Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daarom is het goed te weten wat de koppelkromme is van je motor. Helaas kan ik niet echt een goede vinden voor een 900. Misschien heb jij die BertV?

Ik heb de uitdraai dynojet, maar niet hier.
Koppel is uit mijn hoofd maximaal bij zo'n 6000tpm.

Daar zit ik 95% van de tijd heeel ver onder.

Je moet natuurlijk wel wat meer toeren maken dan in een (benzine)auto... Daar is 2.000 toeren misschien het zuinigst, maar dit geldt voor onze div volgens mij echt niet...

Ik heb de uitdraai dynojet, maar niet hier.
Koppel is uit mijn hoofd maximaal bij zo'n 6000tpm.

Daar zit ik 95% van de tijd heeel ver onder.
Het gaat me niet om maximaal. Maar wel om te weten waar er dipjes in de koppelkromme zit. Dat zijn de minder efficiente toerentallen die je moet proberen te vermijden.

Het lastige aan dit soort dingen is dat die koppelkrommes op basis van maximaal vermogen bij dat toerental zijn. En meestal heb je de gasklep niet helemaal open. Het gaat dus om of je bij een bepaald toerental en stand van de gasklep voldoende kracht hebt om de motor constant te laten rijden.

Ik wil weten of ik beter 50 in de 5e versnelling (2000rpm), 4e (2500rpm) of 3e (3000rpm) kan rijden met betrekking tot het brandstofverbruik. Ik heb alleen geen idee hoe dat te achterhalen zonder duurtest, waar ik geen zin in heb en waarschijnlijk niet of nauwelijks te doen is.

Het gaat me niet om maximaal. Maar wel om te weten waar er dipjes in de koppelkromme zit. Dat zijn de minder efficiente toerentallen die je moet proberen te vermijden.

Het lastige aan dit soort dingen is dat die koppelkrommes op basis van maximaal vermogen bij dat toerental zijn. En meestal heb je de gasklep niet helemaal open. Het gaat dus om of je bij een bepaald toerental en stand van de gasklep voldoende kracht hebt om de motor constant te laten rijden.

Ik wil weten of ik beter 50 in de 5e versnelling (2000rpm), 4e (2500rpm) of 3e (3000rpm) kan rijden met betrekking tot het brandstofverbruik. Ik heb alleen geen idee hoe dat te achterhalen zonder duurtest, waar ik geen zin in heb en waarschijnlijk niet of nauwelijks te doen is.

Home - fotoarchief - Dynojet avond 2008

~5000 rpm zou ik zeggen.. (voor de 900)

(..wat een prachtige vlakke kromme overigens *O* )

Ik ben al blij met ~ 1:16 ; WW verkeer met veel snelweg, 130..140 KmH

:} Maar vertel verder, hoe bepaal je dat of waaraan merk je dat :?
Laat ik proberen een heel simpel voorbeeld te geven uit de praktijk, in dit geval met de auto.
Een vakantie in de Eifel;
Zoals je weet is de Vulkaneifel een prachtig gebied, niet al te hoog, maar wel met heel veel steile klimmetjes en afdalingen. Ik ga niet met verbruikswaarden gooien, want die weet ik niet meer, maar feit was wel dat ik verwachte dat ik qua verbruik daar hoger zou uitkomen dan mijn normale gemiddelde verbruik in Nederland.
Niets was minder waar, hoe kan dat nou, de auto moet toch veel harder werken, veel meer gas om te klimmen (vorige discussie over toerentallen ;) )
Maar omdat dat inderdaad zo is schakel je veel meer dan hier in Nederland en maak je veel optimaler gebruik van het vermogen / toerental van de motor (auto). Hierdoor is het verbruik niet hoger dan in Nederland maar zelfs een weinig lager.

In Nederland ben je veel te snel geneigd om in een bepaalde versnelling te blijven rijden, als is dit verschijnsel op de motor wel minder dan in de auto. Hierdoor maakt de automotor eigenlijk vaak te weinig toeren om optimaal vermogen te leveren onder bepaalde omstandigheden en zal het verbruik toe nemen.

Ik kan één en ander niet technisch onderbouwen maar weet uit de praktijk dat dit wel het geval is.

Laatst bewerkt:
@ Kees Den Haag

Kees, had jij niet eens een hele uitleg ergens geschreven over het repareren van je kuip ? Iets met de één of andere vloeistof waar legoblokjes in werden opgelost?
Of was jij dat niet ?

EDIT :

Ik heb 'm al gevonden, stond niet hier in het Div topic maar in de HowTO van Techniek, vragen en antwoorden.
En ja, hij was dus idd van jou Kees *O*

Laatst bewerkt:
Heb ook weleens de bewering voorbij zien komen dat je het zuinigst rijdt bij een toerental waar het max. koppel ligt... maar dat lijkt me toch sterk..

Als ik die koppelkrommes bekijk lijkt het alsof je 2 vlakke stukken hebt: van 3000-5000rpm en van 5000 tot 7000rpm. Daaronder en boven is het niet echt nuttig.

Nu toer ik meestal rond de 2500 in de stad, maar dat lijkt dus niet echt gunstig te zijn. Ik ga volgende tankbeurt proberen in de stad eens die 3000 aan te houden, kijken of het scheelt.

besteld bij kedo.de

40895 TDM850 KEDO Handschalen-Kit

zal van mijn gefreubel foto,s maken :+

Foggie: Hier al iets mee gedaan? Binnengekregen? Interessant.

Diversions vanaf '98 hebben dubbele remschijf voor, daarvoor is het allemaal enkel. Met bouwjaar '98 zijn ze nog met enkele of dubbele te vinden (ik heb een '98 met een enkele schijf voor)

Mijn '95er 900 heeft toch echt dubbele schijven voor

Goedemorgen :W

Na lang twijfelen heb ik toch besloten om mijn diversion te verkopen. Dit wegens rugklachten met deze zithouding :( . In dit topic heb ik veel tips gekregen en geleerd en daarvoor mijn dank :)

Hierbij een link met de advertentie.
Sieb-v-T in "Yamaha XJ600 S Diversion uit '96. Te koo..."

Als iemand op of aanmerkingen heeft over mijn advertentie hoor ik dat graag.

Na lang twijfelen heb ik toch besloten om mijn diversion te verkopen. Dit wegens rugklachten met deze zithouding :( . In dit topic heb ik veel tips gekregen en geleerd en daarvoor mijn dank :)

Moggel :W

Zijn stuurverhogers bijvoorbeeld geen optie? ;)

In de eerste plaats sterkte met de rugklachten en de verkoop, lijkt idd een nette motor.

....maar een Intruder tegen de rugklachten? Met forward controls op je stuitje hangen is volgens mij niet rug-vriendelijk.. maar ik ken je rug niet.

(en als het toch een V-twin chopper moet zijn - dan iets met max cylinderinhoud > 1 liter, dan heb je tenminste iets van koppel *O* )

Heren zo te zien gaat het goed topic nummer 9 alweer even kijken hoe het gaat druk druk maar ik ben ook bezig met een yamaha fzr 1000 met 155 pk achter geheel veranderd foto`s komen nog

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan