Hét grote Suzuki DR topic (350 t/m 800)

Heb je ook al echt gereden? Dus minimaal 15 km zodat het blokje goed warm is geworden.. Grote kans dat de witte rook daarna weg is.

En een beetje backfire in de uitlaat is heel normaal bij een 1 cilinder. Zeker bij koude motor.

Gisteren een aanhanger vol onderdelen opgehaald:

sSVZhna.jpg

Maar eens kijken hoeveel BIGs we kunnen bouwen van 1 werkende, 1 die 1,5 jaar heeft stil gestaan en 1 die 10 jaar heeft stilgestaan...

Hallo dr. Big liefhebbers,

Hierbij even een vraag van iemand die volgende maand zijn rijvewijs heeft maar eigenlijk niet kan wachten om een motor aan te schaffen.

Ik kwam een Dr 600 tegen uit '88 en ik werd meteen verliefd. Wat een mooie stoere motor zeg. Voldoet aan toch wel wat bijzondere eisen, vooral de tank inhoud. Toch vraag ik mij wat dingen af

1. Is de DR 600 een geschikte beginnersfiets, het blijft tenslotte een 1 cylinder?
2. of de motor geschikt is voor woon-werk verkeer.
3. of ie op de snelweg mee kan komen.
4. Hoe is het blok? Betrouwbaar?

Mijn dr400 start goed, zie afgelopen berichten maar nog steeds veel rook. Ben nu bezig om de zuigerveren te vervangen. Is er nog iets waar ik nog rekening mee moet houden? Voorheen al nieuwe klepveren/seals koppaking vervangen maar nauwelijks mee kunnen rijden. Had beter toen tegelijk de zuigerveren moeten vervangen maja, blijf je lekker beZig. Weet iemand ook nog een goedkope site? Vind cmsnl erg duur. Groet

1. Is de DR 600 een geschikte beginnersfiets, het blijft tenslotte een 1 cylinder?
2. of de motor geschikt is voor woon-werk verkeer.
3. of ie op de snelweg mee kan komen.
4. Hoe is het blok? Betrouwbaar?

Ja
Ja
Nee
Ja

Mijn dr400 start goed, zie afgelopen berichten maar nog steeds veel rook. Ben nu bezig om de zuigerveren te vervangen. Is er nog iets waar ik nog rekening mee moet houden? Voorheen al nieuwe klepveren/seals koppaking vervangen maar nauwelijks mee kunnen rijden. Had beter toen tegelijk de zuigerveren moeten vervangen maja, blijf je lekker beZig. Weet iemand ook nog een goedkope site? Vind cmsnl erg duur. Groet

Reguliere SUZUKI dealer wil nog wel eens goedkoper zijn dan CMSNL.
(gewoon even naar de prijs informeren) :)

Uiteindelijk de veren toch bij cmsnl besteld. Nu een kwestie van oude er af nieuwe er op en klaar? Nu hij toch weer open ligt nog andere dingen controleren wat t olieverbruik / rook kan veroorzaken?

Ja, kort gezegd wel. Zeker zo lang je de juiste veer op de juiste plek zet. Ze zijn nl. allemaal anders zie:

o94th5.png

Ze zijn erg kwetsbaar dus gebruik een zuigerveerringtang.

ringtool001.jpg

Als je het echt netjes wilt doen volg je deze instructies:

Oke bedankt. 2e vraag, kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe je de carburateur afsteld van de suzuki dr400? Wat moet ik eerst schoonmaken, doorspuiten etc en welke schroef dient dan waarvoor? Ben een beetje aan t prutsen wat niet wil lukken

Ja, kort gezegd wel. Zeker zo lang je de juiste veer op de juiste plek zet. Ze zijn nl. allemaal anders zie:

[afbeelding]

Ze zijn erg kwetsbaar dus gebruik een zuigerveerringtang.

[afbeelding]

Als je het echt netjes wilt doen volg je deze instructies:

Is zo'n tang echt nodig? 't Is mooi speelgoed, maar als je geen lompe idioot bent zou veren met de hand om een zuiger leggen ook geen probleem moeten zijn...

Met een steen kun je ook een spijker in de muur meppen maar met een hamer werkt toch net wat lekkerder.

Ik denk dat het zonder die tang ook best lukt. Echter ze kosten geen drol en die zuigerveren zijn toch best prijzig.

Ik ga mezelf niet in de categorie lompe idioot plaatsen maar ik ga ook niet te zeggen dat mijn vingers en motoriek geschikt zijn voor precisiewerk. :+

Oke thanks. Veren zijn idd prijzig. Ook nog tips voor t verbruik van de olie of zou dat waarschijnlijk dan verholpen zijn? En t afstellen van de motor/ontsteking/carburateur?

Draaide de motor wel netjes voordat je hem uit elkaar haalde? Dat moet je je wel afvragen voordat je met de carburatie gaat klooien. Zoek ook de fabrieks afstelling er bij, die is niet helemaal heilig aangezien het al een oude motor is ondertussen, maar het geeft je wel een redelijk startpunt.

Verder:

1 motor op tijd? (nokkenassen op het goede punt?)
2 klepspeling juist volgens fabrieks opgave?
3 onsteking op tijd en werkt?

Dit alles is goed, dan de carburateur. Aanzuig rubber goed? En nergens andere lekken?
Dan kun je aan de carburateur gaan draaien, of je moet vanaf het begin zeker weten dat het daar aan ligt.

Enige hulp/inzicht in het afstellen van een carburateur:

Gisteren een aanhanger vol onderdelen opgehaald:

[afbeelding]

Maar eens kijken hoeveel BIGs we kunnen bouwen van 1 werkende, 1 die 1,5 jaar heeft stil gestaan en 1 die 10 jaar heeft stilgestaan...

Gisteren zonder veel hoop de eerste (de zwarte) te starten, en hij sloeg zonder moeite aan op remreiniger. Toen de vlotterbakjes even leeg laten lopen, nog een keertje starten met remreiniger, en hij bleef gewoon lopen :D
Viel me wel een beetje tegen, ik had eigenlijk wel zin om een beetje te sleutelen (uiteindelijk nog wel goed gekomen, moest de tankdop nog weer gangbaar maken en de koppelingskabel ontroesten vanbinnen).
Vandaag hetzelfde trucje geprobeerd met de groene, maar die heeft een draadbreukje of een gecorrodeerde stekker, en daarbij komt de stroom niet voorbij het contactslot. Startrelais overbruggen gaf wel een mooi vonkje en een draaiende startmotor, dus het blok is in ieder geval los...

Hen bedankt voor t bericht. Helaas heb ik nog steeds nergems een wphb voor de dr 400 1980 gevonden. Behoorlijk wat gezocht maar helaas. Dus geen flauw idee wat de "fabrieks"instellen zouden zijn. Heeft iemand toevallig nog iets liggen? Heb alleen een montagehandleid. Kan iemand mij hier aan helpen of hebben jullie een idee

Trouwens, zijn er nog vergelijkbare modellen die eigenlijk hetzelfde zijn maar anders heten voor wat betreft de suzuki dr400? Misschien dat er dan meer te vinden is

De SP 400 en DR 500 hebben een "vergelijkbare" carburateur.
Idem (zoals bovenstaand genoemd) de GN 400.

Met behulp van de filmpjes die Jeroen je heeft aangereikt moet het niet zo moeilijk zijn om je carburateur afgesteld te krijgen. (deze "oude" carburateurs zijn niet echt complex)
Het blijft een beetje "trial and error". Dus zorgen dat hij stationair rustig en regelmatig loopt en tijdens het rijden in alle versnellingen lekker oppakt. Als controle middel kun je (na een tijdje gereden te hebben) je bougie controleren of deze de juiste kleur heeft.

Bougie kleuren: bougiekleuren - Google zoeken

Sinds deze week ook eigenaar van een DR! Een 650 uit 91.

Mag wel direct op zoek naar een nieuwe achterband. En het is mijn eerste offroad dus ik heb nog geen idee hoeveel procent ik offroad ga rijden. Dat maakt het niet echt makkelijker. Al zal het voornamelijk bij asfalt blijven.

Hee ook hier? De GS verkocht of een DR voor erbij?

Bandje? Heidenau K60! Niet duur, zowel off- als on-road gewoon goed.

K60 zat ik ook al naar te kijken.

GS vooralsnog gereserveerd voor iemand, kreeg m niet fatsoenlijk aan het rijden en wilde voor dit seizoen nu een motor die het gewoon doet ipv een sleutelmotor. Dus even een zomertje proeven aan het allroad/offroad rijden :)

Het geluid bevalt in ieder geval goed. Man man man, wat een nekkendraaier! *D Al werkt dat natuurlijk weer in mijn nadeel als ik in het bos wil rijden...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan