komt.

Gewoon draden in elkaar vlechten, en of solderen met krimpkous erover heen, veel sterker, en beter geïsoleerd.
Solderen vergroot de kans op kabelbreuk aanzienlijk. Beter gebruik je krimpstekkers met de juiste tang
 
Dat is mijn ervaring niet, nog nooit een goede soldeerverbinding gehad die na een tijdje de geest heeft gegeven. Ik denk dat de crux hem zit in "goede soldeerverbinding". Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan allerlei stekkertjes waar die helemaal niet horen te zitten, netjes solderen is dan uitstekend. Als het demontabel moet zijn, dán gebruik je stekkers.
 
Zodat je zeker weet dat als die 6 kwadraat tegen een framedeel doorslijt je motor iig tot op de grond afbrand en je niet druk hoeft te maken over blussen, de brandweer, restwaarde ed.
DOODENG!! wist je dat er meer draden van voor naar achter over je motor lopen die ongezekerd zijn altijd onder spanning staan? Ik zou er niet meer op gaan zitten zonder de accu af te koppelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan