Dames en Heren, het is zo ver.
Meangreengirl heeft haar Kawa terug!!!!
Voor degenen die het wat interesseert, hier het verhaal van een lang jaar vol zweet, tranen, emoties en pech.
Voor de snel verveelde lezers, onderaan een samenvatting.
Mei 2009: Ik rij onderweg naar huis van een leuk weekend in Duitsland.
In België sla ik af om te tanken. Ik draai mijn gas dicht en…..niets meer.
Ik rolde uit tot op het tankstation.
Ik probeer hem nog te starten maar hij geeft geen compressie en er komt een eng geluid uit.
Ik hoorde het al, dit zit goed fout….
Opgehaald met de motorambulance en richting huis, motor direct afgezet bij de motorzaak.
Telefoon: “We hebben het blok uit elkaar gehaald, de nokkenas heeft zich volledig ingevreten op de cilinderkop. Dat wordt een nieuwe, want deze is niet meer te reviseren. “
Ja,ja….als ik iets kapot maak, doe ik het goed. En ik had nog geluk dat ik geen vastloper had gekregen.
Een nieuwe cilinderkop kostte € 800,- …. Maar eens kijken voor een tweedehandsje.
Stad en land heb ik afgebeld, internetsites afgestruind…. Niet te vinden!
Uiteindelijk kwam er toch de redding, een man had er nog een liggen.
Gauw opsturen, want in juni zouden we vertrekken voor een motorvakantie in Oostenrijk en de tijd dringt.
Telefoon:”Helaas, deze cilinderkop is net zo slecht als die van jou….”
En maar weer op zoek naar een andere. Op duitse sites, ebay, Amerikaanse sites gekeken… jawel, ik vond wel blokken, maar allemaal met slechte cilinderkoppen.
Het blijkt een KLX kwaal te zijn.
We hadden geen tijd meer. De vakantie wilden we toch niet in het water laten vallen, dus maar een andere motor gekocht voor op vakantie te gaan.
Een Suzuki Freewind.
We besloten ook om maar gewoon een nieuwe kop te bestellen, want tweedehands zijn ze haast niet te krijgen. Daar moet je op vallen.
Maar , eerst de soes verkopen voordat de kop besteld wordt , anders was het wel een hele hap gelijk uit het budget.
Goed, soes verkocht en gebeld naar de zaak: “Bestel die nieuwe kop maar!”
Telefoon:”Helaas, die worden niet meer gemaakt en zijn niet meer leverbaar….”
De moed zakte in mijn schoenen. Wat nu?
Via hyves werd ik benaderd door een motorcrosser. Hij zou daar aan een motorzaak vragen of die er 1 had liggen.
Ik geloofde er niet meer in maar… Ja! Hij had een kop liggen.
1 probleem, ook die moest gereviseerd worden maar dat kwam in orde. Hij ging hem naar een revisiebedrijf sturen.
Zo gebeurd!
Ja, ja……
Na weken werd de kop opgestuurd naar de motorzaak waar mijn kawa stond.
Telefoon: “We hebben hem nagekeken dmv plasticage , maar het is niet goed hoor.”
Verdomme, ik bellen.
“Geen probleem mevrouw, stuur maar terug dan zullen we hem opnieuw reviseren. “
Zo gezegd, zo gedaan.
Weken … Maanden duurde het, ik belde regelmatig om te vragen hoe het er nu mee stond.
Maar goed, het werd winter en zo’n verschrikkelijke haast heeft het ook niet.
Ik kreeg verschillende excuses: “Ja, het revisiebedrijf heeft de goede frees niet, en die moeten ze bestellen en dat duurt ook weer lang.”
“Nou, die nieuwe frees moet even wachten want dat kost een hoop geld en ze zouden hem alleen gebruiken voor jouw motor.”
Maar de tijd begon te dringen en ik vond het kutsmoesjes.
Ik deed een voorstel.. stuur de kop op naar een ander revisiebedrijf die de spullen wél heeft.
Maar die was een stuk duurder en hij had goede contacten met het huidige revisiebedrijf.
Prima, als hij maar voor mei klaar is, want dan ga ik naar de ardennen.
“Geen probleem, ik beloof dat het in orde komt! “
En weer gingen er weken overheen… bellen, bellen, bellen….
Jawel, hij was klaar! Het revisiebedrijf ging hem gelijk naar de zaak sturen. Het kon nog net voor het weekend ardennen.
Telefoon:”Ik kon met het blote oog al zien dat dit niet goed is. Het is een lachertje. Ik zou met dit bedrijf stoppen als ik jou was.”
Het kookpunt was zo ongeveer bereikt. Mijn vriend moest maar even bellen, want ik deed het niet meer.
“Ja, stuur maar terug. We maken hem in orde. “ :’)
We sturen hem terug, maar laat het verder maar zitten. We hebben het een beetje gehad met deze onzin.
De man raakte geïrriteerd :” Ik heb de kop zelf nog niet gezien, maar die motorzaak van jou zegt nogal makkelijk dat het niet goed is. Dit revisiebedrijf zit ook in de racerij en het lijkt me sterk dat ze het zo slecht maken. ”
Vriend:”Weet je wat, ik stuur hem terug en dan kijk JIJ maar of je dit onder een motor zou schroeven. Ik durf het niet, en velen met mij. Laat maar horen wat je er van vind.”
We hebben er niets meer van gehoord…..
Maar nu? Weer een andere kop zoeken? Motor in de fik steken?
Nog even kijken op internet maar ik geloofde er niet meer in. Ik zou afscheid moeten nemen van mijn geliefde kawa.
Maar verdomd, op marktplaats een cilinderkop…. Het goede jaar, het goede type!
Stuur maar op! Ik ging er van uit dat ook die gereviseerd zou moeten worden… maar hij was nog in orde ook.
Alleen de klepzittingen waren wat ingeslagen, dus dat moest wel in orde gebracht worden.
En dat ging niet meer lukken voor het weekend ardennen.
Maar een monteur had nog een Honda NTV staan, die kon ik voor een zacht prijsje overnemen. Dan kon ik toch nog op vakantie.
En gisteren kregen we dan het verlossende telefoontje: “Ik kan het zelf bijna niet geloven, maar de kawa is klaar .” zei de monteur.
Dus heb ik hem gisteren weer opgehaald, hij loopt als een zonnetje. Als nieuw!
Ik moet hem nog even inrijden, maar daarna kan ik weer knallen!!!!
Wat is er aan gebeurd:
Klepzittingen gereviseerd
Cilinderkop gemonteerd
Nieuwe nokkenassen
Nieuwe zuiger
Cilinder uitgeboord
Nieuw oliefilter
Nieuwe olie, koelvloeistof en andere dingen
Nieuwe pakkingen
Nieuwe bougie
Vlak voordat ie kapot viel was er dit aan gebeurt:
Beurt gehad
Nieuwe kettingset
Nieuwe tandwielen
Nieuwe banden
Nieuwe achterwiellagers
Nieuwe accu
Remmen opnieuw afgesteld.
Andere uitlaat.
Dus ik heb weer een z.g.a.n motor.
De prijs durf ik niet te zeggen.
Hier volgen de foto’s van de cilinderkop die “gereviseerd’was.
Kijk en huiver. Zelfs de leken kunnen zien dat dit heel erg is.
Zouden jullie dit onder je motor schroeven en denken dat je er nog 10 km mee haalt?
De lagerschalen moeten er zo'n beetje uitzien als de rechterkant.
Kijk maar eens aan de linkkerkant.
Bijna volledig weggeschuurd...
Heel netjes afgewerkt. Bramen er netjes afgehaald enzo...
Het past ook allemaal goed, geen uitsparingen of iets dergelijk...
We zijn er nog niet, dit is de bovenkant. Hou je vast:
Gasbellen? Mwah... klein beetje...
Hij is ook mooi rond...
Prutswerk eerste klas. Dit had ik zelf nog beter gekunnen met een ronde vijl.
Iedereen die mij lieve PB's en mee heeft gezocht naar een cilinderkop stuurde: Bedankt!
Oh ja , samenvatting :
Motor kapot.
Jaar gewacht, veel zoeken en slechte bedrijven.
Motor is nu gemaakt.
MGG is blij en arm.
Meangreengirl heeft haar Kawa terug!!!!
Voor degenen die het wat interesseert, hier het verhaal van een lang jaar vol zweet, tranen, emoties en pech.
Voor de snel verveelde lezers, onderaan een samenvatting.
Mei 2009: Ik rij onderweg naar huis van een leuk weekend in Duitsland.
In België sla ik af om te tanken. Ik draai mijn gas dicht en…..niets meer.
Ik rolde uit tot op het tankstation.
Ik probeer hem nog te starten maar hij geeft geen compressie en er komt een eng geluid uit.
Ik hoorde het al, dit zit goed fout….
Opgehaald met de motorambulance en richting huis, motor direct afgezet bij de motorzaak.
Telefoon: “We hebben het blok uit elkaar gehaald, de nokkenas heeft zich volledig ingevreten op de cilinderkop. Dat wordt een nieuwe, want deze is niet meer te reviseren. “
Ja,ja….als ik iets kapot maak, doe ik het goed. En ik had nog geluk dat ik geen vastloper had gekregen.
Een nieuwe cilinderkop kostte € 800,- …. Maar eens kijken voor een tweedehandsje.
Stad en land heb ik afgebeld, internetsites afgestruind…. Niet te vinden!
Uiteindelijk kwam er toch de redding, een man had er nog een liggen.
Gauw opsturen, want in juni zouden we vertrekken voor een motorvakantie in Oostenrijk en de tijd dringt.
Telefoon:”Helaas, deze cilinderkop is net zo slecht als die van jou….”
En maar weer op zoek naar een andere. Op duitse sites, ebay, Amerikaanse sites gekeken… jawel, ik vond wel blokken, maar allemaal met slechte cilinderkoppen.
Het blijkt een KLX kwaal te zijn.
We hadden geen tijd meer. De vakantie wilden we toch niet in het water laten vallen, dus maar een andere motor gekocht voor op vakantie te gaan.
Een Suzuki Freewind.
We besloten ook om maar gewoon een nieuwe kop te bestellen, want tweedehands zijn ze haast niet te krijgen. Daar moet je op vallen.
Maar , eerst de soes verkopen voordat de kop besteld wordt , anders was het wel een hele hap gelijk uit het budget.
Goed, soes verkocht en gebeld naar de zaak: “Bestel die nieuwe kop maar!”
Telefoon:”Helaas, die worden niet meer gemaakt en zijn niet meer leverbaar….”
De moed zakte in mijn schoenen. Wat nu?
Via hyves werd ik benaderd door een motorcrosser. Hij zou daar aan een motorzaak vragen of die er 1 had liggen.
Ik geloofde er niet meer in maar… Ja! Hij had een kop liggen.
1 probleem, ook die moest gereviseerd worden maar dat kwam in orde. Hij ging hem naar een revisiebedrijf sturen.
Zo gebeurd!
Ja, ja……
Na weken werd de kop opgestuurd naar de motorzaak waar mijn kawa stond.
Telefoon: “We hebben hem nagekeken dmv plasticage , maar het is niet goed hoor.”
Verdomme, ik bellen.
“Geen probleem mevrouw, stuur maar terug dan zullen we hem opnieuw reviseren. “
Zo gezegd, zo gedaan.
Weken … Maanden duurde het, ik belde regelmatig om te vragen hoe het er nu mee stond.
Maar goed, het werd winter en zo’n verschrikkelijke haast heeft het ook niet.
Ik kreeg verschillende excuses: “Ja, het revisiebedrijf heeft de goede frees niet, en die moeten ze bestellen en dat duurt ook weer lang.”
“Nou, die nieuwe frees moet even wachten want dat kost een hoop geld en ze zouden hem alleen gebruiken voor jouw motor.”
Maar de tijd begon te dringen en ik vond het kutsmoesjes.
Ik deed een voorstel.. stuur de kop op naar een ander revisiebedrijf die de spullen wél heeft.
Maar die was een stuk duurder en hij had goede contacten met het huidige revisiebedrijf.
Prima, als hij maar voor mei klaar is, want dan ga ik naar de ardennen.
“Geen probleem, ik beloof dat het in orde komt! “
En weer gingen er weken overheen… bellen, bellen, bellen….
Jawel, hij was klaar! Het revisiebedrijf ging hem gelijk naar de zaak sturen. Het kon nog net voor het weekend ardennen.
Telefoon:”Ik kon met het blote oog al zien dat dit niet goed is. Het is een lachertje. Ik zou met dit bedrijf stoppen als ik jou was.”
Het kookpunt was zo ongeveer bereikt. Mijn vriend moest maar even bellen, want ik deed het niet meer.
“Ja, stuur maar terug. We maken hem in orde. “ :’)
We sturen hem terug, maar laat het verder maar zitten. We hebben het een beetje gehad met deze onzin.
De man raakte geïrriteerd :” Ik heb de kop zelf nog niet gezien, maar die motorzaak van jou zegt nogal makkelijk dat het niet goed is. Dit revisiebedrijf zit ook in de racerij en het lijkt me sterk dat ze het zo slecht maken. ”
Vriend:”Weet je wat, ik stuur hem terug en dan kijk JIJ maar of je dit onder een motor zou schroeven. Ik durf het niet, en velen met mij. Laat maar horen wat je er van vind.”
We hebben er niets meer van gehoord…..
Maar nu? Weer een andere kop zoeken? Motor in de fik steken?
Nog even kijken op internet maar ik geloofde er niet meer in. Ik zou afscheid moeten nemen van mijn geliefde kawa.
Maar verdomd, op marktplaats een cilinderkop…. Het goede jaar, het goede type!
Stuur maar op! Ik ging er van uit dat ook die gereviseerd zou moeten worden… maar hij was nog in orde ook.
Alleen de klepzittingen waren wat ingeslagen, dus dat moest wel in orde gebracht worden.
En dat ging niet meer lukken voor het weekend ardennen.
Maar een monteur had nog een Honda NTV staan, die kon ik voor een zacht prijsje overnemen. Dan kon ik toch nog op vakantie.
En gisteren kregen we dan het verlossende telefoontje: “Ik kan het zelf bijna niet geloven, maar de kawa is klaar .” zei de monteur.
Dus heb ik hem gisteren weer opgehaald, hij loopt als een zonnetje. Als nieuw!
Ik moet hem nog even inrijden, maar daarna kan ik weer knallen!!!!
Wat is er aan gebeurd:
Klepzittingen gereviseerd
Cilinderkop gemonteerd
Nieuwe nokkenassen
Nieuwe zuiger
Cilinder uitgeboord
Nieuw oliefilter
Nieuwe olie, koelvloeistof en andere dingen
Nieuwe pakkingen
Nieuwe bougie
Vlak voordat ie kapot viel was er dit aan gebeurt:
Beurt gehad
Nieuwe kettingset
Nieuwe tandwielen
Nieuwe banden
Nieuwe achterwiellagers
Nieuwe accu
Remmen opnieuw afgesteld.
Andere uitlaat.
Dus ik heb weer een z.g.a.n motor.
De prijs durf ik niet te zeggen.
Hier volgen de foto’s van de cilinderkop die “gereviseerd’was.
Kijk en huiver. Zelfs de leken kunnen zien dat dit heel erg is.
Zouden jullie dit onder je motor schroeven en denken dat je er nog 10 km mee haalt?
De lagerschalen moeten er zo'n beetje uitzien als de rechterkant.
Kijk maar eens aan de linkkerkant.
Bijna volledig weggeschuurd...
Heel netjes afgewerkt. Bramen er netjes afgehaald enzo...
Het past ook allemaal goed, geen uitsparingen of iets dergelijk...
We zijn er nog niet, dit is de bovenkant. Hou je vast:
Gasbellen? Mwah... klein beetje...
Hij is ook mooi rond...
Prutswerk eerste klas. Dit had ik zelf nog beter gekunnen met een ronde vijl.
Iedereen die mij lieve PB's en mee heeft gezocht naar een cilinderkop stuurde: Bedankt!
Oh ja , samenvatting :
Motor kapot.
Jaar gewacht, veel zoeken en slechte bedrijven.
Motor is nu gemaakt.
MGG is blij en arm.
Laatst bewerkt: