Het Yamaha XT660Z Tenere topic Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan V

MF veteraan
23 jun 2006
2.479
53
Zaanstad
Deel 2!! *O* *O*

1e deel Yamaha XT660Z Tenere topic.

Een echte alleskunner waar geen weg te gek voor is!
big_test_yamaha_tenere_v_02.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*O* -TENERE BANDENOVERZICHT- :r
:Y
Klein overzichtje:
(1. is meer weg naar aflopend voor meer off-road tot 12.)

Weg-Licht off-road
1. Continental TrailAttack (1 van de beste wegbanden voor een All-Road. Is ook testwinnaar! Bij regen heel erg goed! En uitermate goede wegligging op de weg.)
2. Pirelli Trail (Ook een hele goede wegband. Pirelli staat bekend om zijn plakkende bandjes. Beetje gelijk met de Conti.)
3. Michelin Anakee (Bewezen wegband. Iets grover profiel en heel goed in de regen met een lange uithoudingsvermogen.)
4. Metzeler Tourance (tsja...echte wegband. Niet ieders favoriet. Kan ook aardig gebruikt worden in droge onverharde paden. Wel een lang uithoudingsvermogen!)
5. michelin Sirac (Lekker bandje. Heel goed op de weg in alle omstandigheden! Geschikt voor licht off-road. Favoriet op de DR-Z400 van politie Amsterdam-Amstelland.)
6. Metzeler Enduro 3 Sahara * (bijna het zelfde als de K60, alleen met zachter compound voor de weg.)
7. heidenau K60 * (Echte all-roadband! Goed op de weg en in licht tot middel terrein. Goedkoop in aanschaf! Ook in SNOW versie leverbaar.)

Weg-Off-road
8. Continental TKC80 (Noppen met een goede afronding voor de weg. Kan op alles wel redelijk meekomen behalve blubber. Echte dual-sport/adventure band. Ook goed op nat wegdek.)
9. Michelin T63 (Goede combiband! Ook op de (natte) weg. Maakt veel herrie.)
10. Pirreli MT21 (Beetje tricky op nat wegdek, maar bij droog heel goed, en lekkere slijtvaste noppen. Erg stil op de weg. En bijna overal tractie en controle.)

Off-road- Af en toe weg
11. Michelin Dessert (Rallyband. Slecht op nat wegdek, maar haast onverwoestbaar waar ie voor bedoelt is! Zeker met BIB mouse.)
12. IRC Volcanduro VE32 (voor) en VE33 (achter) (gebruikt in de OER, en heeft zicht bewezen! Er kon nog wel een OER mee gereden worden volgens berijder.)
13. Kenda K760 (achterband is een int. favoriet! In combi met cross/enduroband voor, topcombi in het terrein!!)

Off-road- Motocross/Enduro
14. Mefo Stonemaster* (achter) Mefo Enduro Master (voor) (Stonemaster identiek aan Mitas C-02)
15. Michelin S12 (voor) en Mitas C-02* (achter) (op/in echt alles grip en vette controle!!...behalve de straat. ...en vooral de voorband...)

* Verschillen elkaar niet zo veel.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Banden nodig voor weinig?

My Net Moto
Mopedreifen.de
...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onderdelen nodig?

Off-The-Road.de
www.allroadshop.nl
Kedo Performance Products
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bike pimpen?

Touratech
Metal Mule UK
...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Andere sites die betrekking hebben op de XT660Z Tenere!

Yamaha Nederland, XT660Z Tenere
...
...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Effe gluren bij de gezellige buren van dit forum?

Het grote XT/TT/TTR topic nr veif
XTZ 750 Super Ténéré - Deel 4
...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Laatst bewerkt:
Da's snel geregeld Johan.

... maar wel een beetje werk maken van de OP. Wat leuke plaatjes, wat nuttige links enzo...

di's wat povertjes.

Heb voor de AK-rit een A5 Chalmet roadbookroller besteld:

photo35.jpg


.... voor een beginner zoals ik moet dat voorlopig maar goed genoeg zijn. Is een listig ding (bekijk het gebruiksaanwijzing filmpje: http://www.chalmet.net/html/handleiding.html); je kunt de bladzijden v.h. roadbook invoeren zonder het traditionele plakken. Dat scheelt.

HJ
 
Laatst bewerkt:
Da's snel geregeld Johan.

... maar wel een beetje werk maken van de OP. Wat leuke plaatjes, wat nuttige links enzo...

di's wat povertjes.

Heb voor de AK-rit een A5 Chalmet roadbookroller besteld:

[afbeelding]

.... voor een beginner zoals ik moet dat voorlopig maar goed genoeg zijn. Is een listig ding (bekijk het gebruiksaanwijzing filmpje: http://www.chalmet.net/html/handleiding.html); je kunt de bladzijden v.h. roadbook invoeren zonder het traditionele plakken. Dat scheelt.

HJ

Was ik al van plan iid. Was bezig met een berichtje en ineens het forum er uit....rood beeld...vaag.

Mooi roadbook! Ziet er wel gelikt uit. Ga je ook nog iets met een tripmeter doen?

Ehmmm....uhhhh....di's wat povertjes....???? :?

Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
Net 2 uur wezen spelen met Bolski! Hij had een paar hele gave (geheime) routes in petto.

Nou, dat heb ik geweten! Heel gaaf!
Met momenten dat ik dacht.....nu ligt ie in de sloot (steil taluut en meteen daarna een spoorbiels over de sloot).
Hele steile klimmetjes en afdalingen, heel hoog gras, dichtbegroeide plekken en wegen, bosachtige paadjes en dwars door een sloot. Die ging niet in 1 keer goed, hahaha. _O-

Vol een dikke tak op m'n kanus gehad, met m'n voet hard tegen een stronk (hulde aan de crosslaarzen) een paar keer bijna met m'n bakkus tegen m'n dashboard ivm diepe kuilen die ik over het hoofd zag. Op plekken geweest waar ik echt geen benul van had dat ie bestonden. Met een paar momenten dat ik wou dat ik een luier droeg....... :+
Oftewel geweldige rit gehad!!! :9~ :} :] .

En de 200kg zware Tenere heeft mij wederom weer verbaast! Met noppen en andere tandwielverhouding en juiste vering afstelling, kom je echt ver met dat apparaat!
Onwijs gewoon!! :} :}

Bolski, heel erg gaaf was dat man! Super bedankt. :}
Dit was toch wel het heftigste ritje wat ik tot nu toe gedaan heb als beginneling.

Piccies:
Sta je dan.....(1e poging) _O-
1003008r.jpg


Op je gemak door een slootje rijden...
1003007.jpg


En er weer uit....jihaaaah!
1003009.jpg


Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto's Johan! Goeie reklame voor de Ten!

Een tripmeter? Nee, eerst maar eens zo proberen.

HJ
 
Vandaag was de H-day. Juist de Heidenaubandenwisselavond. Ik heb 3 uur over de achterband gedaan, maar moet er wel bij zeggen dat ik de achterband 2x eraf en er op heb gezet. Vond ik het dan zo leuk ,NEE :( :( Na de eerste omleg actie en 5 minuten pompen een vaag vermoeden dat de nieuwe binnenband wel eens lek geprikt kon zijn.
Dus er weer af dat *&(% ding. en jahooor 5 stuks bij elkaar. :( Toen maar weer de oude erin gepleurd, oogt trouwens steviger dan die van Conti die ik had gekocht.
Het er inwurmen van het ventiel, daar heb ik nu een foefje voor gevonden, want wat ik op diverse links heb gezien lukt mij gewoon niet. Uiteindelijk ging de 2e keer eraf en erop in een geschatte tijd van 50 minuten (was een beetje pissed, dan gaat het blijkbaar beter 8-) ). en met de bestaande spaakloodjes was hij exact statisch oke, terwijl voordat ik aan de wissel begon bleek, dat het ventiel naar onderen zakte, ondanks de 2 loodjes?????????

Het grootste struikelblok is inderdaad de band van de velg los te trappen, dat lukte mij voor geen meter, omdat ik de nw. band als onderlegger gebruikte en alles alleen maar inveerde. Toen maar de bandenlichters contra gebruikt en eindelijk na 40 minuten de verlossende plopjes gehoord en ging hij er gemakkelijk af.
Bij het oppompen van de band heb ik tot 3,5 bar moeten pompen, eer de beide zijden
erin plopten. Is dit normaal??????? Ik weet dat er een hogere druk nodig is om de band weer goed op de velg te drukken, maar ik was bang dat de binnen band zou klappen.
Gelukkig dat tijdens het "bestuderen" van de ruimte tussen band en velg, hij spontaan
plopte. Ik heb dit gevierd met 2 blikkies bier.
Teringjantje, heb het gevoel als of ik de banden van Jan de Rooy heb verwisseld. :+
De velg heeft slechts een paar krasjes aan de zijkant, onstaan bij het erop zetten de 1e keer. Ga er wel met een zwarte markeerpen overheen :o
Daar kan ik mee leven maar overweeg wel om hulpmiddelen aan te schaffen bij Polo.

Morgen zal de voorband appeltje eitje zijn (hoop ik :X ) Hij is groter en dus soepeler (houd ik me maar voor)
De K60 heeft overigens achter 9mm profiel

BTW waarom een slotje bij 2500 berichten?????
 
Laatst bewerkt:
Mooi Johan / Bolski, jullie zijn beesten mannen. Dat zal/kan/wil ik niet vrijwillig nadoen. Vind het wel Toppie *O* Het heeft echt zoiets van " Tenere - Hupsake - Tjakkaa" :] :9
 
Hallo, Teneristen! Kreeg een mailtje van de chef werkplaats van Van Meel Motoren: de besproken gemodificeerde breather(die het slangetjes-probleem verhelpt) is besteld en wordt morgen op mijn Tenere gemonteerd. Zijn nog bezig of het al dan niet onder garantie valt(waarschijnlijk wel), maar voor de kosten hoef je het niet te laten, nog geen 12,-euro's!
Morgen krijgt mijn Tenere de 20.000km beurt en al de extra's voor mijn trip naar de Oekraïne. Krijg gelijk van chef werkplaats(Erik Verwater, 2x Heroes Legend) een instruktie banden wisselen(&plakken), met tips&tricks.
Greetz, Hans.
 
Vandaag was de H-day. Juist de Heidenaubandenwisselavond. Ik heb 3 uur over de achterband gedaan, maar moet er wel bij zeggen dat ik de achterband 2x eraf en er op heb gezet. Vond ik het dan zo leuk ,NEE :( :( Na de eerste omleg actie en 5 minuten pompen een vaag vermoeden dat de nieuwe binnenband wel eens lek geprikt kon zijn.
Dus er weer af dat *&(% ding. en jahooor 5 stuks bij elkaar. :( Toen maar weer de oude erin gepleurd, oogt trouwens steviger dan die van Conti die ik had gekocht.
Het er inwurmen van het ventiel, daar heb ik nu een foefje voor gevonden, want wat ik op diverse links heb gezien lukt mij gewoon niet. Uiteindelijk ging de 2e keer eraf en erop in een geschatte tijd van 50 minuten (was een beetje pissed, dan gaat het blijkbaar beter 8-) ). en met de bestaande spaakloodjes was hij exact statisch oke, terwijl voordat ik aan de wissel begon bleek, dat het ventiel naar onderen zakte, ondanks de 2 loodjes?????????

Het grootste struikelblok is inderdaad de band van de velg los te trappen, dat lukte mij voor geen meter, omdat ik de nw. band als onderlegger gebruikte en alles alleen maar inveerde. Toen maar de bandenlichters contra gebruikt en eindelijk na 40 minuten de verlossende plopjes gehoord en ging hij er gemakkelijk af.
Bij het oppompen van de band heb ik tot 3,5 bar moeten pompen, eer de beide zijden
erin plopten. Is dit normaal??????? Ik weet dat er een hogere druk nodig is om de band weer goed op de velg te drukken, maar ik was bang dat de binnen band zou klappen.
Gelukkig dat tijdens het "bestuderen" van de ruimte tussen band en velg, hij spontaan
plopte. Ik heb dit gevierd met 2 blikkies bier.
Teringjantje, heb het gevoel als of ik de banden van Jan de Rooy heb verwisseld. :+
De velg heeft slechts een paar krasjes aan de zijkant, onstaan bij het erop zetten de 1e keer. Ga er wel met een zwarte markeerpen overheen :o
Daar kan ik mee leven maar overweeg wel om hulpmiddelen aan te schaffen bij Polo.

Morgen zal de voorband appeltje eitje zijn (hoop ik :X ) Hij is groter en dus soepeler (houd ik me maar voor)
De K60 heeft overigens achter 9mm profiel

BTW waarom een slotje bij 2500 berichten?????

ik zette voor de achterband de Tenere op de middenbok met de zijstandaard uit. dan kun je het wiel op 2 blokjes hout onder de zijstandaard leggen. Daarna kun je de motor zo kantelen dat de zijstandaard de band losduwt :)

voor de voorband was dit alles niet nodig: die maakte ik gewoon met de hand los (op de nieuwe band leggen en met de hand de oude band gewoon losduwen). eropleggen gaat voor ook een stuk makkelijker :P

3,5 bar is niet veel: dat moet een binnenband aankunnen. had je wel al wat lucht in de binnenband gedaan voordat je de buitenband erop lepelde? als er al wat lucht inzit kun je hem niet zo makkelijk lekprikken met je bandenlichters ;)

wat ook helpt als de buitenband niet goed erop wil ploppen en je niet meer lucht in de binnenband wil pompen: op de buitenband slaan met een hamer of de band even op de grond laten stuiteren. de band plopt dan vaak wel op zijn plek :P
 
Vandaag was de H-day. Juist de Heidenaubandenwisselavond. Ik heb 3 uur over de achterband gedaan, maar moet er wel bij zeggen dat ik de achterband 2x eraf en er op heb gezet. Vond ik het dan zo leuk ,NEE :( :( Na de eerste omleg actie en 5 minuten pompen een vaag vermoeden dat de nieuwe binnenband wel eens lek geprikt kon zijn.
Dus er weer af dat *&(% ding. en jahooor 5 stuks bij elkaar. :( Toen maar weer de oude erin gepleurd, oogt trouwens steviger dan die van Conti die ik had gekocht.
Het er inwurmen van het ventiel, daar heb ik nu een foefje voor gevonden, want wat ik op diverse links heb gezien lukt mij gewoon niet. Uiteindelijk ging de 2e keer eraf en erop in een geschatte tijd van 50 minuten (was een beetje pissed, dan gaat het blijkbaar beter 8-) ). en met de bestaande spaakloodjes was hij exact statisch oke, terwijl voordat ik aan de wissel begon bleek, dat het ventiel naar onderen zakte, ondanks de 2 loodjes?????????

Het grootste struikelblok is inderdaad de band van de velg los te trappen, dat lukte mij voor geen meter, omdat ik de nw. band als onderlegger gebruikte en alles alleen maar inveerde. Toen maar de bandenlichters contra gebruikt en eindelijk na 40 minuten de verlossende plopjes gehoord en ging hij er gemakkelijk af.
Bij het oppompen van de band heb ik tot 3,5 bar moeten pompen, eer de beide zijden
erin plopten. Is dit normaal??????? Ik weet dat er een hogere druk nodig is om de band weer goed op de velg te drukken, maar ik was bang dat de binnen band zou klappen.
Gelukkig dat tijdens het "bestuderen" van de ruimte tussen band en velg, hij spontaan
plopte. Ik heb dit gevierd met 2 blikkies bier.
Teringjantje, heb het gevoel als of ik de banden van Jan de Rooy heb verwisseld. :+
De velg heeft slechts een paar krasjes aan de zijkant, onstaan bij het erop zetten de 1e keer. Ga er wel met een zwarte markeerpen overheen :o
Daar kan ik mee leven maar overweeg wel om hulpmiddelen aan te schaffen bij Polo.

Morgen zal de voorband appeltje eitje zijn (hoop ik :X ) Hij is groter en dus soepeler (houd ik me maar voor)
De K60 heeft overigens achter 9mm profiel

BTW waarom een slotje bij 2500 berichten?????

Voorband gaat honderd keer makkelijker. Ik heb bij het oppompen wel eens tot 5 a 6 bar moeten pompen voordat hij plopte.
 
Banden van de rand drukken:
pict0211dv7.jpg

of wat professioneler:
102597510-M.jpg

Hiermee krijg je zelfs tubeless van de rand.

En idd iets lucht in de binnnenband en ventieltje eerst erdoor heen en moertjes erop, dan pas aan de eerste kant beginnen. Kop wat montage vet, scheelt een hoop of maak een zeepolossing en spuit dat op de kritische plekken.
 
Mooie foto's Johan! Goeie reklame voor de Ten!

Een tripmeter? Nee, eerst maar eens zo proberen.

HJ

Is wel goed voor je hoofdrekenen :P. Op zich zijn afstanden van 100-500 m ook wel zonder tripmeter te doen want in NL zie je meestal de afslag al die je moet hebben. En anders heb je de sporen nog. Moet je wel die volgen van lui die goed rijden ;) .
 
Da's snel geregeld Johan.

... maar wel een beetje werk maken van de OP. Wat leuke plaatjes, wat nuttige links enzo...

di's wat povertjes.

Heb voor de AK-rit een A5 Chalmet roadbookroller besteld:

[afbeelding]

.... voor een beginner zoals ik moet dat voorlopig maar goed genoeg zijn. Is een listig ding (bekijk het gebruiksaanwijzing filmpje: http://www.chalmet.net/html/handleiding.html); je kunt de bladzijden v.h. roadbook invoeren zonder het traditionele plakken. Dat scheelt.

HJ

Hey HJ, ik heb net dezelfde. leuk ding, maar trilt enorm (heb ik opgelost door er meerdere elastiekjes rond te doen.
Momenteel ligt ie uit elkaar, omdat ik van plan was er een behuizing rond te maken, omdat hij toch niet echt waterdicht is (als het met bakken regent).
Maar het doet zijn werk en dat is het voornaamste.
Ik heb ook gekozen voor de A5, past mooi op het stuur dan.
 
Banden van de rand drukken:
[afbeelding]
of wat professioneler:
[afbeelding]
Hiermee krijg je zelfs tubeless van de rand.

En idd iets lucht in de binnnenband en ventieltje eerst erdoor heen en moertjes erop, dan pas aan de eerste kant beginnen. Kop wat montage vet, scheelt een hoop of maak een zeepolossing en spuit dat op de kritische plekken.

Maar dan zit de 1e kant er al op de velg toch? Ik zag en probeerde eerst de velg met binnenband in de buitenband te stoppen maar stapte daar gauw vanaf.
 
Ik moet ook nog zo'n ding aanschaffen. Deze ziet er wel handig uit.

@HJ ga jij 1 of 2 dagen met de ak-rit?
Mijn motor staat vanaf maandag bij van meel omdat ik steeds meer speling krijg op het linksysteem van de achtervork. Ik ga ervan uit dat hij vrijdag weer klaar is voor de ak-rit.

Gisteravond ook nog een leuk stukje gereden op het toekomstige floriade terrein (Grubbenvorst Limburg). Da's een combi van nieuwe asfalt wegen en zandpaden waar nog geen hond op rijdt. De voetsteunen hebben weer lekker geschraapt dus echt rustig ging het niet })
 
Maar dan zit de 1e kant er al op de velg toch? Ik zag en probeerde eerst de velg met binnenband in de buitenband te stoppen maar stapte daar gauw vanaf.

Stappenplan:
1. Prop binnenband in band
2. Pomp band iets op zodat ie vorm krijgt.
3. Leg band over velg, eerste kwart ofzo bij het ventiel
4. Stop ventiel in gaatje :9 en draai ringetje erop
5. Maak kant 1 af
6. Ga door met de 2e kant
7. Pomp band op totdat ie heef geplot (soms wel 5 bar nodig)
8. Controleer ligging in velg
9. Juiste bandenspanning
klaar
 
Stappenplan:
1. Prop binnenband in band
2. Pomp band iets op zodat ie vorm krijgt.
3. Leg band over velg, eerste kwart ofzo bij het ventiel
4. Stop ventiel in gaatje :9 en draai ringetje erop
5. Maak kant 1 af
6. Ga door met de 2e kant
7. Pomp band op totdat ie heef geplot (soms wel 5 bar nodig)
8. Controleer ligging in velg
9. Juiste bandenspanning
klaar
1 <-> 2
 
Stappenplan:
1. Prop binnenband in band
2. Pomp band iets op zodat ie vorm krijgt.
3. Leg band over velg, eerste kwart ofzo bij het ventiel
4. Stop ventiel in gaatje :9 en draai ringetje erop
5. Maak kant 1 af
6. Ga door met de 2e kant
7. Pomp band op totdat ie heef geplot (soms wel 5 bar nodig)
8. Controleer ligging in velg
9. Juiste bandenspanning
klaar

Oke dan Toppie, ga ik vanavond met de voorband proberen. Heb een nw. binnenband achter gekocht maar die neem ik wel mee als reserve.
Ben m.b.t. achterband ff genezen, wel vanochtend gauw de spanning nagekeken.
 
Volgorde van 1 en 2 zal inderdaad weinig uitmaken.

Ik heb er nog helemaal niet naar gekeken. Er staat bij de tenere-club een sleuteldag op het programma. Ik denk dat ik hem daar pas open ga halen. Ik heb nog een beetje hoop op weinig schade. Mijn nieuwe zuiger en gehoonde cilinder zitten er net 10.000 kilometer onder.

Foto van een 660 tenere achterbandwissel:
_MG_0426.jpg


Trackmaster er af, Desert er op. Kan je toch wel merken dat zo'n desert een sterke band is. Kreeg hem er bijna niet op. Laatst de desert geruild voor een t63 en ook toen merkte ik dat die desert een stuk sterker is.
 
Laatst bewerkt:
Is idd een verschrikkelijk stug ding. Heb je nog mazzel dat het daar warm was tijdens het wisselen. Maar ook ik heb het gevecht gewonnen met een mousse en niet zo warme band.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan