De NiMH batterij is nog steeds nieuw beschikbaar van Gold Peak:
http://www.evbtech.com/nimh-modules/
maar waarschijnlijk is hij niet goedkoper dan Lithium, omdat GP de enige licentie-houder is voor grote NiMH batterijen.
Doordat verschillende mensen de stap naar Lithium al hebben gemaakt, zijn er wel tweedehands batterijen beschikbaar, die je kunt gebruiken om een bestaande NiMH batterij met slechte cellen weer aan de praat te krijgen, omdat NiMH best lang mee kan gaan (zie de Prius) als ze goed behandeld wordt. Helaas worden de cellen behoorlijk mishandelt in de Vectrix, want de max ontladingsstroom in een 110km/u opgewaardeerde Vectrix is rond 220A, dit is bijna 4 keer de max toegestane 60A continue (90A piek) voor de 30Ah cellen.
Verder wordt tijdens het laden de cellen behoorlijk mishandeld als ze niet precies in balans zijn, vandaar dat er "opgeblazen" cellen in bijna iedere batterij zitten - dat zijn batterijen die zo overladen of oververhit zijn dat ze hoge druk opgebouwd hebben en de wanden vervormd zijn. De volgende stap (die niet zichtbaar is maar veel serieuzer) is dat het overdruk ventiel opent en de capaciteit van de batterij vermindert door verlies van elektroliet.
Voor lange levensduur is het dus zaak om de batterijen koel te houden, niet te hoge ontlading te geven (rustig optrekken) en The Laird's software te installeren om de batterij niet teveel te overladen - in feite is enigszins onder-laden beter, precies wat de Prius doet...
Overigens heb ik 16 modules met 8/9 cellen die ik gebruik om batterijen te fixen. Ik ben bezig bij een lokale dealer om 3 Vectrix weer aan de praat te krijgen die ze te lang niet geladen hebben, dus ik moet met een externe lader eerst de batterij tot ong 100V opladen en dan zien of de machines helemaal in order zijn...