Nou, hehe... Het motorblok zit in elkaar, pfff. Viel tegen. Waarom? Lees en kijk maar mee!
Eerst maar eens mijn beste koop ooit uit de kelder gehaald. De zwaar gehavende en zeer veel gebruikte Workmate. Begonnen met het bovenste carterdeel.
Alle vlakken en paspengaten goed schoongemaakt met aceton:
Daarna de schakelvorken gemonteerd en alles lekker met motorolie ingesmeerd:
Nu de versnellingsbakassen, let op dat de borgpennen in de uitsparingen vallen:
Dit vind ik heel apart, de keerring heeft op helft van de omtrek een verdikking en die moet vallen in een groef, die alleen in het bovenste carterdeel zit:
Zo, de versnellingsbak is klaar en de schakelvorken zitten op hun plaats:
Nu de krukas, dit viel oa tegen. Eerst de halve borgringen gemonteerd:
Toen de krukas op zijn plaats laten zakken, nadat de lagers van olie zijn voozien:
Hij zat bijna goed, zag ik dat ik de distributieketting vergeten was! Hup, de krukas er weer uit...
Op zoek naar die ketting. Ik had de orginele nog en bij de motor kreeg ik er nog twee bij mee.
De bovenste ketting kwam uit de motor en die in de verpakking zit een nieuwe, tenminste dat dacht ik...
De bovenste is de orginele, met een kleine boog...En de onderste is die uit de verpakking en is duidelijk niks meer. Ding is ook mishandeld...
Maar wacht, ik heb er nog een:
Is ook niks, weg met die troep. De orginele eens goed bekeken en ik vind hem goed.
Om de krukas gedaan en de krukas opnieuw geplaatst:
Het plaatsen vd krukas viel tegen, op de buitenringen vd lagers zitten merkputjes. Wanneer die op een lijn liggen en tegenover de borgpennen zitten, zou de as op zijn plaats moeten komen.
Niet dus. Ook kwam ik er achter dat een holle pen van het linker buitenste lager niet in de uitsparing zat. FF niet op gelet... de pen zat op de passing! Oei... Die op zijn plaats gebracht en voorzichtig de as op zijn plaats geklopt met een kleine kunstof hamer (mocht van het handboek).
Toen zat ie eindelijk goed!
Op naar de volgende klus, het ondercarter. Eerst de vlakken en paspengaten goed schoongemaakt en de vlakken die op het andere carterdeel komen, ingesmeerd met siliconenkit.
Deze kit is van Loctite (nr 5926) en is speciaal voor vlakkenafdichting:
Onderste carterdeel op zijn plaats gedrukt en vast gebout met 29 bouten.
De bouten vast gezet met de momentsleutel en iets meer Nm ingesteld, omdat ik kopervet aan de draad heb gedaan.
Toen het blok omgedraaid, omdat daar ook nog een bout en een moer moet worden aangebracht:
Toen schrok ik even, want ik zag nog een prop papier zittten in een oliekanaal! Kats over het hoofd gezien...
Met veel gepeuter toch de prop kunnen verwijderen en moet nog kijken bij daglicht of alles eruit is, desnoods met een klein lampie erbij.
Deze moer niet vergeten:
Nou, het zit erop. Zo ziet het eruit:
En de laatste:
Later op de dag de in het zicht zittende kitrandjes weghalen en de bouten een verfje geven.
Maar eerst slaapjes doen...