Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraagje....

Gister na een uurtje op de snelweg in Duitsland met continue regen(totaal 3 uur en 220km) had ik geen voorrem meer, tenminste niet gelijk wel als even de remhendel iets inhield dan kwam het terug..

Is dit van de grote hoeveelheid water op de remblokken en remschijf? Als ik flink doorremde en hij pakte hem ineens blokkeerde men voorwiel.

Iemand een idee? Achter niks geen last gehad.... :)
Is inderdaad een probleem in de stromende regen:

De schijf/schijven zijn drijfnat en bij het remmen ontstaat er een waterfilmpje tussen schijf en remblok, die door de wrijvingswarmte wel verdwijnt maar dat zou verkeerd kunnen aflopen, zoals je bijna heb gemerkt. ;) 8-) :]
 
Is inderdaad een probleem in de stromende regen:

De schijf/schijven zijn drijfnat en bij het remmen ontstaat er een waterfilmpje tussen schijf en remblok, die door de wrijvingswarmte wel verdwijnt maar dat zou verkeerd kunnen aflopen, zoals je bijna heb gemerkt. ;) 8-) :]

Ah ok, zoals ik zelf dus al dacht klopt het. Achter dus geen last van gehad, die remde gelijk :)
 
In de Motor Magazine van 12 aug. staat onder de titel 'Vriendelijk werkpaard' een artikel over de Div 600. Als plussen wordt genoemd: betrouwbaar, gemakkelijk rijden, wendbaar, goedkoop, gemakkelijk zelf te onderhouden, laag verbruik, geschikt voor beginners.
Helemaal mee eens!
Als minnen: weinig vermogen,
Ik kan er prima mee vooruit hoor, voor mij is het voorlopig nog genoeg.
rijdt niet fijn met duo,
Ik heb hier nooit problemen mee en mijn duopassagier ook niet. Wat zou er dan niet fijn aan zijn?
trillingen rond de 4000 tpm,
Klopt, maar ervaar ik niet als storend, de trillingen zijn minimaal.
te zachte vering.
lekker toch? ;) net als in een Rolls _O-
Bridgestone BT 45 als meest gebruikte band,
Ja, dus?
roestende collector een algemeen probleem.
Na 8 jaar en 32d km nog geen last van, maar kan nog komen.
De gemiddelde leeftijd van de Div rijders die hadden gereageerd op een lezersoproep is 45.
Gemiddeld misschien, maar ik trek het gemiddelde flink naar beneden (31). Ik denk ook vooral dat de 900-rijders wat ouder zijn dan de 600-rijders. Misschien hier een keer een poll aan wijden?
Alles herkenbaar?
Niet alles dus...
 
In de Motor Magazine van 12 aug. staat onder de titel 'Vriendelijk werkpaard' een artikel over de Div 600. Als plussen wordt genoemd: betrouwbaar, gemakkelijk rijden, wendbaar, goedkoop, gemakkelijk zelf te onderhouden, laag verbruik, geschikt voor beginners.
ook helemaal mee eens, maar ook voor gevorderden is het een fijne motor ;)

Als minnen:

weinig vermogen ....... ook voor mij voldoende om overal vlot mee te komen.

rijdt niet fijn met duo ...... Flauwekul, rijdt ook met duo prima, zegt ook mijn vrouw.

trillingen rond de 4000 rpm ....... klopt, dat weten we allemaal, maar is vrij eenvoudig op te lossen door (jaarlijks) de well-nuts te vervangen.

te zachte vering ...... achter is prima instelbaar en voor idd zacht, maar ook dat is simpel op te lossen door andere veren of bussen boven de bestaande veren te zetten.

Bridgestone BT 45 als meest gebruikte band ...... heb ik geen ervaring mee.

roestende collector een algemeen probleem .... zie je idd bij de meeste divjes, als ze aan vervanging toe zijn gelijk geheel RVS monteren en ook dat probleem is over.

De gemiddelde leeftijd van de Div rijders die hadden gereageerd op een lezersoproep is 45 ....... dat zegt niet zoveel, de jongere rijders hebben schijnbaar niet gereageerd op de oproep , ik wel dus _O-

Heeft iemand ook een link naar dat artikel ????
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het zo inscannen maar eerst deze quote:

De gemiddelde leeftijd van de inzenders blijkt 45 jaar, waarbij de 26-jarige Jessica Bogers (één van de vijf vrouwen) de jongste is en samen met twee 28'ers het gemiddelde naar beneden trekt.
That's me!!! *O*
 
Zo ben weer terug uit het warme Italie.
Weer een hoop bij moeten lezen.
En gelijk weer moeten constateren dat ik er bij de Div tour van 22 augustus weer niet bij kan zijn vanwege storingsdienst :(
ik mag al blij zijn als ik zondag een ritje in de buurt kan maken.
MMFM is op de 29e dan heb ik geen dienst , dus hoop ik daar maar eens bij te zijn.
 
Ik heb een onderdeel op mijn xj600s (1994) zitten waarvan ik niet weet wat het is en waar het voor dient.
Klopt...olie lekt... Maar ik moet me eerst eens verdiepen in hoe het apparaatje werkt. Ik kan er niet achter komen wat er achter dat zwarte rubberen dopje aan de buitenkant zit. En waarvoor er elektrakabels alle kanten uit gaan...
Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit zeg maar de thermostaat van de carburateurverwarming. De warme olie komt uit de cilinderkop (als je de banjobout rechts losdraait loopt het er vrij hard uit bij draaiende motor) en gaat via de slangen de carburateurs in. Het ding wat lekt laat de warme olie door, en (volgens mij) schakelt dat (elektrisch) uit als het niet koud is buiten.

Ik zie dat je ondertussen het topic waar ik naar wou verwijzen al gevonden hebt :)
Mijn oplossing werkt nog steeds, de lekkage is niet meer teruggekomen. Dus als je zin hebt om te knutselen: banjo bout bestellen, oud ding uitboren, draad tappen, en klaar.

Nu even uitvinden hoe het werkt (en of hij werkt :) ) en of er voorverwarming op zit (geen idee of dit uberhaupt mogelijk is).
Ik kwam e.e.a. tegen over hoe te testen, volgens mij in het werkplaatshandboek. Testen heb ik trouwens niet gedaan, gezien het feit dat ik de hele winter gewoon kon rijden (terwijl ik diverse topics over bevroren carburateurs tegenkwam) ga ik er van uit dat-ie bij mij goed werkt.

Ik heb nog een vraag m.b.t. het spannen van de ketting waar laatst over gesproken is hier. Volgens het WPH moet de as-bout en moet die zgn. 'cotter pin' vervangen worden naderhand. Maar, is die dus niet nogmaals te gebruiken? en waar haal ik zo'n ding vandaan? of doet niemand dit?
Een splitpen (in het Nederlands). Ik heb via eBay een doos van zo'n 500 stuks in verschillende maten besteld, zodat ik de rest van m'n leven niet meer hoef te zoeken. Ik koop er liever een paar te veel (voor een euro of 10) dan dat ik ze per stuk moet gaan zoeken. Ondertussen heb ik m'n 3e er in zitten, na een paar keer buigen breekt 1 van de 2 delen af, en dat is voor mij het punt om het hele ding te vervangen.

Als je geluk hebt misschien wel, maar meestal is het zo dat bij het terug buigen van de pootjes er een knik achter blijft, die wel los te trekken is maar niet meer terug te duwen. Daarnaast al eens van metaalmoeheid gehoord :? Een paar maal buigen en de pootjes breken af. ;)
Even offtopic: dit heeft niets met metaalmoeheid te maken! Metaalmoeheid treedt op bij elastische vervormingen, waarbij de belasting kleiner is dan wat het metaal zou moeten kunnen hebben. Vandaar dat breuk door metaalmoeheid belastingen in de orde-grootte van miljoenen keren nodig heeft. Deze splitpen wordt plastisch vervormd, da's wat anders :)

Maar als je een passende R-vormige vindt, die kun je altijd blijven gebruiken.
(De derde op het volgende plaatje.)
Voor dergelijke kritieke delen heb ik er liever een die daadwerkelijk vervormd wordt en dus zeker niet los kan stoten.

Weet iemand hoe ik het beste mijn grijze duo handvatten zwart kan maken, zodat het beter bij mn zadel past?
Vervangen door zwarte "hotgrips"? Ik ben er zoooo blij mee, zelfs 's zomers! Vanmorgen begon ik met drijfnatte handschoenen, na een paar uur waren ze droog :)


En dan nu: Luxemburg!
Ik ben ondertussen terug van 4 dagen toeren met duo. M'n duo had er zo'n 200 km opzitten voor vertrek, ondertussen is daar 1200 km bijgekomen.
Vrijdag (de 13e!) was leuk: 's ochtends tanken en banden oppompen, daarna vertrekken... Tango-lucht begon halverwege te piepen en was daarna defect, de volgende pomp had een bordje "defect", de volgende gaf het 50 cent muntje meteen retour, en de 4e slikte m'n muntje in om vervolgens om de volgende te vragen.... Uiteindelijk aan de balie een speciaal muntje gekregen wat-ie wel slikte. Als ik het zo zie was de kwaliteit aanzienlijk beter toen lucht nog gewoon gratis was!
Na vele borden "pas op: herten" zag m'n passagier dat bord voor het eerst (ergens in Belgie). Letterlijk seconden nadat ze er een opmerking over maakte, stak er voor ons een hert over van links naar rechts! Met 90 km/h is dat best schrikken, maar tijdens het remmen liep het beessie gelukkig door.
Zaterdag heeeeerlijk weer met hele mooie bochten, en een moeie hand van het zwaaien.
Zondag alleen maar regen, met alsnog 200 km op de teller. En ( :X :X :X ) ik heb m'n Div bijna neergelegd :( Op een smal weggetje stonden we stil (in dubio waar heen te gaan), om vervolgens vanuit stilstand bergop te willen keren. Met bijna 400 kg Div viel dat tegen, en ik kon het geheel met m'n linker voet (die door de helling erg laag stond) nog net overeind houden. Deed wel even pijn en met hartslag 200 reed ik verder...
Ik merkte ook dat ik steeds meer als een natte dweil ging rijden, vooral na het achterwiel een keer te voelen slippen in een haarspeldbocht.
Luxemburgers rijden wel veel netter dan Nederlanders, niet 1 keer iemand gehad die zonder voorrang te verlenen de weg op reed! Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat er zo weinig mensen reden....
Het zijn wel een stel irritante bumperklevers, in de regen, met slecht zicht, in onbekende haarspeldbochten, met duo, waarbij ik extra zacht moet gaan rijden omdat de idioot achter me geen afstand houdt...
Vandaag was het verbazingwekkend goed weer voor de terugweg!

Mijn eerdergenoemde piepende balhoofdlagers zijn trouwens weer terug! 1200 km niks van gemerkt, ik rijd het ding de tuin uit, en het valt me weer op! Ik gok nu dat het iets te maken heeft met een paar verkeersdrempels die precies in bochten hier in de straat liggen. Even afwachten of het nu weer vanzelf overgaat. Het stuur draait wel nog gewoon soepel.

Nu even wat vragen:
Kees Den Haag: volgens mij had jij 4 extra remlichten op je Div gemonteerd, klopt dat? Zo ja, waar heb je die vandaan? Ik herinner me een enorme gloed licht toen ik achter je reed, en af en toe lijkt dat me best handig.

Rijden met duo: Heel gezellig! Zeker zolang het niet te hard gaat en we kunnen praten. Maar (en daar kwam ik pas achter toen ik alleen terug reed): ik merk dat m'n rijstijl heel anders is, veel minder "echt" motorrijden zeg maar. Alleen accelereer ik vrijwel altijd voluit, laat ik de motor mooi de bocht in vallen bij lage snelheid, etc. M'n duo vindt hard accelereren nog steeds eng (bang dat ze niet goed vast kan houden, korte armpjes zeg maar), en de vermoeidheid sloeg ook goed toe (ruim 20 uur in 4 dagen) waardoor ze minder tegen mij aan zat (en dus minder meebeweegt) en zich daarna qua evenwicht meer op een topkoffer lijkt zeg maar. Is dit wennen? Zijn er tips die ik mijn passagier kan geven?

Brandstofverbruik met duo: Het altijd populaire onderwerp, nu met m'n duo-ervaringen! Op de heenweg wat snelweg, daarna kleine weggetjes, en in Luxemburg had ik net m'n reserve nog niet nodig: 1 op 25,95. Daarna een dagje heerlijk door Lux. gereden met mooi weer: 1 op 23,51. Volgende dag met regen veel lagere versnellingen gereden om de motor warm te houden (om de handschoenen bij de stops iets te drogen op het blok), met veel hoge toerentallen (60-90 in z'n 3, terwijl ik dat normaal in Nederland in z'n 6 doe): 1 op 21,33. Snelweg naar huis: 1 op 24,46. Dit alles met duo.
Conclusie blijft: Div is behoorlijk zuinig :)
 
Laatst bewerkt:
Kees Den Haag: volgens mij had jij 4 extra remlichten op je Div gemonteerd, klopt dat? Zo ja, waar heb je die vandaan? Ik herinner me een enorme gloed licht toen ik achter je reed, en af en toe lijkt dat me best handig.

Die zijn inderdaad erg handig. Ik heb sindsdien absoluut geen last meer van bumperklevers achter me. Ik heb nu uitsluitend nog last van bumperklevers aan de voorzijde. :P

Ze zijn echter niet te koop. Ik heb ze zelf gemaakt. Zie de Howto:
Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)
De Howto is voor de LED verstralers en voor de LED knipperlichten. Ik heb geen Howto meer gemaakt voor de remlichten, maar het principe is uiteraard het zelfde.

Tijdens mijn vakantie is er ééntje stuk gegaan. (Of er zit een draadje los) Als 'ie echt stuk is zal ik er weer ééntje gaan bouwen. Ik kan tegen kostprijs er dan dan ook één voor je maken als je dat wilt. Ik moet dan wel even berekenen wat ze kosten. Ze zitten bij mij aan de beugels van de GIVI zijkoffers. Heb jij die ook?
 
Laatst bewerkt:
Bumperklevers achter je krijg je ook wel van je af door om te te kijken en de bestuurder even aan te kijken. Als dat niet helpt kan je er ook nog bij gebaren. :P Uiteraard niet doen als je zelf aan het kleven bent. ;)
 
Ik zal het zo inscannen maar eerst deze quote:That's me!!! *O*

45 jaar :o Ik ben 22, dus haal het gemiddelde ook flink naar beneden ;)
Dit jaar lekker door rijden op de 600 en misschien volgend jaar de 900. Wat is daar het gemiddelde van. Kijken of ik dat ook naar beneden kan trekken ;)

@remco: Klinkt zeker als een lekkere rit! Super dat je vriendin/vrouw het ook leuk vind om als duo mee te gaan! Mijn vriendin vind het leuk voor een mooi ritje over dijkjes maar meer niet -O- En zeker schrikken van dat hert :+ Dat maak je niet vaak mee....
 
Laatst bewerkt:
Die zijn inderdaad erg handig. Ik heb sindsdien absoluut geen last meer van bumperklevers achter me. Ik heb nu uitsluitend nog last van bumperklevers aan de voorzijde. :P

Ze zijn echter niet te koop. Ik heb ze zelf gemaakt. Zie de Howto:
Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)
De Howto is voor de LED verstralers en voor de LED knipperlichten. Ik heb geen Howto meer gemaakt voor de remlichten, maar het principe is uiteraard het zelfde.

Tijdens mijn vakantie is er ééntje stuk gegaan. (Of er zit een draadje los) Als 'ie echt stuk is zal ik er weer ééntje gaan bouwen. Ik kan tegen kostprijs er dan dan ook één voor je maken als je dat wilt. Ik moet dan wel even berekenen wat ze kosten. Ze zitten bij mij aan de beugels van de GIVI zijkoffers. Heb jij die ook?
Tnx voor de link! Straks even op m'n gemak doorlezen en kijken wat ik nodig heb:) Ik heb geen zijkoffers, wel een topcase, aan die beugel kan ik wel wat kwijt.
 
Dit jaar lekker door rijden op de 600 en misschien volgend jaar de 900. Wat is daar het gemiddelde van. Kijken of ik dat ook naar beneden kan trekken ;)


Ik ben met mijn 31 ook jong voor een 900.
Het is verklaarbaar want een verstandige motorfiets koop je niet voor een ander.

Ik ben er niet helemaal immuun voor.
Hiervoor had ik als tweede motor een 250cc woon-werk motor en dan moet je toch een dikke huid hebben voor al die opmerkingen van vooral moderijders.
 
De gemiddelde leeftijd van de inzenders blijkt 45 jaar, waarbij de 26-jarige Jessica Bogers (één van de vijf vrouwen) de jongste is en samen met twee 28'ers het gemiddelde naar beneden trekt.

Dat gemiddelde is nogal suggestief bij 5 mensen. Er staat al dat er een 26-jarige tussenzit, en een twee 28-jarigen. Dan moeten de laatste 2 deelnemers gemiddeld 71,5 zijn. M.a.w. zowel jongeren als ouderen rijden Div :)
Met als kanttekening dat een gemiddelde van 5 mensen natuurlijk niets zegt over de gemiddelde Div-rijder.
 
Laatst bewerkt:
@ Remco:
je hebt iets te vluchtig gelezen denk ik. er staat dat er 19 reacties waren in totaal, waarvan 5 vrouwen. De cijfers zullen dus iets anders lezen. Doet verder niets af aan je conclusie dat de Div voor iedereen geschikt is!

@ Jessica:
Dank voor het inscannen van dit artikel!
 
@ Remco:
je hebt iets te vluchtig gelezen denk ik. er staat dat er 19 reacties waren in totaal, waarvan 5 vrouwen. De cijfers zullen dus iets anders lezen. Doet verder niets af aan je conclusie dat de Div voor iedereen geschikt is!

@ Jessica:
Dank voor het inscannen van dit artikel!
YW.
Leuk om te lezen, dat artikel... Beetje nostalgisch gevoel krijg ik ervan. ;)
 
Die zijn inderdaad erg handig. Ik heb sindsdien absoluut geen last meer van bumperklevers achter me. Ik heb nu uitsluitend nog last van bumperklevers aan de voorzijde. :P

Ze zijn echter niet te koop. Ik heb ze zelf gemaakt. Zie de Howto:
Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)
De Howto is voor de LED verstralers en voor de LED knipperlichten. Ik heb geen Howto meer gemaakt voor de remlichten, maar het principe is uiteraard het zelfde.

Tijdens mijn vakantie is er ééntje stuk gegaan. (Of er zit een draadje los) Als 'ie echt stuk is zal ik er weer ééntje gaan bouwen. Ik kan tegen kostprijs er dan dan ook één voor je maken als je dat wilt. Ik moet dan wel even berekenen wat ze kosten. Ze zitten bij mij aan de beugels van de GIVI zijkoffers. Heb jij die ook?

Die verstralers passen wel bij mijn Xenon aan de voorkant, wat kost dat als jij ze kan maken Kees? Mag via Pm wel berichtje doen :+
 
@ Remco:
je hebt iets te vluchtig gelezen denk ik. er staat dat er 19 reacties waren in totaal, waarvan 5 vrouwen. De cijfers zullen dus iets anders lezen. Doet verder niets af aan je conclusie dat de Div voor iedereen geschikt is!
In dat geval heb je helemaal gelijk. Ik heb inderdaad alleen gelezen wat er hier op het forum stond, die scans vond ik te klein om te gaan lezen :)

Altijd gedacht dat dat 'Jessica33' sloeg op geboortejaar 1933...
Ik ging er vanuit dat 33 haar leeftijd was bij aanmelden op MF. Maar ook dat klopt niet.
Ik ga verder niet gokken waar het voor staat })
 
33 is het racenummer van Marco Melandri in de MotoGP, mijn favoriet. :)

Sorry dat het niets spannenders is... ;)

En als je de scans aanklikt kun je ze vergroten zodat ze leesbaar zijn, dusse slechte smoes Remco! Er werd in het artikel ook gesproken over een zuinigheidskampioen van 28 jaar. Dacht even dat jij dat was, maar in je profiel staat een verkeerd geboortejaar. :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan