Wegmisbruiker
If things don't go right, go left.
- 26 jun 2005
- 31.071
- 2.348
OwDat zeg ik toch?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
OwDat zeg ik toch?
Ben je dan nou ineens een fatsoensrakker geworden?
Zonder dollen, ik vind 50 daar inderdaad vrij vlot, denk zelfs dat 30 dat misschien nog wel was geweest. Maar ook daar ben ik zelf op een hardhandige manier achtergekomen.
Gelukkig ben je er zelf goed achtergekomen en wordt die schade aan de motor betaald, maar die zal best hoger gaan uitvallen dan je nu denkt.
En wat de foto's en het verhaal betreft, bij de foto's had ik een heel ander verhaal. Ik dacht even een auto die langs je geparkeerde motor bijna het water in was gereden en daarbij je motor had geschampt. Was dus wel blij met de ondertiteling.
Zoals Pooh al aangeeft, sorry, maar dit is gewoon ongefundeerde onzin. Ik geef een type (R1200R) en een resultaat (16 m/s^2) en jij moffelt dat zo onder tafel. IEDERE motor die de laatste 10 jaar is verkocht haalt 10 m/s^2, met een bestuurder die geconcentreerd is, goed wegdek en banden die wettelijk zijn toegestaan (versleten of niet)^^
De betere motortijdschriften doen regelmatig motortesten waarbij expliciet het remvermogen getest wordt. Daar komt telkens uit dat de beste remmers op ideale banden en ideale ondergrond zelden beter dan 9.5m/s² halen. Een gemiddelde motor haalt een 7m/s². En ik verdenk de africa twin nu niet van extreme race remmen te hebben. Logge cruisers halen soms maar 6m/s²
Zoals Pooh al aangeeft, sorry, maar dit is gewoon ongefundeerde onzin. Ik geef een type (R1200R) en een resultaat (16 m/s^2) en jij moffelt dat zo onder tafel. IEDERE motor die de laatste 10 jaar is verkocht haalt 10 m/s^2, met een bestuurder die geconcentreerd is, goed wegdek en banden die wettelijk zijn toegestaan (versleten of niet)
Bron 2
De relevantie voor TS; hij remde zo hard dat zijn wiel blokkeerde. Hoe dan ook reed hij daarbij boven de 50 km/h, misschien nog wel fors harder. In een rechtzaak of voor de verzekering kan dat best een punt worden. In dit geval wordt er echter in je voordeel gerekend, de politie gebruikt een wat mindere remvertraging zodat je ook langzamer kan hebben gereden
Het gaat wel goed komen.
Dat ik eventueel te hard reed heeft geen bips met eventuele schadeafhandeling te maken, meneertje had uit zijn doppies moeten kijken, en dan liefst in een spiegel of over zijn schouder..
Ik snap de redenering die achter die beslissing ligt niet zo goed.Hier zou ik toch niet al te zeker van zijn
Mijn zwager heeft een aantal maanden terug een aanrijding gehad met iemand die uit een parkeervak kwam, uiteindelijk hebben ze 50/50 de schade afgehandeld omdat me zwager te hard reedt.
Ik snap de redenering die achter die beslissing ligt niet zo goed.
Een parkeervak verlaten is toch een manoeuvre en dient te worden uitgevoerd zonder anderen te hinderen of mogelijks te hinderen?
Het is toch niet aan de parkeervak verlater om voor rechter te spelen? Hoe kan de parkeervakverlater trouwens oordelen of je zwager te hard reed? Heeft hij daar speciale meetapparatuur voor? En vanaf welke snelheid die je zwager te hard rijdt, mag hij aangereden worden? En hoe hard mag hij dan aangereden worden?
Stel dat je zwager niet te hard had gereden, had hij dan zonder hinder zijn weg kunnen verderzetten of had hij hoe dan ook moeten remmen, of uitwijken??? (definitie van hinder)
Ik denk dat zónder remproef te doen met mijn motor, het allemaal een beetje koffiedikkijken blijft eerlijk gezegd...
De motor is een 94'er; ruim 300 kilo met mij erop, op Michelin Anakee's, dubbele schijf voor, remmen in goede staat, Technoflex en Hyperpro aan boord, koffer en tassen achterop en aan alle kanten redelijk verbouwd en aangepast..
Als je overigens goed op de foto's met het remspoor kijkt, kun je zien dat het spoor van mijn achterwiel is, en dat de laatste meters naar de auto het remspoor ontbreekt (achterwiel los gekomen ??) en aan de krassen op de auto is redelijk tot goed te zien dat ik met de kroonplaat tot op de aanslag ingeveerd de auto heb geraakt, en dat hij daarna is uitgeveerd..[/...]
Klopt. Ik wil heel bewust niets zeggen over het remmen in deze specifieke situatie. Bovendien verwacht niemand van je dat je in het werkelijke leven maximale remvertragingen haalt. Dat remspoor is niet heel boeiend, de verklaring dat je 50 reed wel. Of dat naar de omstandigheden een veilige snelheid was is een andere vraag.
Ik vind 50 wel erg hard hoor, over de verkeerde weghelft. Die auto's staan stil, daar kan ook elk moment een fietser of voetganger tussen vandaan komen. Natuurlijk had 't opeltje moeten kijken, maar een stilstaande rij auto's inhalen zou ik niet snel met zo'n snelheid doen.Dat ik eventueel te hard reed heeft geen bips met eventuele schadeafhandeling te maken, meneertje had uit zijn doppies moeten kijken, en dan liefst in een spiegel of over zijn schouder..
Stond de auto echt stil voordat hij wegdraaide trouwens? Of gooide hij hem er, toen hij op de file inreed, ineens voor? In het eerste geval had je dat misschien ook al kunnen zien aankomen?
(Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten, maar soms helpt het om een en ander te analyseren om 't in de toekomst te voorkomen. Ook op onoplettende opeltjes kun je soms anticiperen door lagere snelheid en beter kijken).
'Hij kwam als een gek die file voorbij gescheurd op de verkeerde weghelft' Ik hoop 't niet voor je...Overigens was er nog een getuige die achter ons in de rij stond die zich had gemeld, alleen weet ik niet wat die heeft verklaard op het bureau...
Klopt. Ik wil heel bewust niets zeggen over het remmen in deze specifieke situatie. Bovendien verwacht niemand van je dat je in het werkelijke leven maximale remvertragingen haalt. Dat remspoor is niet heel boeiend, de verklaring dat je 50 reed wel. Of dat naar de omstandigheden een veilige snelheid was is een andere vraag.Ik vind 50 wel erg hard hoor, over de verkeerde weghelft. Die auto's staan stil, daar kan ook elk moment een fietser of voetganger tussen vandaan komen. Natuurlijk had 't opeltje moeten kijken, maar een stilstaande rij auto's inhalen zou ik niet snel met zo'n snelheid doen.
Stond de auto echt stil voordat hij wegdraaide trouwens? Of gooide hij hem er, toen hij op de file inreed, ineens voor? In het eerste geval had je dat misschien ook al kunnen zien aankomen?
(Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten, maar soms helpt het om een en ander te analyseren om 't in de toekomst te voorkomen. Ook op onoplettende opeltjes kun je soms anticiperen door lagere snelheid en beter kijken).'Hij kwam als een gek die file voorbij gescheurd op de verkeerde weghelft' Ik hoop 't niet voor je...
Zoals Pooh al aangeeft, sorry, maar dit is gewoon ongefundeerde onzin. Ik geef een type (R1200R) en een resultaat (16 m/s^2) en jij moffelt dat zo onder tafel. IEDERE motor die de laatste 10 jaar is verkocht haalt 10 m/s^2, met een bestuurder die geconcentreerd is, goed wegdek en banden die wettelijk zijn toegestaan (versleten of niet)
Bron 2
blijven ook bikkels van motoren die twins! Ok, je rijdt wellicht wat te hard. Maar ondanks een goed stel koplampen, de produro en goed zicht op de twin als ie wél had gekeken, zet ie m er nog voor. Beetje jammer en gewoon dikke pech. Gelukkig heb jij niks en is het weer een mooi leermomentje.
@TS.
Knap gedaan kerel!!, Gelukkig ben je er zonder kleerscheuren vanaf gekomen; de rest is allemaal goed te repareren.
Mooie piccies genomen trouwens; duidelijk beeld zo. Hij mag het thuis gaan uitleggen.
Trouwens je ego of wat dan ook hoeft geen deuk!!
Lijkt me dan straf.Daar komt telkens uit dat de beste remmers op ideale banden en ideale ondergrond zelden beter dan 9.5m/s² halen. Een gemiddelde motor haalt een 7m/s².
Of je nu onmiddellijk reageert of 10s nodig hebt, maakt niet uit. Het remspoor begint pas als de reactie zich voltrokken heeft (na de reactietijd) en dus de reactietijd is niet ingecalculeerd in die 7m remspoor van de TS. Dat maakt dat de zaak redelijk goed vergelijkbaar is met andere situaties, omdat remreactie niet in de berekening zit.Prima beredenering
Maar met dat lessen ben je daar dus heel erg mee bezig en dan lukt het ook.
Maar dan nu de situatie van TS.
Hij verwacht geen verkeer en plotseling uit het niets keert er een medeweggebruiker.
Dan krijg je te maken met de zogenaamde schrik seconde.
Omdat er iets gebeurd wat je niet verwacht, reageer je een fractie later.
Hier zou ik toch niet al te zeker van zijn
Mijn zwager heeft een aantal maanden terug een aanrijding gehad met iemand die uit een parkeervak kwam, uiteindelijk hebben ze 50/50 de schade afgehandeld omdat me zwager te hard reedt.
Bij het remmaneuver tijdens het examen remde ik af van 50km/u tot 0 op zowat 8m.
De gemiddelde snelheid is 6.94m/s. De remtijd is dan (8m) / (6.94m/s) = 1.152s
de remvertraging moet dus iets van een (13.89m/s) / (1.152s) = 12m/s² geweest zijn.
Het examen vereist dat het je lukt in 10m.
De gemiddelde snelheid is 6.94m/s. De remtijd is dan (10m) / (6.94m/s) = 1.441s
de remvertraging moet dan iets van een (13.89m/s) / (1.441s) = 9.641m/s² zijn.
blijven ook bikkels van motoren die twins! Ok, je rijdt wellicht wat te hard. Maar ondanks een goed stel koplampen, de produro en goed zicht op de twin als ie wél had gekeken, zet ie m er nog voor. Beetje jammer en gewoon dikke pech. Gelukkig heb jij niks en is het weer een mooi leermomentje.
Ik vergis me inderdaad. Bij mij was het 40km/u en 10m. Ondertussen zal het wel veranderd zijn naar andere snelheid en afstand.Dat examen vereist toch 15 meter