Fireblade Spanningsregelaar gesmolten kabel

Burger

Die hard MF'er
Lid geworden
10 jul 2008
Berichten
465
Waarderingsscore
0
Ik heb een foto en een tekening van wat er aan de hand is.
Dit zag ik net bij het demonteren van mijn kontje.
Het middelste gele draadje in mijn spanningsregelaar is doorgesmolten en zit los.
Ik heb verder niets te klagen, alles doet het naar mijn weten.
Heeft iemand dit vaker meegemaakt? Waar is het middelste gele draad voor?
Kan het kwaad?
full
 
Laatst bewerkt:
Alle 3 de gele draden komen vanuit je dynamo die stroom levert naar de spanningsregelaar, die hem weer omzet naar 14v+ voor je accu.

Denk niet dat het erg gezond is ;(
Zou zeggen meet eens hoeveel stroom je accu nog krijgt van de spanningsregelaar.
 
Ik heb geen meter. Ik denk dat ik er gewoon een nieuw stuk draad tussen soldeer.
Kan geen kwaad toch? De draad hoort daar immers.
 
Op den duur gaat je dynamo naar de knoppen.komt overigens meer voor ook bij yamaha omdat de sr zijn warmte niet goed kwijt kan.
 
Dynamo naar de knoppen, als de sr niet goed werkt, of de accu overladen door een te hoog voltage vanaf de defecte sr en ook naar de knoppen en als je heel erg veel geluk hebt bij het doorrijden, je elektronica ook naar de knoppen.

Je kan 1 van deze dingen krijgen of op je geluksdag alle tegelijk. :X
 
Op den duur gaat je dynamo naar de knoppen.komt overigens meer voor ook bij yamaha omdat de sr zijn warmte niet goed kwijt kan.


Hier is meer aan de hand, want de draad smelt niet vanzelf. Of een slechte verbinding of een lekkere sluiting of wat wel zeer waarschijnlijk is bij een Honda de SR stuk.

Waarbij opgemerkt, dat de slechte stekkerverbindingen ook voor het defect raken van de sr kunnen zorgen. Op het VFR forum zijn er al hele topics over geschreven en eigenlijk is er nog geen definitieve oplossing van het sr probleem gevonden.
 
De enige draad die is doorgebrand is de middelste.
Inmiddels een nieuw stukje tussen gesoldeerd.
Komt dit doordat de sr zijn warmte niet kwijt kan?
 
Deze foto hebben jullie vast eerder gezien.
Dit ga ik ook doen. Een PC processor cooler er op zetten.
Dan wordt die constant gekoeld en dat ding verbruikt praktisch geen stroom :)
full
 
Het is mogelijk dat het smelten pas opgetreden is nadat de draad losgeraakt is. Doordat de draad dan soms wel/soms niet contact maakt krijg je vonken waardoor de draad wegsmelt.
Oftewel, de draad is eerst afgebroken, daarna is het smelten pas begonnen.

Zoals al opgemerkt hiervoor, kan dat smelten ook optreden door een slechte stekkerverbinding. Ook dan krijg je vonken, of er ontstaat warmte door de overgangsweerstand.

Gewoon een nieuw stuk draad monteren, met een AMP stekkertje eraan. Als er meer defect is merk je het vanzelf.
 
Zeepok bedankt voor de info
Zo denk ik ook. Inmiddels heb ik de cooler van een oude grafische kaart "geleend".
De kontje van mijn Blade wordt omgebouwd naar een R1/R6'08. Hierdoor moet de sr verhuizen onder het kontje, waar nog veel minder koeling is. Dus dan is de pc cooler zeker niet overbodig.
Weet iemand waar ik de cooler op moet aansluiten zodat die constant brand na het starten?
Ik dacht aan de verlichting, maar die heb ik niet constant aan.
 
Volgens mij staat de fireblade daar bekend om evenals de VFR en menig motor van bv kawasaki.
Koelertje is een goed idee. Heb ik met mijn streetfighter ook gedaan.
Evenals het gebruik van geleidende pasta tussen icm een goede koelplaat (bv frame of alu plaat).

Camco motor electronics uit Helmond heeft spanningsregelaars in hun programma.

mvg,

Ronald
 
Zeepok bedankt voor de info
Zo denk ik ook. Inmiddels heb ik de cooler van een oude grafische kaart "geleend".
De kontje van mijn Blade wordt omgebouwd naar een R1/R6'08. Hierdoor moet de sr verhuizen onder het kontje, waar nog veel minder koeling is. Dus dan is de pc cooler zeker niet overbodig.
Weet iemand waar ik de cooler op moet aansluiten zodat die constant brand na het starten?
Ik dacht aan de verlichting, maar die heb ik niet constant aan.

Geschakelde plus moet je pakken. Van de claxon bijvoorbeeld.
 
Dat hele coolertjes gedoe is een beetje onzin helpt wel iets bij de Sregelaars zonder koelribben , bij mij maakt het bijna geen klap uit .Hoop gedoe ze zijn niet waterdicht .Koop een Sregelaar met koelribben schroef er een blok aluminium met ribben aan de andere kant en je regelaar word niet warmer dan 40 graden . Als je stil staat dan word er nauwelijks vermogen afgegeven en word de Sregelaar ook niet heet. Pas wanneer de motor rond de 3 a 4000 toeren maakt word het meeste vermogen afgegeven , daarna in de hogere toerentallen dondert de spanning van de generator steeds verder in elkaar. Heb er een analoge voltmeter op de blade deze geeft bij 3000 toeren netjes 13,8 volt met Dimlicht aan , bij 4000 toeren heb ik last van een resonantie/fluktueert in de analoge meter :? iets daarboven weer netjes 13,8 volt tot 6000 toeren dan zie je de spanning in elkaar duvelen tot 12,8 volt met licht aan.

Af en toe je steker onder je zadel nakijken en kontakten schoon houden. Zelf heb ik de steker weggeknipt en deze met soldeerveertjes de draden rechtstreeks vastgesoldeert , heb je ook geen last van overgangsweerstand.
Ook de steker van je Sregelaar in de gaten houden.
En zorgen dat je accu in goede conditie is.

Oja even nog een aanvulling geen RACE gaas monteren of knippers in de gaten van de zijpanelen zetten, deze gaten zijn voor de warmte afvoer van de SRegelaar tijdens het rijden .

PS hier nog de topic
spanningregelaar fireblade weer kapot?!? Oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Doordat je anp stekker slecht contact is gaan maken is deze zo heet geworden dat de draad door is gesmolten.
Dit heeft niks te maken met de temperatuur van de spanningsregelaar.
Ik zou er gewoon een nieuw stukje draad aan maken en een nieuwe stekker en even het contact in de spanningsregelaar goed schoonmaken.
Nu gebruik je nog maar 2 van de 3 fase waardoor het laadvermogen een stuk lager komt liggen.
 
Het heeft idd niks te maken met de temperatuur van de Sregelaar, door het slechte kontakt van de stekertjes en de grote stroom/vermogen wat door de draden heen loopt krijg je als het ware een overgangsweerstand . hoe hoger de overgangsweerstand hoe heter het daar wordt. totdat de boel als het ware wegsmelt en de draden sluiting met elkaar maken. Er kan zelfs brand onstaan. Aan jouw plaatje te zien zijn je draden aardig gebakken en je stekerblokje zal ook wel lichtelijk verkoold zijn. Draden iets inkorten tot goed nieuw koperdraad en er een nieuw stekerblokje opzetten of de draden rechtstreeks aan elkaar solderen (letop ! heel goed doorsolderen liefst met soldeerveertjes voor een goede verbinding.)
 
Wat is een soldeerveer?
Mijn sr heeft al koerribben. Ik weet niet of het een orginele is.
Ik heb de sr nu aan de achterkant voorzien van het blokje alu met koelribben van een intel processor. Lijkt mij nu ook voldoende zo en weet niet of een cooler nodig is.
 
heb je goed gedaan :Y Het gaat erom dat hij z`n warmte kwijt kan , dus rijwind moet er langs kunnen waaien met de koelribben lieftst enigzins horizontaal .

Ik heb precies hetzelfde zo zitten als jouw en zonder PC ventilator . De SR word max 40 graden celsius . Het koelblokje echter word veel warmer bij mij en dat is nou precies de bedoeling de warmte weghalen bij de SR . Allebei de onderdelen zowel de SR als het koelblok dun insmeren met warmtegeleidende pasta om het kontakt met het frame zo groot mogelijk te maken.


Een soldeerveertje kan je zelf maken met vertint dun koperdraad 0,4 mm draai deze om een asje van 5mm een winding of 20 is genoeg je pakt de twee draden die je aan elkaar wilt solderen en steekt deze in het soldeerveertje met de soldeerbout en tin soldeer je dit goed door zo dat de draden als deze zijn afgekoeld goed in de tin zitten , of je haalt een draailasdop bij de gamma oid daar draai je de koperen las uit en gebruik je deze om je draden aan elkaar door te solderen . Dit doe je met de drie gele dynamo draden als je ze alledrie klaar hebt deze aftapen met vulkaniserende tape (is een rubberen tape die erg goed tegen warmte kan en totaal vulkaniseerd zodat vocht en vuil geen kans heeft.

cat_12924_div_lasdop.jpg
.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info.
Ik heb de sr nu dus niet meer op het frame bevestigd. Dus aan de voor(eigen ribben) en achterzijde(pc cooler) is het voorzien van koelribben. Lijkt mij optimaal.
Na de verbouwing ben ik van plan om de hele kabelboom te optimaliseren en in te tapen met dat "stoffen kabelboom tape". Ik weet niet hoe dit precies heet. Denk dat je het kan halen bij een automaterialen zaak.
 
Van je accu komen meestal 3 draden. Van alle komen spanning. Je bent nu dus 1/3 kwijt. Dit betekend dat je langzaam je accu leef rijd. Zodra de accu spanning te laag wordt. Krijg je start problemen, ontstekingsproblemen of je bezinepomp doet ut niet meer.

Dus fixen.

Maar alleen de de draad vervangen is denk ik niet genoeg, deze is nietr zomaar door gesmolten. Dus eerst de dynamo door meten.

Stekker los met de SR en tussen elke gele draad moet je ohms even veel meten. Geen kortsluiting en ook geen oneindige weerstand.

Vervolgens tussen elke gele draad en het frame meten. daar moet de weerstand oneindig zijn.

Is dat goed dan sr weer aansluiten en gele draad fixen.

Accu opladen

Vervolgens starten en de spanning meten bij ca 5000 toeren. Moet iets van 14,3 volt zijn op de accu polen.

Zo niet SR vervangen.
 
Maar alleen de de draad vervangen is denk ik niet genoeg, deze is nietr zomaar door gesmolten. Dus eerst de dynamo door meten.

Nee, maar dat werd hier al geschreven, door een slecht contact krijgt je warmte ontwikkeling en vonken en je draad verdwijnt als sneeuw voor de zon.

door deze extra warmte ontwikkeling in de buurt van je SR kan deze natuurlijk ook het loodje hebben gelegd.


eerst testen, door het toerental van de motor op te laten lopen tot 7000 rpm, loopt de spanning niet verder op dan de eerder gemeten 14,8 volt, dan is er niets aan de hand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan