Buongiorno TUONO Belissimo!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij mij ook. Goed ontlucht door alles los te maken en alle lucht naar het hoogste punt sturen. Ook de pomp staat met de aansluiting enigszins naar beneden, dus die moet ook los.
Ik had 'm keihard...haha...maar zoals het bij iedereen gaat, niet voor lang...
Paar mnd later weer lucht erin. Leek wel of het er plotseling inkwam.
Ik verdenk de rubber afdichting waar de aansluiting van de aanvoerslang de pomp inkomt. Of het moet via de plunjer naar binnen gezogen worden.
Een collega had een tip van een monteur...die had het gaatje in de slangaansluiting het reservoir opgeboord...daarna klant met het probleem niet meer terug gezien.
Is ook voor een andere uitleg vatbaar...komt iemand dit bekend voor?? Ik praat over Ergens in het noorden.
Ik heb het idee dat als de pomp rechtop staat het probleem verdwijnt. Ervaringsdeskundigen?
Wat bedoelen jullie met een RSV4 setje? Pomp of klauw?
 
Lucht in de achterrem, mijn bijdrage....

Rij deze brommer nu vanaf 2006 en gues what,.....nog nooit problemen gehad met de remmelarij....niet voor, niet achter, niet niks.... :+
but then again,... ik heb ook geen last van spam in m'n mail box :)
 
Even voorstellen! Sinds 2 maanden eigenaar van een 2003 Tuono, ik zal zo direct even proberen een foto te uploaden... Hiervoor een RF600R gereden, daarna nog 2 Firestorms, en ben voor de zithouding naar een Tuono wezen kijken. Dit reed fantastisch, dus toch de Firestorm weggedaan en de Tuono aangeschaft. Afgelopen weekend wezen sturen in de Eifel, de 2e dag begon ik een verbrande koppelingsplaten lucht te ruiken. Vrij apart, niet abnormaal gereden, koppeling slipt ook niet. Daarna begon het tanklampje te branden met een 3/4 volle tank, en de Tuono begon af en toe uit te vallen tijdens het rijden, om direct weer op te pakken. Uiteindelijk kreeg ik hem niet meer gestart (electrisch), wel met aanduwen, en zo toch nog het hotel weten te bereiken.

Daar de laadspanning gemeten op de accu, 11 volt, te weinig. Ik weet dat de nieuwere modellen (ik geloof 2004 en ouder) problemen kunnen hebben met de te zware dynamo. Zojuist Roke gebeld, gaven aan dat het 2003 model daar over het algemeen geen last mee heeft.

Wat zou de link kunnen zijn naar de geur die ik rook, en de lage (lees: geen) laadspanning? De dynamo draait naar mijn weten in de olie, kan deze gezorgd hebben voor een verbrande olie geur?

De motor staat nu nog in Duitsland, te wachten tot de ANWB de vrachtwagen vol heeft om naar NL te rijden. Ik ben zelf redelijk handig, kan dus ook e.e.a. testen/doormeten. Ik vroeg me af of er meer mensen op dit forum hetzelfde probleem hebben gehad, en wellicht kunnen aangeven waar ik het beste kan beginnen met zoeken.

Hoor het graag!

 
Even voorstellen! Sinds 2 maanden eigenaar van een 2003 Tuono, ik zal zo direct even proberen een foto te uploaden... Hiervoor een RF600R gereden, daarna nog 2 Firestorms, en ben voor de zithouding naar een Tuono wezen kijken. Dit reed fantastisch, dus toch de Firestorm weggedaan en de Tuono aangeschaft. Afgelopen weekend wezen sturen in de Eifel, de 2e dag begon ik een verbrande koppelingsplaten lucht te ruiken. Vrij apart, niet abnormaal gereden, koppeling slipt ook niet. Daarna begon het tanklampje te branden met een 3/4 volle tank, en de Tuono begon af en toe uit te vallen tijdens het rijden, om direct weer op te pakken. Uiteindelijk kreeg ik hem niet meer gestart (electrisch), wel met aanduwen, en zo toch nog het hotel weten te bereiken.

Daar de laadspanning gemeten op de accu, 11 volt, te weinig. Ik weet dat de nieuwere modellen (ik geloof 2004 en ouder) problemen kunnen hebben met de te zware dynamo. Zojuist Roke gebeld, gaven aan dat het 2003 model daar over het algemeen geen last mee heeft.

Wat zou de link kunnen zijn naar de geur die ik rook, en de lage (lees: geen) laadspanning? De dynamo draait naar mijn weten in de olie, kan deze gezorgd hebben voor een verbrande olie geur?

De motor staat nu nog in Duitsland, te wachten tot de ANWB de vrachtwagen vol heeft om naar NL te rijden. Ik ben zelf redelijk handig, kan dus ook e.e.a. testen/doormeten. Ik vroeg me af of er meer mensen op dit forum hetzelfde probleem hebben gehad, en wellicht kunnen aangeven waar ik het beste kan beginnen met zoeken.

Hoor het graag!

[~[url="http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/839/ng0x.jpg"]afbeelding~][/URL]
Kapotte startmotor of dynamo?
 
Check je spanningsregelaar inderdaad. Die stekker is vaak verbrand in dit geval. De drie draden van de dynamo tenminste. Kan beste fik veroorzaken.
 
~
Afgelopen weekend wezen sturen in de Eifel, de 2e dag begon ik een verbrande koppelingsplaten lucht te ruiken. Vrij apart, niet abnormaal gereden, koppeling slipt ook niet. Daarna begon het tanklampje te branden met een 3/4 volle tank, en de Tuono begon af en toe uit te vallen tijdens het rijden, om direct weer op te pakken. Uiteindelijk kreeg ik hem niet meer gestart (electrisch), wel met aanduwen, en zo toch nog het hotel weten te bereiken.

Daar de laadspanning gemeten op de accu, 11 volt, te weinig. Ik weet dat de nieuwere modellen (ik geloof 2004 en ouder) problemen kunnen hebben met de te zware dynamo. Zojuist Roke gebeld, gaven aan dat het 2003 model daar over het algemeen geen last mee heeft.

Wat zou de link kunnen zijn naar de geur die ik rook, en de lage (lees: geen) laadspanning? De dynamo draait naar mijn weten in de olie, kan deze gezorgd hebben voor een verbrande olie geur?

De motor staat nu nog in Duitsland, te wachten tot de ANWB de vrachtwagen vol heeft om naar NL te rijden. Ik ben zelf redelijk handig, kan dus ook e.e.a. testen/doormeten. Ik vroeg me af of er meer mensen op dit forum hetzelfde probleem hebben gehad, en wellicht kunnen aangeven waar ik het beste kan beginnen met zoeken.
quote]

Ronald.
Loop alle stekkers na vanaf de dynamo tot aan de spanningsregelaar.

Ik vermoed dat een slechte stekker verbinding warm is geworden en dat deze is verbrand.
Ik weet niet of je internet hebt , maar zoek even op "bruine" stekker in de Tuono forms
Of bij de aprilia rijders.

Het zal niet de koppeling wat je hebt geroken , maar een verbrande stekker / draad
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal!

Vandaag me nieuwe uitlaat opgehaald, Remus Revolution *D (Arie68 nogmaals bedankt voor de tip!) en uiteraard meteen even onder de fiets gezet 8-)
Eerst even met DB-killer, maar zonder klinkt toch ff lekkerder }) De verkoper vertelde me dat een andere chip nog niet echt nodig is met alleen een andere demper, hoe denken jullie hierover? Voor mij is het belangrijk dat er niet iets stuk gaat (misschien door te andere druk of temperaturen ofzo dat de kleppen straks verbranden ofzo? Tja ik weet t, heb er geen verstand van dus klinkt voor de kenners waarschijnlijk heel dom allemaal haha) want de rijeigenschappen zijn voor mij voor nu echt top, misschien later weer is wat veranderen maar hoeft nu nog niet..
Ik merkte met rijden eigenlijk qua prestaties geen verschil, alleen het geluid uiteraard helemaal top :9
Maar toch ff een vraagje van een onervaren 2-cylinder rijder.. Als ik me gas los laat komen er echt heerlijke klappen uit, vooral als ik met iets hogere toeren rij, maar dit is normaal toch? Dat zijn die klappen waar andere het ook weleens over hebben? Niet dat ik denk dat het hoort en zo lekker door blijf rijden en daarna er achter kom dat er iets niet goed zit en zo alles aan stront draai..
En dan nog wat anders.. Eerder had ik al verteld dat hij soms uitvalt, het lijkt erop dat het komt omdat als hij iets te laag in ze stationair draait dus dat iets bij gesteld maar hoeveel toeren is normaal? hij zit nu iets onder de 2000.. Is dat te hoog?

Alvast bedankt!

Gr Mark
 
2000 is wel veel hoor stationair. Komt echt op mij over dat de afstelling niet helemaal klopt(ook vanwege het gas los harde klappen stukje :P ). En zou ook echt wel een andere chip doen, natuurlijk is een volledig systeem nog vrijer, maar je mist echt een hoop tegendruk met het originele geschut hoor. Ik zou dus een andere chip er in duwen en vervolgens even af laten stellen. Je herkent m niet terug dan }) .

Ronald, welkom :Y . Klinkt een beetje raar want een oer staat niet per se bekend als een electronica probleemgeval. Vervelend is het allemaal wel. Ik zou ook even naar de stekkerboel en aansluitingen kijken. En hoe zit het met je starterkrans? Misschien een startmotor die blijft hangen???
 
Gisteren heerlijk gereden. Begin al lekker te wennen aan de motor. Nu met nieuwe bandjes en de vering op de standaard instellingen (stond helemaal verkeerd) al een goed vertrouwd gevoel. Natuurlijk na de rit helemaal onder de vliegjes en shit, dus maar ff gewassen. Misschien mooie foto voor in de OP?

2014-05-18%2015.25.07-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oke, dus toch een andere chip en afstellen.. Ik woon in de buurt van amsterdam.. Iemand een goede zaak om dat te doen en wat is de prijs voor afstellen..?
Bedankt voor de snelle reactie!
Kan het kwaad om nu, tot de andere chip er is en het afstellen gebeurd is, om af en toe te rijden..? Geen 1000 km natuurlijk maar af en toeneen rondje 50-100 km.. En als ik zon chip heb kan ik die er dan inzetten en naar een zaak toe rijden of is het beter om die chip erin te laten zetten en dan meteen afstellen...?

Gr mark
 
Oke, dus toch een andere chip en afstellen.. Ik woon in de buurt van amsterdam.. Iemand een goede zaak om dat te doen en wat is de prijs voor afstellen..?
Bedankt voor de snelle reactie!
Kan het kwaad om nu, tot de andere chip er is en het afstellen gebeurd is, om af en toe te rijden..? Geen 1000 km natuurlijk maar af en toeneen rondje 50-100 km.. En als ik zon chip heb kan ik die er dan inzetten en naar een zaak toe rijden of is het beter om die chip erin te laten zetten en dan meteen afstellen...?

Gr mark

Heb je al even gecontroleerd of het draadje is doorgeknipt of losgemaakt? Hierdoor loopt hij wat rijker. Het klappen in de uitlaat komt zover ik weet door een te arm mengsel. Qua chip is Gabro een aanrader. Niet duur en out of the box zeer goed!

Heb verder je laatste posts even doorgelezen. Veel van je klachten lijken op wat achterstallig onderhoud. Tenminste vergelijkbaar met dingen die ik had toen ik de mijne net had. (Afslaan, lekkages, niet helemaal lekker lopen) Bij mij, na vervangen bougies, schoonmaken luchtfilter, olie, koelvloeistof en dergelijke was alles verdwenen. Is het bekend wanneer hij voor het laatst een beurt heeft gehad?
 
Oke, dus toch een andere chip en afstellen.. Ik woon in de buurt van amsterdam.. Iemand een goede zaak om dat te doen en wat is de prijs voor afstellen..?
Bedankt voor de snelle reactie!
Kan het kwaad om nu, tot de andere chip er is en het afstellen gebeurd is, om af en toe te rijden..? Geen 1000 km natuurlijk maar af en toeneen rondje 50-100 km.. En als ik zon chip heb kan ik die er dan inzetten en naar een zaak toe rijden of is het beter om die chip erin te laten zetten en dan meteen afstellen...?

Gr mark
Dan is Roke in Mijdrecht dichtbij.

Zij kennen de Aprilia's heel goed .
Ik heb er goede ervaring mee.

Als je rustig/normale snelheid op landswegen rijdt kan het geen kwaad.
 
Oke, dus toch een andere chip en afstellen.. Ik woon in de buurt van amsterdam.. Iemand een goede zaak om dat te doen en wat is de prijs voor afstellen..?
Bedankt voor de snelle reactie!
Kan het kwaad om nu, tot de andere chip er is en het afstellen gebeurd is, om af en toe te rijden..? Geen 1000 km natuurlijk maar af en toeneen rondje 50-100 km.. En als ik zon chip heb kan ik die er dan inzetten en naar een zaak toe rijden of is het beter om die chip erin te laten zetten en dan meteen afstellen...?

Gr mark

Amsterdam? Dan zou ik naar Roké gaan in Mijdrecht...
 
Oke, dan word het Roké.. Iemand een prijsindicatie?

De motor heeft, toen ik hem op heb gehaald, nog een beurtje gehad (olie,filters en vloeistoffen) dus dat zit wel goed denk.. En dat lekken doet hij niet meer, denk toch dat dat de koelvloeistof was, die zat namelijk te vol en denk dat hij wat overtollig vloeistof eruit gooide..
En is een andere luchtfilter aan te raden? Wat Als hij dan toch afgesteld word..;) En wat word bedoeld met dat een volledig systeem vrijer is? Wat voor systeem? (In de reactie van FrekieF)

Gr. Mark
 
Met een volledig systeem bedoel ik een volledig ander uitlaat systeem, zoals bv een Arrow of Akrapovic. Dus ook andere bochten. Hiermee verlaag je de luchtweerstand nog meer en kan een motor nog vrijer ademen. En hiermee komen we in principe op het afstel puntje;

Een motor heeft om optimaal te kunnen werken oa benzine en lucht nodig. Dit is in een bepaalde verhouding, bijvoorbeeld 15 liter lucht om 1 liter benzine efficiënt te verbranden(deze is heel krom I know maar ff voor het verhaal :+ ). Een fabrikant past deze verhouding aan om aan de eu uitstoot eisen te voldoen etc. Maar in grote lijn is het nog steeds 15:1. Nu krijg jij de motor en zegt hee; ik wil een beetje herrie, dus gooi je er een andere demper onder. Dit kan een fabrikant niet doen vanwege emissie en geluidseisen. Maar omdat jouw motor nu vrijer kan ademen heeft de motor ineens een lucht:benzine verhouding van 20:1. Met andere woorden, meer lucht en minder benzine. Dit heet te arm lopen. Om jouw motor dus weer optimaal te laten lopen heb je dus meer benzine nodig. En dan verder; meer lucht+meer benzine = meer vermogen *D

Andere nadelen van te arm lopen zijn oa te warm worden, slechte verbranding en nog wat dingen.

Hoop dat het wat te begrijpen is :+
 
Super FrekieF!
Duidelijk verhaal!
Ga morgen middag weer ff stukkie sturen, maar gooi voor de zekerheid wel ff de standaard pijp eronder.. Als ik dan een andere chip heb en een afspraak voor het afstellen, chip erin en uitlaat erop, en knallen! :D
 
Zo, ik heb even getwijfeld of ik dit zou schrijven of niet gezien de how to van BB. Dus zet ik het vooralsnog alleen hier neer. Namelijk de how to klepspeling controleren van een RSV oer Tuono. Ik heb mijn blok uit niet in het frame momenteel dus ruimte zat *D .

Om alvast wat vragen voor te zijn :+ ; ja het is m'n woonkamer, nee het vrouwtje vind dat niet erg, en ja zo ziet het er altijd uit }) :Y .

We beginnen met een compleet blok;

Foto-XZMZVDK3-G.jpg


Als eerste haal je de bougies er uit. Ik heb ze er los in laten steken(al vervang ik ze wel aan het einde) om te voorkomen dat er iets in m'n blok valt.

Vervolgens zie je 5 imbus bouten boven de klepdeksels.

Foto-ASDE4FH3-G.jpg


Deze haal je los, en vervolgens til je de deksels er voorzichtig af(voor de voorste cilinder zit de injectie in de weg, hier heb ik de slangenklemmen van los gehaald en de module gewoon uit de rubbers getrokken).

Dan kom je vervolgens dit tegen:
Foto-HFWX6YYJ-G.jpg


Foto-8RIS47UT-G.jpg


Nu haal je aan de linkerkant de plastic dop op de dynamo deksel los. Dit doe je met een imbus dop 14, welke je vervolgens in het ontstane gat doet om de krukas te draaien. (Tegen de klok in draaien)

Dan zet je de nokkenas van de voorste cilinder als eerste horizontaal, dat ze beide hetzelfde staan(ze wijzen iets omhoog).

Foto-FWSVKJG6-G.jpg


Pas op, hier op de foto staan ze nog net niet helemaal goed(van het goede heb ik geen foto)

Nu kun je de klepspeling controleren met behulp van voelermaten. De speling voor de inlaat mag tussen de 0,12 mm en 0,17 mm zijn. De uitlaat moet tussen de 0,23mm en 0,28mm zijn. Bij mij zitten deze op de voorste cilinder op 0,15 en 0,26. Kortom, hier ga ik niks aan doen!

Vervolgens draai je de krukas verder zodat nu van de achterste cilinder de nokkenassen horizontaal staan en doe je hetzelfde. Hier is de speling bij mij 0,12mm en 0,23. Kortom de laagste toleranties. Maar binnen toleranties dus ook hier ga ik geen shims vervangen.

Mijn blok heeft 44K gelopen en ik heb geen onderhoud historie. Aan de voorste cilinder is duidelijk dat hier iemand aan is geweest, getuige de bouten en een 'totaal naar de klote' pakking. Achter heb ik niet het idee dat recentelijk iemand hieraan gezeten heeft. Dus ik ben heel tevreden. Hier nog een foto van de voorste pakking:

Foto-6GMI8QA4-G.jpg


Nu is het tijd om de boel weer in elkaar te schroeven. Ik heb tijdens de controle de klepdeksels in de afwasmachine gehad dus die zijn weer perfect schoon :+ .
Als eerste de randen goed schoonmaken van de oude pakkingen, en vervolgens een nieuwe pakking de deksels er weer op draaien(aandraai is slechts 9nm, hand vast dus!). Nieuwe bougies er in draaien en de 'dop' weer op de krukas (dynamodeksel). Pas op dat je hier ook even een nieuwe o ring tussen doet(en omdat dit slechts een stom plastic dopje is, voorzichtig hiermee! Ik schoot uit met m'n ratel, en toen lag ie in 2 stukken :( )! En je bent weer good to go!

Owja, en zoals je ziet heb ik niks hoeven vervangen dus was het eigenlijk een klusje van niks, maar toch erg zinvol om even te controleren. Aprilia raad het elke 15.000km aan.

Gr. Freek
 
Laatst bewerkt:
Mooie How-To Freek *O* *O* *O* Zeer duidelijk omschreven ook!!

Twee dingen kan ik bevestigen : Draai de bouten om de kleppendeksel vast te zetten voorzichtig aan, ik ben een ervaringsdeskundige (zijn zo dol)!!!!

Doe dit pas bij 40000 km! De Rotax v60 en kleppen stellen komt eigenlijk nooit voor!!
Zelf ook ooit gecontroleerd bij 44000 en niks aan de hand! En mijn blok is aardig mishandeld afgelopen jaren ;)
 
mooie howto frekie *O*
Die 15k die Aprilia adviseert moet volgens mij 115K zijn, er heeft nl nog geen mens hier ooit zijn klepspelling moet bijstellen geloof ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan