GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had toch problemen met het terugzakken van een hoger toerental naar stationair?
Nu is het zo goed als weg.
TheDutchy gaf als advies: stationair schroeven uitdraaien, want hij zou te arm staan.
Ik had ze nu 4 lagen uitgedraaid, werd niet beter.
Het is juist andersom. Ik heb ze nu 2,5 slag uitgedraaid (Robin: :} ) en stationair afgesteld met de grote stelschroef onder de carbs.
Even aanzien of het blijvend beter gaat en ook bij koude motor ff in de gaten houden.
Ik heb ook de indruk dat de dip tussen de 3000 en 4000t/m minder is.

Lekkage aan het ontluchtingsdeksel is opgelost. Dit was de lekkage:

ontluchtingsdekselzweetbw3.jpg


Ook heb ik iets lekkage bij de automatische kettingspanner:

oliespettersenplasjewf3.jpg


Aan de spanner zie je een oliedruppel hangen:

druppeloliespanneryf0.jpg


Ik heb het carbblok eraf gehad en de kettingspanner ook. Kettingspanner weer gemonteerd met siliconenkit, maar daar ligt/lag het niet aan.
Waar het wel vandaan komt mag Joost weten, ik zie het niet. :?
Ik heb ook olie moeten bijvullen, na het ritje samen met Gijs Vijs was het oliepeil niet meer te zien! Dus olie verbruik is flink...
Tijdens het rijden is er geen blauwe rook te zien, alleen nog soms bij de start en het wegrijden.
Maar goed in de gaten houden. Volgend jaar maar andere zuigers en veren monteren.
Wie weet een adresje?
De voorrem voelt steeds beter aan, niet meer zo zacht. De rubber leidingen laat ik dan ook zitten.
Ik heb trouwens van die motorzaak in Putten niets vernomen (ik had daar een repset besteld). Belachelijk...daar kom ik niet weer dus.
De 1000km komt in zicht!

:W
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik lees dit topic al mee vanaf het begin en wil je even complimenteren met het ontzettend mooie GS-je wat je op de wielen hebt gezet.
Wat betreft de automatische kettingspanner: dat draaiwieltje wat je ziet zit gemonteerd op een vrij dun asje en de boel wil nog wel eens wat bewegen tijdens het lopen waardoor er een slijtspoor ontstaat op het asje waardoor het ieniemienie-keerringetje het allemaal niet meer bij kan houden.
Ik heb in de jaren wel meer GS-en gezien die, in meer of mindere mate, last hadden van dit fenomeen.
Dus wil je dit voor langere tijd opgelost hebben, dan een nieuw asje monteren plus keerringetje vervangen.
Staat voor de komende winter ook op de agenda voor m'n 850G, plus nog wat andere grappen en grollen.

Willem
 
Hallo Willem,

bedankt voor je reaktie en voor het feit dat je mijn topic al zo lang volgt!
Ik heb nog twee reserve spanners, zal eens kijken wat ik daarmee kan.

Hans.
 
Het indraaien kan ook soms voor een betere gasreactie resulteren. Wanneer de sproeier ver is uitgedraaid gaat ie vanaf de buitenzijde lucht langs de sproeier afdichting (het kleinde o-ringetje) trekken waardoor je de zelfde symptomen krijgt van valse lucht en een te arm voormengsel.

De lekkage van de spanner, wordt dit niet veroorzaakt bij het asje van de spanner ??

cam-chain-gs550e-1977-1979-usa-partslist-big-SUUSA92941.gif


In de tekening O-ring op positie 17. Of het asje op positie 14
 
Laatst bewerkt:
WillemH was je net voor, wat betreft de spanner.
Ik zal eens een reserve open maken.
Gijs Vijs: toen je voor me reed, tijdens ons slingerritje, was het je toen opgevallen dat de GS rookte? Volgens mij niet, anders was je er wel over begonnen. Dan ben ik benieuwd waarom er zoveel olie er doorheen is gejast. Zou de rechtercilinder dit alleen voorelkaar kunnen krijgen?
Lijkt me niet...
 
Ik heb een van de twee reserve spanners gedemonteerd.
Bij de ene zat voelbaar speling op de stelas, die heb ik niet eens uit elkaar gehaald.
De gedemonteerde had normale speling op de stelas, echter het manchet was hard geworden en zat los op de as. De kleine o-ring was ook hard en ging dan ook kapot bij demontage.
De grote o-ring is nog wel heel, maar vervang ik ook maar.
Dit zijn alle onderdelen:

kettingspannerinonderdefd5.jpg


De maten vd rubbertjes:

kleine o-ring: D= 9mm, id= 6mm en de dikte is 2mm.
grote o-ring: D= 26mm, id= 22mm en de dikte is 2mm.
het manchet: D= 16mm, id= 10mm en de dikte is 4mm.

Komende week maar eens kijken of ik rubbertjes kan krijgen, dan is dit ook weer opgelost.
Moet weer de tank, carbblok en kleppendeksel eraf (om de kettingspanning te controleren)... zucht.
 
Laatst bewerkt:
Ook heb ik iets lekkage bij de automatische kettingspanner:

Ik ook,maar op dit moment vind ik dat best,komt later wel.

haal de chokestang los en geef choke bij de eerste carb, doormiddel van het pennetje uit te trekken tijden het lopen.
Doet de eerste cilinder dan beter mee? Uitlaatbocht wordt dan direct warm.

Goed idee,heb alleen het klipje verwijderd van de choke stang.En met een tang het pinnetje wat uitgetrokken.
De GS begon gelijk in z,n geheel stationair hoger in toeren te lopen.
Ook was de uiltaatbocht toen even heet als de andere!

Het lijkt er inderdaad op dat cillinder 1 te weinig benzine krijgt of teveel lucht!
Ik heb nieuwe inlaat rubbers,ook is het luchtfilterrubber keurig gemonteerd,dus denk zelf aan te weinig benzine.
Het kan zijn dat de gasnaald niet goed staat??

Jij had toch ook zoiets Hans? Ja,ik ben te beroerd om het terug te zoeken in je topic! :+
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat cilinder 1 te weinig benzine krijgt, zonder choke.

full


Ik heb het sproeiertje (waar SSP bijstaat) eruitgedraaid en binnenin zit nog zoiets, maar dan met gaatjes rondom en een gaatje in de lengte richting. Rondom die gaatjes is het messing ondedeeltje iets verjongd (teruggedraaid in diameter) en dat zat dicht met wit poeder (oxidatie oid).

Succes, Allan!
 
Laatst bewerkt:
binnenin zit nog zoiets, maar dan met gaatjes rondom en een gaatje in de lengte richting.
Dat is de naaldsproeier, die "knijpt" de benzine bij gasstanden rond halfgas. Er zit een naald in dat cylindertje (komt naar beneden door het gat tegenover de hoofdsproeier).
Deze naald kan de gaatjes die radiaal geboord zijn afsluiten. De naald zit weer aan de gassschuif, zodat de benzine toevoer tegelijk met de lucht wordt gesmoord.
 
Hoi Hans,

Hmmm bij mijn carburateur zie je alleen de hoofdsproeier,en een rubber dopje.
Het rubber dopje heb ik verwijderd en daaronder zat een soort sproeiertje met daaraan een buisje met meerdere gaatjes erin,die was schoon ook heb ik het kanaaltje doorgespoten.
Dat rubber dopje is gesloten,zal natuurlijk wel zo horen,maar zie dat toch niet terug op het plaatje van jou!? Of het zou dat dingetje moeten zijn waar de pijl naar wijst...maar dan is dat rubber dopje ook geel afgebeeld.....net onder de pijl zou die dan moeten zitten..
 
CB750F2, nu zit je er ff naast. Zie tekening boven, ff bij SSP kijken.
Ik heb het over de stationairsproeier (onderdeelnr 27), die zit onder het rubberen plugje (onderdeelnr 25).
 
Allan, klopt helemaal!
Dan moet je het zoeken in een ander kanaaltje...
Heb je gekeken in de vlotterbak? Daar verdwijnt een messing buisje in en in dat kanaal zit ook nog iets!
 
Laatst bewerkt:
De vlotternaald heb ik ook al eens verwijderd en dan doorgespoten,de zitting heb ik niet verwijderd,zag vloeistof uit de benzine toevoer slang komen dus dat zat ook niet dicht.
Hans,had je verder nog gekeken naar de afstelling van je gasnaalden?
Maar ja,dat veranderd ook niet vanzelf natuurlijk,zal ik dan toch weer de carburateurs eraf moeten halen?Is zo gebeurd natuurlijk...de vlotter is in ieder geval niet lek.

Misschien zit dat kanaaltje dat tussen de hoofdsproeier en die stationair sproeier zit dicht?Zie het op de tekening zitten maar heb daar niet naar gekeken...is die trouwens wel te zien of zit die te diep?
 
Laatst bewerkt:
Hapooooo, nee, ik heb geen olie uit de uitlaten gezien. ook niet bij gasafsluiten! En bij het acceleren toch ook wel niet.
Succes met de zoektocht! ;)

:W
 
Hapooooo, nee, ik heb geen olie uit de uitlaten gezien. ook niet bij gasafsluiten! En bij het acceleren toch ook wel niet.
Succes met de zoektocht! ;)

:W

Toch ook wel niet? Wat ist nou?? Het is gewoon niet, he? :Y
Enne: olie uit de uitlaten?? _O- Tis geen Yamaha... :P
Leuk he, dat kwooten. Ik wil ook gekwoot worden!
Die spoort niet, hoor... :N

Dan verdwijnt de olie via het carter, omdat de druk (gedeeltelijk dan) via de compressie-veren naar het carter gaat. Moet ik toch maar een keer de compressie meten.
Wie heeft zo'n ding en is bereid het uit te lenen, of op te sturen. Voor mijn part onder rembours.
En de olie is verdwenen via de olielekkages en de rokende vierde cilinder.

Allan, je kunt daar wel bijkomen volgens mij. Klopt je vlotterniveau wel?
Had ik eigenlijk ook naar moeten kijken. |(
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Wat betreft de kettingspanner:
Die O-ringetjes en het ieniemienie-keerringetje zijn nog gewoon bij de Suzuki-dealert te bestellen en kosten kleingeld.
Heb ze nl. zelf enige weken geleden besteld en ontvangen, vreesde het ergste qua verkrijgbaarheid, maar dat bleek dus enorm mee te vallen.
Zie het maar als de laatste lootjes, perfect is ie sowieso al.
En je weet wat er komt na perfect...

Willem
 
M,n vlotter niveau heb ik ook nagemeten en waar nodig afgesteld,waren allemaal binnen de waarde,maar heb ze netjes allemaal precies hetzelfde afgesteld.

Ik kan die compressiemeter wel opsturen hoor! Mail je adres maar!Weegt niet zo enorm veel dat ding.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag echt alles weer eens doorgespoten van carb 1 en gelijk de vlotterhoogte gechecked.
Mag tussen 21.4-23,4 mm hoog zijn.Was 22 mm heb hem maar op dezelfde hoogte gezet als cillinder 3 die stond op 22,5 mm.
Zou inprincipe niet uit mogen maken,maar toch....
Ik heb hem gestart,klonk feller en liep ook hoger stationair..dus morgen rijden en dan weet ik zeker of het probleem verholpen is ,uitlaatbocht 1 werd ook goed warm bij stationair lopen!! :) Dus wie weet..... *O* of nogsteeds -O- ??

Hans,ik heb die compressiemeter hier liggen,dus als je hem nog nodig hebt stuur dan ff je adres via mail dan stuur ik hem op..
 
Allan, ik maak graag gebruik van je aanbod. :Y
Wel zo versturen dattie verzekerd is, he. Ik zal je een goede vergoeding geven, maar geen geld.
Ik mail je zo ff hierover.
Morgen rijden? Nee, nu! Over een uur de uitslag please... ;)
Vandaag de rubbertjes besteld bij Eriks in Zwolle (www.eriks.nl), ik haal ze as Donderdag op. Dan ben ik weer in Zwolle, voor een dag.
Ik heb van ieder twee besteld, dan kan ik een spanner voor reserve houden.

Nog 10km... *O*
 
Ik stuur hem gewoon in een stevig doosje op.
Volgens mij is het geen waardevol instrument,maar het ding werkt gewoon goed en makkelijk.
Hij is trouwens niet van mij.... }) maar van een ex-collega die hem heeft laten liggen op m,n werk,daarvoor lag de meter al jaren ongebruikt in dezelfde "choas"-kast.. :+
Dus als jij hem gewoon weer terug stuurt als je klaar bent (gewoon onverzekerd,zonde van je geld) dan neem ik hem weer mee naar het werk.

Verder hoef ik er niets voor te hebben hoor!

Ik zie je mail wel verschijnen!

:W
 
Laatst bewerkt:
Mail is weer onderweg, ik had het streepje te hoog staan! _O-
 
Laatst bewerkt:
*O* *O* *O*

Hehe eindelijk,de mijne loopt eindelijk ook op 4 cillinders!!
Het blokje zoemt en loopt lekker "los" ipv dat geknepen gevoel!
Ook "schiet" die nu zo door naar de 3000 á 4000 toeren zonder dat zware inhouden.
Wat het is geweest? Ik heb weer geen zichtbare vervuiling gezien maar heb dat waarschijnlijk zonder het te merken uit een kanaaltje weggespoten!
Of het zou de vlotterhoogte moeten zijn? Maar die stonden allemaal binnen de opgegeven waarden.
Toch heb ik hem versteld van 22 mm naar 22,5 mm,ze mogen tussen 21,4 tot 23 mm staan.

Eindelijk normaal rijden,ben trouwens ook benieuwd wat het verschil zal zijn in verbruik,nu werkt die op 4 cillinders ipv 3 á 3,5....maar ja,nu rij ik ook weer harder :P
 
Allan, ik maak graag gebruik van je aanbod. :Y
Wel zo versturen dattie verzekerd is, he. Ik zal je een goede vergoeding geven, maar geen geld.
Ik mail je zo ff hierover.
Morgen rijden? Nee, nu! Over een uur de uitslag please... ;)
Vandaag de rubbertjes besteld bij Eriks in Zwolle (www.eriks.nl), ik haal ze as Donderdag op. Dan ben ik weer in Zwolle, voor een dag.
Ik heb van ieder twee besteld, dan kan ik een spanner voor reserve houden.

Nog 10km... *O*
Kun je daar (bij Eriks) ook als particulier bestellen/kopen? Zou wel handig zijn, maar ik dacht dat het alleen groothandel is. :?
 
Allan, gefeliciteerd. *O* Nu de kettingspanner?

Vandaag een opvangbakje geplaatst ( na het verwijderen vd afvoerslang ) onder de afvoer van het luchtfilterkast, dit ivm het hoge olieverbruik: 1liter op zo'n 1000km.

opvangbakkieaf2.jpg


Ook het balhoofdlager opnieuw afgesteld, tijdens de vorige ritten vond ik dat de voorpartij vreemd reageerde bij het op en afrijden van verkeersdrempels.
Voor het afstellen kon ik het voorwiel wel 1mm oplichten... :?

Daarna de camera nog een keer op de tank geplaatst, maar nu wat hoger zodat je meer vd weg kunt zien:

cameraopstellinghoogdf2.jpg


(filmpje plaats ik niet: veel te veel windgeruis. ik wil nog een plaatje Lexaan of plexiglas voor de camera maken.)

Toen nog ff de ketting gesmeerd, die was nl erg droog.

Motor opgewarmd en even later de motor uitgezet om de camera in te stellen.
Ik kreeg hem dus niet meer aan de praat, he. Ook niet bij extra gas geven of choken... |(
Motor wat laten afkoelen en toen strartte die wel weer. Dit was nu de tweede keer!
Bougies er uitgedraaid en ze zagen er best wel wit uit.
Ik zat te denken: zou het blok te heet worden, omdat ie toch te arm staat? En als ik de motor uitzet, wordt ie dus nog wat heter.
Tijdens het ritje met de camera aan heb ik even gespeeld met de choke. Wanneer ik die half open zet trekt de GS erg goed, zet ik de choke helemaal open dan houd ie in (dan staat ie te rijk).
Zonder choke wil het ook wel, alleen niet zo vlot als met choke.
Dus ik ga weer met de carbs aan de gang, ze moeten er toch af vanwege de lekkende spanner.

Op de site van C. van Kessel (De carburateur)

http://members.chello.nl/c.vankessel1/carburateur.html

staat het volgende:

*
Vaak wordt bij het afstellen van carburateurs alleen de hoofdsproeier gewijzigd.

De werkingssystemen van een carburateur zijn echter iets ingewikkelder, als je tenminste een goed werkende carburateur wilt hebben.

De afzonderlijke systemen laten zich goed uitleggen aan de hand van fig.5


grafiekgasklepopeninghf0.jpg


fig.5

het stationair-systeem bestaat hoofdzakelijk uit, de stationair mengselschroef, de stationair sproeier, de luchtsproeier en het brandstofniveau in de vlotterkamer.

De luchtsproeier wordt vaak buiten beschouwing gelaten.

Als je het mengsel tot ¼ gasklepopening wilt veranderen begin dan met de stationair mengselschroef te verstellen, als je buiten het bereik van deze schroef komt dan zul je de stationair-sproeier moeten wisselen.

Bv. Als je motor is voorzien van een meer open uitlaat en hij begint uit de uitlaat te knallen als je het gas dichtdraait draai dan de stationairmengselschroef iets verder uit om het mengsel iets rijker te maken.

Heeft dit nog geen resultaat dan zul je een maat grotere stationairsproeier moeten monteren.

De naaldsproeier, de sproeiernaald en de positie van de sproeiernaald regelen de mengselsamenstelling in vooral het middengebied, tussen ¼ en ¾ open.

De hoofdsproeier heeft pas effect vanaf zo’n 3/5 opening, afhankelijk van de naaldvorm en positie.

*

Ik ga daar eens mee aan de gang: kijken of vlotterniveau goed staat, of de juiste sproeiers er in zitten, de stand van de gasnaalden nakijken.

Bij thuiskomst het opvangbakkie bekeken, er zat zowat niks in (rechts boven in een aantal spettertjes):

oliespettersuitluchtfiloc1.jpg


Dus via deze weg verdwijnt er geen olie. Hmm, vreemd.
Na deze rit heb ik 1020km gereden:

1020kmin5.jpg


Jullie denken nu: 1020km gereden en de dagteller geeft 990km aan? :? :? Die HAPO lult maar wat...
Ik heb ong 30km met een kapotte kmtellerkabel gereden, dus het klopt echt wel. Egwe! :Y

:W
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan