Boem = HO ! ! !

Ben je dan nou ineens een fatsoensrakker geworden? :+

Zonder dollen, ik vind 50 daar inderdaad vrij vlot, denk zelfs dat 30 dat misschien nog wel was geweest. Maar ook daar ben ik zelf op een hardhandige manier achtergekomen.

Gelukkig ben je er zelf goed achtergekomen en wordt die schade aan de motor betaald, maar die zal best hoger gaan uitvallen dan je nu denkt.

En wat de foto's en het verhaal betreft, bij de foto's had ik een heel ander verhaal. Ik dacht even een auto die langs je geparkeerde motor bijna het water in was gereden en daarbij je motor had geschampt. Was dus wel blij met de ondertiteling.

Neuh, ik ben niet ineens fatsoensrakker geworden :+

Maar ik ben me wel bewust van het feit dat mijn snelheid voor het mooie een tikkeltje aan de hoge kant lag, vandaar dat ik dat al een beetje aangaf... zoals je ziet is de weg daar breed zát om 50 te rijden zonder die tegenliggers, en de meeste auto's stonden zó hutjemutje opgesteld dat ze er niet eens tussenuit kónden als ze zouden willen.. alleen die astra... stond net ter hoogte van een zijstraat, en voor hem zat dus dat bekende gaatje waar de auto's van rechts uit konden komen, vandaar dat hij wél de ruimte had om te draaien.. 1 kans... 1 keer raak.. -O-

Ik weet zéker dat ik dat in het vervolg anders ga doen.. zie dit als een waarschuwing als je af en toe hoort wat voor letsel mensen met vergelijkbare crashes er aan overhouden, heb ik op veel punten mazzel gehad. :Y

^^
De betere motortijdschriften doen regelmatig motortesten waarbij expliciet het remvermogen getest wordt. Daar komt telkens uit dat de beste remmers op ideale banden en ideale ondergrond zelden beter dan 9.5m/s² halen. Een gemiddelde motor haalt een 7m/s². En ik verdenk de africa twin nu niet van extreme race remmen te hebben. Logge cruisers halen soms maar 6m/s²
Zoals Pooh al aangeeft, sorry, maar dit is gewoon ongefundeerde onzin. Ik geef een type (R1200R) en een resultaat (16 m/s^2) en jij moffelt dat zo onder tafel. IEDERE motor die de laatste 10 jaar is verkocht haalt 10 m/s^2, met een bestuurder die geconcentreerd is, goed wegdek en banden die wettelijk zijn toegestaan (versleten of niet)

Bron 2

De relevantie voor TS; hij remde zo hard dat zijn wiel blokkeerde. Hoe dan ook reed hij daarbij boven de 50 km/h, misschien nog wel fors harder. In een rechtzaak of voor de verzekering kan dat best een punt worden. In dit geval wordt er echter in je voordeel gerekend, de politie gebruikt een wat mindere remvertraging zodat je ook langzamer kan hebben gereden :+

Dit lijkt wel een wiskunde/natuurkunde topic. Al dat gereken. :+

Maare, TS, succes met de afhandeling. Het gaat wel goed komen. ;)

Zoals Pooh al aangeeft, sorry, maar dit is gewoon ongefundeerde onzin. Ik geef een type (R1200R) en een resultaat (16 m/s^2) en jij moffelt dat zo onder tafel. IEDERE motor die de laatste 10 jaar is verkocht haalt 10 m/s^2, met een bestuurder die geconcentreerd is, goed wegdek en banden die wettelijk zijn toegestaan (versleten of niet)

Bron 2

De relevantie voor TS; hij remde zo hard dat zijn wiel blokkeerde. Hoe dan ook reed hij daarbij boven de 50 km/h, misschien nog wel fors harder. In een rechtzaak of voor de verzekering kan dat best een punt worden. In dit geval wordt er echter in je voordeel gerekend, de politie gebruikt een wat mindere remvertraging zodat je ook langzamer kan hebben gereden :+

Ik denk dat zónder remproef te doen met mijn motor, het allemaal een beetje koffiedikkijken blijft eerlijk gezegd...
De motor is een 94'er; ruim 300 kilo met mij erop, op Michelin Anakee's, dubbele schijf voor, remmen in goede staat, Technoflex en Hyperpro aan boord, koffer en tassen achterop en aan alle kanten redelijk verbouwd en aangepast..
Als je overigens goed op de foto's met het remspoor kijkt, kun je zien dat het spoor van mijn achterwiel is, en dat de laatste meters naar de auto het remspoor ontbreekt (achterwiel los gekomen ??) en aan de krassen op de auto is redelijk tot goed te zien dat ik met de kroonplaat tot op de aanslag ingeveerd de auto heb geraakt, en dat hij daarna is uitgeveerd..

Dat ik eventueel te hard reed heeft geen bips met eventuele schadeafhandeling te maken, meneertje had uit zijn doppies moeten kijken, en dan liefst in een spiegel of over zijn schouder..
Het enige gevolg van mijn snelheid is imho dat de kans dat dit soort akties van medeweggebruikkers voor mij dus niet te ontwijken of te beremmen zijn.. en dat gevolgschade groter is en dat is bij deze dus bewezen :Y

Ik geloof er geen bips van dat een rechter (áls die er al aan te pas komt) hier wat mee gaat doen behalve verzinnen of hij me een prent voor te hard rijden kan geven, wat niet gaat lukken...

Overigens was er nog een getuige die achter ons in de rij stond die zich had gemeld, alleen weet ik niet wat die heeft verklaard op het bureau... O-)

Laatst bewerkt:
Het gaat wel goed komen. ;)

Is dat zo? In vergelijkende gevallen kreeg de motorrijder soms ook nog een deel van de schuld. Een rechter kan best oordelen dat met 50 of meer km/h langs die file rijden veel te hard was, zeker bij een zijstraatje. Waarschijnlijk had ik dat daar ook gereden.

Dat ik eventueel te hard reed heeft geen bips met eventuele schadeafhandeling te maken, meneertje had uit zijn doppies moeten kijken, en dan liefst in een spiegel of over zijn schouder..

Hier zou ik toch niet al te zeker van zijn :X

Mijn zwager heeft een aantal maanden terug een aanrijding gehad met iemand die uit een parkeervak kwam, uiteindelijk hebben ze 50/50 de schade afgehandeld omdat me zwager te hard reedt.

Al met al ben je er zelf lichamelijk goed vanaf gekomen denk dat dat het belangrijkste is ;)

Succes met de schade afhandeling.

Mijn zwager heeft een aantal maanden terug een aanrijding gehad met iemand die uit een parkeervak kwam, uiteindelijk hebben ze 50/50 de schade afgehandeld omdat me zwager te hard reedt.
Ik snap de redenering die achter die beslissing ligt niet zo goed.
Een parkeervak verlaten is toch een manoeuvre en dient te worden uitgevoerd zonder anderen te hinderen of mogelijks te hinderen?

Het is toch niet aan de parkeervak verlater om voor rechter te spelen? Hoe kan de parkeervakverlater trouwens oordelen of je zwager te hard reed? Heeft hij daar speciale meetapparatuur voor? En vanaf welke snelheid die je zwager te hard rijdt, mag hij aangereden worden? En hoe hard mag hij dan aangereden worden?

Stel dat je zwager niet te hard had gereden, had hij dan zonder hinder zijn weg kunnen verderzetten of had hij hoe dan ook moeten remmen, of uitwijken??? (definitie van hinder)

Ik snap de redenering die achter die beslissing ligt niet zo goed.
Een parkeervak verlaten is toch een manoeuvre en dient te worden uitgevoerd zonder anderen te hinderen of mogelijks te hinderen?

Het is toch niet aan de parkeervak verlater om voor rechter te spelen? Hoe kan de parkeervakverlater trouwens oordelen of je zwager te hard reed? Heeft hij daar speciale meetapparatuur voor? En vanaf welke snelheid die je zwager te hard rijdt, mag hij aangereden worden? En hoe hard mag hij dan aangereden worden?

Stel dat je zwager niet te hard had gereden, had hij dan zonder hinder zijn weg kunnen verderzetten of had hij hoe dan ook moeten remmen, of uitwijken??? (definitie van hinder)

Schrijf de verzekering een briefje en die zullen je het haarfijn kunnen uitleggen :+

Ik denk dat zónder remproef te doen met mijn motor, het allemaal een beetje koffiedikkijken blijft eerlijk gezegd...
De motor is een 94'er; ruim 300 kilo met mij erop, op Michelin Anakee's, dubbele schijf voor, remmen in goede staat, Technoflex en Hyperpro aan boord, koffer en tassen achterop en aan alle kanten redelijk verbouwd en aangepast..
Als je overigens goed op de foto's met het remspoor kijkt, kun je zien dat het spoor van mijn achterwiel is, en dat de laatste meters naar de auto het remspoor ontbreekt (achterwiel los gekomen ??) en aan de krassen op de auto is redelijk tot goed te zien dat ik met de kroonplaat tot op de aanslag ingeveerd de auto heb geraakt, en dat hij daarna is uitgeveerd..[/...]
Klopt. Ik wil heel bewust niets zeggen over het remmen in deze specifieke situatie. Bovendien verwacht niemand van je dat je in het werkelijke leven maximale remvertragingen haalt. Dat remspoor is niet heel boeiend, de verklaring dat je 50 reed wel. Of dat naar de omstandigheden een veilige snelheid was is een andere vraag.

Ik vind 50 wel erg hard hoor, over de verkeerde weghelft. Die auto's staan stil, daar kan ook elk moment een fietser of voetganger tussen vandaan komen. Natuurlijk had 't opeltje moeten kijken, maar een stilstaande rij auto's inhalen zou ik niet snel met zo'n snelheid doen.

Stond de auto echt stil voordat hij wegdraaide trouwens? Of gooide hij hem er, toen hij op de file inreed, ineens voor? In het eerste geval had je dat misschien ook al kunnen zien aankomen?

(Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten, maar soms helpt het om een en ander te analyseren om 't in de toekomst te voorkomen. Ook op onoplettende opeltjes kun je soms anticiperen door lagere snelheid en beter kijken).

Overigens was er nog een getuige die achter ons in de rij stond die zich had gemeld, alleen weet ik niet wat die heeft verklaard op het bureau... O-)
'Hij kwam als een gek die file voorbij gescheurd op de verkeerde weghelft' :X Ik hoop 't niet voor je...

Laatst bewerkt:
Klopt. Ik wil heel bewust niets zeggen over het remmen in deze specifieke situatie. Bovendien verwacht niemand van je dat je in het werkelijke leven maximale remvertragingen haalt. Dat remspoor is niet heel boeiend, de verklaring dat je 50 reed wel. Of dat naar de omstandigheden een veilige snelheid was is een andere vraag.Ik vind 50 wel erg hard hoor, over de verkeerde weghelft. Die auto's staan stil, daar kan ook elk moment een fietser of voetganger tussen vandaan komen. Natuurlijk had 't opeltje moeten kijken, maar een stilstaande rij auto's inhalen zou ik niet snel met zo'n snelheid doen.

Stond de auto echt stil voordat hij wegdraaide trouwens? Of gooide hij hem er, toen hij op de file inreed, ineens voor? In het eerste geval had je dat misschien ook al kunnen zien aankomen?

(Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten, maar soms helpt het om een en ander te analyseren om 't in de toekomst te voorkomen. Ook op onoplettende opeltjes kun je soms anticiperen door lagere snelheid en beter kijken).'Hij kwam als een gek die file voorbij gescheurd op de verkeerde weghelft' :X Ik hoop 't niet voor je...

Zo hard remmen dat je achterwiel los komt lijkt behoorlijk op max. remmen imo ;)

Ik weet niet of er sprake is van 'een verkeerde weghelft' als er niet duidelijk een rijbaan delende belijning op de weg staat, en fietsers en voetgangers zijn op mijn motor goed te spotten als ze tusen de auto's doorkomen omdat je best hoog zit op de Twin..
Ach.. ik hoef niks goed te lullen; als ik minder hard had gereden had ik het kunnen beremmen.. simpel as that, maar als je álle stomme/onnadenkende/niet kijken/onverwachte aktie's van anderen wilt kunnen voorkomen, kan je beter gaan lopen..

De auto stond echt compleet stil, en de 100 meter file die ik al had ingehaald ook.. de bestuurder gaf ook toe dat hij geen richting had aangegeven., dus ik had geen waarschuwing whatsoever; het was gewoon ineens hoppaa, vrij vlot haaks linksom een van de parkeervakken links op, teneinde om te keren..

Ik rijd 15.000+ km per jaar op de motor, waarvan een flink deel in file's en bebouwde kom (Gouda, Rotterdam en Den Haag), en ik heb al ontelbare keren dit soort situaties kunnen voorkomen en/of ontwijken, en dan word je ook steeds iets onvoorzichtiger; oh.. maar dat zie ik altijd allemaal aankomen :Y

niet dus.... :N

blijven ook bikkels van motoren die twins! Ok, je rijdt wellicht wat te hard. Maar ondanks een goed stel koplampen, de produro en goed zicht op de twin als ie wél had gekeken, zet ie m er nog voor. Beetje jammer en gewoon dikke pech. Gelukkig heb jij niks en is het weer een mooi leermomentje.

Bron 2

Twas 16 op een K1200R, met bekrachtigde remmen en ABS, de allerbeste remmen die der te koop zijn. Zelfs in die test (heb je hem wel helemaal gelezen?) verklaren de profesionele testers dat het zeer moeilijk is om remvertragingen hoger dan 1 G = 9.8m/s² te genereren ....
Die ene band haalt 16m/s², 2 andere 14, en nog 2 andere slechts 12m/s². En DAT op de allerbest remmende motor die er te koop is ....
En dan beweer jij NOG steeds dat mijn bewering dat een maximale gemiddelde 9.5m/s² remvertraging voor de meeste motoren het maximum haalbare is, zou larie zijn?
Ja het is larie, in die zin dat 9.5 nog te hoog is bij straatgebruik.

Er ZIJN uiteraard omstandigheden waarin het veel beter kan dan 9.5m/s²
Optimaal weer, asfalt met perfecte grip, specfiieke plakbanden, bij voorkeur met lage bandendruk en zachtere wangen (remmen = gewicht naar voor = band platduwen = meer rubber op weg = meer grip), en nog een hoop optimaliserende fikfak.

EN ja ... PIEK remvertragingen (das dan niet = gemiddelde over de remafstand) kan veel hoger oplopen. Maar je bent vet met een piek van 14m/s² als dan in de volgende meter je band doorslipt, de abs ingrijpt, en je maar 5 m/s² meer haalt ... dan is je gemiddelde alweer maar 9.5.

Quotes uit motoplussen
Duc streetfighter : 10.2m/s²
K1200Rsport: 10.4m/²
kawa Er6N: 9.4
FJR1300AS: 9.4
Uiteraard allen op circuit onder volledig gecontroleerde omstandigheden.

Een uitgebreide engelse test (2002) ivm remcapaciteit van een 100tal willekeurige motorrijders op een bmwscarver leverde zonder ABS ~5.5m/s² en met ABS ~8.5m/s²
weerom in optimale omstandigheden

Uiteraard is dit an sich niet relevant.
Belangrijkste is, dat de TS niet al te erg beschadigd is.

Ik laat nog in het midden of een stilstaande file voorbijrijden met een snelheidsverschil van 50km/u (mogelijks meer) met woonhuizen, blinde zijstraten, visgraatparkeerders, etc ... uberhaupt slim was ... maar dat gaf de TS zelf ook al aan ... :W

Anyway ..

Laatst bewerkt:
blijven ook bikkels van motoren die twins! Ok, je rijdt wellicht wat te hard. Maar ondanks een goed stel koplampen, de produro en goed zicht op de twin als ie wél had gekeken, zet ie m er nog voor. Beetje jammer en gewoon dikke pech. Gelukkig heb jij niks en is het weer een mooi leermomentje.

Psiesjh ;)

Net FF zitten bellen tussendoor; de Twin staat al bij de reparateur voor taxatie; maandag komt de schadeboef kijken hoe hog de rekening gaat worden en dan is het bestellen, spuiten en weer opbouwen..

De schade is op het eerste oog inderdaad beperkt gebleven tot kuip en andere losse delen, maar er zit wel een deuk in de tank die ik over het hoofd had gezien.. (+750 €)... nu wordt het wel spannend... het blijft een motor op leeftijd, al heeft hij nog minstens 150.000 km voor de boeg wat mij betreft..(teller staat op krap 43.000)..

Mn pa had overigens iets soortgelijks meegemaakt in frankrijk. Fransoos gaf richting aan om links af te slaan en besloot op het laatste moment toch rechts te gaan, waar net m´n pa zat met de R1150GS. Precies met de linker cilinder in het rechter voorwiel van de auto geklapt. Gietijzeren wiel van de auto door de helft, clinderkop er af gescheurd en pa lag een aantal meters verderop. Die heeft wel even last gehad van pijnlijke spieren maar gelukkig niets gebroken. :P

De schubert systeemhelm had overigens goed zijn werk gedaan.

Laatst bewerkt:
@TS.
Knap gedaan kerel!!, Gelukkig ben je er zonder kleerscheuren vanaf gekomen; de rest is allemaal goed te repareren.
Mooie piccies genomen trouwens; duidelijk beeld zo. Hij mag het thuis gaan uitleggen.
Trouwens je ego of wat dan ook hoeft geen deuk!!

@TS.
Knap gedaan kerel!!, Gelukkig ben je er zonder kleerscheuren vanaf gekomen; de rest is allemaal goed te repareren.
Mooie piccies genomen trouwens; duidelijk beeld zo. Hij mag het thuis gaan uitleggen.
Trouwens je ego of wat dan ook hoeft geen deuk!!

Pics liggen uiteraard ook bij de verzekering..

Eerste wat ik deed; meteen foto's maken terwijl de file er nog stond.. ik heb die camera niet voor niks in mijn foon zitten ;) Zoals ik het topic al begon: foto's zeggen vaak meer dan 1000 woorden, en het kan de discussie tussen verzekeringsmaatschappijen behoorlijk verkorten ;)

En mijn ego heeft wel degelijk een deuk; ik vind namelijk net als die andere 99% van de verkeersdeelnemers dat ik bovengemiddeld goed rijd en kijk :+ en zo word je wel FF met joe Näse auf die feiten gedrueckt he O-)

Bij het remmaneuver tijdens het examen remde ik af van 50km/u tot 0 op zowat 8m.
De gemiddelde snelheid is 6.94m/s. De remtijd is dan (8m) / (6.94m/s) = 1.152s
de remvertraging moet dus iets van een (13.89m/s) / (1.152s) = 12m/s² geweest zijn.

Het examen vereist dat het je lukt in 10m.
De gemiddelde snelheid is 6.94m/s. De remtijd is dan (10m) / (6.94m/s) = 1.441s
de remvertraging moet dan iets van een (13.89m/s) / (1.441s) = 9.641m/s² zijn.

Daar komt telkens uit dat de beste remmers op ideale banden en ideale ondergrond zelden beter dan 9.5m/s² halen. Een gemiddelde motor haalt een 7m/s².
Lijkt me dan straf. :?
Prima beredenering :)
Maar met dat lessen ben je daar dus heel erg mee bezig en dan lukt het ook.

Maar dan nu de situatie van TS.
Hij verwacht geen verkeer en plotseling uit het niets keert er een medeweggebruiker.
Dan krijg je te maken met de zogenaamde schrik seconde.

Omdat er iets gebeurd wat je niet verwacht, reageer je een fractie later.
Of je nu onmiddellijk reageert of 10s nodig hebt, maakt niet uit. Het remspoor begint pas als de reactie zich voltrokken heeft (na de reactietijd) en dus de reactietijd is niet ingecalculeerd in die 7m remspoor van de TS. Dat maakt dat de zaak redelijk goed vergelijkbaar is met andere situaties, omdat remreactie niet in de berekening zit.

Laatst bewerkt:
ben jij ff blij dat je valbeugels hebt :Y

Alleen is door de klap je MF-sticker eraf gevallen O-)

Als waargemaakt kan worden dat een betrokkene te hard reed, zal dat zeker meespelen in de afhandeling van de schuldvraag.
Natuurlijk, de uitparkerende bestuurder maakt een fout, maar het resultaat wordt zeker ook beïnvloed omdat de andere bestuurder te hard rijdt en dus sneller nadert dan je zou verwachten.

De vraag is alleen: hoe kwamen ze daarbij, dat je zwager te hard reed?
Als er een remspoor is, wordt de lengte van dat spoor gemeten. Gecombineerd met de gemeten remvertraging van het voertuig komt daar een geschatte beginsnelheid uit.
Die snelheid zal vaak aan de lage kant liggen qua schatting, omdat een deel van de energie ook in de aanrijding zelf "verdwijnt".

Bij het remmaneuver tijdens het examen remde ik af van 50km/u tot 0 op zowat 8m.
De gemiddelde snelheid is 6.94m/s. De remtijd is dan (8m) / (6.94m/s) = 1.152s
de remvertraging moet dus iets van een (13.89m/s) / (1.152s) = 12m/s² geweest zijn.

Het examen vereist dat het je lukt in 10m.
De gemiddelde snelheid is 6.94m/s. De remtijd is dan (10m) / (6.94m/s) = 1.441s
de remvertraging moet dan iets van een (13.89m/s) / (1.441s) = 9.641m/s² zijn.

Dat examen vereist toch 15 meter :?

en stel nu dat TS zou keren en die auto te hard reed op de voorrangsweg? zou je dezelfde reactie neerzetten?
of zou je dan typen dat de imaginaire knokploeg moet worden ingezet :?

TS: succes met de zaak, en ik hoop voor je dat je in je recht wordt gesteld door de maffia verzekering, maar de tegenpartij zal wel moeilijk doen...

Dat examen vereist toch 15 meter :?
Ik vergis me inderdaad. Bij mij was het 40km/u en 10m. Ondertussen zal het wel veranderd zijn naar andere snelheid en afstand.

Dan heb ik het alsnog zelf gedaan met 7.7m/s². Dan kan de 9.5m/s² bij goede remmers en goede omstandigheden realistisch zijn. Die doen dan van 40 naar 0 in 5.14m.

Edit> pff weet het niet meer, nu begin ik te flippen op de berekening. Het was allensinds 40km/u naan 0km/u verplicht op max 10m wat me lukte op 8m. Iemand anders mag berekenen. :z

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan