Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.
chakamaka is in dit geval Spanje (oa Bardenas =). we vertrekken de 31e normaal gezien.

:] :] :]

Oh... ik dacht dat het in Verweggistan lag!

Veel plezier daar!

HJ

Ketting eerst goed schoonmaken met een goede kettingreiniger en dan opnieuw inspuiten, misschien een paar keer herhalen.
En wat/waar is chakamaka? Zal je een week of 2 gelden wel verteld hebben, maar ik ben het kwijt.
(die tijd had je ook kunnen benutten voor een nieuwe kettingset natuurlijk :X )

heb ik al gedaan , en doe ik al elke keer als ikben gan offroaden, dus daar ligthet niet aan, ketting blijft vrij stroef ...

smeren doe ik ook als een maniak , dus dat kan ook een probleem niet zijn,
en ik weiger een nieuwe ketting te steken na 7000 km , die moet minsten het dubbele meegaan ...

zou WD40 de boel opvreten ? nee toch ...

chakamaka word dus idd spanje ik had zowiezo al het plan om de enige echte woestijnen in europa door te gaan reizen , en die liggen in spanje , en nu gaat Kina mee toch zeker al het eerste stuk dus dat is goed nieuws, ervoren was alleen maar alleen :)

het zal alleszinds makkelijk +7000 km worden , gast waarmee ik in het zuiden helemaal afspreek vind het wel best grappig om effe over te steken :)

het word hiernaartoe

woestijn in het noorden

desert_de_bardenas.jpg

motorcycle-at-desert-road-54cf25.jpg

en woestijn in het zuiden (de ruigere en grotere)

Tabernas-Desert.jpg

:] :] :] :] :]

Ik heb wel WD40 gebruikt om mijn sluitschakel wat meer gangbaar te krijgen, in combinatie met grondig schoonmaken en opnieuw inspuiten. Het is een poging waard, als ik het zo lees kan je er toch niet veel meer aan verpesten.

Je gaat toch niet het risico lopen om je vakantie te verpesten door een vastlopende ketting. Ik zou hem vervangen. Anders vervang je alleen de ketting en niet de tandwielen.

wiel is eruit en de boel ingespoten met WD40 , zaten gewoon paar schakels stug ..., ik had waarschijnlijk het idee dat een ketting heel los zit , maar dat is dus niet het geval :), het komt allemaal wel goed ..., denk ik ..

johan had toch ook een vaste schakel ketting en die is blijkbaar ook goed gekomen ...

als de ketting het begeeft pik ik die van kina :)

maar dus er komt nog iets leuk voor ik vertrek ,
velg gaat morgen nog naar een dealer hier in de buurt om te herspaken met een excell velg , na het spaken avontuur, is ook een scheur in de velg opgemerkt ter hoogte van een nipple , die die moet vernieuwd worden

dealer zegt breng gewoon de velg binnen en wij doen het tegen de dag erna

vraag me alleen af , hebben ze het tandwiel endus het andere lager ook niet nodig om de boel uit te balanceren ? ga het sowieso meeneme , maar ik dacht van tiens , hoe doen ze dat zonder de motor ... , dus mss de as ook meenemen etc ...

@ kemizz:
Sodejuuuuu! Vette shit!!! :9~ :}
desert_de_bardenas.jpg

Heel veel plezier alvast daar!!!

Enne ik kreeg de ketting weer wat gangbaar met Wurth HHS 5000.
Eerst ketting goed schoonmaken en ontvetten en dan een paar keer dik aanbrengen, meteen rustig stationair wiel laten draaien, even laten staan en dan een stukkie rijden en dat een paar dagen herhalen.

Maar klinkt dat het tijd word voor een verse......

De spuitbus:
02560006.jpg

Ook al lang niet meer op de Ten gereden....safaririt de laatste keer.... :$ O-) :X

Gr. Johan.

Zo, weer een boel euro's lichter na een grote (40.000) beurt. Maar ja, mijn heerlijke Tenereetje rijdt weer super! :] *O* Nieuwe kettingset (na ongeveer 19.000km), balhoofdlager was nog prima, klepspeling gecontroleerd en iets bijgesteld, nieuwe transmissiedempers, nieuwe olie en filter, nieuwe remvloeistof, nieuwe koelvloeistof, etc.
Ik kan weer veel kilometers met volle teugen genieten van het oorstrelende stampertje :Y

In een motorblad las ik dat iemand zonder problemen 100.000km met het blok had gehaald *D , dus dan kan ik hopelijk nog een tijdje vooruit ;)

Gr, Ruud

Laatst bewerkt:
ik heb men achterwiel terug , met dikke spaken en een excell velg ...

waarschuwing voor diegene die ook die kit van bij OTR bestellen !

de spaken pasten NIET op de tenere naaf en zelf NIET op de excell velg .., deze hebben ze dus moeten groter boren, gelukkig daarvoor niet veel extra aangerekend ..

ofwel heeft OTR mij verkeerd geleverd ..., alleszinds het wiel zit in mekaar en het ziet er goed uit ...

en dan nog iets , ik heb 2000 km geleden toen met de mefo explorer UHD binnenbanden gezet ,
achteraan is dit een 18inch ipv 17 inch ...

iedereen doet het , en de meeste rijden jaren zorgenloos rond ...

de dealer heeft een HD erin gezet in 17 inch , dus geen UHD meer ,
mijn uhd had al een vrij diepe scheur die bijna door de band was , en dit op de plaats waar hij dubbel zat (omdat hij groter is)

dit vond ik toch wel erg vreemd ...

mensen rijden ermee dwars door afrika en terug zonder problemen , en bij mij gaat de boel naar de kloten na 2000km . gdvd!!!!!

zou het komen door de mefo explorer ? vermits deze band een stuk minder breed is dan bvb een metzeler of een continental ?

@ johan , jij had toch dezelfde combinatie dacht ik ..., en nooit zo iets tegengekomen toch ... ?

grrr

allemaal best spannend hoor net voor je vertrekt ...

nu nog iemand vinden die mij een ketting kan plaatsen ten laaste dinsdag , en anders .., dan rij ik wel met deze ketting verder ...

na een goeie check blijkt dat heel de boel terug los is gekomen , ketting loopt vlot , er is echter 1 schakel die heel stug loopt , en dit komt niet door een gebrek aan smering maar is omdat deze schakel iets of wat gebogen is ..., ketting zat geknelt tijdje terug in luxembourg met dit als gevolg ...

klote tenere ... , maar ik heb hem toch zo graag :)

Vandaag nieuwe banden(v&a, Heidenau´s K60 Scout+Heidenau HD-binnenbanden+ventiel stofkapjes) en kettingset(OEM Yamaha DID, 15/45) en cushdrive rubbers gemonteerd, bij Van Meel. Kreeg ook nog 25% korting op de banden(mooi meegenomen!). Gelijk even een ritje gemaakt om de banden uit te proberen en "los" te rijden. Moet zeggen, eerste indruk positief!
Wat opviel, t.o.v. de Metzeler Tourance:
-kwa handling, even wennen van meer in de bochten vallen, maar eenmaal gewend, okay!
-minder last van langsrichels en plakstrepen(=stabieler);
-door grovere profiel iets of wat meer rol-lawaai(niet hinderlijk).
Kijken wat ze doen op termijn.
Verder, motor rijdt weer als nieuw, super!
Greetz, Hans.

@Kemizz: waarom zou je een 18" bb monteren als je gewoon 17" bb kunt krijgen? Zou sowieso idd een nieuwe kettingset monteren, voordat je de baan opgaat. Hoe dan ook, veel plezier en hou 't heel!

Ik ken hem heel goed :) . Ben net terug van rit door Frankrijk, Spanje, Italië etc. Zie hierboven.

Wat wil je weten?

Mm, als niemand iets vraagt zal ik het wel effe doen :P
De aanpassing die je gedaan hebt aan de drager van het kettingwiel bestaat als ik het goed begrepen heb uit het dieper maken van de ruimte waar het lager in zit zodat er nog een 2e lager in past, correct me if I'm wrong :P
Blijft er dan wel voldoende "vlees" over? Ik bedoel dus dat het geheel niet teveel verzwakt wordt door deze ingreep?
En houdt deze mod. ook in dat de enorme slijtage aan de rubberen transmissiedempers verleden tijd is?
Als dit echt de oplossing is voor het kettingslijtage probleem en ik er ook ca. 30000 km. mee kan halen zou het zomaar eens kunnen dat de Versys weer wordt verkocht en er een Tenere voor terug komt ;)
Je raakt toch wel een beetje verpest door die verkeersdrempelkillervering van de Ten :Y
Groeten Gijs :W

Scene uit het leven van een Tenere rijder:

Het decor is de parkeerplaats voor de deur van een bescheiden motorzaak in het oosten des lands...

...er staat een ietwat gehavende en besmeurde Yamaha XT660Z Tenere, de moeder van alle woestijnracers, voor de deur...

...knalrode MotoGuzzi Norge wordt na een proefrit naast de 'woestijnracer' geparkeerd...

...de berijder, gehuld in een met gedroogde modder besmeurde uitrusting, stapt af...

...na een kort gesprek met de eigenaar van de zaak maakt de berijder aanstalten om de 'woestijnracer' te bestijgen waarmee zijn uitrusting in ieder geval weer in harmonie is met zijn vervoermiddel...

... twee knulletjes dralen rond op hun crossfietsjes en durven dan te vragen:

'kun je met die motor ook door de woestijn rijden????'

... en de motorrijder antwoord: 'Nou en of!'

... waarop de jochies willen weten: 'En heeft u dat wel eens gedaan???'

... en wat is er dan mooier om te kunnen zeggen...

´JAZEKER!!!´

´En nu aan de kant jongens!'

'Waarom??'

'Omdat dit ding hels lawaai maakt en vuur spuwt!!!'

... om vervolgens met een paar flinke klappen te vertrekken....

... op naar het volgende avontuur!

P1010447.JPG

Laatst bewerkt:
Hoezo?!!

uit de van Dale:
pat·ser de; m,v -s iem die al te duidelijk laat blijken rijk te zijn

... daar was geen sprake van...

... zelfs niet van 'meer doen voorkomen dan werkelijk het geval is'

... met die motor KUN je door de woestijn rijden

... en dat HEB ik ook gedaan!

:N ... geen woord overdreven of gelogen...

en zelfs niet van dat vuurspuwen!

HJ

Laatst bewerkt:
mooie plaatjes! Heb je 'm nog vies gemaakt?

HJ

Mwoah, beetje stoffig. Heb wat kleine weggetjes genomen die niet helemaal verhard waren. Lokale bevolking de stuipen op het lijf gejaagd. Als mensen me verbaasd achterna keken kwam er meestal een leuk stukje.

Scene uit het leven van een Tenere rijder:

Het decor is de parkeerplaats voor de deur van een bescheiden motorzaak in het oosten des lands...

...er staat een ietwat gehavende en besmeurde Yamaha XT660Z Tenere, de moeder van alle woestijnracers, voor de deur...

...knalrode MotoGuzzi Norge wordt na een proefrit naast de 'woestijnracer' geparkeerd...

...de berijder, gehuld in een met gedroogde modder besmeurde uitrusting, stapt af...

...na een kort gesprek met de eigenaar van de zaak maakt de berijder aanstalten om de 'woestijnracer' te bestijgen waarmee zijn uitrusting in ieder geval weer in harmonie is met zijn vervoermiddel...

... twee knulletjes dralen rond op hun crossfietsjes en durven dan te vragen:

'kun je met die motor ook door de woestijn rijden????'

... en de motorrijder antwoord: 'Nou en of!'

... waarop de jochies willen weten: 'En heeft u dat wel eens gedaan???'

... en wat is er dan mooier om te kunnen zeggen...

´JAZEKER!!!´

´En nu aan de kant jongens!'

'Waarom??'

'Omdat dit ding hels lawaai maakt en vuur spuwt!!!'

... om vervolgens met een paar flinke klappen te vertrekken....

... op naar het volgende avontuur!

[afbeelding]

jij moet boeken schrijven man ... :)

Laatst bewerkt:
Rijd er hier iemand met trax sw-motech zijkoffers op z'n tenere? En zou je er dan eens een fotootje van kunnen posten van het achteraanzicht? Bedankt alvast daarvoor, ik denk er namelijk over m'n trax koffers van de KTM te gebruiken op de tenere op de volgende Afrika reis, als iemand hier zin heeft kan hij zelfs mee:
http://tony-eastafrica.blogspot.com/
Dan moet ik enkel nog 2 Yamaha stickers kopen om over het KTM logo te plakken!

HJ,

Maar de keuze van,

Die snap ik niet zo goed....

Maar de rest van het mooie verhaal begrijp ik maar al te goed!!!

Tonchi.

@Titbird

2 plaatsjes van de achterkant (zo ongeveer dan)
Fijne koffers. Model 2011 zijn iets anders (logo op de zijkant in relief)
Wil59
full

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan