Meerdere kabels aansluiten op accu

european

Die hard MF'er
26 okt 2003
842
53
Amsterdam
Wil op mijn accu meerdere kabels aansluiten een voor de accu oplader, carmin, usb voor op het stuur, maar heb daar de ruimte niet voor.
Ook omdat alle kabels zijn voorzien van een zekeringskastje.
Nu dacht ik om gewoon 2 kabels te nemen een + en een _ kabel die op de accu zetten en daar vandaan wat aftakkingen maken voor de kabels die ik nodig heb.
Is dit een goede oplossing of hebben jullie een beter voorstel.
Henk
 
Ik heb zelf grotere boutjes op de polen gezet zodat het wel past. De zekeringkastjes kun je desnoods ergens anders in de kabel plaatsen toch?
 
Je koopt in China een zekeringenkastje. Plaatst dat op een handige plek (ergens voorin dus) en je legt een 6mm2 rode draad vanaf de accu naar je nieuwe zekeringenkastje. Daarvandaan sluit je de andere rommel aan.
Je kan je rommel natuurlijk ook in een keer bij RDS kopen.
 
Lekstroom nog nooit gemerkt bij mijn usb-aansluiting van Ali, @midlifecrisis .

Ik zou een dikke kabel (van 2,5/6mm²) naar een zekeringenkast maken voor alleen de extra's. 4-6 voudig moet lukken en de zekeringen kun je zo inpluggen.

In Nederland: Conrad

Dit is trouwens een kastje waar je geen voeding aan legt zie ik nu pas, maar via die link kom je ook bij stroomverdelers, die dat wel hebben.

Bij Ali
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke ik kan dus een dikkere kabel nemen en daar verschillende aftakkingen opmaken.
Maaaaar ik hoor jullie praten over kabels van 6mm2 en (van 2,5/6mm²) wat moet ik me daar bij voorstellen, bv 230v draad ofzo.
heb er de ballen verstand van.
 
Oke ik kan dus een dikkere kabel nemen en daar verschillende aftakkingen opmaken.
Maaaaar ik hoor jullie praten over kabels van 6mm2 en (van 2,5/6mm²) wat moet ik me daar bij voorstellen, bv 230v draad ofzo.
heb er de ballen verstand van.

nu nog het woord kroonsteentje en het is een ramp in wording.
voor veel elektrische accessoires is het handig als ze geschakeld staan op/over het contactslot.
dat er niet iets je accu leegtrekt en je de volgende dag niet kan starten (tenzij je als pauper als ik de telefoon oplaad omdat je geen 3 euro voor stroom op de camping over hebt ;)
Gebruik dezelfde dikte van de draadjes die er nu aan je apparatuur zit die je wil aansluiten en zoek uit of er misschien geen accessoire aansluiting op je motor (Pan ? ) , dan kan je daar dingen op aan gaan sluiten.

Of kijk wat rond op dit forum, genoeg mensen die electra leuk vinden, misschien een paar in de buurt waar het bier net op is, dan komt dat wel goed ;)
 
Ik wil het dus zo gaan doen,
Die + en - kabel is 6mm2 eind van de kabel omgebogen en er een krimpsok overheen
kabel.JPG
 
Kabelklemen zijn niet zo geweldig.
Er zijn ook accu klemmen met extra kabel aansluitingen erop.
Dan kan je alle plusdraden vanaf je accu aansluiten en, hoef je nergens in andere kabels te gaan knippen/solderen/klemmen of wat dan ook.
De - kabels kan je overal aansluiten op frame/blok.

Als je echt gek wil doen:):
29dtg2g.jpg
 
Laatst bewerkt:
nu nog het woord kroonsteentje en het is een ramp in wording.
voor veel elektrische accessoires is het handig als ze geschakeld staan op/over het contactslot.
dat er niet iets je accu leegtrekt en je de volgende dag niet kan starten (tenzij je als pauper als ik de telefoon oplaad omdat je geen 3 euro voor stroom op de camping over hebt ;)
Gebruik dezelfde dikte van de draadjes die er nu aan je apparatuur zit die je wil aansluiten en zoek uit of er misschien geen accessoire aansluiting op je motor (Pan ? ) , dan kan je daar dingen op aan gaan sluiten.

Of kijk wat rond op dit forum, genoeg mensen die electra leuk vinden, misschien een paar in de buurt waar het bier net op is, dan komt dat wel goed ;)

Ik gebruik kroonsteentjes, prima en solide verbindingen mee te maken, nooit problemen mee gehad. Die schuifstekkertjes die groen uitslaan, das pas bende, een bron van ellende!
 
Ik gebruik kroonsteentjes, prima en solide verbindingen mee te maken, nooit problemen mee gehad. Die schuifstekkertjes die groen uitslaan, das pas bende, een bron van ellende!
Als je daar ook flink wat isolatie tape omheen wikkelt blijft het vast wel zitten, maar het ziet er natuurlijk niet uit, een paar van die bulten in je kabelboom:)
 
Ik wil het dus zo gaan doen,
Die + en - kabel is 6mm2 eind van de kabel omgebogen en er een krimpsok overheen
Bekijk bijlage 1348784

Beetje een houtje-touwtje oplossing dit.., veel kans op falen/eventueel corrosie die op gaat treden.
Zoals hierboven vermeld ook geen kroonsteentjes gebruiken, Deze zijn perfect om een peertje aan te sluiten in je woonkamer, maar niet voor motoren (I.v.m. wederom corrosie en uiteindelijk falen)

Je kan het beter op de volgende manier doen:

BAAS ES03 - accuverdelerset kopen | Louis motor & vrije tijd

Overal netjes oogjes aan maken en deze dan vastschroeven.

Echter is dan je hele zaakje nog niet gezekerd, dus wil je het echt goed doen:
Een zekeringkast (12 volt gezekerd ernaartoe) en vervolgens alle aparte accessoires gezekerd op het juiste ampère. Eventueel alles geschakeld met een relais zodat alles alleen aan staat als de motor aan staat.

8834f5327adfdf6572a6ca0bb8e50ab1.png


45e4815db26d2137d0d03d0b91285c3b.png


Ik heb het hele zaakje gemonteerd op een plek waar geen water bij komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan