canyon500
Die hard MF'er
- 3 sep 2003
- 400
- 0
Ik heb afgelopen weekend bij mijn motor de nokkenasketting en tandwielen vervangen, hierbij heb ik een hoop geleerd en voor mezelf foto’s gemaakt en er wat info bijgeschreven. Zodat ik de volgende keer wel van te voren weet hoe het moet.
Misschien is het ook interessant voor andere 1-cilinder rijders omdat het in grote lijnen overeenkomt en kan het nog eens bij iemand van pas komen.
Verwijder carterbescherming.
Tap olie af. (met warme motor)
Verwijder zadel, zijkappen van de tank, benzineslangen en tank.
Verwijder uitlaatbochten en de bougie.
Verwijder de bovenste motorsteun.
Verwijder de 2 kleine klepdeksels.
Nu moet de motor op tijd gezet worden, zet hem hiervoor in het BDP (bovenste dode punt) van de compressieslag. Er zit een markering ‘A’ op het vliegwiel wat te zien is door het kijkglaasje aan de linkerkant van het carter. Je kunt aan de tuimelaars zien of hij in de compressieslag staat. (ze mogen niet gaan bewegen rond het BDP)
Draai daarna de inbusbouten van het grote klepdeksel los, hierbij horen ook de 2 inbusbouten onder de kleinere klepdeksels. Nu kan het complete klepdeksel eraf gehaald worden, zodat je bij de nokkenas met nokkenasketting en het bovenste tandwiel kan.
Misschien is het ook interessant voor andere 1-cilinder rijders omdat het in grote lijnen overeenkomt en kan het nog eens bij iemand van pas komen.
Verwijder carterbescherming.
Tap olie af. (met warme motor)
Verwijder zadel, zijkappen van de tank, benzineslangen en tank.
Verwijder uitlaatbochten en de bougie.
Verwijder de bovenste motorsteun.
Verwijder de 2 kleine klepdeksels.
Nu moet de motor op tijd gezet worden, zet hem hiervoor in het BDP (bovenste dode punt) van de compressieslag. Er zit een markering ‘A’ op het vliegwiel wat te zien is door het kijkglaasje aan de linkerkant van het carter. Je kunt aan de tuimelaars zien of hij in de compressieslag staat. (ze mogen niet gaan bewegen rond het BDP)
Draai daarna de inbusbouten van het grote klepdeksel los, hierbij horen ook de 2 inbusbouten onder de kleinere klepdeksels. Nu kan het complete klepdeksel eraf gehaald worden, zodat je bij de nokkenas met nokkenasketting en het bovenste tandwiel kan.
Laatst bewerkt: