Regio Haarlem - Deel 19: De grote verhuizing..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Netjes uitgelegd.. ben je druk mee geweest :}
viel wel mee hoor. Alleen niet vergeten steeds pics te schieten. Zat wel te k#tten met mijn spiegelreflex om scherpe close-ups te maken.

[me]zeeslot moet toch maar es een cursus fotografie volgen[/me]
 
Laatst bewerkt:
full

Heeft mfh dan toch nog een leven naast het forum? _O-
 
15duizend km oid de eerste

nu met 2de bezig geen idee smeer deze wel beter

kan wel langer maar smeer afentoe beetje weinig
 
Laatst bewerkt:
15duizend km oid

kan wel langer maar smeer afentoe beetje weinig
lekker smeren :P Ik doe het vaak })

hier maar even mijn how to (spammen }) )

Wat heb je allemaal nodig?

Foto-ATVJG3NN.jpg

-achterbok
-doppenset
-imbussetje
-slijptol
-wat sleutels en schroevendraaien
-balkje hout
-kettingpons
-lagervet
-kopervet
-kettingvet
-schoonmaakspul (je komt op plekjes waar je normaliter niet bij kan komen :man_in_love: ): dasty (ontvetter), WD40
-ouwe T-shirts om mee te poetsen

1) Om te beginnen haal je de zijkuipen en onderkuip eraf zodat je overal bij kan. (even een deken oid onder motor als je de onderkuip eraf haalt ;) )
Foto-LIMCIGPO.jpg


2)Verwijder het versnellingpedaal
Foto-VKW4NPJG.jpg


3)Verwijder het beschermkapje van het voorste tandwiel door de 3 imbusbouten eruit te draaien.
Foto-FKDLC8S8-1.jpg


4)Nu zie je heel veel zooi en opgehoopt vet.....beetje schoonmaken en wegpulken met een schroevendraaier.
Foto-4QTAPWI4-1.jpg


5)Om het voorste tandwiel los te krijgen, moet je het achterwiel blokkeren. Dus NIET de motor in de versnelling zetten om de bout los te draaien want dan komt alle kracht op de eerste versnelling te staan en loop je kans de boel inwendig te mollen. Zet een houten balkje in je achterwiel en laat hem op de achterbrug steunen. OMdat ik te lui was om de kettingbeschermer te verwijderen heb ik een tweede houtje gebruikt:
Foto-S3ALBE3Q.jpg


6) Nu draai je de moer van het voortandwiel los. Je laat het tandwiel uiteraard nog wel zitten maar als je de bout met je hand kan losdraaien, is het goed.
Foto-X68UUPNH.jpg


7)Nu gaan we de oude ketting doorslijpen. OMdat het nogal wat vonken oplevert, bescherm ik het achterwiel altijd even. Dan zet je de slijptol op een schakel op het achtertandwiel en slijp je de twee pennetjes af. (je kan ook onderaan in het midden van de ketting hem daar helemaal overdwars doorslijpen, maar ik heb de voorkeur voor deze manier.)
Foto-WHAK8WOE.jpg
Foto-SN7PQ6Q3.jpg


Haal de kapotgeslepen schakel eraf en haal de ketting eraf.
Foto-463TRBYY.jpg
Foto-4SUB7LZO.jpg


7.5)Omdat het achterwiel eruit is en de ketting, kan je nu een beetje schoonmaken op bijzondere plekjes. (linksysteem, achterbrug, etc)

Foto-VQTDALRX.jpg
Foto-V8GFXGP6.jpg


8)Haal het achterwiel eruit (Grote moer los, as eruit) en leg het wiel neer. Nu is het achtertandwiel aan de beurt.
Foto-ZN7BM7A6.jpg


9)Lift het tandwiel met adapter uit het achterwiel. (ga dus niet zomaar draaien aan de bouten!!, Veel japanners hebben het tandwiel rechtstreeks op het achterwiel geschroefd, maar Italianen doen alles in stijl eh ;D)
Foto-ULANMNO6.jpg


10)Het tandiel moet worden losgemaakt van de adapter. Een goede sleutel en dop zijn nodig. Draai de bouten helemaal los. Doe voorzichtig met kracht zetten zodat als er een sleutel losschiet, je jezelf niet bezeerd.
Foto-DSRXM3VM.jpg


11) Vervang het oude tandwiel en monteer het nieuwe. Even oppervlak van adapter even schoonmaken zodat je zeker weet dat er geen zooi tussen je tandwiel en de adapter komt. Draai de bouten er kruislings op en zet ze op moment vast.
Foto-BQXK8YX4.jpg
Foto-SBRB37WE.jpg


12)Zet het spulletje weer terug in het achterwiel
Foto-SY8JWFZN.jpg


13)Het voortandwiel moet worden verwijderd en vervangen. Let even op de positie van het tandwiel en de ringen die erop zitten. De bout kan je nu zo losdraaien, haal de bout met ringen (1tje is bol voor de spanning) eruit en je kan het tandwiel er zo af schuiven. Zet de nieuwe erop. en draai de bout er weer handvast in.
Foto-INLDZB7S.jpg


14) Zet het achterwiel er weer in. Draai de asmoer niet helemaal vast. Gewoon losjes erop.
Foto-KKVCNXIX.jpg


15)De nieuwe ketting mag erom worden gelegd. Leg hem eerst over het achtertandwiel en duw hem door an het wiel te draaien naar het voortandwiel. De beide uiteindes moeten onder in het midden komen.
Foto-XBQTAS47.jpg
Foto-QYDARPKW.jpg


16) De klinkschakel moer ertussen komen, maar dan moet eerst het achterwiel naar voren want de nieuwe ketting is korter dan de oude (want die is uitgelubberd natuurlijk :P ) Aan beide kanten de kettingspanners een behoorlijk eind indraaien zodat het wiel naar voren komt.
Foto-XEI4AAVT.jpg


17) De ketting wordt geklonken: Eerst het belangrijkste: de klinkschakel volgooien met kettingvet,echt lekker volsmeren en de aangrenzende schakels waar hij in komt ook lekker volgieten. Zorg dat je de O of Z of X ringetjes er op de juiste plaats op de schakel, trek de uiteinden van de ketting naar elkaar toe en zet de klinkschakel ertussen. Andere twee rubbertjes erop en de buitenste schaal van de schakel erop zetten. Met de kettingklinker die ik heb kan je die schaal ook vastklemmen op de schakel. ASandraaien en hij zit goed. Dan het klinken zelf: Puntje op het palletje en vastdraaien. Twee keer.
Foto-HPGJOTTO.jpg
Foto-3W83HLDT.jpg


18)Zet het houten balkje weer in het achterwiel (dit maal aan de onderkant) om dadelijk druk te kunnen zetten op de moer van het voortandwiel)
Foto-S7EQPQ6A.jpg


19) Draai de bout (die ik van te voren even een likje kopervet heb gegeven) van het voortandwiel vast.
Foto-L4K4F3KT.jpg


20) Ketting spannen: mag 2,5 cm speling hebben in het midden. Let op de streepjes op de achterbrug om gelijk te zetten. Om later je lijnen uit te lijnen kan je een touw gebruiken en die onderaan het achterwiel naar voren laten lopen naar het voorwiel. Dan kan je zien in hoevere je linker of rechterkant wat meer naar achteren moet.
Foto-TZPP4YMZ.jpg


21)Moer weer vastdraaien, kapje er weer voor zetten, pookje er weer op.
Foto-66LLYROM.jpg
Foto-W4NX6HTP.jpg


Kuip er weer op en klaar is klara. Even lekker wat kettingvet op je ketting smeren: dat kleinen beetje wat er af fabriek op zit rij je er in 10 minuten af :P

Veel plezier O-)

NB: Het is zeer raadzaam om alle bouten en moeren op "moment" vast te zetten met een momentsleutel. In het werkplaatshandboek staan de aanhaalmomenten van de verschillende zaken vermeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan