met abs een Huge gat dichtlassen

matrex-online

MF veteraan
Lid geworden
5 jul 2005
Waarderingsscore
0
Ik wil de knipperlichtgaten van mij 6je dichtmaken. De knipperlichten zijn verplaatst naar het stadslicht in de voorkuip.

Ben er inmiddels achter dat de kappen van een r6 gemaakt zijn van PA6 + PPE.

Hoe kan ik het beste te werk gaan.. Dit is niet een klein scheurtje ofzo.

DSC05070.JPG

DSC05071.JPG

Elke tip is welkom :)

Idd...
Dus opvulplaatjes voldoen niet :) . Dat wordt dan idd een plaatje in lassen.
Of is dichtplamuren misschien een optie?

Eerst eens dichtlassen met abs en dan afwerken met plamuur zo moet het gaan.

Waar haal ik een stuk abs vandaan of een kitje voor reparatie? Kan dit gewoon gedaan worden door een soldeerbout????

en als je nou zo'n opvulplaatje koopt,
die monteert en dan vervolgens een klein laagje polyesterplamur om het naadloos te krijgen eroverheen smeert?

dan hoef je niet te lassen enzo.
plamuur zal ook niet zo snel scheuren omdat dat plaatje wat speciaal voor dat gat is al vrij nauw past.

Kun je niet gewoon ergens een rondje uitsnijden? Hoeft niet persé hetzelfde materiaal te zijn, maar kan net zo goed wat ander plastic zijn. Ik heb eerder ook wel dingen gerepareerd met koffieroerstaafjes! Gewoon met de soldeerbout. Maar als je gaat plamuren, dan maakt het al helemaal niet meer uit wat voor materiaal je donorrondje is. Die plamuur hecht het sowieso wel aan elkaar. Desnoods ook nog met wat 2-componentenlijm wellicht.

en als je nou zo'n opvulplaatje koopt,
die monteert en dan vervolgens een klein laagje polyesterplamur om het naadloos te krijgen eroverheen smeert?

dan hoef je niet te lassen enzo.
plamuur zal ook niet zo snel scheuren omdat dat plaatje wat speciaal voor dat gat is al vrij nauw past.

Die opvulstukjes kosten volle munten.. Moet wel een beetje betaalbaar blijven :)

Haal ergens een schadekuip van een willekeurige motor, zaag daar plaatjes uit en las dat erin :)

Vergeet ook geen slippers te kopen die nu in de mode zijn :P

Ik zat al te wachten op een opmerking over die slippers...

Morgen maar eens huisman bellen voor een schadekap. Dan kunnen de gaten dichtgelast worden. Dan effe plamuren en dicht zitten de gaten :+ :+

Ik zat al te wachten op een opmerking over die slippers...

Morgen maar eens huisman bellen voor een schadekap. Dan kunnen de gaten dichtgelast worden. Dan effe plamuren en dicht zitten de gaten :+ :+

je hebt me foto's gezien.. je bent er hooguit een dagje mee bezig.. flink veel pauzes neme om niet steeds in die plastic dampen te zitte :9

Ik wil de gaten wel even dicht lassen met abs
gebeurt net als bij bumpers (vroeger) met een abs lasdraad.
stukje er in geen probleem .
Ik hoor het wel.

najah dan toch maar begonnen... Ik ben aan de slag gegaan

Benodigheden:
soldeerbout

images

oude kap

IMG_3156.JPG

vulmiddel

tyrappie

dremel

IMG_3167.JPG

Het gat overtrokken op papier om het te kunnen uitzagen uit de afvalkap.

IMG_3161.JPG

Uitgeknipt en gekeken of het een beetje paste in het gat..

IMG_3163.JPG

Toen het stukje overgetrokken op de schadekap en uitgezaagd met de dremel. (maak als ie goed past een overtrek op het afvalmateriaal voor de andere kant)Heb er nog best wat vanaf moeten halen voordat het stukje pastte :Y :Y

IMG_3166.JPG

Eerst een proeflasje gemaakt met eens stukafvalkap wat ik bemachtigd heb.

IMG_3168.JPG

Met enige angst ging ik dan toch nu echt aan mijn r6kap solderen... Eigenlijk ging het wel aardig. Eerst zorgen dat het vulstukje een beetje vastzat en dan op de las een tyrapie leggen wat ik gebruikt als vulmiddel.

IMG_3177.JPG

Dan kon je de soldeerbout dwars leggen en zo de tyrap smelten en gelijk aan de kap+vulstuk smelten.

IMG_3178.JPG

Dit is dan het resultaat na het vullen:

IMG_3169.JPG

IMG_3173.JPG

Dan effe schuren met de schuurmachine

IMG_3174.JPG

Jammmer dat ik het niet gelijk kan afsmeren met plamuur want dan had het vandaag al klaar geweest :)

Ohja ik moet de andere kant ook nog doen :? :? :?

Ik gaat weer effe verder.. groeten

Laatst bewerkt:
Wel een klein plaatje van die bout, lijkt op een soldeerpistool.
Deze worden wel erg warm als je de knop vast blijft houden, maar mits een beetje handig bediend, effe aan en dan weer uit zou het daar mee moeten lukken, (als plastic aan alkaar "lassen" uberhaupt wil lukken.
Als de punt roodgloeiend is is het te heet, lijkt me.

Als je de kuip ruw genoeg maakt, slijptol met schuurschijf 40 bv. kan je het gewoon repareren met polyester matjes hoor allebei de kanten inslijpen zodat de boel niet kan scheuren en klaar.. heb hele auto bumper van abs over de lengte doorgezaagd en op deze manier verlaagd, geen scheur of plek die loslaat, je moet alleen niet te klein willen houden. Veel mensen doen de plek aan de buitenzijde niet inslijpen waardoor de plamuur er gewoon inligt en niet overloopt in het nieuwe materiaal. Je kan wel speciale abs plamuur kopen hoor, bij boten zaken die boten verkopen van abs, de terhi boten bv.(kijk ff op google voor verkoop adressen)succes

ik dacht van een spuiter gehoord te hebben dat je eerst kunstof primer moet gebruiken

verder vind ik dat je best creatief bent geweest in de goede zin van het woord

Jullie hebben het over het lassen van je kappen. Wat moet ik me daar bij voorstellen. Ik heb een klein scheurtje in mijn kap. :?

Is er een handleiding of schrijven do en dont's ?

sowieso ff klein gaatje aan de uiteinden van het scheurtje boren zodat het niet doorscheurt. 1,5 mm is genoeg.

respect voor TS, wist niet dat je dat zo netjes kon krijgen met een soldeer bout :)

zo heb ik dat ook gedaan.. werkt perfect!
ennuh polyesterplamuur werkt ook gewon heel goed hoor

lassen
DSC00408.JPG

plamuren
DSC00409.JPG

spuitplamuur/grondlaag
DSC00410.JPG

eindresultaat
DSC00450.JPG

en dat allemaal gewoon in de achtertuin jah :P

Terug
Bovenaan Onderaan