GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Hapo, ik ga je topic nog een keer vervuilen met wat beitel foto's, vind je niet erg hoop ik. Ik heb mijn beitel deze week geruild voor een linkse, 't is me duidelijk wat je bedoelt met linker en rechter beitels.
Foto-ZUDEUSFX.jpg

en dan ook maar een plaatje van de andere beitels die ik al had :
Foto-UUXPSTNL.jpg

Als ik het goed begrijp is degene naast die nieuwe ook een langsruwbeitel, de 2e een mesbeitel en de meest rechtse een afsteekbeitel?
Als het weer wat warmer is in de garage zal die mes- en die steekbeitel eens proberen, die hebben bij mij nog nooit in de beitelhouder gezeten. :)
Ben benieuwd wat je er van vind.

Albert
 
Hallo Albert,

ja nu heb je de goede. Alleen, een mesbeitel was handiger geweest. Nu heb je een langsruwbeitel, waar je geen haakse hoeken mee kunt draaien en ook niet kopse kanten kunt navlakken.
De tweede (naast de nieuwe) beitel op de foto is een zogenaamde Toolbit, ik kan niet zo goed zien waarr die voor bedoeld is, maar ik denk ook een langsruwbeitel (aan beide kanten).
Een Toolbit is een rond of vierkant stuk HSS, die je zelf dient te slijpen in een bepaalde vorm.
De derde is een steekbeitel van HSS (niet verwisselbaar).
De vierde en tevens de laatste is ook een HSS steekbeitel, echter deze is wel verwisselbaar.
Die heeft een aparte beitellichaam.

Vandaag met de GS naar het werk gereden, de GS startte met een druk op de knop en na werktijd ook weer.
Ik heb er nu zo'n 2300km mee gereden. *O*
 
Hoe lang lekt die koppakking al? Heb je die wel nagetrokken toen ie een paar keer warm geweest is?

Wat is eigenlijk het doel van een langsruwbeitel? Of waar is ie speciaal voor gemaakt?
Toolbit heet zo'n ding ja, dat hebben ze me vroeger op school wel eens verteld, is wel lang geleden. :)
Maar zelfde vraag geldt natuurlijk ook nog voor de mesbeitel en de steekbeitel, waar zijn die dingen voor? Ik had die toolbit in de draaibank zitten, en zo gedraaid dat ie de kopse kant vlak kon maken maar ik begrijp uit je reaktie dat dat niet de juiste manier is.
Het valt ook niet mee voor een eenvoudige hobbyist. :+

Albert
 
Die lekt al een tijdje en natuurlijk nagetrokken, twee maal zelfs. Vaker heeft geen zin.
Voorlopig laat ik het zo. Rechtercilinder heeft ook moeite om mee te doen.
Komend voorjaar eens naar kijken.

Een langsruwbeitel wordt gebruikt tijdens het voordraaien, maar met een klein bankie en in de hobbysfeer niet noodzakelijk. Aan de neus vd langsruwbeitel (voordraaibeitel) zit ook een grotere radius. Dit met het oog op de hogere voeding en de eventuele giet/walshuid.

Toolbits zijn donders makkelijk, eigenlijk kun je niet zonder.

Een mesbeitel is bedoeld voor het nadraaien en de punt vd beitel is het liefst kleiner dan 90graden. Dan kun je een kopse kant meepakken (vlakken).

Steekbeitel heb je nodig bij het afsteken van een bus of ring. De rest vh materiaal blijft dan in de klauwplaat zitten. Het reststuk schuif je dan op voor het volgende werkstukje.
Het mooiste is dat je het werkstuk in een opspanning kunt maken.

Een toolbit kun je in principe overal voor gebruiken, wel moet je die dan in de juiste vorm slijpen, met de juiste hoeken en dan met gladde vlakken. Al dan niet met een spaanbreker.

Zo Albert, genoeg info? Heb je meer vragen, natuurlijk heb je die, kom er gerust mee.
Je mag ook wel een keer naar Zutphen komen, kan ik je het een en ander uitleggen duidelijk maken. Laten zien is beter en makkelijker dan via plaatjes en tekst.

Hier een overzicht van HM beitels die je kunt tegenkomen:

full


De benamingen>>

A: Mesbeitel Links en met scherpe hoeken. voor het nadraaien.
B: Gebogen ruwbeitel, voor het vlakken en hoekjes maken bv 1x45graden.
C: Langs voorruwbeitel. die heb je al.
D: Steekbeitel. heb je al, maar dan in HSS uitvoering.
E: Ook een Mesbeitel Links, maar dan wat negatiever. voordraaien. (niet intressant)
F: Brede steekbeitel, voor brede groeven steken. (niet intressant)
G: Mesbeitel Rechts.
H: Puntbeitel. toepassing is afhankelijk vd tophoek. denk aan schroefdraadsnijden.
I: Vlakbeitel. alleen om te vlakken. (niet intressant)
J: Doorlopende boorbeitel. doorlopende gaten uitdraaien. (niet intressant)
K: Blind boorbeitel. blinde gaten uitdraaien.

Voor jou is A, B, D en K intressant, de rest mag je vergeten.


Hans.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitleg en je overzichtelijke foto Hans. Ik zal van die toolbit wat close-ups maken, en dan uitleggen hoe ik die gebruikt heb.
En als het dan niet zo koud meer is zal ik in de garage een fotootje van de draaibank maken, das ook wel leuk.

groet
Albert
 
Iedereen nog de beste wensen voor 2009!

Ik heb de GS de laatse weken regelmatig gebruikt om mn vriendin te bezoeken die momenteel in het AZU (Utrecht) ligt. Meer info op mn andere topic.
De motorolie (4liter) is nu op, en het oliepeil staat nu op MIN. Er gaat 2300cc in, dus ik denk dat er nu nog zo'n twee liter inzit. Dat betekend dus dat ik twee liter verbruikt heb.
Is wel te veel, maar niet zorgwekkend.
De GS heeft nu 3070km afgelegd, sinds dat ie klaar is.
De laatste tijd geen enkel start probleem gehad, ondanks dat ie zonder hoes buiten in de vorst en nattigheid heeft gestaan.
Ik heb laatst geprobeerd om harder te rijden dan 120km/u (boven de 7000t/p), maar dat lukt niet! Tot de 7000 t/p rijdt de GS best goed, trekt zonder inhouden vlot door.
De GS komt boven de 7000 t/m duidelijk op een of andere manier brandstof te kort. Bougies zijn te licht van kleur.
De gasnaalden had ik zo hoog mogelijk afgesteld, maar dan rijdt ie niet goed meer.
Nu staan ze op de middelste stand.
Ik heb de hoofdsproeiers van 0,925mm opgeboord naar 1mm.
Morgen eens kijken wat ie doet.
Ik kan hem ook nog eens op prime zetten, misschien werkt het vacuum niet goed boven een bepaald toerental?

:W
 
hoi
ik zoek iemand die een balhoofdpen voor me kan draaien of degene die ik heb kan aanpassen.
ik heb namelijk een gsxr1100 USD vork en wil die in mijn '81 cb900 plaatsen, dit past allemaal prima, maar de pen van de gsx vork is net een centimeter te kort.
iemand die ook over een pers kan beschikken zou handig zijn, dan kan hij er meteen ingeperst worden.

alvast bedankt,d

mvg chris mol
 
Zit je nu niet in een verkeerd topic, Chris?

Nu ik hier toch ben:
GS staat in de schuur zonder carbs en voorlopig geen zin en tijd om er wat aan te doen.
 
Ja hoor dat wel, maar de laatste tijd wordt ik geleefd en ben wel moe.
Heb gewoon weinig tijd voor andere dingen. Laat staan voor de GS of de GSR. Ik had ff geen schik.
Maar nu gaat het gelukkig de goede kant op met mn partner, ze krijgt nu ook bezoek
van anderen, zodat ik een keer kan overslaan.
Morgen ga ik niet naar het AZU en wil dan met de GS verder.
Toen ik terug kwam van de laatste rit met de GS viel me op dat de rechter demper minder warm was dan de linker. Ja, en dan ga je automatisch de bochten voelen. En bleek dat de rechter koud was!
 
Hapo,

Gelukkig gaat het weer wat beter met je partner!
Met die kou loopt mijn GS ook niet optimaal voordat die op temperatuur is...pfff
Laatst kon ik niet eens weg op mijn werk! :(
Accu helemaal leeg!!(8 mnd oude Varta!)
Moet iets zijn gebeurd toen ik hem met hoge druk afspoot..(met die kou ga ik hem echt niet buiten met een sponsje schoonmaken.)
Nadat ik hem had opgeladen was er niets meer aan de hand,dynamo werkt gewoon.
Heb de GS al weer meerdere keren schoon gespoten alleen heb toen echt alleen op de wielen en het chroomwerk gericht.

Trouwens,laatst bij Raukama 2 spuitbussen vaseline spray gekocht om de GS een beetje te beschermen tegen de pekel...werkt tot nu toe erg goed.
Het spul blijft lang zitten en zie na een week pekel rijden nog steeds geen "roestwaas""op de chroomdelen zitten!Normaal was dat alweer zichtbaar na één nachje onder de pekel in de garagebox staan!!

Gr,

Allan
 
Hoi Allan,

bedankt.
Het gekke is dat mn GS probleemloos start, ondanks dattie buiten staat zonder hoes.
Behalve dan die ene keer op mn werk. Nog geen veklaring voor.
Ik heb net de GS in de kamer gezet, kan ie vast warm worden voor morgen.
Het monteren vd carbs gaat dan wat makkelijker, he? Maar eerst het probleem oplossen.
Mijn GS ziet er niet uit eigenlijk, aangetast door de pekel en roest! Weet ik meteen wat de zwakke punten zijn. Ik ga ook van die spray aanschaffen of tectyl.
Morgenavond laat ik wel ff weten hoe het met de GS staat.

Groeten,
Hans.
 
Ik gebruikte eerst siliconenspray maar dat is er zo weer af!
Zat ook aan tectyl te denken alleen dat is er weer zo moeizaam af te krijgen....
Toen heb ik maar vaselinespray geprobeerd en dat blijkt toch best goed te werken.

Veel succes met je GS!!Ben benieuwd wat de oorzaak is!

:W
 
:^
Ik met m'n stomme kop! Was dat van je partner door m'n kop geschoten :$
Toch mooi dat het wat beter gaat, maar ik kan me voorstellen dat het hoofd dan niet naar sleutelen staat.

grtz
Cor
 
Vandaag zou ik vrij van bezoek zijn, maar het andere bezoek is afgezegd omdat ze de ontlasting niet kwijt kon (heeft 4 klysmaas gehad) en de wond flink is gaan lekken. Dus ben ik maar gegaan. Het gaat dus minder goed.
Ik heb vandaag alleen de carbs nagekeken, eigenlijk niks gevonden, weer gemonteerd en weer de GS gestart. Ditmaal gewoon in huis met de achterdeur open!
De vierde cilinder doet mooi niks. Nu wil ik tzt carbs gaan omwisselen om te kijken of cilinder 4 wel meedoet met een andere carb. Zodat ik zeker weet dat het aan de bewuste carb ligt.
 
Oh....dat is kut zeg!!
Sterkte ermee en wens haar maar beterschap!

Heb je ook al gechecked of de bougie vonkt? Desnoods bougie's verwisselen of de bougiekabel van cillinder 1 en 4 even omwisselen...die vonken immers gelijk.
Weet je in ieder geval zeker dat het niet de bougie of bougiekabel is.
 
Morgenmiddag haal ik mijn partner op! *O*
Zeer waarschijnlijk heeft ze de kattenkrabziekte en is te behandelen met antibiotica.
Er moet thuis nog wel hea gebeuren, voordat ze geinstalleerd kan worden.
Ze moet nl beneden slapen en het is een grote bende...
Als er weer rust in de keet is ga ik verder met suusje.

Allan, wat je voorstelde heb ik al gekontroleerd. Ik ga binnenkort twee carbs omwisselen.
 
Dat is goed nieuws Hans!

Had je eindelijk ff de ruimte beneden...moet de GS weer naar buiten toe... :+

Ff stofzuigen,lege blikjes bier en pizza dozen weggooien en alle motoronderdelen aan de kant... :+ succes ermee!


:W
 
De GS moet weer naar buiten toe?
Mooi niet:

gsernietuitxp9.jpg



Hoe krijgt ie het voormekaar, he?

_O-
 
Weer een fameuze photoshop... Plaatje schieten, fietsje naar buiten.....De Vrouw komt thuis.... Nog een plaatje schieten....FF shoppen ....Klaar.

Gefeliciteerd Hapo, en wens haar beterschap.

En volgens mij moet ie minimaal aan de kant om verder te gaan met de GSX/GSR of heb je dat allemaal onder het Bed geschoven... Toch wel jammer voor de vrouw... Nu moet ze rechtop slapen omdat het frame anders niet onder het bed pastte.. Hoe doet ie dat toch :?

OH ik zie het al, onder het bruine vloerkleed zitten de brandgaten van het slijp/laswerk en de olieplekken...
 
Laatst bewerkt:
Aha,ziet er gezellig uit zo.

Wens haar van mij ook beterschap!(En daar bedoel ik niet je GS mee!! }) )
 
Voor de liefhebber: een zwenktaster of kantentaster.
Heeft een aanvaring gehad met een stuk ijzer.
Is door de handige prutsert wel te repareren, trekveer binnen is uitgerekt en vervormd.

zwenktasterty3.jpg


Tegen verzendkosten of ophalen.

:W
 
Goed te zien dat ze in iedergeval weer thuis is Hans!!! Is niks als ze in zo'n ziekenpakhuis moet liggen!!! Hoop dat het gauw beter gaat. Ennuh zo kan ze in iedergeval ook van de GS genieten! *D *D *D :+

Grtz Arend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan