Elektra kennis gevraagd. Verlichting. Relais? (foto)

MrArd

MF'er
14 mrt 2016
63
0
Hollands Kroon
Ik ga nieuw koplampen maken op mijn motor.

Ik wil naar 2 lampenunits met ieder een dimlicht 55w en grootlicht 55w. Dus totaal 4 bolletjes van 55w, zeg maar.

Nu reikt mijn kennis niet ver genoeg. Is dit wel mogelijk op mijn motor? Trekt hij dit wel qua vermogen?

Moet ik dingen aanpassen, waar moet ik op letten? enz.

Ik moet erbij zeggen de schakelaars zijn 12V/25A

full
 
Laatst bewerkt:
Maak ook meteen een poll aan waarin we kunnen gokken om welke motor het gaat ;)

Wat levert je dynamo, en welk soort draad ga je gebruiken?
 
Je dynamo moet de accu bij kunnen laden dus is net zo belangrijk.

Aparte kleuren heb je gebruikt in je voorbeeld, waar is dit op gebaseerd?

25A schakelaar kan 300w op 12v hebben, dus als dut de zwakste schakel is heb je geen relais nodig.
 
Je dynamo moet de accu bij kunnen laden dus is net zo belangrijk.

Aparte kleuren heb je gebruikt in je voorbeeld, waar is dit op gebaseerd?

25A schakelaar kan 300w op 12v hebben, dus als dut de zwakste schakel is heb je geen relais nodig.

Ik heb de kleuren gebaseerd op de kleuren die ik ga gebruiken als draad.

Hoe ga je elk lichtpunt de juiste reflector geven?

Wat bedoel je met reflector?
 
Ik heb de kleuren gebaseerd op de kleuren die ik ga gebruiken als draad.Wat bedoel je met reflector?
Je kan de huidige kleuren aanhouden. Lijkt mij het meest logische.

Twee extra lampen plaatsen lijkt me lastig zonder die een eigen reflector te geven. En ook dan lijkt het me lastig.
Is het niet een idee om twee duplu halogeenlampen te bruiken, en die per koppel aan te sluiten?
Dus standaard lampen en op de manier zoals iedereen het doet...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan de huidige kleuren aanhouden. Lijkt mij het meest logische.

Twee extra lampen plaatsen lijkt me lastig zonder die een eigen reflector te geven. En ook dan lijkt het me lastig.
Is het niet een idee om twee duplu halogeenlampen te bruiken, en die per koppel aan te sluiten?
Dus standaard lampen en op de manier zoals iedereen het doet...

Er is even een misverstand ontstaan. Ik snapte niet waarom jij begon over een reflector.
Aangezien ik al een 2-tal lampunits heb. Daarin zit ieder 2 afzonderlijke bolletjes en ook twee afzonderlijk reflectors (1 voor groot en 1 voor dim)

Aangezien ik daar niet op doelde snapte ik niet waarom jij de reflectors erbij haalde in je verhaal.
 
2x 55w bij 12v is iets minder dan 10a. Dat mag je schakelaar dus hebben

Bedrading reken je doorgaans 1mm2 per 10 ampere. 1,5mm2 is dus voldoende, als de lampen niet tegelijkertijd aan kunnen staan.

In je tekening ontbreekt nog een zekering. Da's wel verstandig. Niet dat lampjes zo snel in kortsluiting gaan, maar omdat bedrading nog wel eens los wil rammelen of door wil slijten. .

Ten slotte het verbruik... Ik verwacht geen problemen als je alternator echt 28a levert, en er geen al bestaande koplamp is. Het best is om te meten wat je motor normaal verbruikt. Let bij die meting op dat je je amperemeter overbrugt tijdens het starten, of dat je een amperetang gebruikt.

Waar je op moet letten: bedrading mag niet door kunnen schuren. Het moet ofwel trillingsvrij vastgezet worden, of in 'n beschermkous gestopt worden.
Slechte contacten worden heet en gaan roken. Zorg ervoor dat je verbindingen droog blijven zodat ze niet gaan corroderen. Goed insmeren met zuurvrije vaseline, en zorg dat er geen kracht op staat.
Solderen kan, maar gesoldeerde soepele draad moet in een lusje gelegd worden omdat het de neiging heeft te breken waar het soldeer in de draad is getrokken. Het lusje, zodat de trillingen niet worden doorgegeven aan het gesoldeerde deel.
Let er op dat de al bestaande elektronica die 10 ampere ook mag hebben! Als je contactslot, plus/min bedrading of wat dan ook maar 8a mag hebben en je gaat dit er op zetten, overbelast je die boel.
 
Laatst bewerkt:
Er is even een misverstand ontstaan. Ik snapte niet waarom jij begon over een reflector.
Aangezien ik al een 2-tal lampunits heb. Daarin zit ieder 2 afzonderlijke bolletjes en ook twee afzonderlijk reflectors (1 voor groot en 1 voor dim)

Aangezien ik daar niet op doelde snapte ik niet waarom jij de reflectors erbij haalde in je verhaal.
Netjes dan.

Waar zit je twijfel over wel of geen rekais?
 
Bovenstaand geeft aan dat schakelaar(s) en bedrading geen probleem is.
Ook de dynamo (28A)levert bij jou 350 W, dus dat vormt ook geen probleem.
Zelfs als je de grootlicht-sein-schakelaar ingedrukt houdt, trek je maar 220W. (4x 55W)
In de bergen doe ik dat soms wel eens kort om toch een bocht goed te kunnen inschatten.

Ik ben al jaren geleden over gegaan van 1 naar 2 lampen in mijn koplamp. Zie mijn avatar.
In NL is std 1 koplamp. Zowel in Japan als USA wordt een dubbele koplamp gemonteerd.
Die van mij is USA-uitvoering. Elektrisch nog nooit een probleem hiermee gehad.

Voordeel is dat je idd iets meer licht hebt, maar dat vind ik niet belangrijkste. Dat is dat je altijd een reserve-licht aan hebt staan. In de bergen van de Appenijnen, overal stikdonker ging onderweg 1 lampje stuk. No Problemo! Gewoon doorrijden en volgende morgen een nieuw lampje monteren. Anders sta je in het stikke-donker onderweg te pielen met een nieuw lampje. (en dat is bij mij nauwelijks te doen)

Bedenk wel dat 2 koplampen niet 2x zoveel lichtsterkte betekent.
Schaal is logaritmisch. Maw lichtsterkte is maar 1.3x oorspronkelijk. Kost wel 2x vermogen.
(toch nog iets geleerd tijdens mijn handenarbeid-opleiding)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan