BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 8

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo jongelui daar was ik ook weer.....de beste wensen vanaf deze zijde....een een hoop veilige kilometers....

Ja Roloo....dat rijdt gek genoeg heel anders......

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat er motorisch natuurlijk ook een hoop veranderd is in de 5 tussenliggende jaren....

Ook ben ik van mening dat de wind bescherming tussen een RT en een GSA niet veel voor elkaar onderdoen....het is meer de luxe van een elektrisch windscherm wat je niet hebt....

Maar inderdaad het sturen....wat een verschil......dat stuur denk ik.....soort van hefboomwerking......

En op de een of andere manier is de zit op de GSA zodanig dat bij het maken van een scherpe bocht, dat ik niet met mijn armen in mijn maag uitkom....dus.....zoiets....

Ik zit(zat) hem altijd te knijpen met de RT in een bocht.....en nu knikker in hem er gewoon in....

Helemaal mee eens. Met name het sturen gaat echt veel makkelijker; rotondes worden opeens leuk! Het verbeterde blok met het nieuwe geluid draagt ook bij aan de fun.
 
In april vorig jaar 2 uurtjes op een GSA proefgereden.......... kwam er toen achter waarom het altijd zo verrekte moeilijk is om die dingen te kunnen bijhouden......... _O-
Een RT stuurt super......... maar een GS(A) stuurt nog ff ietsie beter....... *O*

Maar ja, helaas geen optie omdat rijcomfort, samen met de directie, de doorslag gaf.....

Om erbij te hebben, en er alleen mee te rijden............. Wie weet ;) eerst maar ff de staatsloterij winnen dan.... :+
 
RoLoo bekent kleur:

Rood was deze keer geen optie, simpelweg omdat het niet kan (af fabriek). Tis FF wennen die groen-achtige kleur (ook nog steeds voor mij...), en helemaal 100% sta ik er nog steeds niet achter, maar een matte motor wil ik nooit, en dat donkergrijs is mij simpelweg te donker. Zilvergrijs had ik wel mooi gevonden. En dan met zwarte wielen.
Je kunt hem altijd alsnóg BMW-rood laten spuiten toch? ;)
Mhwa, valt wel mee denk ik, met het zien van 'iets' op die kleur. Stof zie je sowieso minder op die kleur dan op zwart, of donkergrijs.
Je hebt ook wel gelijk hoor Ron, ik heb zelf een zilvergrijze 206CC gehad en ik heb nog nooit zo'n weinig poetsintensieve auto gehad. Je zag er bijna niks op. Maar anderzijds kun je er ook weinig oh's en ah's mee scoren als je al je lief en leed en zaligheid hebt gelegd in het fonkelnieuw oppoetsen van je Liebling :/
 
Laatst bewerkt:
RoLoo wil het nu eindelijk wel eens een keer weten:
...rijdt dat nou veel anders ; een GSA t.o.v. een RT...??

...gewicht technisch scheelt het tenslotte niet zoveel, het blok is ongeveer indentiek, en oké, de houding achter het stuur is totaal anders, vanwege het brede GSA stuur, maar verder...??

Een GSA is voor mij wat teveel van het (stoere) goede. Een motor "met ballen" zeggen ze.
Mwah........een GS is voor mij stoer genoeg dus ik kan je vraag niet geheel beantwoorden.

Maar als een GSA qua rijgedrag vergelijkbaar is met een GS (en dat is ie) en een R1200RT vergelijkbaar is met een R1200R (zal toch wel?) dan is er inderdaad een wereld van verschil. Ik wist echt niet wat ik meemaakte........maar daar heb ik destijds al uitgebreid over geschreven.......ik vond de GS bijna geen motorrijden meer, ik hoefde alleen nog maar aan het stuur te draaien, de rest deed de GS. Nee, dan de R1200R........daar heb je nog stuurvrouwskunsten voor nodig :Y
En tóch ben ik ervoor gevallen. Gemak dient nou eenmaal de mens :+
Dus wát nou comfort op een RT?

Maar Ron......je wou toch zeker niet zeggen dat je nog nooit op een GSA hebt gereden?? :?
Geloof ik niks van, en als dat al zo zou zijn adviseer ik je als de donder daar de dealer te rennen om een keer een proefrit te maken! Tenzij je bang bent dat je spijt krijgt van je RT natuurlijk ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met veel plezier 45000 km op een GS gereden. De GS stuurt lichter dan de RT (hoewel ik de RT tijdens de proefrit zeker wendbaar genoeg vond), het nadeel van de wendbare GS heb ik altijd de zijwindgevoeligheid gevonden.

Groet,
Kees Jan
 
Enjoy-Rider over (niet) gelovig zijn...:

Maar Ron......je wou toch zeker niet zeggen dat je nog nooit op een GSA hebt gereden?? :?
Geloof ik niks van.

...en toch is het zo ; heb nog nimmer op een GS, of GSA gereden...
...mijn 'off the road' ervaringen zijn blijven steken in de jaren 80 bij een Honda XR500R, U weet wel, zo'n 'dikke' 1-pitter enduro fiets...

...roppen over de Posbank, door het rulle zand...

...hoef je vandaag de dag ook niet te proberen ; om door een openbaar natuurgebied vrolijk de lieve egeltjes het zand in de oogjes te blaffen... :P


Maar ik zal de vraag uitleggen mbt de GSA.

Het heeft allemaal te maken met de vage kleur op de te verwachten RT, en de uitspraak die Jeannetje (hier mag ik de verkleinvorm met liefde gebruiken... ;) ) ooit een keer deed, en die luidde als volgt : '...goh..., zo'n grote GS is eigenlijk veel meer een motor, dan de RT van ons..., want dat is net een auto op 2 wielen...'

Dus al een paar dagen loop ik met de gedachten om die hele RT-order te skippen, en 'gewoon' een aangeklede GSA te gaan bestellen.

Echter..., elke keer kom ik op dezelfde praktische (?) bezwaren.

Een GS(A) heeft geen verwarmbaar zadel. De kofferset op een GSA (er moeten dan wel van die alu. koelboxen aan natuurlijk) zijn kleiner dan op de RT, en vooral de topkoffer van de GSA is nou niet echt ergonomisch vormgegeven, terwijl je wel lekker tegen de koffer van de RT aan kunt leunen.

En..., een kennis van mij heeft de 1200GSA met een ruime boog de deur uitgedaan vanwege de windgevoeligheid, en het vage gedrag aan de voorkant boven de ongeveer 140 km/h.

De windgevoeligheid ben ik al eerder tegengekomen als opmerking, en ook in de diverse testen van de GSA kom ik met regelmaat die onrust in de voorkant tegen.

De RT kent die vaagheid pas bij snelheden boven de 190, en dan in combinatie met duo, en 3 volle (vakantie) koffers (gewoon afgelopen zomer naar Oostenrijk gejoekeld met constant 198 op de GPS...; en dat een uurtje achterelkaar..., want dan schiet het lekker op...)

Windgevoelig is een RT natuurlijk ook, maar eerlijk gezegd valt mij dat voor zo'n relatieve kolos, met al z'n plaatwerk bijzonder hard mee.

En een genot is de grote topkoffer. Er gaat of veel bagage in, of 2 valhelmen. En dat is ook handig.

En beide zijkoffers zijn even groot ; en dat is bij een GS ook niet zo.

Daarom denk ik dat een GSA wellicht als duo-vakantie-fiets toch minder geschikt is dan de RT.
Dat kan iemand bevestigen...?

Plus de zadelverwarming.
Die de GSA ontbeert.



Maar toch borrelt het dus af en toe.
Vanwege die kleur.

Op de nieuwe RT... :/


Maar ik kan mij een GSA goed voorstellen in dezelfde rode kleur als de Sprtbxr, afgewerkt met het zwart en zilver, zodat je over een 'leuk setje' kunt spreken.
 
Laatst bewerkt:
...en toch is het zo ; heb nog nimmer op een GS, of GSA gereden...
...mijn 'off the road' ervaringen zijn blijven steken in de jaren 80 bij een Honda XR500R, U weet wel, zo'n 'dikke' 1-pitter enduro fiets...

...roppen over de Posbank, door het rulle zand...

...hoef je vandaag de dag ook niet te proberen ; om door een openbaar natuurgebied vrolijk de lieve egeltjes het zand in de oogjes te blaffen... :P


Maar ik zal de vraag uitleggen mbt de GSA.

Het heeft allemaal te maken met de vage kleur op de te verwachten RT, en de uitspraak die Jeannetje (hier mag ik de verkleinvorm met liefde gebruiken... ;) ) ooit een keer deed, en die luidde als volgt : '...goh..., zo'n grote GS is eigenlijk veel meer een motor, dan de RT van ons..., want dat is net een auto op 2 wielen...'

Dus al een paar dagen loop ik met de gedachten om die hele RT-order te skippen, en 'gewoon' een aangeklede GSA te gaan bestellen.

Echter..., elke keer kom ik op dezelfde praktische (?) bezwaren.

Een GS(A) heeft geen verwarmbaar zadel. De kofferset op een GSA (er moeten dan wel van die alu. koelboxen aan natuurlijk) zijn kleiner dan op de RT, en vooral de topkoffer van de GSA is nou niet echt ergonomisch vormgegeven, terwijl je wel lekker tegen de koffer van de RT aan kunt leunen.

En..., een kennis van mij heeft de 1200GSA met een ruime boog de deur uitgedaan vanwege de windgevoeligheid, en het vage gedrag aan de voorkant boven de ongeveer 140 km/h.

De windgevoeligheid ben ik al eerder tegengekomen als opmerking, en ook in de diverse testen van de GSA kom ik met regelmaat die onrust in de voorkant tegen.

De RT kent die vaagheid pas bij snelheden boven de 190, en dan in combinatie met duo, en 3 volle (vakantie) koffers (gewoon afgelopen zomer naar Oostenrijk gejoekeld met constant 198 op de GPS...; en dat een uurtje achterelkaar..., want dan schiet het lekker op...)

Windgevoelig is een RT natuurlijk ook, maar eerlijk gezegd valt mij dat voor zo'n relatieve kolos, met al z'n plaatwerk bijzonder hard mee.

En een genot is de grote topkoffer. Er gaat of veel bagage in, of 2 valhelmen. En dat is ook handig.

En beide zijkoffers zijn even groot ; en dat is bij een GS ook niet zo.

Daarom denk ik dat een GSA wellicht als duo-vakantie-fiets toch minder geschikt is dan de RT.
Dat kan iemand bevestigen...?

Plus de zadelverwarming.
Die de GSA ontbeert.



Maar toch borrelt het dus af en toe.
Vanwege die kleur.

Op de nieuwe RT... :/


Maar ik kan mij een GSA goed voorstellen in dezelfde rode kleur als de Sprtbxr, afgewerkt met het zwart en zilver, zodat je over een 'leuk setje' kunt spreken.
Ik wil je wel enkele bevestigingen geven Ron ...
Koop geen GSA (daar rijden er toch al veul van rond, dus die ene kennuh we wel missen) _O-

Zadel verwarming; ook dit kan natuurlijk een verwarmde Touradinghus worden !
Voor de topkoffer is er ook een ruggesteuntje verkijgbaar :Y
zelfs grote topkoffers in diverse achterlijke grote formaten (van diverse leveranciers)
De windgevoeligheid zou geen probleem moeten zijn met de huidige ESA (2) het zoekerige dan boven de Nederlandse max. topsnelheid ... ook met twee personen en bagage zou dit over moeten zijn door de juiste standjes te gebruiken !

Bij mij (EDS II) in elk geval zonder problemen tot zoon 180 km/h

Neu ... nie kopen nie ... :+
 
Laatst bewerkt:
...das nou us een goed advies ; gewoon NIET kopen...!












...je lijkt mijn vrouw wel... ;)




...trouwens kijkt U hier eens naar...
...tis een beetje blauw, beetje groen, beetje zilver...

...en in ieder geval is het de uitvoering met de nieuwe (!) voorvork...



...en de potjes op het stuur zijn niet meer groen en rood, maar zwart en geel... :/
...zwart/geel dus ; net als bij de K1600... :Y

...model 2011 dus... *O*
 
Laatst bewerkt:
...das nou us een goed advies ; gewoon NIET kopen...!












...je lijkt mijn vrouw wel... ;)




...trouwens kijkt U hier eens naar...
...tis een beetje blauw, beetje groen, beetje zilver...

...en in ieder geval is het de uitvoering met de nieuwe (!) voorvork...



...en de potjes op het stuur zijn niet meer groen en rood, maar zwart en geel... :/

...model 2011 dus... *O*
Weet je wat ik een van de grote pluspunten vind van de RT tov de GS(A):

Cruisecontrol!! Vind ik persoonlijk echt ideaal!!
Heb op de GS-AA zo''n handmatige versie van de cruisecontrol maar die op de RT is toch veeel beter!
 
...zie je wel ; 'k wist dat ik iets vergeten was... ;)
 
Vanuit Brabant voor iedereen een gelukkig,voorspoedig maar vooral gezond 2011 met uiteraard weer een hoop veilige "fun"kilometers.
(Ik ben tenminste weer druk met Mapsource om nog wat wegen en passen op te sporen waar ik nog niet ben geweest)
 
Alex58 zet het puntje op de i :

[...]

Weet je wat ik een van de grote pluspunten vind van de RT tov de GS(A):

Cruisecontrol!! Vind ik persoonlijk echt ideaal!!
Heb op de GS-AA zo''n handmatige versie van de cruisecontrol maar die op de RT is toch veeel beter!
Dat is nu echt iets waarom je een RT zou kopen :/
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat RoLoo beter voor een RT kan gaan, voor een GS/(A) moet je ' vallen' ... denk ik !?
Bovendien heeft hij er nog nooit op gereden en kan hij beter eens een weekend zoon ding huren/lenen voordat er sprake kan zijn over een eventuele overstap naar een GS/(A) :]

Ron ... in vergelijk met een RT doet een GS(A) een beetje 'saai' aan ... weinig te poetsen lak delen enz :+
bovendien is zo'n elektronische cruise control wel subliem op een motorfiets :Y

Weliswaar heb ik dan weer nooit op een RT gereden ... maar ik denk dat er een groot verschil in het gevoel van rijden zit tussen die twee motoren ... ieder op z'n eigen vlak z'n kwaliteiten ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een keuze tussen een GSA en een RT altijd een levensgroot dilemma zal blijven.
Voor beide motoren zijn evenveel plussen als minnen te noemen en dan gaat het ook nog voornamelijk over het “gevoel”.

Op een Adventure komt toch een beetje de Hooligan in je boven, terwijl de RT wat meer geciviliseerd is. Met andere woorden: kies je voor de pantalon of toch liever voor een spijkerboek.

Ik heb ook jarenlang tot zéér grote tevredenheid op een RT rond gereden en keek vaak met een schuin oog naar zo’n grof Adventure hok met z’n ” ik rij over alles heen” uitstraling.

Verschillende proefritten gemaakt, zelfs meerdere malen zo’n ding gehuurd en wild enthousiast gedacht: dit is het!

Tot je dan weer op je RT stapt en weer gewoon “thuiskomt”.

Ik denk dat het het beste is om ze gewoon alle twee te kopen; hoef je tenminste niet te kiezen. O-)

Maar dat is helaas niet weggelegd voor de modale loonslaaf. :?

Ik heb onlangs wel gekozen en die knoop met een grote botte bijl door de kerk gejaagd en een Adventure gekocht. *O*

Gewoon om te proberen.

Eens kijken of het wat voor me is.

Is het wat dan is het wat, is het niks, dan weten we dat tenminste en komt er weer een RT.

Wat een vreselijke luxe problemen hebben we toch om hier wakker van te liggen hè :)
 
...das allemaal mooi omschreven...! :)
 
gerard2 inspecteert z'n garderobekast:

Op een Adventure komt toch een beetje de Hooligan in je boven, terwijl de RT wat meer geciviliseerd is. Met andere woorden: kies je voor de pantalon of toch liever voor een spijkerboek.

Oftewel: wie de broek past trekt hem aan ;)

Inderdaad....hele mooie analyse Gerard :Y
Zo'n hooligan hoef je trouwens voor een GS(A) niet te zijn hoor, je kunt er ook heel rustig met je ouwe omaatje achterop op toeren :)
En ik heb gezien dat je met een RT ook ontzettend de beest uit kunt hangen :].
 
Laatst bewerkt:
gerard2 over het hart of het verstand...:

Op een Adventure komt toch een beetje de Hooligan in je boven, terwijl de RT wat meer geciviliseerd is.

...mwha..., ik heb al een beetje een kaal plekje op het achterhoofd...
...m'n snor is er af... :$


...dus dan moet ik dat (als ik het al had...) 'hooligan' gevoel toch maar definitief laten varen, en gewoon stug blijven geloven in het fenomeen RoyaleToerer...






...moet wel zeggen ; kep nog even met de gedachten lopen spelen om de Sprtbxr ook weg te doen, die twee (RT + Sprtbxr) te vervangen door een 1 stuks K1600GT, en dan als 'leuk-fiets' er een gebruikte Suzuki GSX1400F (super naked bike) bij te halen...
 
Laatst bewerkt:
Ik vind deze discussie wel vermakelijk......wel of niet doen......

Ook ik heb er slapeloze nachten van gehad.....uiteindelijk voor de GSA gekozen....

Mis ik wat....hm.... misschien inderdaad de cruis control....wanneer? op de lange saaie stukken op de (duitse) snelweg......niet doen dus...gewoon binnendoor blijven rijden.....

Zadelverwarming......hm......te luxe....niet echt dus......

Mijn radio/cd speler?........hm....welnee een Ipodje doet het ook.....

De verstelbare ruit......Hm...soms....eigenlijk....nee ook niet...

Wat krijg ik er voor terug.....stuurplezier....heel veel stuurplezier......

veel meer motorgevoel.....

Enneh niets geen vaag stuurgevoel.......ook niet bij 190km op de Bundesbahn.....Maar ja ik reed toch binnendoor....

Nee Roloo niet doen.......Het is inderdaad geen poest fiets......ook dat mis ik niet...
 
Laatst bewerkt:
GS(A) is heerlijk voor erbij.......... lekker voor de fun alleen rijden. Stuurt echt superrrrrrrrr!!! *O* *O*

Dus ik zeg,..............dan maar de sportboxer de deur uit _O-
(En gewoon lekker je eigen kleurtje ervan maken. Tis alleen maar ff een snaveltje en tankcover spuiten..... ;))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan