GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
En dat je maar veel veilige kilometers mag maken met de wind in de rug en de zon in het gezicht :)






En een hele dikke grijns :Y
 
Ik ben nog op tijd! *O*

Was een mooi project HAPO, we lezen vrolijk verder in je andere topic :Y

Gr. Karl
 
Mooi einde, dat ie 100% in orde is.

Geeft mij goede hoop, dat het hier ook nog ooit goed gaat komen....

GOOD JOB.....

Als we vragen hebben weten we naar wie we een mail moeten sturen :)

Veel veilige en fijne dB's

Mo en Re
 
Een topic sluiten, omdat de moter het goed doet?? :? :?
Dat heb IK :( nog nooit meegemaakt!! _O-

;)

:W
 
Laatst bewerkt:
Gijs, dat komt nog wel! (als je maar goed je best doet :+ )

Als laatste een foto die al eerder geplaatst is:

yamuki2mf.jpg



Toedeloe,

:W
 
Laatst bewerkt:
Vol verwachting klopt ons hart...
Het plan is om het topic aan te vullen met datgene wat ik er in tussentijd aan gedaan heb.
Ook wil ik een soort index maken, om het zoeken makkelijker te maken. Weet nog niet hoe ik dat het handigst kan aanpakken.
Ligt aan hoeveel berichten je per pagina hebt ingesteld.
Tips?
 
Door bovenaan een bericht te staan met "geplaatst op ..."en dan via rechtsklik voor eigenschappen te kiezen krijg je een melding "URL ..." dat copiëren in een nieuw bericht geeft directe toegang tot het gewenste bericht.

Misschien dat je op deze manier een lijst kan maken.
 
Goh Jaap43, dat heb ik nooit geweten! Ik zal eens kijken of het zo makkelijk werken is.
Ben nog niet zo ver, dus ik kan hea bekijken.
Bedankt!
 
Eerst maar eens vermelden wat er gebeurd en veranderd/verbeterd is, sinds het slot.
Pulsgevers vervangen omdat de motor slecht begon te starten en te ploffen.

Dit zijn de pulsgevers en die zitten achter het rechter carterdeksel:

pulsgevers.jpg


Dat bleek even goed te gaan, toen de CDI-unit vervangen. Bleek ook storingen te geven.
Heb nog geprobeerd deze te repareren, maar bleek onmogelijk:

cdi9.jpg


De elektonica zat in een keiharde hars gegoten.

Nu de olietemperatuurmeter:

voor luchtgekoelde motoren geldt over het algemeen 80-120 graden.
Ik had de indruk dat mn blok knap heet werd, wanneer ik vaak wachten moet voor verkeerslichten en langzaam rijden.
Toen bedacht ik me, dat ik tijdens het toonbaar maken vd GS, het blok twee maal in de primer had gespoten, twee keer in een verkeerde kleur, een keer de juiste kleur en nog een keer met blanke lak. Misschien dat de hitte door al die laklagen minder goed afgevoerd kan worden?
Anyway, ik had het plan om er een oliethermometer op te zetten. Blok was daarvoor al voorbereid. En als ik toch bezig ben: ook maar meteen een oliekoeler met oliethermostaat.
Spullen daarvoor heb ik voor weinig bij elkaar gescharreld. En is ook weer leuk om te doen.

Ik laat eerst zien hoe ik de oliethermometer aan heb gesloten.
Allereerst heb ik een sensor nodig, die een aantal ohm doorgeeft aan de thermometer.


sensorvoorbereid.jpg


Hier kun je zien dat de oliedruksensordeksel al is voorbereid op een thermosensor.
Oliedruksensordeksel zit hier (S en D):

sensoraansluiting.jpg



Voor de sensor moet ik een draadgat maken, dit is eigenlijk conisch Gasdraad (R) maar ik heb gewoon Gasdraad (G) getapt. En een alu vulring pasgemaakt zodat het mooi dicht zit.

sensorklaar.jpg


De boel aangesloten en een stuk gereden op een warme avond en de meter gaf aan:

tempmetergs1.jpg



100gradenal.jpg


Sfeerplaatje:

img3028l.jpg


Ik ga straks verder, ff verhuizen.
 
Goed, ik kan nu aflezen dat de motor knap heet word, nu wil ik hem koeler maken en daar hebben we een oliekoeler nodig:

koelergerepareerd1.jpg


De aansluiting verander ik in:

koelergerepareerd8.jpg


De koeler hier geplaatst:

aanvoerleidingoliefilte.jpg


Nu de aansluitingen nog. Aanvoer komt van het oliefilterdeksel, die heb ik voorzien van een slangpilaar, deze was al voorbereid, net als de oliedruksensordeksel.
Olieafvoer gaat naar de oliebijvuldop, deze moest vervangen worden:

olievuldop1.jpg


olievuldop2.jpg


olievuldop3.jpg


olievuldopklaar.jpg


En de boel aangesloten, gelijk ook maar een drukmeter:

aanvoerleidingoliefilte.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik had nog de verchroomde zadelogen nog aan de zadelriem zitten en die begonnen te roesten door het chroom heen, dus we maken ze van rvs:

zadelriemoogfrezen1.jpg


zadelriemoogfrezen2.jpg


zadelriemoogbinnenzijde.jpg


zadelriemoogklaar.jpg


Nu andere opbokgrepen, want bestaande hadden geen ogen voor een spin en begonnen ook te roesten. Duss, ook maar van rvs:

opbokgreep1.jpg


Zo ook al weer klaar!
 
Laatst bewerkt:
Toen begon de GS veel geluid te produceren, in het begin was dat wel leuk. Maar later werd het toch wel te gek...:

tussenpijpverrot1.jpg


tussenpijpverrot2.jpg


De slechte staat had me wel verrast, maar wat wil je als je s'winters doorrijd.
Repareren maar, en wel met rvs pijp:

uitlaatnieuwestukken.jpg


uitlaatgehecht1.jpg


uitlaatgelast2.jpg


uitlaatmetbussen.jpg


Nieuwe bussen gedraaid omdat de rvs pijpen 35mm zijn en de bestaande waren 40mm.

En als dan het systeem weer potdicht zit, dan klinkt de motor wel erg tam!
Tijdens de reparatie had ik al besloten om een compleet rvs systeem te maken, waarover later meer!
 
Laatst bewerkt:
Ook had ik last van een lekkende voorremvloeistof-reservoir.
Een gemaakt uit een goede aluminium kwaliteit:

rempot1.jpg


rempotmetdeksel.jpg


Even kijken hoe het staat, of het potje niet te hoog is:

rempotfferop.jpg


rempothapo.jpg


Toen had ik het plan om een voorvorkstabilisator te maken:

stabilisator1.jpg


stabilisator3.jpg


stabilisatorklaar1.jpg


stabilisatorklaar2.jpg


Ik moet hem alleen nog monteren, maar dan moet de voorvork eruit.
Dat kan pas als de sneeuw bij ons weg is en de uitlaatbochten en demper er weer opzitten.
Die had ik nl voor de sneeuw en de vorst eraf gehaald voor het nieuwe uitlaatsysteem.
Dat nieuwe systeem komt bij de volgende post!
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig weer.
Word nog een puiker fietsie zo.
Volg het al tijden en zijn toch wel weer kwijl momenten om te zien naar iemand met zulke skillz en mogelijkheden.
 
Het laatste, een rvs uitlaatsysteem.
Eerst op zoek gegaan naar rvs dempers en ben uitgekomen op rvs dempers van een MZ:

mzrvsdemper.jpg


Maten opgevraagd bij de Duitse ebay verkoper:

mzdampferabmessung.jpg


De maten kwamen overeen met wat ik nodig had en ff gefotoshopt:

gs550emetmzdempers.jpg


Naar mijn mening staat dat best goed. Nadat ik een demper ontvangen had, even kijken hoe ik hea moet aanpakken.

rvsdemperffkijken.jpg


rvsdemperverschilbevest.jpg


Naar mijn idee zou dit goedkomen, dus een tweede demper geregeld.
Daar waar ik de demper moest doorslijpen, kwam ik uit op een diameter van 38mm.
Ik heb buis van 35mm, dus ik moest de buis oprekken naar 38mm:

buisoprekken3538mm.jpg


Dat heb ik gedaan mbv een pers en een btje vet.

Nieuwe rvs beugels gemaakt, voorzien van rubber trillingsdempers:

demperbeugels.jpg


Een demper zit er hier op:

eendempereropbewerkt1.jpg


Een rvs buffer gemaakt voor de middenbok:

middenbokvrijenbuffer.jpg


En zo staat het met beide dempers erop:

uitlatengelijk.jpg


uitlatenschuinbovenaf.jpg


Dit was dan het makkelijkste deel...
 
De rvs dempers heb ik gemonteerd op de bestaande verchroomde bochten.
Die bochten wil ik dus gaan vervangen door rvs exemplaren.
Eerst nieuwe alu flenzen gemaakt:

uitlaatflens1.jpg


uitlaatflenzen.jpg


En alvast de verbindingssokken:

verbindingssokken.jpg


Ja, en nu komt het. De bochten...

Eerst zelf geprobeerd bochten te buigen, dmv vullen met zand, water, dichtlassen en een hydraulische pijpenbuigmachine:

rvsuitlaatbochtgebogenr.jpg


Dat was na een paar pogingen het beste resultaat. Dus over na plan B!
Voor 40euro gekocht op ebay: rvs set van een Bandit 600:

ohhshit.jpg


was4in1bocht.jpg


Dat ging hem dus ook niet worden:

kortstebuisenandersom.jpg


Over op plan C...
Het laten buigen van de bochten. Eerst maar een tekening gemaakt op een stuk MDF met de bestaande bochten erop. Die maten overgenomen naar autocad:

tekeningbinnenstebochte.jpg


tekeningbuitenstebochte.jpg


Ik heb vier buizen op lengte afgezaagd en met de tekeningen erbij, opgestuurd naar een bedrijf die voor me zou buigen.
Dus daar wacht ik nu dus op.

In mijn werkplaats hangt nu een mooie grote (80x120cm!) foto vd GS:

gsposterwerkplaats.jpg


Tot zover de update!

Iedereen nog een fijne eerste kerstavond en tweede kerstdag en een goed jaaruiteinde!

kerstmotor.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal zeer goed uit Hans! Had alles al afzonderlijk gezien op het GS topic maar het is toch leuk om het hier nog eens opnieuw te lezen waar het hoort, bij de rest van je project :Y

Tevens hulde voor het oog voor detail en vakmanschap die hier in dit topic gedemonstreerd worden. :}
 
Hapootjeee!!!! *:)

Je bent weer lekker bezig man. :Y

Straks mag mn R5 niet eens meer naast jouw Soesje staan...te lelijk! :+


;)
 
Hallo Jongens!

Bedankt, he. Ik wou dit topic toch kompleet maken, verdient ze wel dacht ik zo.
Wanneer de bochten klaar zijn, maak ik een soort index. Ben er al mee bezig. Wel moeilijk om te selekteren. Moet oppassen dat het geen topic in een topic wordt, haha...
Daarna gaat ze weer op slot.
Gijs, je hebt wel gelijk. Mijn Soesje is niet meer zo mooi als jouw R5, maar heb al wel ruim 12.000km gereden.

:W

*:) *:) *:) *:) *:)
 
Overbodige post.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan