Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ons dorp uitrij zit ik in 1500..3000 rpm, dan is het koppel lekker rustig beheersbaar op de rotondetjes.

Vlot manoeuvrerend op de snelweg ~ 5000 rpm

Attack mode: 6000..9000 rpm (grijze duif voorbij vlammen)
(verdorie - ik ben er zelf bijna een... :-/ )

En het kan mij geen [beep] schelen wat het effect is op mijn verbruik.
In de 34 jaar dat ik nu motor rij waren er ook wel eens tijden dat ik de broeksriem moest aantrekken, oftewel zo zuinig mogelijk leven en dan probeer je van alles uit. ;)
Als zuinigheid het belangrijkste criterium is kan je beter een 250 cc motor nemen die minder in deellast draait, en (dus) veel zuiniger is. Mijn backup Alto heeft vermoedelijk ook een lager euro/Km ratio.

Ik denk (en weet allerminst zeker) dat kleptiming en inlaat traject tuning het best werkt rond de ~5000 rpm (XJ900S). Dat wil niet zeggen dat dat altijd het lekkerste toerental is tav de omstandigheden.

In de eerste plaats sterkte met de rugklachten en de verkoop, lijkt idd een nette motor.

....maar een Intruder tegen de rugklachten? Met forward controls op je stuitje hangen is volgens mij niet rug-vriendelijk.. maar ik ken je rug niet.

(en als het toch een V-twin chopper moet zijn - dan iets met max cylinderinhoud > 1 liter, dan heb je tenminste iets van koppel *O* )

Dank je wel voor de tips.

Het klinkt ook raar een intruder tegen rugklachten, maar met mijn klachten moet het beter gaan. Ik heb in deze zithouding last van een irritatie (midden wervel spier ontsteking ofzo krijg ik ervan) Om dit op te lossen moet ik een andere zit hebben. Nu is de intruder alsnog niet ideaal. Voor ideaal zal ik bijvoorbeeld een african twin moeten nemen.
Daarnaast was de diversion voor woon werk verkeer. Nu heb ik besloten om motor rijden meer als hobby te zien als mijn rug zo moeilijk doet en wil ik een andere motor proberen. En choppers vind ik altijd wel erg mooi. vandaar.

Ik zou niet weten wat je kunt belasten met een rustig toerental. ;) - 8-) - :]

Stel je hebt een fiets met 21 versnellingen. Je fietst zo'n 20 km/h in de hoogste versnelling, wat zeggen jouw beentjes en knietjes dan? ;)

Laatst bewerkt:
Nou dat 3000 rpm rijden heeft (zoals ik al vermoedde) geen zin. Dan verbruik ik toch ietsje meer. Dus weer terug naar mijn normale rijgedrag.

Nou dat 3000 rpm rijden heeft (zoals ik al vermoedde) geen zin. Dan verbruik ik toch ietsje meer. Dus weer terug naar mijn normale rijgedrag.

k, dat doe je snel. Dus minder meer toeren geeft geen verminderd verbruik?
Hoef ik het niet meer te testen gelukkig.

Laatst bewerkt:
Ik heb de toeren afgelopen paar dagen rond 3000rpm gehouden (als de snelheid het toeliet natuurlijk) en dat tegenover mijn normale gedrag van rond de 2500rpm. En het lampje gaat ruim 20km eerder branden dan normaal. Verder heb ik gewoon mijn normale woon-werk route gedaan.

Mag ik dan, om dit deeltje te vullen, eenieder nog attenderen op het feit dat ik een slopert Div 600 in de tuin heb staan en bijna alle onderdelen dus gebruikt beschikbaar?

Ik zal een paar ritten wat sneller opschakelen om te kijken wat dat met het verbruik doet. Vroeger had ik een geïmporteerde vfr700 die minimaal op 4000rpm moest draaien, omdat lager erg belabberd was.

Dus, binnenkort mijn bevindingen :)

pffff ik kijk hooguit 1x per jaar wat de div verbruikt

tot nu toe ong 1 op 19

zal me verder ook een worst zijn

tank leeg= tanken

trouwens tijd voor speedy om deel 10 te openen

kan hij alvast de OPs kopieren

Groot verschil natuurlijk of je de motor alleen voor leuke ritjes gebruikt of voor woon-werk. Voor woon-werk is verbruik zeker wel interessant.

Groot verschil natuurlijk of je de motor alleen voor leuke ritjes gebruikt of voor woon-werk. Voor woon-werk is verbruik zeker wel interessant.

:^

Op de huur na is benzine mijn grootste kostenpost.
25% van m'n vaste lasten.

Laatst bewerkt:
Tijd voor een lustrum winter-meeting?

Woensdag heb ik (hopelijk) eindelijk de A op mn rijbewijs er bij en kan de diversion uit de schuur!

Natuurlijk is het verstandig om de brandstofkosten in de gaten te houden, maar aan de andere kant - (ik spreek nu voor mijzelf), ik kies deze hobby om de kwaliteit van leven een beetje op te fleuren :+ , en dat wil ik niet weer teniet doen door een minder leuke rijstijl te hanteren. (Ik maak de meeste Km's met WW verkeer overigens)

Zolang ik de onkosten nog min of meer kan afdekken met de reiskostenvergoeding, rij ik (binnen wettelijke grenzen O-) ) zo als ik dat lekker vind met een hooghartige desinteresse voor het gebruik zolang dat ~ 1:16 is. Maar dat is mijn gebrek :+

Anders zou ik wel een kleinere motor kiezen die wel vol open mag, per saldo meer pret.

En ik heb studerende kinderen, hypotheek etc. dus ik moet ook opletten welke luxe's ik mij permitteer... dit is er een van *O*

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan